THEPOWERGAME
Φανατικοί οπαδοί των ηλεκτρονικών αγορών έγιναν εν μέσω πανδημικής κρίσης οι Έλληνες καταναλωτές. Σε αυτό συγκλίνουν όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, που δείχνουν ότι μέσα σε έναν μόλις χρόνο το ποσοστό των Ελλήνων, που ψωνίζει online, εκτοξεύθηκε κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες.
Ενώ το 2020, την πρώτη πανδημική χρονιά, έξι στους δέκα Έλληνες (ποσοστό 59%) έκαναν τις αγορές τους online, το 2021 το ποσοστό αυτό εκτοξεύθηκε στο 69%. Το ποσοστό του 69% τοποθετεί την Ελλάδα στη 19η θέση ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τα πιο υψηλά ποσοστά online αγοραστών.
Η χώρα μας δείχνει να ακολουθεί κατά πόδας την ευρωπαϊκή τάση, αφού το 69% των Ελλήνων που έκαναν το 2021 τουλάχιστον μια online αγορά δεν απέχει πολύ από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο, που φτάνει στο 74%.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Eurostat, οι Ολλανδοί είναι οι πιο ένθερμοι Ευρωπαίοι στις online αγορές, με το 94% των χρηστών του Διαδικτύου στη χώρα, ηλικίας 16 έως 74 ετών, να κάνει τουλάχιστον μία online αγορά το 2021. Από κοντά ακολουθούν οι Δανοί με 92% και οι Σουηδοί με 89%.
Αντίθετα, λιγότερο εξοικειωμένοι με το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι οι Ρουμάνοι και οι Βούλγαροι, όπου μόνο το 44% και το 42%, αντίστοιχα, έκανε ηλεκτρονικές αγορές το 2021.
Εκτοξεύεται το online εμπόριο
Μεταξύ 2016 και 2021, οι μεγαλύτερες αυξήσεις στις ηλεκτρονικές αγορές στην ΕΕ καταγράφηκαν στην Τσεχία (+27 ποσοστιαίες μονάδες), τη Σλοβενία, την Ουγγαρία και τη Ρουμανία (+26 ποσοστιαίες μονάδες), καθώς και την Κροατία και τη Λιθουανία (+25 ποσοστιαίες μονάδες).
Συνολικά στην Ευρώπη τα ποσοστά των online αγοραστών αυξήθηκαν το 2021, αν και όχι με ρυθμό αντίστοιχο αυτού που είχαμε στην Ελλάδα. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, οι διαδικτυακές αγορές στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 1 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το 2020, όταν το 73% των χρηστών του Διαδικτύου έκανε online αγορές.
Πάντως σε μια πενταετία (μεταξύ 2016 και 2021) το ποσοστό των e-shoppers αυξήθηκε κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες (63% το 2016).
Παπούτσι από το e-shop σου
«Οι αγορές στα φυσικά καταστήματα επηρεάστηκαν αρνητικά λόγω των περιοριστικών μέτρων, που επιβλήθηκαν από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, προκειμένου να αναχαιτιστεί η πανδημία. Την ίδια ώρα οι αλλαγές στις συνήθειες και τις προτιμήσεις των καταναλωτών είχαν συνέπειες στο ηλεκτρονικό εμπόριο» αναφέρει η Eurostat.
Όσον αφορά τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες για ηλεκτρονικές αγορές, αυτές ήταν το 2021 τα ρούχα (συμπεριλαμβανομένων των αθλητικών ενδυμάτων), τα παπούτσια και τα αξεσουάρ, όπου έγιναν online παραγγελίες από το 68% των αγοραστών.
Ακολούθησαν οι παραδόσεις από εστιατόρια, αλυσίδες γρήγορου φαγητού και υπηρεσίες catering (31%), τα έπιπλα, αξεσουάρ σπιτιού ή προϊόντα κηπουρικής (29%), τα καλλυντικά και προϊόντα ομορφιάς ή ευεξίας (27%).
Επόμενη δημοφιλής κατηγορία αγορών για τους e-shoppers πανευρωπαϊκά ήταν τα έντυπα βιβλία, περιοδικά ή εφημερίδες (25%), τα αθλητικά είδη (εκτός αθλητικών ενδυμάτων) (24%), οι υπολογιστές, tablet, κινητά τηλέφωνα και τα αξεσουάρ τους (23%) και παιδικά παιχνίδια ή είδη παιδικής φροντίδας (20%).