THEPOWERGAME
Αν και το metaverse ή μετασύμπαν παραμένει μια πρωτόγνωρη διάσταση της ψηφιακής πραγματικότητας για το ευρύ κοινό, οι μεγάλοι τεχνολογικοί κολοσσοί εναποθέτουν εκεί τις προσδοκίες τους για την μελλοντική τους εξέλιξη. Είναι δε ενδιαφέρον να παρατηρεί κανείς πως ξαναμοιράζεται η τράπουλα μεταξύ των ισχυρών της ψηφιακής τεχνολογίας, με τη θέση της Meta να κλονίζεται από έναν συνδυασμό παραγόντων και της Microsoft να ενισχύεται χάρις στην διορατική στρατηγική του διευθύνοντος συμβούλου της, Σάτια Ναντέλα.
Η Microsoft μεταβαίνει με σταθερούς βηματισμούς στο επόμενο κεφάλαιο της ψηφιακής τεχνολογίας, σκοπεύοντας να συγχωνέψει σταδιακά την τεχνολογία cloud με τα βιντεοπαιχνίδια, διατηρώντας παράλληλα την θέση της ως η κορυφαία εταιρεία λογισμικού. Αυτό είναι το σκεπτικό που κρύβεται πίσω από την εξαγορά της εταιρείας βιντεοπαιχνιδιών Activision Blizzard, (η οποία μεταξύ άλλων έχει δημιουργήσει το Candy Crush και το Call of Duty), έναντι 75 δισ. δολαρίων.
Ένα avatar για τον καθέναν μας
Είναι η μεγαλύτερη συμφωνία που έχει συναφθεί στον κλάδο της τεχνολογίας. Η Microsoft κατακτά την 3η θέση στην παγκόσμια αγορά των ηλεκτρονικών παιχνιδιών μετά την κινεζική Tencent και την ιαπωνική Sony. Δίχως αμφιβολία αποκτά προβάδισμα από νέους αλλά δυναμικούς παίκτες όπως είναι η Google και η Amazon. Εκτός της πρόσβασης της Microsoft σε νέο περιεχόμενο για να τροφοδοτήσει τις κονσόλες Xbox και το online δίκτυο διανομής παιχνιδιών σε προσωπικούς υπολογιστές (PC), εμπλουτίζει τα σχέδια της για το μετασύμπαν.
«Εσείς και εγώ θα καθόμαστε σύντομα γύρω από ένα τραπέζι τηλεδιασκέψεων είτε μέσω των άβαταρ μας ή του ολογράμματος μας ή ακόμη σε δισδιάστατες επιφάνειες με ένα ηχητικό σύστημα. Μαντέψτε που; Εκεί όπου έχουμε αναπτύξει αυτές τις δραστηριότητες, δηλαδή μέσω των βιντεοπαιχνιδιών», εξήγησε πρόσφατα ο Ναντέλα σε συνέντευξη στους Financial Times. Πρόσθεσε πως έτσι ο χώρος των online βιντεοπαιχνιδιών θα είναι ανοικτός σε όλους. Ο καθένας με την ψηφιακή προσωποποίηση (avatar) του θα μπορεί να αναπτύξει ένα σύνολο δραστηριοτήτων.
Μια ψηφιακή αγορά ακινήτων με ραγδαία ανάπτυξη
Μπορεί να φαίνεται εξωπραγματικό, αλλά το μετασύμπαν αρχίζει ήδη να αποκτά διάφορες διαστάσεις, δίνοντας τη δυνατότητα να αποκτά κανείς ακόμη και το δικό του ψηφιακό σπίτι σε ένα περιορισμένο και εκκεντρικό κοινό. Οι πωλήσεις ακίνητων στις τέσσερις μεγάλες πλατφόρμες του metaverse -Sandbox, Decentraland, Cryptovoxels και Somnium- ξεπέρασαν πέρσι τα 500 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία της MetaMetric Solutions. Έκθεση της BrandEssence Market Research καταλήγει στο συμπέρασμα πως η αγορά ακινήτων στο μετασύμπαν μπορεί να επεκτείνεται έως και 31%, σε ετήσια βάση, από το 2022 μέχρι το 2028.
Πρώτος ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ έστρεψε στην προσοχή της κοινής γνώμης στο μετασύμπαν ή metaverse, αλλάζοντας την επωνυμία της εταιρείας του από Facebook σε Meta στον απόηχο, μάλιστα, ενός ακόμη σκανδάλου που αφορούσε τη μεταχείριση των χρηστών. Παραδόξως, όμως, φαίνεται πως σήμερα η Meta και τα μεγαλόπνοα σχέδια της χάνουν την απήχησή τους, θέτοντας υπό αμφισβήτηση την εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Εγκαταλείποντας πρόσφατα τα σχέδια για το ψηφιακό νόμισμα Diem, ο Ζούκερμπεργκ μίλησε αρχές Φεβρουαρίου για μια δύσκολη μετάβαση στο μετασύμπαν. Τα διαφημιστικά έσοδα από την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Facebook αναμένεται να επηρεαστούν δραματικά από τη νέα πολιτική απορρήτου της Apple, με το πλήγμα να φθάνει έως και τα 10 δισ δολάρια για το τρέχον έτος.
Η πολιτική απορρήτου της Apple και τα έσοδα της Meta
Τώρα πια η Facebook και άλλες παρεμφερείς εφαρμογές υποχρεούνται να ζητήσουν την άδεια όσων χρηστών χρησιμοποιούν το λογισμικό της Apple για την παρακολούθηση των online κινήσεών τους. Αρκετοί μπλοκάρουν αυτήν τη λειτουργία, στερώντας έτσι μια πολύτιμη πηγή διαφημιστικών εσόδων από τη Meta. Απευθυνόμενος σε αναλυτές της αγοράς, η Ζούκερμπεργκ τόνισε επίσης πως έχει σκληρύνει ο ανταγωνισμός από νέες εφαρμογές, όπως είναι το TikTok, οδηγώντας την Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου σε πτώση τη χρηματιστηριακή αξία της Meta κατά 230 δισ δολάρια.
Ο Ζούκερμπεργκ σχεδιάζει να επενδύσει αρκετά περισσότερα στην Facebook Reality Labs, τη μονάδα που εξειδικεύεται στην ανάπτυξη του μετασύμπαντος, από τα 10 δισ δολάρια που δαπάνησε πέρσι. Αλλά θα πρέπει να πείσει τους μετόχους του ομίλου. Φαίνεται, πάντως, πως στο επόμενο κεφάλαιο της ψηφιακής πραγματικότητας, οι ισορροπίες ενδεχομένως να αλλάξουν όσο εντείνεται ο ανταγωνισμός μεταξύ των τεχνολογικών κολοσσών.