THEPOWERGAME
Μπορεί η πανδημία να έβαλε σε ψηφιακό fast forward τον επιχειρηματικό κόσμο στην Ελλάδα, ωστόσο, η ψηφιοποίηση του εγχώριου επιχειρείν παραμένει ασύμμετρη. Οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα φαίνεται ότι ασθμαίνουν να παρακολουθήσουν την ψηφιακή αλλαγή, χάνοντας πολύτιμους πόντους ανταγωνιστικότητας.
Σε μια συγκυρία που το ψηφιακό κανάλι πωλήσεων γίνεται πιο σημαντικό από ποτέ μόνο το 15% των μικρών και πολύ μικρών εταιρειών της χώρας απαντά ότι διαθέτει e-shop ή συμμετέχει σε κάποια online πλατφόρμα (τύπου Skroutz, e-food κλπ).
Κάπως καλύτερη είναι η εικόνα των εμπορικών επιχειρήσεων της χώρας, καθώς περισσότερες από μία στις τέσσερις (το 26,2%) απαντά θετικά στην ερώτηση αν διαθέτει κάποιο σύστημα online πωλήσεων. Αντίθετα, στον τομέα της μεταποίησης και των υπηρεσιών το αντίστοιχο ποσοστό μόλις που φτάνει το 11%.
Η ηλικία μετράει
Για την υιοθέτηση συστημάτων ηλεκτρονικών πωλήσεων ή για συμμετοχή σε κάποια διαδικτυακή πλατφόρμα η ηλικία του επιχειρηματία φαίνεται ότι παίζει ρόλο, όπως άλλωστε και το εκπαιδευτικό του επίπεδο. Επίσης, οι νεαρότερες σε ηλικία εταιρείες, αλλά και αυτές με μεγαλύτερο ετήσιο κύκλο εργασιών είναι πιο πιθανό να έχουν μπει στα online κανάλια πωλήσεων.
Ειδικότερα, το 22,8% και 18,2% των επιχειρηματιών που ανήκουν στις ηλικιακές ομάδες 18-34 και 35-49 αντίστοιχα, έχει ενσωματώσει σχετικά συστήματα στην επιχείρησή έναντι μόλις του 10,3% των επιχειρηματιών που είναι από 50 ετών και άνω. Επιπλέον, το 19,1% και το 18,8% των επιχειρήσεων με ηλικία έως 5 έτη και 5-10 έτη αντίστοιχα έχουν ενσωματώσει σχετικά συστήματα, έναντι του 12,2% και του 13% των επιχειρήσεων με ηλικία 10-15 έτη και πάνω από 15 έτη αντίστοιχα.
Χαμηλό ποσοστό ενσωμάτωσης τέτοιων τεχνολογιών παρουσιάζουν επίσης οι απόφοιτοι πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (10,4%), όπως και οι επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών έως 50.000 ευρώ (11%).
«Από τα παραπάνω ευρήματα φαίνεται ότι υπάρχει ένα πολύ μεγάλο μέρος μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων που δεν έχουν ενσωματώσει στη δραστηριότητά τους ακόμα και ψηφιακά συστήματα χαμηλής τεχνολογικής έντασης» διαπιστώνει η ετήσια έκθεση του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ με θέμα «Ο αντίκτυπος της πανδημίας στις επιχειρήσεις».
Ο ρόλος των social media
Πάντως, οι μικρές και πολύ μικρές εταιρείες στην Ελλάδα έχουν πλήρως αντιληφθεί τη σημασία της ψηφιοποίησης και κάνουν αγώνα δρόμου, ώστε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Στο ερώτημα εάν έχουν υιοθετήσει εργαλεία ψηφιακού μάρκετινγκ, όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μία στις δύο εταιρείες (το 50,1%) απαντά θετικά.
Υψηλότερο ποσοστό υιοθέτησης ψηφιακών εργαλείων έχουν οι εμπορικές επιχειρήσεις και οι μεταποιητικές- βιοτεχνικές με 59,7% και 58,6% αντίστοιχα να απαντούν θετικά, έναντι του 46% στον τομέα των υπηρεσιών. Όπως και στην περίπτωση των μέσων ηλεκτρονικού εμπορίου έτσι και στο ψηφιακό μάρκετινγκ οι νεότερες επιχειρήσεις φαίνεται να είναι πιο δραστήριες από τις παλαιότερες.
Συγκεκριμένα το 54,9% και 53,9% των επιχειρήσεων που δημιουργήθηκαν στην τελευταία πενταετία και εκείνων που έχουν ηλικία 5-10 έτη αντίστοιχα απάντησαν θετικά. Το ποσοστό αυτό πέφτει στο 45,5% για επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν μεταξύ 10 και 15 ετών πριν και στο 49,1% για επιχειρήσεις που έχουν ηλικία μεγαλύτερη των 15 ετών.
Ο ρόλος της πανδημίας
Παρόλο που είναι κοινός τόπος ότι η πανδημική κρίση έχει επιταχύνει τις διαδικασίες ψηφιακού μετασχηματισμού, μόλις το 11% των επιχειρήσεων που έχουν ενσωματώσει συστήματα ηλεκτρονικών πωλήσεων ή/και διαδικασίες ψηφιακού μάρκετινγκ, ανέπτυξαν τη λειτουργία αυτή κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η συντριπτική πλειονότητα (89%) απάντησε ότι την είχε αναπτύξει πριν από την περίοδο της πανδημίας.
«Φαίνεται, δηλαδή, ότι η πανδημική κρίση δεν είχε σημαντική επίδραση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Ως εκ τούτου, η ισχυρή πρόκληση προσαρμογής για το μεγαλύτερο μέρος των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων στο ψηφιακό οικονομικό περιβάλλον που διαμορφώνεται παραμένει» αναφέρει η μελέτη.