THEPOWERGAME
Για την πόλη του Λέσκοβατς, στην Σερβία, ο Παναγιώτης Πίτσικος είναι ένας επιχειρηματίας πρότυπο. Επένδυσε πριν από οκτώ χρόνια στην δημιουργία ενός εργοστασίου της AutosTop που απασχολούσε αρχικά 51 εργαζόμενους και σήμερα ξεπερνάει τους 900, μέσα από δύο εγκαταστάσεις, με τα προϊόντα να απευθύνονται τόσο στα εγκατεστημένα στην Σερβία εργοστάσια αυτοκινητοβιομηχανίας όσο και σε χώρες του εξωτερικού. Εκείνο που τον έκανε να ξεχωρίσει, και να κάνει τον δήμαρχο της πόλης να τον αποκαλέσει παράδειγμα προς μίμηση, είναι ότι υπήρξε ο πρώτος επιχειρηματίας ο οποίος δημιούργησε παιδικό σταθμό στο εργοστάσιο για τα παιδιά των εργαζομένων.
Στο Λέσκοβατς, το οποίο είχε το προσωνύμιο «Μικρό Μάντσεστερ», καθώς πριν από 100 χρόνια υπήρξε κέντρο κλωστοϋφαντουργίας με περισσότερους από 2.500 εργάτες, η AutosTop είναι η μεγαλύτερη ξένη επένδυση. Παράγει δερμάτινα καθίσματα και πατάκια για την αυτοκινητοβιομηχανία και σύμφωνα με την εταιρική σελίδα της πελάτες της είναι μεταξύ των άλλων οι Mercedes – Benz, Volkswagen, TOYOTA, AUDI, Renault, Ford, Mitsubishi, Subaru καθώς και η τουρκική TOGG. Παράλληλα από το 2017 έχει εισέλθει μέσω της AutosTop Aviation στην αεροπορική βιομηχανία παράγοντας δερμάτινα καλύμματα καθισμάτων για αεροσκάφη καθώς και άλλα εξαρτήματα όπως είναι τα προσκέφαλα καθισμάτων και θήκες που φυλάσσονται τα σωσίβια.
Η πορεία της AutosTop ξεκίνησε από την Ελλάδα πριν από τριάντα περίπου χρόνια και την ευθύνη για την χώρα μας φέρεται να έχει ο Γιάννης Πίτσικος, αδελφός του Παναγιώτη. Αντικείμενο το πρώτο διάστημα ήταν η εισαγωγή και ο σχεδιασμός επενδύσεων για το εσωτερικό αυτοκινήτων, ενώ ακόμη διατηρεί εγκαταστάσεις στον Γέρακα. Το στρατηγείο της AutosTop Global από το 2014 έχει μεταφερθεί στο Λονδίνο.Είχε προηγηθεί και η μεταφορά της παραγωγή νωρίτερα στην Σερβία καθώς η εταιρεία αντιμετώπιζε προβλήματα εξαιτίας της οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα που δεν ενέπνεε εμπιστοσύνη στους ξένους συνεργάτες.
Κύριος πελάτης εκείνο το διάστημα ήταν η Toyota η οποία είχε αναγνωρίσει και βραβεύσει το 2010, στις Βρυξέλλες, μέσω της Toyota Motor Europe, την AutosTop για τις εξαιρετικές επιδόσεις της στο Cost Management. H ελληνική εταιρεία είχε εγκριθεί μετά από μία πολύμηνη παγκόσμια διαδικασία επιλογής, όχι μόνο για τη δημιουργία εντελώς νέων σχεδίων αλλά και για την παραγωγή και την εγκατάσταση δερμάτινων επενδύσεων. Τα σύννεφα στην οικονομία που είχαν οδηγήσει μεγάλες ελληνικές εταιρείες να φύγουν στο εξωτερικό στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας σε συνδυασμό με την ανάγκη αύξησης παραγωγής για ξένους κολοσσούς της αυτοκινητοβιομηχανίας είχαν δημιουργήσει ένα τοξικό κοκτέιλ που αναγκαστικά έδειχνε τον δρόμο της εξόδου από την παραγωγική διαδικασία στην Ελλάδα.
Ο Παναγιώτης Πίτσικος επισκέφθηκε σχεδόν όλες τις χώρες των Βαλκανίων και κάποιες της Βόρειας Αφρικής για να βρει την περιοχή όπου θα έστηνε την νέα παραγωγική μονάδα. Το 2012 μετά από προτροπή ενός φίλου επισκέφθηκε και το Λέσκοβατς. Αν και αρχικά ήταν αρνητικός, ο εγκαταλελειμμένος χώρος του παλιού εργοστασίου της κλωστοϋφαντουργίας Zevelon, μίας από τις τελευταίες εταιρείες που έζησε την λάμψη του «Μικρού Μάντσεστερ» τον κέρδισε και αποφάσισε ότι τα επόμενα βήμα του θα ήταν στην Σερβία.
Τρίτο εργοστάσιο στη Σερβία
Προχθές, ο δήμαρχος του Λέσκοβατς, Γκόραν Σβετάνοβιτς ενημερώθηκε από τον Παναγιώτη Πίτσικο για την τρίτη μονάδα που θα δημιουργήσει στα όρια του δήμου του. Το νέο εργοστάσιο θα δημιουργηθεί σε διπλανό οικόπεδο από το ήδη υπάρχον εργοστάσιο όμως θα έχει εντελώς διαφορετικό αντικείμενο. Θα παράγει προκατασκευασμένες εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων και θα έχει κυρίως εξαγωγικό χαρακτήρα με βασικές αγορές αυτές της Αμερικής, της Ευρώπης και της Αφρικής.