THEPOWERGAME
Την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία του TikTok στο νεανικό κοινό προσπαθεί να διεκδικήσει η Meta (μητρική του Facebook και του Instagram), προσπαθώντας να προμοτάρει την αντίστοιχη εφαρμογή βίντεο που έχει λανσάρει, το Reels στο νεανικό κοινό. Όμως σχολιαστές, μεταξύ αυτών και στο Bloomberg, αναφέρουν πως ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, επιδιώκοντας ουσιαστικά να «αντιγράψει» το TikTok διακινδυνεύει να στερήσει από την δική του, ιδιαίτερη ταυτότητα, το Instagram.
Ο χώρος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι υπερ-ανταγωνιστικός και αναπτύσσεται γρήγορα. Ήδη το Facebook έχει χαρακτηριστεί ένα μέσο για τους μεσήλικες, ενώ τον Φεβρουάριο ανακοίνωσε πως η αύξηση των νέων χρηστών του σταμάτησε, κάτι που οδήγησε την αξία της μετοχής του σε βουτιά τότε της τάξης του 27%.
Ταυτόχρονα έρευνα της επενδυτικής τράπεζας Piper Sandler δείχνει πως το 2022, το ποσοστό των εφήβων που προτιμούσαν το TikTok έφτανε παγκοσμίως το 35%, ενώ αντίθετα το Instagram, σε αυτή την ηλικιακή ομάδα, υποχωρούσε προς το 20%. Και αυτό ακριβώς το κοινό αποτελεί στόχο, όχι μόνο γιατί διαμορφώνει τις επερχόμενες τάσεις, αλλά και γιατί αποτελεί τη νέα γενιά καταναλωτών.
Τα βίντεο των 15 δευτερολέπτων και πώς η Facebook δεν απέκτησε το TikTok
Όλα ξεκίνησαν πριν από μερικά χρόνια, όταν πρωτοεμφανίστηκαν τα περίφημα βίντεο των 15 δευτερολέπτων, τα οποία θεωρούνται πλέον το μέλλον της διασκέδασης. Την αρχή έκανε το Vine, το οποίο αργότερα αγόρασε η Twitter, μέσω του οποίου άρχισαν να εμφανίζονται διάφοροι κωμικοί, τραγουδιστές και άλλοι ιντερνετικοί αστέρες.
Το Twitter έκλεισε το Vine το 2016, μην πετυχαίνοντας να καταλήξει σε ένα αποδοτικό μοντέλο που θα προσέφερε κέρδη στους νεοεμφανιζόμενους αστέρες της εφαρμογής. Αργότερα την ίδια χρονιά ο συνιδρυτής του Instagram, Κέβιν Σίστρομ, πρότεινε στην Facebook να αγοράσει μία παρόμοια εφαρμογή με το όνομα Musical.ly.
Η εν λόγω εταιρεία είχε έδρα στη Σαγκάη και γραφεία στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια και έδειχνε να έχει ιδιαίτερη απήχηση στο προ-εφηβικό κοινό. Η Facebook δεν ακολούθησε τη συμβουλή του Σίστρομ, ανησυχώντας αφ’ ενός πως θα δυσκολευθεί να περάσει την εξαγορά από τους Κινέζους ελεγκτές.
Και αφ’ ετέρου, θεωρώντας ότι δεν μπορεί να εμπιστευθεί τον μηχανισμό που είχε η εταιρεία να πιστοποιεί την ηλικία των χρηστών, κάτι που ενδεχομένως να την έφερνε αντιμέτωπη με την αμερικανική νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα των ανήλικων χρηστών.
Τελικά, την εφαρμογή αγόρασε η κινεζική πολυεθνική ByteDance και την μετονόμασε σε TikTok, χρησιμοποιώντας μάλιστα πλατφόρμες όπως το Facebook και το Instagram για να τη διαφημίσει. Η συνέχεια είναι λίγο ως πολύ γνωστή…
Τα βίντεο 15 δευτερολέπτων
Πλέον τα βίντεο 15 δευτερολέπτων αντιγράφουν το Youtube με τα Shorts και το Snapchat με το Spotlight, ενώ η Meta προσπαθεί να προωθήσει τα δικά της Reels, δίνοντας κίνητρα στους χρήστες της να τα ανεβάζουν στο Instagram έναντι των βίντεο TikTok.
Μάλιστα, γράφει το Bloomberg, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχει βάλει σε πρώτη προτεραιότητα την ανάπτυξη τεχνητής νοημοσύνης που, όπως ο αλγόριθμος που χρησιμοποιεί η TikTok, λειτουργεί πιο δημιουργικά, «ανακαλύπτοντας» νέους καλλιτέχνες. Όμως δεν κρύβεται και η ανησυχία: Μήπως η προώθηση των 15’’ βίντεο τύπου TikTok αρχίσει να στερεί από το Instagram το δικό του, ιδιαίτερο χαρακτήρα;