Γ.Δ.
1451.28 -0,30%
ACAG
+0,34%
5.83
BOCHGR
+0,22%
4.56
CENER
-0,54%
9.2
CNLCAP
-0,67%
7.45
DIMAND
-2,53%
8.1
NOVAL
-2,34%
2.3
OPTIMA
-0,78%
12.7
TITC
+1,02%
39.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,08%
1.51
ΑΒΕ
-1,33%
0.446
ΑΔΜΗΕ
+0,58%
2.595
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
+0,11%
4.6
ΑΛΦΑ
-0,69%
1.583
ΑΝΔΡΟ
-2,17%
6.32
ΑΡΑΙΓ
-0,78%
10.22
ΑΣΚΟ
-1,74%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-0,54%
7.36
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-0,60%
0.666
ΑΤΤΙΚΑ
-1,33%
2.22
ΒΙΟ
-0,91%
5.45
ΒΙΟΚΑ
-1,60%
1.845
ΒΙΟΣΚ
-2,84%
1.54
ΒΙΟΤ
0,00%
0.266
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
-0,73%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,11%
18.4
ΔΑΑ
-0,08%
7.994
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-1,11%
11.62
ΔΟΜΙΚ
-3,89%
2.84
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,80%
0.313
ΕΒΡΟΦ
+2,46%
1.665
ΕΕΕ
-0,85%
32.52
ΕΚΤΕΡ
-0,79%
1.762
ΕΛΒΕ
+2,51%
4.9
ΕΛΙΝ
-1,40%
2.11
ΕΛΛ
+0,35%
14.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,72%
1.93
ΕΛΠΕ
-1,29%
7.25
ΕΛΣΤΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΤΟΝ
+0,75%
1.888
ΕΛΧΑ
-1,77%
1.886
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,42%
1.19
ΕΤΕ
-0,13%
7.7
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.23
ΕΥΔΑΠ
-2,04%
5.77
ΕΥΡΩΒ
+0,18%
2.215
ΕΧΑΕ
-1,10%
4.515
ΙΑΤΡ
0,00%
1.55
ΙΚΤΙΝ
-1,93%
0.33
ΙΛΥΔΑ
-0,50%
1.98
ΙΝΚΑΤ
-0,63%
4.715
ΙΝΛΙΦ
-0,84%
4.75
ΙΝΛΟΤ
-0,31%
0.977
ΙΝΤΕΚ
-0,51%
5.89
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,64%
2.4
ΙΝΤΕΤ
-1,90%
1.03
ΙΝΤΚΑ
-0,86%
2.875
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
+2,13%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+1,00%
1.52
ΚΟΡΔΕ
+0,47%
0.431
ΚΟΥΑΛ
-0,69%
1.158
ΚΟΥΕΣ
+0,52%
5.8
ΚΡΙ
-0,98%
15.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.98
ΛΑΒΙ
+0,80%
0.756
ΛΑΜΔΑ
-0,83%
7.14
ΛΑΜΨΑ
-1,60%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.58
ΛΟΥΛΗ
+0,70%
2.88
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,03%
3.92
ΜΕΝΤΙ
+3,32%
2.18
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-0,52%
2.895
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,07%
20.36
ΜΟΝΤΑ
+2,22%
3.68
ΜΟΤΟ
-0,55%
2.695
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
+0,79%
25.5
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.74
ΜΠΡΙΚ
+0,47%
2.12
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
-0,65%
33.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+1,47%
0.828
ΞΥΛΚ
-0,37%
0.272
ΞΥΛΠ
+9,58%
0.366
ΟΛΘ
+1,39%
21.9
ΟΛΠ
+0,84%
30
ΟΛΥΜΠ
+0,43%
2.33
ΟΠΑΠ
-0,76%
15.62
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,38%
0.792
ΟΤΕ
+1,65%
14.81
ΟΤΟΕΛ
-1,70%
10.38
ΠΑΙΡ
-2,81%
0.97
ΠΑΠ
-0,42%
2.38
ΠΕΙΡ
-0,66%
3.889
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
+2,18%
8.42
ΠΛΑΘ
-0,38%
3.915
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.238
ΠΡΕΜΙΑ
-0,34%
1.18
ΠΡΟΝΤΕΑ
-2,90%
6.7
ΠΡΟΦ
+0,58%
5.17
ΡΕΒΟΙΛ
-1,16%
1.71
ΣΑΡ
-0,37%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,89%
0.34
ΣΙΔΜΑ
+0,32%
1.555
ΣΠΕΙΣ
+0,69%
5.84
ΣΠΙ
0,00%
0.524
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.82
ΤΖΚΑ
-6,25%
1.425
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.15
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
-0,66%
3.775
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.59

Γιατί 15 δισ. ευρώ δεν σταμάτησαν το τρένο του θανάτου στα Τέμπη

Βαγγέλης Μανδραβέλης
Δημοσιογράφος

Μόλις τον περασμένο Γενάρη, με ΚΥΑ των αρμόδιων υπουργών Μεταφορών και Οικονομικών, διεγράφησαν οφειλές του ΟΣΕ προς το Ελληνικό Δημόσιο ύψους 10,4 δισ. ευρώ. Πρόκειται για καταπτώσεις εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου σε δάνεια που έλαβε ο ΟΣΕ τα τελευταία 20-25 χρόνια. Τα δάνεια ελήφθησαν προκειμένου να χρηματοδοτηθεί ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου. Κι επειδή κανένας δεν δάνειζε τον καταχρεωμένο ΟΣΕ, εγγυητής των δανείων μπήκε το Δημόσιο, δηλαδή οι φορολογούμενοι Έλληνες.

Τα 10,4 δισ. ευρώ είναι ένα μέρος που κατέβαλαν οι φορολογούμενοι στον ΟΣΕ, προκειμένου ο τελευταίος να εκσυγχρονίσει το δίκτυό του. Αν συνυπολογιστούν τα χρέη των πάλαι ποτέ θυγατρικών του εταιρειών (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ κ.λπ.) που διεγράφησαν, η «εποποιία» των ελληνικών σιδηροδρόμων, που ξεκίνησε το 1980 και φτάνει στις μέρες μας, κόστισε πάνω από 15 δισ. ευρώ.

Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο κόστος του συνόλου ανάπτυξης του οδικού δικτύου στη χώρα. Από την Καλαμάτα μέχρι τους Ευζώνους και την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους, είναι ζήτημα αν η κατασκευή του κόστισε πάνω από 15 δισ. ευρώ. Ο πιο ακριβός δρόμος ήταν η Εγνατία Οδός, το κόστος της οποίας ανήλθε σε 6 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της διάσχισης της Πίνδου, που απαίτησε κοστοβόρα έργα.

Παρά, όμως, τα 15 δισ. που ξοδεύτηκαν τα τελευταία 20 χρόνια, το τρένο του θανάτου στα Τέμπη δεν σταμάτησε. Πήρε μαζί του πολλούς συνανθρώπους μας. Είναι σίγουρο ότι αυτό αποτελεί ένα ανθρώπινο λάθος, καθώς υπό καμία κυβέρνηση -ακόμη και με το πιστόλι στον κρόταφο- δύο τρένα δεν πρέπει να μπουν στο ίδιο κομμάτι της γραμμής και δη σε μια κατά μέτωπον κίνηση.

Κάποιος ξέχασε να γυρίσει το κλειδί, κάποιοι βιάζονταν να φτάσουν στη Θεσσαλονίκη, κάποιος ξέχασε να αναφέρει ότι ένα άλλο τρένο κινείται στην ίδια γραμμή και το κακό δεν άργησε να γίνει. Οι ευθύνες για το συμβάν βρίσκονται κυρίως στο σταθμαρχείο της Λάρισας. Οι βαρύτερες ευθύνες βρίσκονται σε αυτό που συνιστά κοινοτοπία: την κακοδιαχείριση του Δημοσίου και ειδικά του ΟΣΕ. Η τελευταία είναι πλέον μια παρακμιακή ΔΕΚΟ, από τις αρχές της περασμένης δεκαετίας, με χαμηλό προϋπολογισμό, με χαμηλόμισθους δημόσιους υπαλλήλους (κάποιοι πλέον μιλάνε και για μπλοκάκια), με έλλειψη κατάρτισης, οι οποίοι όμως επιχειρούν να κρατήσουν όρθιο ένα σιδηροδρομικό δίκτυο που χρονολογείται σε πολλά σημεία από το 1920.

Μέσα στο πλαίσιο κακοδιαχείρισης, θα πρέπει να προστεθεί και η διαφθορά. Όπως στο ατύχημα στον Μπράλο το 2008, όπου ένα τρένο που στα «χαρτιά» πήγαινε με 27 βαγόνια, τελικά μετά το ατύχημα βρέθηκε να σέρνει 35. Τότε, κάποιοι μίλησαν για λαθρεμπόριο, στο οποίο συμμετείχαν φυσικά και άνθρωποι του ΟΣΕ. Τα παραδείγματα είναι πολλά και δεν έχει νόημα η παράθεσή τους.

Το χειρότερο λάθος είναι ότι -έστω και στη βασική γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη- δεν εγκαταστάθηκε η τηλεδιοίκηση του δικτύου. Και αυτό παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα πιθανώς να έχουν ξοδευτεί δεκάδες εκατ. ευρώ. Η τελευταία σύμβαση, ύψους άνω των 5 εκατ. ευρώ, του 2013, δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Δόθηκαν παρατάσεις, νέες επεκτάσεις κ.λπ., αλλά η τηλεδιοίκηση είναι ζήτημα αν υπάρχει σε 30-50 χλμ. του δικτύου. Με άλλα λόγια, στην εποχή της ταχύτητας και της Τεχνητής Νοημοσύνης, τα τρένα στον ελληνικό σιδηρόδρομο δρομολογούνταν στις γραμμές με τα… κλεφτοφάναρα της εποχής του Τρικούπη.

Τώρα, μετά Χριστόν προφήτες όλοι. Οι περισσότεροι, ωστόσο, που εργάζονται στον σιδηρόδρομο είχαν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου. Τα συχνά δε (ελαφρά) ατυχήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο ήταν ένα καμπανάκι που δυστυχώς κανένας δεν λάμβανε υπ’ όψιν. Μέχρι που το τρένο του θανάτου πέρασε στην ίδια γραμμή με την εμπορευματική αμαξοστοιχία.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!