THEPOWERGAME
Πρεμιέρα θα κάνει σε μερικές μέρες στα σούπερ μάρκετ η λίστα με τα 50 φθηνότερα προϊόντα, γνωστά και ως το «καλάθι του νοικοκυριού». Το συγκεκριμένο μέτρο έχει στόχο τη συγκράτηση των τιμών στα τρόφιμα αλλά και σε άλλα βασικά αγαθά πρώτης ανάγκης.
Ο Αβραάμ Μάσλοου ιεράρχησε τις ανάγκες των ανθρώπων, δίνοντας προτεραιότητα στις ανάγκες για επιβίωση, έπειτα στις ανάγκες ασφαλείας, στις ανάγκες κοινωνικής αποδοχής, στις ανάγκες αυτοεκτίμησης και τέλος στις ανάγκες για αυτοολοκλήρωση (γνωστή και ως Πυραμίδα Αναγκών του Μάσλοου). Είναι γεγονός ότι οι άνθρωποι σε περιόδους οικονομικής κρίσης στοχεύουν πρώτα στην εξυπηρέτηση των βασικών τους αναγκών, όπως είναι η εξασφάλιση τροφής, η εξασφάλιση στέγης κ.λπ. Έτσι και στη σημερινή κρίση, με τις υψηλές τιμές στην ενέργεια να συμπαρασύρουν προς τα πάνω τις τιμές των αγαθών, οι άνθρωποι επικεντρώνονται στο να αγοράσουν τα απολύτως απαραίτητα.
O πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο στην Ελλάδα κατέγραψε νέο ρεκόρ, καθώς διαμορφώθηκε στο 12,1%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, έναντι 11,2% τον Αύγουστο, επηρεάζοντας περαιτέρω το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και ειδικά των πιο ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Σε ένα τέτοιο οικονομικό σκηνικό, το ερώτημα είναι «πόσο θα ανακουφίσει τους πολίτες το ”καλάθι του νοικοκυριού”;».
Μέσω αυτού του μηχανισμού, οι αυξήσεις στα βασικά αγαθά θα «περνούν» με πιο αργό ρυθμό. Η δημιουργία του «καλαθιού του νοικοκυριού» δεν συνεπάγεται επαναφορά των τιμών στα επίπεδα προ πολέμου. Το μέτρο θα λειτουργήσει ως ένα εργαλείο συγκράτησης των τιμών σε αγαθά πρώτης ανάγκης, των οποίων η ζήτηση είναι ανελαστική.
Πρακτικά, λοιπόν, αυτό που αλλάζει για τους πολίτες είναι ότι μέσω του μηχανισμού αυτού προστατεύεται η τσέπη τους, ώστε να μην πληρώσουν τους επόμενους μήνες περισσότερα για την απόκτηση των ίδιων αγαθών ή, ακόμα κι αν υπάρχουν ανατιμήσεις, αυτές να είναι όσο πιο μικρές γίνεται.
Προς το «καλάθι του νοικοκυριού» προσανατολίζονται όχι μόνο τα σούπερ μάρκετ, αλλά και οι διαδικτυακές πλατφόρμες μέσω των οποίων οι καταναλωτές μπορούν να προμηθευτούν τα ίδια αγαθά. Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, οι πλατφόρμες αυτή την περίοδο επεξεργάζονται τον τρόπο υλοποίησης του συγκεκριμένου σχεδίου και θα προσπαθήσουν μάλιστα να εντάξουν όσα περισσότερα προϊόντα είναι εφικτό στο «καλάθι του νοικοκυριού», ώστε να διευκολύνουν τους καταναλωτές και να είναι παράλληλα ελκυστικό γι’ αυτούς να πραγματοποιήσουν αγορές online.
Τέλος, προκειμένου να μη δημιουργηθεί αθέμιτος ανταγωνισμός, ορισμένα προϊόντα μένουν εκτός «καλαθιού», όπως π.χ. τα νωπά φρούτα, ώστε οι πολίτες να έχουν κίνητρο να επισκέπτονται και τις λαϊκές αγορές.