Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Θα πετύχουν τα μέτρα τρίποντο στο καλάθι του νοικοκυριού;

Δάφνη Γρηγοριάδη
Οικονομική Αναλύτρια - Δημοσιογράφος

Πρεμιέρα θα κάνει σε μερικές μέρες στα σούπερ μάρκετ η λίστα με τα 50 φθηνότερα προϊόντα, γνωστά και ως το «καλάθι του νοικοκυριού». Το συγκεκριμένο μέτρο έχει στόχο τη συγκράτηση των τιμών στα τρόφιμα αλλά και σε άλλα βασικά αγαθά πρώτης ανάγκης.

Ο Αβραάμ Μάσλοου ιεράρχησε τις ανάγκες των ανθρώπων, δίνοντας προτεραιότητα στις ανάγκες για επιβίωση, έπειτα στις ανάγκες ασφαλείας, στις ανάγκες κοινωνικής αποδοχής, στις ανάγκες αυτοεκτίμησης και τέλος στις ανάγκες για αυτοολοκλήρωση (γνωστή και ως Πυραμίδα Αναγκών του Μάσλοου). Είναι γεγονός ότι οι άνθρωποι σε περιόδους οικονομικής κρίσης στοχεύουν πρώτα στην εξυπηρέτηση των βασικών τους αναγκών, όπως είναι η εξασφάλιση τροφής, η εξασφάλιση στέγης κ.λπ. Έτσι και στη σημερινή κρίση, με τις υψηλές τιμές στην ενέργεια να συμπαρασύρουν προς τα πάνω τις τιμές των αγαθών, οι άνθρωποι επικεντρώνονται στο να αγοράσουν τα απολύτως απαραίτητα.

O πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο στην Ελλάδα κατέγραψε νέο ρεκόρ, καθώς διαμορφώθηκε στο 12,1%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, έναντι 11,2% τον Αύγουστο, επηρεάζοντας περαιτέρω το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και ειδικά των πιο ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Σε ένα τέτοιο οικονομικό σκηνικό, το ερώτημα είναι «πόσο θα ανακουφίσει τους πολίτες το ”καλάθι του νοικοκυριού”;».

Μέσω αυτού του μηχανισμού, οι αυξήσεις στα βασικά αγαθά θα «περνούν» με πιο αργό ρυθμό. Η δημιουργία του «καλαθιού του νοικοκυριού» δεν συνεπάγεται επαναφορά των τιμών στα επίπεδα προ πολέμου. Το μέτρο θα λειτουργήσει ως ένα εργαλείο συγκράτησης των τιμών σε αγαθά πρώτης ανάγκης, των οποίων η ζήτηση είναι ανελαστική.

Πρακτικά, λοιπόν, αυτό που αλλάζει για τους πολίτες είναι ότι μέσω του μηχανισμού αυτού προστατεύεται η τσέπη τους, ώστε να μην πληρώσουν τους επόμενους μήνες περισσότερα για την απόκτηση των ίδιων αγαθών ή, ακόμα κι αν υπάρχουν ανατιμήσεις, αυτές να είναι όσο πιο μικρές γίνεται.

Προς το «καλάθι του νοικοκυριού» προσανατολίζονται όχι μόνο τα σούπερ μάρκετ, αλλά και οι διαδικτυακές πλατφόρμες μέσω των οποίων οι καταναλωτές μπορούν να προμηθευτούν τα ίδια αγαθά. Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, οι πλατφόρμες αυτή την περίοδο επεξεργάζονται τον τρόπο υλοποίησης του συγκεκριμένου σχεδίου και θα προσπαθήσουν μάλιστα να εντάξουν όσα περισσότερα προϊόντα είναι εφικτό στο «καλάθι του νοικοκυριού», ώστε να διευκολύνουν τους καταναλωτές και να είναι παράλληλα ελκυστικό γι’ αυτούς να πραγματοποιήσουν αγορές online.

Τέλος, προκειμένου να μη δημιουργηθεί αθέμιτος ανταγωνισμός, ορισμένα προϊόντα μένουν εκτός «καλαθιού», όπως π.χ. τα νωπά φρούτα, ώστε οι πολίτες να έχουν κίνητρο να επισκέπτονται και τις λαϊκές αγορές.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!