Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Το ψηφιακό κράτος απαιτεί απλοποίηση δικαιολογητικών

Μάνος Κρανίδης
Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ, MSc, manoskranidis@gmail.com, CEO στην ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ-ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ «KRAMA PROPERTY», Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου ΠΟΜΙΔΑ, Δημοτικός Σύμβουλος Χαλανδρίου, Επικεφαλής Χαλάνδρι Ορίζοντας 2023, Υποψήφιος Δήμαρχος

Χωρίς καμία αμφιβολία ένα μείζον εμπόδιο της καθημερινής ζωής των πολιτών, των επενδυτικών πρωτοβουλιών στην ελληνική οικονομία είναι ακόμη η γραφειοκρατία. Υπολογίζεται ότι το κόστος της γραφειοκρατίας έχει ένα ιδιαιτέρως σημαντικό αρνητικό οικονομικό αποτύπωμα που δυσχεραίνει την σημερινή θέση των ελλήνων πολιτών και της ελληνικής οικονομίας.

Πρώτον, η γραφειοκρατία αποτελεί ένα πρακτικό εμπόδιο για καθημερινές διαδικασίες μεταξύ κράτους και πολιτών. Η ψηφιοποίηση πολλών διαδικασιών του δημοσίου μέσω κυρίως της μεταρρύθμισης του gov.gr είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα και τα ΚΕΠ σίγουρα αποτελούν μια διαχρονική θετική όαση αλλά αποδεικνύεται ότι η «χαρτούρα» και οι υπογραφές ακόμη αντέχουν.

Δεύτερον, η γραφειοκρατία αποτελεί ένα επιβαρυντικό  παράγοντα του κόστους λειτουργίας των επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Ενώ αναρίθμητες είναι οι περιπτώσεις λοιπών διοικητικών, εργασιακών, φορολογικών η ασφαλιστικών θεμάτων που απαιτούν υπερβολικές υπογραφές, βεβαιώσεις, έγγραφα ή υπεύθυνες δηλώσεις.  Για τις μεγάλες επενδύσεις επίσης, υπάρχουν καθυστερήσεις, αφού η ίδρυση, οι άδειες και εγκρίσεις είναι ακόμη σχετικά χρονοβόρες διαδικασίες. Για το ελληνικό κοινό έχει γίνει πλέον πλήρως αντιληπτή αυτή η κατάσταση και το άμεσο ή έμμεσο κόστος και οι καθυστερήσεις της γραφειοκρατίας προβλέπονται επαρκώς στα επενδυτικά σχέδια αλλά οι ξένοι επενδυτές το αντιμετωπίζουν ως ρίσκο και αβεβαιότητα. Για παράδειγμα, οι άδειες δόμησης, ενώ εκδίδονται ηλεκτρονικά, απαιτούν ακόμη πολλά έγγραφα, μελέτες κλπ, ενώ πολλές άδειες λειτουργίας ακόμη απαιτούν πολλά δικαιολογητικά.

Η κατάσταση έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης. Για παράδειγμα, πρέπει άμεσα η επέκταση του ψηφιακού κράτους και υπηρεσιών του να συνοδευτεί με ουσιαστική απλοποίηση των διαδικασιών και απαιτούμενων δικαιολογητικών για διάφορες πράξεις και άδειες. Αυτό που χρειάζεται είναι ένα ισχυρό fast track όχι μόνο μεγάλων αλλά και μικρών καθημερινών επενδύσεων με απλοποίηση της νομοθεσίας και αναδιοργάνωση των ελεγκτικών υπηρεσιών, διαδικασιών και απαραίτητων εγγράφων για την λειτουργία και επενδύσεων των επιχειρήσεων.

Ακόμη και η εσωτερική λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, ειδικά των ΟΤΑ, κυριαρχείται από γραφειοκρατική λογική «σοβιετικού τύπου». Για μια απλή ενέργεια απαιτούνται πολλαπλές αποφάσεις, εγκρίσεις, διαδικασίες, και υπογραφές. Αποτέλεσμα είναι οι απαραίτητες λειτουργικές προμήθειες να καθυστερούν αναίτια ενώ υπάρχουν οι αντίστοιχοι οικονομικοί πόροι προς χρήση. Για παράδειγμα η επένδυση για ένα νέο απορριμματοφόρο ή κάδους απορριμμάτων απαιτεί τουλάχιστον 1,5 έτος έστω και εάν είναι εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση! Ενώ και η εφαρμογή ενός νόμου απαιτεί εκτενή γραφειοκρατία αφού η υλοποίηση του προϋποθέτει την έκδοση πολλών προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων, και εγκυκλίων. Σήμερα απαιτείται από τον δημόσιο τομέα να παράγει έργο αντίστοιχο του ιδιωτικού. Για αυτό και η εκάστοτε κυβέρνηση πρέπει να σκύψει πολύ δυναμικά σε αυτή την έκφανση της γραφειοκρατίας και να επιτρέπει, ειδικά στην αυτοδιοίκηση, να παράγει το κρίσιμο έργο για την καθημερινότητα των πολιτών. Η απλοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών του δημοσίου τίθεται ως κορυφαία προτεραιότητα.

Επειδή η ελληνική οικονομία είναι σε φάση ανάπτυξης με ρυθμό αύξησης του ΑΕΠ φέτος άνω του 5%, η διεύρυνση της απαιτεί η γραφειοκρατία να περιοριστεί περαιτέρω. Ειδικά τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, πρέπει άμεσα οριζόντια να απλοποιηθούν, με νομοθετική παρέμβαση χωρίς καμία απολύτως αναβλητική δικαιολογία. Τα πολλά αχρείαστα δικαιολογητικά είναι συνυφασμένα με αναχρονιστικές δομές και νομοθεσίες της δημόσιας διοίκησης που δυστυχώς ακόμη υπάρχουν με έντονο τρόπο. Το παράδοξο της ηλεκτρονικής εποχής του gov.gr και των πολλών δικαιολογητικών πρέπει επιτέλους να λυθεί. Αυτή ακριβώς αποτελεί μια πρακτική μεταρρύθμιση. Η νίκη σε αυτό τον τομέα είναι εφικτή, ρεαλιστική και με μεγάλη επιρροή στην καθημερινότητα πολιτών και επιχειρήσεων. Για αυτό και η εκάστοτε κυβέρνηση πρέπει να την θέσει ως διαρκή σκοπό της.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!