THEPOWERGAME
Υπό ακόμη πιο στενό… μαρκάρισμα θέτει τους κολοσσούς της τεχνολογίας, που δραστηριοποιούνται επί του εδάφους της, η Ευρώπη. Τον στενότερο έλεγχο των λεγόμενων big tech εταιρειών, προβλέπει ο πολύ-αναμενόμενος νέος νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA), επί του οποίου επήλθε πολιτική συμφωνία ανάμεσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Με τη νομοθετική πράξη DMA, η Ένωση επιδιώκει να θέσει ξεκάθαρους κανόνες λειτουργίας για τις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες, που έχουν θέση «ρυθμιστή πρόσβασης» -gatekeeper- δεν κάνουν κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους στην αγορά. Στα όρια της εφαρμογής του νέου Κανονισμού εμπίπτουν εταιρείες όπως οι Google, Amazon, Facebook, Apple και Microsoft, οι οποίες θεωρούνται από τη νέα νομοθεσία ως «ψηφιακοί θυρωροί» της αγοράς και άρα οφείλουν να συμμορφώνονται με τους κανόνες.
Η σχετική πολιτική συμφωνία, που επιτεύχθηκε μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και των κρατών μελών της ΕΕ, φέρνει τους κολοσσούς της τεχνολογίας αντιμέτωπους με βαριά πρόστιμα σε περίπτωση παραβίασης του νέου κανονισμού. Για παράδειγμα, η Κομισιόν θα μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα έως και 10% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών μιας εταιρείας.
Το πρόστιμο μπορεί να φθάσει έως και το 20% του κύκλου εργασιών, σε περίπτωση επανειλημμένων παραβάσεων. Η Επιτροπή θα είναι επίσης σε θέση να επιβάλει οποιαδήποτε μέτρα είναι απαραίτητα για να διασφαλίσει την αποτελεσματικότητα των υποχρεώσεων, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης περαιτέρω εξαγορών που σχετίζονται με την παράβαση.
Στενός κορσές για τις big tech
Για να χαρακτηριστεί μια πλατφόρμα ως ρυθμιστής της πρόσβασης -gatekeeper- πρέπει, αφενός, να έχει τα τελευταία τρία χρόνια ετήσιο κύκλο εργασιών τουλάχιστον 7,5 δισ. ευρώ εντός της ΕΕ ή να έχει χρηματιστηριακή αξία τουλάχιστον 75 δισ. ευρώ και να 45 εκατ. τελικούς χρήστες ανά μήνα, όπως και τουλάχιστον 10.000 επιχειρηματικούς χρήστες εγκατεστημένους στην ΕΕ.
Αφετέρου, η πλατφόρμα πρέπει να ελέγχει μία ή περισσότερες βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας σε τουλάχιστον τρία κράτη μέλη. Στις βασικές αυτές υπηρεσίες πλατφόρμας συγκαταλέγονται οι αγορές και τα καταστήματα εφαρμογών, οι μηχανές αναζήτησης, τα κοινωνικά δίκτυα, οι υπηρεσίες cloud, οι υπηρεσίες διαφήμισης.
«Οι μεγάλες πλατφόρμες gatekeeper έχουν αποτρέψει επιχειρήσεις και καταναλωτές από τα οφέλη των ανταγωνιστικών ψηφιακών αγορών. Οι θυρωροί θα πρέπει τώρα να συμμορφωθούν με ένα σαφώς καθορισμένο σύνολο υποχρεώσεων και απαγορεύσεων» τόνισε η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Κομισιόν κυρία Margrethe Vestager.
Βαριά πρόστιμα
Σύμφωνα με τον νέο Κανονισμό, μια από τις παραβατικές συμπεριφορές, που μπορούν να επισύρουν αυστηρά πρόστιμα, είναι μια ψηφιακή πλατφόρμα να ευνοεί δικές της υπηρεσίες ή να εμποδίζει τους επιχειρηματικούς χρήστες της να προσεγγίσουν τους καταναλωτές.
Με πρόστιμα απειλούνται, επίσης, οι τεχνολογικοί κολοσσοί, που επιβάλλουν αθέμιτες συνθήκες πρόσβασης στο κατάστημα εφαρμογών τους ή αποτρέπουν την εγκατάσταση εφαρμογών από άλλες πηγές.
«Καμία εταιρεία στον κόσμο δεν μπορεί να κλείσει τα μάτια στην προοπτική προστίμου έως και 20% του παγκόσμιου τζίρου της, εάν παραβιάσει επανειλημμένα τους κανόνες» τόνισε με νόημα από την πλευρά του ο Επίτροπος για την Εσωτερική Αγορά, Τιερί Μπρετόν. Ο ίδιος δεσμεύτηκε να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία ώστε να εξειδικευτεί ποιες ακριβώς εταιρείες εμπίπτουν στην κατηγορία του “gatekeeper” και άρα οφείλουν να εναρμονιστούν με τη νέα νομοθεσία.
«Θα εργαστούμε γρήγορα για τον ορισμό των θυρωρών με βάση αντικειμενικά κριτήρια. Εντός 6 μηνών από τον ορισμό τους, θα πρέπει να συμμορφωθούν με τις νέες τους υποχρεώσεις» ξεκαθάρισε ο κ. Μπρετόν.
Η πολιτική συμφωνία, που επιτεύχθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο υπόκειται πλέον σε επίσημη έγκριση από τους δύο συννομοθέτες. Μόλις εγκριθεί, ο κανονισμός DMA θα ισχύει άμεσα σε ολόκληρη την ΕΕ, ενώ οι εταιρείες θα έχουν έξι μήνες, για να προσαρμοστούν.