THEPOWERGAME
Το ταχύτερα αναπτυσσόμενο mobile σούπερ μάρκετ στην Ευρώπη είναι από την Ολλανδία, παραδίδει τα προϊόντα του από αυτοματοποιημένους και στρατηγικά τοποθετημένους κόμβους διανομής στο κατώφλι του πελάτη με φιλικά προς το περιβάλλον ηλεκτρικά μίνι βαν. Η ολλανδική Picnic έχει τρελάνει επενδυτές «βαρέων βαρών», όπως ο Μπιλ Γκέιτς, του οποίου το ίδρυμα, Bill & Melinda Gates Foundation Trust, ηγήθηκε της νέας κολοσσιαίας επένδυσης 600 εκατ.ευρώ στη startup.
Τη στιγμή που στην Ελλάδα έχει ανοίξει για τα καλά η συζήτηση για τη λεγόμενη «οικονομία της πλατφόρμας» (gig economy), με αφορμή το eFood, η Picnic δείχνει να έχει ξεπεράσει μέσω της τεχνολογίας αυτές τις …παιδικές ασθένειες. Η διαφορετικότητα του (Mobile-only-Service) επιχειρηματικού μοντέλου της Picnic έγκειται στο γεγονός ότι η διανομή των παραγγελιών γίνεται μέσω των δικών της ηλεκτροκίνητων οχημάτων, σε προκαθορισμένες διαδρομές από δικές της πλήρως αυτοματοποιημένες αποθήκες.
Η εταιρεία έχει αυτοματοποιήσει και τη διαδικασία παράδοσης, χρησιμοποιώντας εφαρμογές «έξυπνου στόλου». Οι παραδόσεις οργανώνονται βάσει αλγόριθμου, που λαμβάνει υπόψη του δεδομένα όπως η ηλικία του οχήματος, η θερμοκρασία του περιβάλλοντος, το προφίλ ταχύτητας, το ωφέλιμο φορτίο και η συμπεριφορά οδήγησης. Ο αλγόριθμος ορίζει τον βέλτιστο σχεδιασμό των διαδρομών και ελαχιστοποιεί τον αριθμό των οχημάτων που απαιτούνται σε μια συγκεκριμένη ημέρα.
Οδηγοί με το app ανά χείρας
Οι οδηγοί της Picnic χρησιμοποιούν μια φορητή συσκευή Android OS, όπου μια εφαρμογή το RunnerApp τους υποστηρίζει στη διαδρομή της παράδοσης, βελτιώνοντας τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα σε ποια πλευρά του οχήματος πρέπει να βρίσκονται τα εμπορεύματα και σε ποια θέση, ώστε και να είναι πιο γρήγορη η παράδοση τους.
Ο έξυπνος σχεδιασμός και ο στόλος των ηλεκτρικών οχημάτων οδηγούν σε λιγότερα απόβλητα τροφίμων, εξοικονόμηση ενέργειας και προστασία του περιβάλλοντος από τις εκπομπές άνθρακα.
Επέκταση στην Ευρώπη
Το ταχύτερα αναπτυσσόμενο mobile σουπερμάρκετ στην Ευρώπη, θα κατευθύνει τα νέα κεφάλαια στην περαιτέρω ανάπτυξη της στην ευρωπαϊκή αγορά, με επίκεντρο τη Γερμανία και τη Γαλλία.
Επίσης, θα δημιουργήσει νέα αυτοματοποιημένα κέντρα παράδοσης και θα αυξήσει τον στόλο ηλεκτρικών οχημάτων που διαθέτει. Η ολλανδική startup ήδη εξυπηρετεί περισσότερες από 200 πόλεις σε Ολλανδία, Γερμανία και Γαλλία και προσβλέπει για το 2021 σε πωλήσεις 1 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 100% έναντι του 2020, ενώ το 2019 είχε τζίρο 210 εκατ. ευρώ.
Βιώσιμο οικοσύστημα
Η πλατφόρμα ηλεκτρονικού παντοπωλείου Picnic ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2015 στο Amersfoort της Ολλανδίας με αρχικό στόλο παράδοσης 12 ηλεκτρικά μίνι βαν. Μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να κερδίσει τον τίτλο του ταχύτερα αναπτυσσόμενου mobile only σούπερ μάρκετ στον κόσμο, φέρνοντας την επανάσταση στις παραδόσεις ειδών του κλάδου.
Ήδη δύο χρόνια μετά από την ίδρυσή της προσέλκυσε το ποσό-ρεκόρ των 100 εκατ. ευρώ από τέσσερα ολλανδικά Funds (NPM Capital, De Hoge Dennen, Hoyberg και Finci).
Ο ιδρυτής της, Joris Beckers, έχει κατά καιρούς εξηγήσει -από το βήμα διαφόρων συνεδρίων ανά τον κόσμο- ότι η επιτυχία της Picnic έγκειται στο ότι μπορεί να εγγυηθεί τη μέγιστη θετική βιωματική εμπειρία. Αυτός ο χαρακτήρας, ενός πιο βιώσιμου οικοσυστήματος τροφίμων, από την παραγωγή έως την κατανάλωση, είναι που γοήτευσε τον γκουρού των επενδυτών Μπιλ Γκέιτς.