Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ώρα να μιλήσουμε με ειλικρίνεια για την κατάντια του σιδηροδρόμου

Φώτης Κόλλιας
Δημοσιογράφος - Διευθυντής powergame.gr

Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, που ευτυχώς δεν συνέβη μέσα στις σήραγγες, γιατί θα θρηνούσαμε πολλαπλάσια θύματα, φέρνει στην επιφάνεια την άθλια κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου και του ΟΣΕ. Η Ελλάδα πρέπει να κατέχει παγκόσμιο ρεκόρ στην κακοδιαχείριση των σιδηροδρομικών έργων, καθώς τα τελευταία χρόνια έχει δαπανήσει περισσότερα από πέντε δισ. ευρώ, χωρίς να έχει παραδοθεί πλήρως κανένα τμήμα του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη! Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται τα τεράστια κονδύλια για απαλλοτριώσεις, τμήμα των οποίων έχει ζητηθεί με δικαστικές αποφάσεις να επιστραφούν κ.λπ.

Ο σιδηρόδρομος είναι αξιοπιστία και ασφάλεια, που εξασφαλίζονται με τεχνολογικά συστήματα. Πρόκειται για συστήματα που απαξιώνονται ταχύτατα στην περίπτωση που δεν εγκατασταθούν εγκαίρως ή δεν συντηρηθούν όταν πρέπει. Αν λειτουργούσαν αυτά τα συστήματα, δεν θα θρηνούσαμε σήμερα δεκάδες νεκρούς. Όμως, στη χώρα μας μεγάλο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου λειτουργεί χειροκίνητα, ενώ οι μηχανοδηγοί της Hellenic Train λαμβάνουν σήματα με «Δελτία Περιορισμού Ταχύτητας», σε δεκάδες σημεία της διαδρομής από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Οι επιβάτες σπανίως φτάνουν στον προορισμό τους την ώρα που προβλέπει η Hellenic Train, αφού οι βλάβες και τα ατυχήματα είναι καθημερινό φαινόμενο.

Για περίπου μία δεκαετία οι συνδικαλιστές του ΟΣΕ, οι διοικήσεις και οι αρμόδιοι υπουργοί διαγκωνίζονταν για το μοντέλο με βάση το οποίο θα γίνεται η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, με συνέπεια να απαξιώνονται κι άλλο οι κρίσιμες και ακριβοπληρωμένες υποδομές. Η σημερινή κυβέρνηση ήταν αυτή που αποφάσισε και ενέταξε στο Ταμείο Ανάκαμψης σχέδιο για συντήρηση και ανάταξη του δικτύου με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και αυτές τις ημέρες προχωρούσε ο πρώτος διαγωνισμός για το δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας. Για να προχωρήσουν οι άλλοι δύο διαγωνισμοί, για τα τμήματα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Πάτρα – Αθήνα (αν και το τρένο ποτέ δεν έφτασε στο λιμάνι της Πάτρας…), πρέπει να τελειώσουν οι εν εξελίξει εργολαβίες, ορισμένες από τις οποίες σέρνονται για παραπάνω από μια δεκαετία!

Η απίστευτη κακοδιαχείριση στον σιδηρόδρομο αποκαλύπτεται και στην περίπτωση του δικτύου της Πελοποννήσου. Για παράδειγμα, το τμήμα Κόρινθος – Ναύπλιο κατασκευάστηκε, αλλά εγκαταλείφθηκε στην αρχή του Μνημονίου, λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωσή του. Μεγάλα τμήματα της γραμμής και τεχνολογικός εξοπλισμός ξηλώθηκαν από κυκλώματα παράνομης ανακύκλωσης. Τώρα, κάποιοι πανηγυρίζουν επειδή προωθείται νέα εργολαβία για το ίδιο τμήμα! Ποιος θυμάται πως χρειάστηκαν δύο διμοιρίες των ΜΑΤ για να ολοκληρωθεί το έργο ηλεκτροκίνησης στην Πελοπόννησο, καθώς όσα εγκαθιστούσαν οι εργολάβοι την ημέρα ξηλώνονταν τη νύχτα από τα κυκλώματα της ανακύκλωσης; Ποιος ασχολήθηκε με την πολυετή απαξίωση του ΟΣΕ, με το γερασμένο προσωπικό, μεγάλο τμήμα του οποίου δεν εργάζεται για λόγους υγείας; Τον τελευταίο καιρό έγιναν κάποιες προσλήψεις.

Εδώ και χρόνια δίνεται μάχη με τη δημοτική Αρχή της Πάτρας, η οποία θέλει υπογειοποίηση (με τεράστιο κόστος) της σιδηροδρομικής γραμμής στο μεγαλύτερο τμήμα του άξονα από το Ρίο μέχρι το λιμάνι της πόλης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απειλήσει με επιστροφή εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ επιδοτήσεων στην περίπτωση που δεν προχωρήσει εγκαίρως η σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας, ενώ συμφώνησε με την κυβέρνηση για σοβαρές αλλαγές στο μοντέλο υλοποίησης των έργων, με διαχωρισμό της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ.

Σε ολόκληρη την Ευρώπη ο σιδηρόδρομος θεωρείται η «πράσινη» απάντηση στην ανάγκη για γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, με σημαντικές επενδύσεις σε νέα δίκτυα, σε γρήγορα τρένα κ.λπ. Στη χώρα μας κινούμαστε επί δεκαετίες προς την αντίθετη κατεύθυνση! Η συνεχής απαξίωση της σιδηροδρομικής υποδομής σχεδόν μηδένισε τα οφέλη από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (σήμερα Hellenic Train), ενώ επί χρόνια δεν προχωρούσε κανένα νέο έργο σύνδεσης του σιδηροδρόμου με λιμάνια. Αυτήν την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλοι διαγωνισμοί. Η σημερινή τραγωδία δείχνει πως πρέπει να κινηθούμε γρήγορα και στο μέτωπο της αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου, ώστε να μη θρηνήσουμε σύντομα νέα θύματα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!