THEPOWERGAME
Γόνιμο έδαφος για ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους στην ελληνική αγορά βλέπουν οι ευρωπαϊκές εταιρείες fintech. Το mega-deal της Viva Wallet με την JP Morgan φαίνεται ότι έχει ανεβάσει τις μετοχές της Ελλάδας στο οικοσύστημα του fintech, δημιουργώντας ένα θετικό momentum για τη χώρα.
Μετά από τη σουηδική Klarna -ηγέτιδα στην ευρωπαϊκή αγορά fintech- που ήδη μεθοδεύει την έλευσή της στην Ελλάδα, δυο βρετανικές -αυτή τη φορά- και μάλιστα «ηχηρές» δυνάμεις του κλάδου, η Checkout.com και η Plum, ψηφίζουν Ελλάδα.
Στελέχη της πρώτης, η οποία σημειωτέον αποτελεί, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παγκοσμίως στον κλάδο εκκαθάρισης ψηφιακών συναλλαγών, βρέθηκαν πρόσφατα στην Αθήνα, προκειμένου να ρυθμίσουν θέματα που σχετίζονται με τη λειτουργία γραφείου στην Ελλάδα. Η βρετανική εταιρεία, με ιδρυτή και CEO τον Guillaume Pousaz, επεξεργάζεται φιλόδοξα σχέδια για το εν Ελλάδι γραφείο, το οποίο θα λειτουργήσει -τρόπον τινά- ως «ορμητήριο» για περαιτέρω ανάπτυξη την ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.
Πηγές της εταιρείας, που έχει την έδρα της στο Λονδίνο, διευκρινίζουν ότι η εκτόξευση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα μας αποτελεί ένα σημαντικό κίνητρο για περαιτέρω ενδυνάμωση της Checkout.Com στην Ελλάδα, καθώς όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αποκτούν online συστήματα πληρωμών.
Ευκαιρίες στην Ελλάδα
Με αποτίμηση κοντά στα 40 δισ. δολ., παρουσία σε 55 χώρες του κόσμου και γραφεία σε 20 εξ αυτών, η fintech εταιρεία μέσα από την πλατφόρμα που έχει δημιουργήσει, παρέχει υπηρεσίες σε μεσαίου και μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις, λειτουργώντας ως ενιαία πύλη για τις ψηφιακές πληρωμές, που αυτές πραγματοποιούν.
Η Checkout πρακτικά επιτρέπει στις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις είτε να επεξεργάζονται πληρωμές απευθείας στον ιστότοπο ή την εφαρμογή τους, είτε να βασίζονται σε τρίτους, ή να δημιουργήσουν συνδέσμους πληρωμών.
Με πελάτες «βαριά» ονόματα, όπως αυτά των Netflix, Pizza Hut, H&M, αλλά και συνεργασίες στην Ελλάδα με επιχειρήσεις όπως οι Tora Wallet (ΟΠΑΠ), Χρυσή Ευκαιρία και Blueground, Το μοντέλο της εκτιμάται ότι «κουμπώνει» με τις απαιτήσεις μεσαίων και μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων, ενώ αντίστοιχο άνοιγμα μεθοδεύει η εταιρεία, αυτή την περίοδο, σε όλο τον ευρωπαϊκό Νότο.
Καθοδόν η Plum
Πιο ενεργή ανάμειξη στην ελληνική αγορά διεκδικεί άλλη μια βρετανική εταιρεία του κλάδου fintech, με ελληνοκυπριακό DNA, η Plum, επίσης με έδρα το Λονδίνο. Η εφαρμογή της startup, με συν-ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλο τον ορμώμενο από την Κύπρο Βίκτωρα Τροκκούδη, αυτοματοποιεί τη διαχείριση χρημάτων των πελατών, χρησιμοποιώντας τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης.
Η τεχνολογία αναλύει τις αγοραστικές συνήθειες του χρήστη και αυτοματοποιεί την αποταμίευση μικροποσών. Μέσω της εφαρμογής, ο χρήστης έχει τη δυνατότητα εύκολων επενδύσεων, ακόμη και με μικρά ποσά. Επιπλέον, παρέχει προτάσεις για εξοικονόμηση χρημάτων μέσω εναλλαγής λογαριασμών (π.χ. ηλεκτρικής ενέργειας).
Πρακτικά, η εταιρεία βοηθά τους χρήστες της εφαρμογής να εξοικονομούν, αλλά και να αξιοποιούν τα χρήματά τους. Λειτουργεί ουσιαστικά ως ένας προσωπικός βοηθός για τη βέλτιστη διαχείριση των οικονομικών του κάθε χρήστη συμβάλλοντας στην αύξηση των αποταμιεύσεών του.
Η Plum επεκτείνει, αυτή την περίοδο, την παρουσία της στην Ευρώπη, έχοντας ήδη δραστηριότητα σε Γαλλία, Ιρλανδία και Ισπανία. Η εταιρεία έχει ήδη γραφεία στην Αθήνα, ωστόσο, ο στόχος είναι η συστηματικότερη παρουσία της στη χώρα μας. Το εν Ελλάδι άνοιγμα, το οποίο μεταφράζεται σε ενδυνάμωση του εδώ γραφείου, επιχειρείται ταυτόχρονα με την επέκταση στην Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ολλανδία και το Βέλγιο, με την εταιρεία να στοχεύει στους 2.5 εκατ. χρήστες της πλατφόρμας της έως τα τέλη του 2022.
Η έλευση της Klarna
Πολύ κοντά στο άνοιγμα γραφείου στην Αθήνα βρίσκεται η ευρωπαϊκή ηγέτιδα του fintech, η σουηδική Klarna, η οποία αξιολογεί ως ιδιαίτερα πρόσφορο το ελληνικό έδαφος για την παροχή των υπηρεσιών της. Ταυτόχρονα, η Klarna βλέπει στην Ελλάδα μια μεγάλη ευκαιρία για επέκταση στην αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Η μεγαλύτερη fintech εταιρεία της Ευρώπης και μια από τις κορυφαίες παγκοσμίως, με αποτίμηση κοντά στα 46 δισ. δολ., ήδη βρίσκεται σε διαδικασία στελέχωσης του γραφείου της στην Αθήνα, θεωρώντας τη χώρα μας κομβική για την περαιτέρω επέκτασή της επί ευρωπαϊκού εδάφους.
Σύμφωνα με πληροφορίες το άνοιγμα του ελληνικού γραφείου της Klarna βρίσκεται προ των πυλών και η παροχή υπηρεσιών θα πρέπει να αναμένεται εντός του θέρους. Ήδη η fintech startup, που απασχολεί παγκοσμίως περί τους 5.000 εργαζόμενους, διαθέτει γραφεία σε 13 ευρωπαϊκές πόλεις σε εννιά χώρες της Ευρώπης, ενώ έχει παρουσία σε ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία.
Η Klarna, που δημιουργήθηκε το 2005, έχει εξελιχθεί σε μια ψηφιακή τράπεζα, διαθέτοντας τραπεζική άδεια από τη Σουηδική Αρχή Χρηματοοικονομικής Εποπτείας Finansinspektionen. Ειδικεύεται στο «buy now pay later» (BNPL) και πρακτικά βοηθά τους καταναλωτές και το λιανεμπόριο να κάνουν απλούστερες ηλεκτρονικές πληρωμές, αλλάζοντας άρδην το τοπίο στον τομέα των ψηφιακών πληρωμών. Στην ουσία η Klarna, αξιοποιώντας το μοντέλο BNPL, δίνει την δυνατότητα σε εταιρείες λιανικής να προσφέρουν (online και offline) άτοκες δόσεις στους καταναλωτές, αναλαμβάνοντας το χρηματοοικονομικό ρίσκο των πληρωμών.