THEPOWERGAME
Ένα νέο, αναδυόμενο, και εξόχως δυναμικό αγοραστικό κοινό βάζουν πλέον στο μικροσκόπιό τους οι ελληνικές λιανεμπορικές επιχειρήσεις. Πρόκειται για τους καταναλωτές ηλικίας 55-64 ετών, οι οποίοι εν μέσω πανδημίας εξελίσσονται σε μια ισχυρή δεξαμενή πελατών για το online εμπόριο.
Το -όχι και τόσο μακρινό- 2019, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, οι Έλληνες αυτής της ηλικιακής ομάδας, που έκαναν ηλεκτρονικές αγορές, έφταναν ποσοστιαία μόλις στο 44%. Ήδη το 2020, με το ξέσπασμα της πανδημίας, το ποσοστό αυτό εκτοξεύθηκε στο 58%.
Το πρώτο εξάμηνο του 2021, το ποσοστό αυτό διευρύνθηκε εκ νέου: μεσούσης της υγειονομικής κρίσης, 7 στους 10 (67%) 55άρηδες και 64χρονοι καταναλωτές κάνουν τουλάχιστον μια online αγορά. Ιδιαίτερα δραστήριες μάλιστα αποδεικνύονται οι γυναίκες αυτών των ηλικιών, καθώς το ποσοστό εκείνων που κάνουν ηλεκτρονικές αγορές φτάνει το 77% έναντι 69% των ανδρών.
Αν δούμε δε διαχρονικά την online αγοραστική συμπεριφορά αυτής της ηλικιακής ομάδας, τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά την τελευταία δεκαετία, καθώς το 2011 μόλις το 17% των καταναλωτών, ηλικίας 55 έως 64 ετών ψώνιζαν online.
Πόσα ξοδεύουν
Το ελληνικό λιανεμπόριο βάζει στο στόχαστρό τους τους λεγόμενους «ώριμους» e-shoppers και για έναν ακόμη λόγο: την αγοραστική τους δύναμη. Το πρώτο εξάμηνο του 2021 η μέση εξαμηνιαία δαπάνη σε online shopping ήταν 622 ευρώ, ενώ μια διετία νωρίτερα 512 ευρώ. Αυτά τα 112 ευρώ μεταφράζονται σε αύξηση κατά 22%.
Οι γυναίκες είναι πάλι πιο δυναμικό κοινό, η μέση εξαμηνιαία online δαπάνη αυξήθηκε στο γυναικείο κοινό κατά 194%, ενώ στους άνδρες κατά 50% μεταξύ 2019 και 2021.
Τι αγοράζουν
Οι Έλληνες καταναλωτές μεγαλύτερων ηλικιών αγοράζουν πλέον σχεδόν τα πάντα από το Διαδίκτυο. Σε ποσοστό 38% δηλώνουν ότι ψωνίζουν ηλεκτρονικά ρούχα (μόλις 11% το 2019), ενώ το 26% απαντά ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη (μόλις 11% και 15% αντίστοιχα το 2019).
Επίσης, οι Έλληνες ηλικίας 55 έως 64 ετών απαντούν ότι κάνουν online αγορές υπηρεσιών τηλεπικοινωνίας (μόλις 9% προ διετίας). Ακολουθούν οι online αγορές ειδών υπόδησης (25%), βιβλίων (22%) και καλλυντικών (20%).
Με ηλεκτρονικό πορτοφόλι
Εξίσου εντυπωσιακή είναι η προσαρμοστικότητα των «ώριμων» e-shoppers όσον αφορά στην υιοθέτηση εναλλακτικών ψηφιακών μέσων πληρωμών για τις online αγορές τους. Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Focus Bari, η χρήση ηλεκτρονικών πορτοφολιών στους Έλληνες καταναλωτές ηλικίας 55 έως 64 ετών αυξήθηκε κατά 1.539% μέσα σε μία διετία και πλέον φτάνει το 13% από μόλις 1% το 2019.
Η αντικαταβολή παρόλα αυτά παραμένει ο πιο δημοφιλής τρόπος πληρωμών για online αγορές, καθώς χρήσης αυτής της μεθόδου κάνει το 69%, ποσοστό που βρισκόταν στο 24% προ COVID-19 (αύξηση κατά 192%).
Τη χρεωστική κάρτα προτιμά το 61% των «ώριμων» e-shoppers (15%) προ πανδημίας, ενώ πιστωτική το 25% (14% πριν από το ξέσπασμα της πανδημικής κρίσης).