Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Η επικείμενη πολιτική αστάθεια και το Ταμείο Ανάκαμψης

Βαγγέλης Μανδραβέλης
Δημοσιογράφος

Tο Ταμείο Ανάκαμψης συνιστά το ισχυρότερο εργαλείο αποτροπής μιας ύφεσης στη χώρα μας στην αντίξοη περίοδο που διανύουμε. Η όποια δυναμική της ελληνικής οικονομίας έχει αποκτηθεί τα τελευταία δύο χρόνια, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις δράσεις και τους πόρους του, φυσικά, μαζί με άλλους καταλύτες, όπως είναι η πορεία του τουρισμού, των εξαγωγών, των ξένων επενδύσεων, το ΕΣΠΑ κ.λπ.

Ωστόσο η εκτέλεση του πιο σημαντικού εργαλείου ανάκαμψης και ανάπτυξης της χώρας απειλείται από την επικείμενη πολιτική αστάθεια που προοιωνίζεται λόγω απλής αναλογικής. Για ένα διάστημα, τουλάχιστον τριών μηνών, η κρατική μηχανή θα υπολειτουργεί (ή δεν θα λειτουργεί) με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Ο χαμένος χρόνος σε αυτή την περίπτωση μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της δυναμικής της οικονομίας, καθώς οι κανόνες υλοποίησης του Ταμείου Ανάκαμψης δεν δικαιολογούν καθυστερήσεις για οποιονδήποτε λόγο.

Αυτό φάνηκε στην περίπτωση της Ολλανδίας, της τελευταίας χώρας στην ΕΕ που υπέβαλε ένα εθνικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας στις κοινοτικές αρχές. Εν τούτοις, η χώρα δεν έχει λάβει καμία παράταση και οφείλει να ολοκληρώσει το σχέδιό της, όπως όλα τα κράτη μέλη στα μέσα του 2026. Το ευτύχημα (;) με την Ολλανδία είναι ότι η ίδια υπέβαλε ένα μικρό σχέδιο, ύψους μόλις 4,7 δισ. ευρώ, που αφορούν αποκλειστικά σε επιδοτήσεις (grants). Στη χώρα μας, το αντίστοιχο σχέδιο ανέρχεται σε 17,8 δισ. ευρώ, μη συμπεριλαμβανομένων των δανείων.

H κυβέρνηση και ο αρμόδιος υπουργός Θόδωρος Σκυλακάκης κατά τον σχεδιασμό κατάφεραν να εξουδετερώσουν εν μέρει κινδύνους πολιτικής αστάθειας στην ομαλή διεξαγωγή του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης (ΕΣΑΑ). Και αυτό το πέτυχαν, ωθώντας μεγάλο μέρος των δράσεων και των πόρων του ΕΣΑΑ σε αξιοποίηση από μηχανισμούς που βρίσκονται εκτός του στενού δημόσιου τομέα.

Για παράδειγμα, οι εγκρίσεις των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης είναι περισσότερο έργο των τραπεζών, παρά των υπηρεσιών του Ταμείου Ανάκαμψης και του υπουργείου Οικονομικών. Επίσης, μια σειρά έργων έχουν ανατεθεί για ωρίμανση στο ΤΑΙΠΕΔ και στη ειδική μονάδα (PPF) που δημιουργήθηκε στο εσωτερικό του.

Η αναθέσεις αυτές έγιναν τόσο επειδή οι τράπεζες και το ΤΑΙΠΕΔ είναι περισσότερο έμπειροι οργανισμοί στην εκχώρηση δανείων και την ωρίμανση των έργων, αλλά και για αποφευχθούν οι «κακοτοπιές» σε περιόδους πολιτικής αστάθειας. Το ΤΑΙΠΕΔ και το PPF δεν έχουν κανένα λόγο να σταματήσουν το έργο τους, είτε η χώρα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο είτε γιατί δεν έχει σχηματιστεί ακόμη κυβέρνηση, είτε γιατί έχουμε κυβέρνηση συνεργασίας.

Τέλος, ένα τρίτο σημαντικό ανάχωμα που δημιουργήθηκε από τον Θ. Σκυλακάκη, απέναντι σε ενδεχόμενες καθυστερήσεις, είναι η σύντμηση του χρόνου υλοποίησης του προγράμματος κατά 8 μήνες. Το 95% των έργων -αν όχι το 100%- έχει προγραμματιστεί να υλοποιηθεί μέχρι 31/12/2025, αντί της 31/08/2026 που είναι η επίσημη ημερομηνία λήξης του ευρωπαϊκού σχεδίου Ανάκαμψης και Ανασυγκρότησης (RRF).

Παρόλα αυτά, οι αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις του 2023 θα προκαλέσουν αναταράξεις στην εκτέλεση του προγράμματος. Το ζητούμενο είναι αυτές να είναι όσο το δυνατόν μικρότερες και κυρίως, στο να συμφωνήσουν τα μεγάλα κόμματα μεταξύ τους, στην αναγκαιότητα απρόσκοπτης συνέχισης του σχεδίου, ανεξαρτήτως του ποιος θα είναι στο τιμόνι της διακυβέρνησης. Το Ταμείο Ανάκαμψης δεν συνιστά κομματικό, αλλά εθνικό στόχο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!