Γ.Δ.
1451.26 -0,30%
ACAG
+0,34%
5.83
BOCHGR
+0,22%
4.56
CENER
-0,32%
9.22
CNLCAP
-0,67%
7.45
DIMAND
-2,53%
8.1
NOVAL
-2,34%
2.3
OPTIMA
-0,78%
12.7
TITC
+1,15%
39.55
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,08%
1.51
ΑΒΕ
-1,33%
0.446
ΑΔΜΗΕ
+0,58%
2.595
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-0,98%
4.55
ΑΛΦΑ
-0,56%
1.585
ΑΝΔΡΟ
-2,17%
6.32
ΑΡΑΙΓ
-0,78%
10.22
ΑΣΚΟ
-1,74%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-0,54%
7.36
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,33%
2.22
ΒΙΟ
-1,09%
5.44
ΒΙΟΚΑ
-1,33%
1.85
ΒΙΟΣΚ
-0,95%
1.57
ΒΙΟΤ
0,00%
0.266
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
-0,73%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,33%
18.44
ΔΑΑ
-0,03%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-1,11%
11.62
ΔΟΜΙΚ
-2,88%
2.87
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,80%
0.313
ΕΒΡΟΦ
+2,46%
1.665
ΕΕΕ
-0,61%
32.6
ΕΚΤΕΡ
-0,79%
1.762
ΕΛΒΕ
+2,51%
4.9
ΕΛΙΝ
-1,40%
2.11
ΕΛΛ
+0,35%
14.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,82%
1.928
ΕΛΠΕ
-1,36%
7.245
ΕΛΣΤΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΤΟΝ
+0,75%
1.888
ΕΛΧΑ
-1,77%
1.886
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,42%
1.18
ΕΤΕ
-0,05%
7.706
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.23
ΕΥΔΑΠ
-1,36%
5.81
ΕΥΡΩΒ
+0,23%
2.216
ΕΧΑΕ
-0,44%
4.545
ΙΑΤΡ
0,00%
1.55
ΙΚΤΙΝ
-1,78%
0.3305
ΙΛΥΔΑ
-0,50%
1.98
ΙΝΚΑΤ
-0,63%
4.715
ΙΝΛΙΦ
-0,84%
4.75
ΙΝΛΟΤ
-0,31%
0.977
ΙΝΤΕΚ
-0,34%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,64%
2.4
ΙΝΤΕΤ
-1,90%
1.03
ΙΝΤΚΑ
-1,38%
2.86
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
+1,70%
1.195
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+1,00%
1.52
ΚΟΡΔΕ
+0,93%
0.433
ΚΟΥΑΛ
-0,69%
1.158
ΚΟΥΕΣ
+0,52%
5.8
ΚΡΙ
-1,30%
15.15
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.98
ΛΑΒΙ
+0,80%
0.756
ΛΑΜΔΑ
-0,56%
7.16
ΛΑΜΨΑ
-2,13%
36.8
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.58
ΛΟΥΛΗ
+0,35%
2.87
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,03%
3.92
ΜΕΝΤΙ
+3,32%
2.18
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-0,34%
2.9
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,07%
20.36
ΜΟΝΤΑ
+2,22%
3.68
ΜΟΤΟ
-0,55%
2.695
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
+0,79%
25.5
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.74
ΜΠΡΙΚ
+0,47%
2.12
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
-0,59%
33.88
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+1,47%
0.828
ΞΥΛΚ
-0,37%
0.272
ΞΥΛΠ
+9,58%
0.366
ΟΛΘ
+1,39%
21.9
ΟΛΠ
+0,84%
30
ΟΛΥΜΠ
+0,43%
2.33
ΟΠΑΠ
-0,83%
15.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,51%
0.793
ΟΤΕ
+1,65%
14.81
ΟΤΟΕΛ
-1,52%
10.4
ΠΑΙΡ
-2,81%
0.97
ΠΑΠ
-0,42%
2.38
ΠΕΙΡ
-0,54%
3.894
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
+1,94%
8.4
ΠΛΑΘ
-0,51%
3.91
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.238
ΠΡΕΜΙΑ
-0,34%
1.18
ΠΡΟΝΤΕΑ
-2,90%
6.7
ΠΡΟΦ
+0,58%
5.17
ΡΕΒΟΙΛ
-1,16%
1.71
ΣΑΡ
-0,56%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,89%
0.34
ΣΙΔΜΑ
+0,32%
1.555
ΣΠΕΙΣ
+0,69%
5.84
ΣΠΙ
0,00%
0.524
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.82
ΤΖΚΑ
-6,25%
1.425
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.15
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
-0,66%
3.775
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.59

Ώρα να μιλήσουμε με ειλικρίνεια για την κατάντια του σιδηροδρόμου

Φώτης Κόλλιας
Δημοσιογράφος - Διευθυντής powergame.gr

Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, που ευτυχώς δεν συνέβη μέσα στις σήραγγες, γιατί θα θρηνούσαμε πολλαπλάσια θύματα, φέρνει στην επιφάνεια την άθλια κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου και του ΟΣΕ. Η Ελλάδα πρέπει να κατέχει παγκόσμιο ρεκόρ στην κακοδιαχείριση των σιδηροδρομικών έργων, καθώς τα τελευταία χρόνια έχει δαπανήσει περισσότερα από πέντε δισ. ευρώ, χωρίς να έχει παραδοθεί πλήρως κανένα τμήμα του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη! Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται τα τεράστια κονδύλια για απαλλοτριώσεις, τμήμα των οποίων έχει ζητηθεί με δικαστικές αποφάσεις να επιστραφούν κ.λπ.

Ο σιδηρόδρομος είναι αξιοπιστία και ασφάλεια, που εξασφαλίζονται με τεχνολογικά συστήματα. Πρόκειται για συστήματα που απαξιώνονται ταχύτατα στην περίπτωση που δεν εγκατασταθούν εγκαίρως ή δεν συντηρηθούν όταν πρέπει. Αν λειτουργούσαν αυτά τα συστήματα, δεν θα θρηνούσαμε σήμερα δεκάδες νεκρούς. Όμως, στη χώρα μας μεγάλο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου λειτουργεί χειροκίνητα, ενώ οι μηχανοδηγοί της Hellenic Train λαμβάνουν σήματα με «Δελτία Περιορισμού Ταχύτητας», σε δεκάδες σημεία της διαδρομής από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Οι επιβάτες σπανίως φτάνουν στον προορισμό τους την ώρα που προβλέπει η Hellenic Train, αφού οι βλάβες και τα ατυχήματα είναι καθημερινό φαινόμενο.

Για περίπου μία δεκαετία οι συνδικαλιστές του ΟΣΕ, οι διοικήσεις και οι αρμόδιοι υπουργοί διαγκωνίζονταν για το μοντέλο με βάση το οποίο θα γίνεται η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, με συνέπεια να απαξιώνονται κι άλλο οι κρίσιμες και ακριβοπληρωμένες υποδομές. Η σημερινή κυβέρνηση ήταν αυτή που αποφάσισε και ενέταξε στο Ταμείο Ανάκαμψης σχέδιο για συντήρηση και ανάταξη του δικτύου με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και αυτές τις ημέρες προχωρούσε ο πρώτος διαγωνισμός για το δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας. Για να προχωρήσουν οι άλλοι δύο διαγωνισμοί, για τα τμήματα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και Πάτρα – Αθήνα (αν και το τρένο ποτέ δεν έφτασε στο λιμάνι της Πάτρας…), πρέπει να τελειώσουν οι εν εξελίξει εργολαβίες, ορισμένες από τις οποίες σέρνονται για παραπάνω από μια δεκαετία!

Η απίστευτη κακοδιαχείριση στον σιδηρόδρομο αποκαλύπτεται και στην περίπτωση του δικτύου της Πελοποννήσου. Για παράδειγμα, το τμήμα Κόρινθος – Ναύπλιο κατασκευάστηκε, αλλά εγκαταλείφθηκε στην αρχή του Μνημονίου, λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωσή του. Μεγάλα τμήματα της γραμμής και τεχνολογικός εξοπλισμός ξηλώθηκαν από κυκλώματα παράνομης ανακύκλωσης. Τώρα, κάποιοι πανηγυρίζουν επειδή προωθείται νέα εργολαβία για το ίδιο τμήμα! Ποιος θυμάται πως χρειάστηκαν δύο διμοιρίες των ΜΑΤ για να ολοκληρωθεί το έργο ηλεκτροκίνησης στην Πελοπόννησο, καθώς όσα εγκαθιστούσαν οι εργολάβοι την ημέρα ξηλώνονταν τη νύχτα από τα κυκλώματα της ανακύκλωσης; Ποιος ασχολήθηκε με την πολυετή απαξίωση του ΟΣΕ, με το γερασμένο προσωπικό, μεγάλο τμήμα του οποίου δεν εργάζεται για λόγους υγείας; Τον τελευταίο καιρό έγιναν κάποιες προσλήψεις.

Εδώ και χρόνια δίνεται μάχη με τη δημοτική Αρχή της Πάτρας, η οποία θέλει υπογειοποίηση (με τεράστιο κόστος) της σιδηροδρομικής γραμμής στο μεγαλύτερο τμήμα του άξονα από το Ρίο μέχρι το λιμάνι της πόλης. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απειλήσει με επιστροφή εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ επιδοτήσεων στην περίπτωση που δεν προχωρήσει εγκαίρως η σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας, ενώ συμφώνησε με την κυβέρνηση για σοβαρές αλλαγές στο μοντέλο υλοποίησης των έργων, με διαχωρισμό της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ.

Σε ολόκληρη την Ευρώπη ο σιδηρόδρομος θεωρείται η «πράσινη» απάντηση στην ανάγκη για γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, με σημαντικές επενδύσεις σε νέα δίκτυα, σε γρήγορα τρένα κ.λπ. Στη χώρα μας κινούμαστε επί δεκαετίες προς την αντίθετη κατεύθυνση! Η συνεχής απαξίωση της σιδηροδρομικής υποδομής σχεδόν μηδένισε τα οφέλη από την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (σήμερα Hellenic Train), ενώ επί χρόνια δεν προχωρούσε κανένα νέο έργο σύνδεσης του σιδηροδρόμου με λιμάνια. Αυτήν την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη μεγάλοι διαγωνισμοί. Η σημερινή τραγωδία δείχνει πως πρέπει να κινηθούμε γρήγορα και στο μέτωπο της αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου, ώστε να μη θρηνήσουμε σύντομα νέα θύματα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!