THEPOWERGAME
Αν ένας κλάδος κέρδισε από την πανδημία στη χώρα μας αλλά και πανευρωπαϊκά αυτός ήταν των σούπερ μάρκετ. Μια αλυσίδα όμως με συνεταιριστικό και συνεργατικό χαρακτήρα, η Spar, είχε διαφορετική πορεία.
Κλεισμένοι στα σπίτια τους οι καταναλωτές και χωρίς πολλές επιλογές εξόδου και αγορών, στράφηκαν στο σούπερ μάρκετ. Άλλοτε από ανάγκη για αγορά τροφίμων και άλλων καταναλωτικών ειδών άλλοτε από την απλή ανάγκη μιας εξόδου για να πάρουν αέρα, οι χώροι των μεγάλων και μικρότερων αλυσίδων κατακλύστηκαν από καταναλωτές. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως όλες οι μεγάλες αλυσίδες της χώρας παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων που όμοια της δύσκολα θα μπορέσουν να συνεχίσουν να έχουν κι εντός του 2022.
Η Spar και ο τουρισμός
Η πανδημία ήταν για τη Spar, που συνένωσε μια σειρά από μικρότερους λιανέμπορους στη χώρα μας, ιδιαίτερα σκληρή. Για το γκρουπ που τρέχει ο Γιώργος Παπαντώνης ως πρόεδρος η κατάσταση εξελίχθηκε διαφορετικά με μείωση της τάξης του 19% στους τζίρους. Μια μείωση που συνδέθηκε αποκλειστικά με ένα φαινόμενο. Την κάμψη κατά 75% που σημειώθηκε στον ελληνικό τουρισμό το 2020 κι αποτέλεσε τον βασικό λόγο για τον οποίο οι πωλήσεις των καταστημάτων Spar στη χώρα μας άγγιξαν συνολικά τα 52,4 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας πτώση . Πρόκειται για τον συνολικό τζίρο των 32 καταστημάτων που έφεραν το σήμα Spar στο τέλος του 2020, τα οποία αθροιστικά διαθέτουν χώρο πωλήσεων 15,832 τ.μ. (μέση επιφάνεια καταστήματος 495 τ.μ).
Η φιλόδοξη Spar που ξεκίνησε με τον πρώην CEO της Μαρινόπουλος Γιώργο Βογιατζάκη και συνέχισε με επενδύσεις στο μάρκετινγκ και στις αγορές υπό την προεδρία του Φοίβου Καρακίτσου και τώρα του Γιώργου Παπαντώνη του ομίλου αγορών Αστέρας, έχει φέτος να λύσει ακριβώς την ίδια σύνθετη και δύσκολη εξίσωση. Κι αυτό διότι όλα δείχνουν πως η πανδημία και αυτή τη χρονιά θα αφήσει το αρνητικό της αποτύπωμα στον τουρισμό.
Αναδιάρθωση της Spar International
Σύμφωνα με τη Spar International, η εταιρεία στην Ελλάδα προχωρά σε αναδιάρθρωση (restructuring), προκειμένου να διασφαλιστεί η μελλοντική ανάπτυξη κι επέκταση, με τη δημιουργία ενός νέου κέντρου διανομής να έχει κομβικό ρόλο για τη συνέχεια. Ακόμη, στο report τονίζεται πως «η αναβάθμιση της λιανεμπορικής εμπειρίας και η συνεργασία με μικρούς τοπικούς παραγωγούς προσθέτει αξία στις τοπικές κοινότητες της Spar», ενώ αναφέρεται πως η διεθνής γκάμα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της Spar (Own Brand), η οποία θεωρείται πολύ σημαντική για τον τουρισμό, συμπληρώνεται από τη διαρκή επέκταση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τοπικής προέλευσης. Όλα αυτά βέβαια ενώ ο πρόεδρος της Spar στην Ελλάδα κ. Παπαντώνης τονίζει με έμφαση πως ο ρόλος των ομίλων αγορών έχει τελειώσει και πως μόνο η επένδυση σε σχήματα σαν αυτά με τη γερμανική Spar μπορούν να δώσουν λύσεις.
Προ διμήνου μάλιστα η Spar Hellas ανακοίνωσε την ανανέωση συνεργασίας με τη Spar International και όσον αφορά τη συνέχεια, ανέφερε τα εξής: «Μετασχηματίζουμε οργανωτικά και λειτουργικά τη Spar Hellas, ώστε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των καταναλωτών αλλά και των μελών μας. Μαζί, υπό την αιγίδα της Spar International, θα οργανώσουμε μια νέα στρατηγική και το μοντέλο ανάπτυξής μας. Θα προσφέρουμε ένα στοχευμένο κωδικολόγιο και θα δημιουργήσουμε μια καμπάνια εμπορικού σήματος, ώστε να γίνουμε πρωταγωνιστές στο ελληνικό λιανεμπόριο. Θα αναπτύξουμε στα αστικά κέντρα αλλά και στις τουριστικές περιοχές όλα τα format Spar – Spar Express – Spar Natural». Επίσης, στην ανακοίνωση υπογραμμιζόταν πως «η ισχυρή βάση των μελών του Ομίλου Αστέρα θα αποτελέσει σταθερό θεμέλιο για να οικοδομηθεί το μέλλον».
Όπως και να έχει πάντως, ο όμιλος αγορών Αστέρας με την έντονη παρουσία στα νησιά και κυρίως στις Κυκλάδες δεν δείχνει ικανός να σηκώσει μόνος το αναπτυξιακό εγχείρημα της Spar η οποία οφείλει να κινηθεί πιο δυναμικά και να προσθέσει κι άλλα μέλη από περιοχές της χώρας. Σε μια περίοδο επένδυσης στα on line καταστήματα, η συνεργατική αυτή προσπάθεια έχει ομολογουμένως μείνει πίσω και αναζητά λύσεις. Και φυσικά όλα αυτά απέχουν πάρα πολύ από τα αρχικά σχέδια για τη δημιουργία μιας πρότυπης αλυσίδας 330 καταστημάτων. Βέβαια η αλήθεια είναι πως η προσπάθεια θα συνεχιστεί από του χρόνου σε άλλες βάσεις. Κι αυτό διότι η Spar Ελλάς θα κάνει το τελικό ταμείο της πανδημίας με άλλους όρους και με νέα δεδομένα.
Η ιστορία της Spar
Η Spar ιδρύθηκε στην Ολλανδία το 1932 από τον Adriaan van Well και 14 άλλους ομοϊδεάτες του. Σήμερα η Spar αριθμεί περισσότερα από 12.500 καταστήματα, με παρουσία σε 44 χώρες και 4 Ηπείρους. Μέσω των θυγατρικών της, η Spar λειτουργεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, σε μέρη της Αφρικής, της Ασίας και της Ωκεανίας με έδρα στο Άμστερνταμ. Το όνομα ήταν αρχικά το «DE SPAR», ένα αρκτικόλεξο της ολλανδικής φράσης Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig (Μέσω της αποτελεσματικής συνεργασίας, όλοι επωφελούνται τακτικά). Το ακρωνύμιο επιλέχθηκε προκειμένου να αντηχούν με το ρήμα «spar» ή «spaar» που σημαίνει «εξοικονομήσετε χρήματα» σε ορισμένες γλώσσες, μεταξύ των οποίων ολλανδική, γερμανική, και στα σκανδιναβικά. Ένα κατάστημα Spar μπορεί να ανήκει ανεξάρτητα, από έναν δικαιοδόχο, ή να είναι μέρος μιας αλυσίδας, ανάλογα με το μοντέλο που εφαρμόζεται σε οποιαδήποτε χώρα. Οι ιδιοκτήτες της μητρικής εταιρείας διαφέρουν από χώρα σε χώρα και μπορεί να περιλαμβάνουν τους ίδιους τους ιδιοκτήτες καταστημάτων. Το όνομα και το σημερινό λογότυπο αναθεωρήθηκε πρόσφατα το 1968 από τον Raymond Loewy και παρέμεινε αμετάβλητο από τότε.
Η Spar στην Ελλάδα
Η Spar αποχώρησε από την Ελλάδα τον Φλεβάρη του 2016 λόγω της εξαγοράς της Βερόπουλος με την οποία συνέπραττε από την Μετρό Α.Ε.Β.Ε. Ωστόσο επέστρεψε το 2017 με τη δημιουργία της Spar Hellas σε συνεργασία με τους ομίλους αγορών «Αστέρας» και «Mesis», με αποτέλεσμα τον Ιούλιο του 2018 να ανοίξουν τα πρώτα οκτώ καταστήματα.