THEPOWERGAME
Θλίψη σκόρπισε στον επιχειρηματικό κόσμο η είδηση του θανάτου του ιδρυτή και προέδρου της Express Service, μίας από τις πρώτες εταιρείες Οδικής Βοήθειας στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Ραπτόπουλος ή «Mr. Express Service», πέθανε σε ηλικία 78 ετών. Την είδηση του θανάτου του γνωστοποίησαν με αναρτήσεις τους στην επίσημη σελίδα της Express Service στο Facebook οι εργαζόμενοι της εταιρείας.
Ο Γιάννης Ραπτόπουλος γεννήθηκε το 1943 σε μια φτωχογειτονιά στην Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης και από πολύ νωρίς βγήκε στην αγορά εργασίας. Ξεκίνησε να εργάζεται το 1957 σε ένα συνεργείο της γειτονιάς του. Στη συνέχεια, καταρτίστηκε στη σχολή του Ευκλείδη, ενώ δούλεψε και ως τεχνίτης στον ΟΑΣΘ. Λίγο αργότερα, άνοιξε το δικό του συνεργείο και το 1977 ίδρυσε την εταιρεία Οδικής Βοήθειας Express Service, αποτελώντας το «αντίπαλο δέος» της κρατικής ΕΛΠΑ.
Από πολύ νωρίς, η εταιρεία έγινε συνώνυμο της παροχής υπηρεσιών Οδικής Βοήθειας στην Ελλάδα και γρήγορα γιγαντώθηκε, φτάνοντας να απασχολεί έως και 1.300 εργαζομένους. Στόλος αυτοκινήτων, σύγχρονες υπηρεσίες, ακόμη και ελικόπτερα όλα χρησιμοποιήθηκαν για την παροχή υπηρεσιών της εταιρείας. Τα έσοδα και τα κέρδη της πολλά με τον Ραπτόπουλο να προχωρά σε μεγάλα διαφημιστικά ανοίγματα επιστρατεύοντας ως πρωταγωνίστρια της καμπάνιάς του την Αλίκη Βουγιουκλάκη, αλλά και τον πρωταγωνιστή της άκρως επιτυχημένης σειράς της δεκαετίας του ’80 Ντέιβιντ Χάσελχοφ.
Εκτός όμως, από τα διαφημιστικά ανοίγματα, ήρθαν και τα προσωπικά. Στην ίδια δεκαετία ο τότε βασιλιάς της Οδικής Βοήθειας προχωρά στην ανέγερση μιας υπερπολυτελούς βίλας στους Ελαιώνες Θεσσαλονίκης, με τα πάρτι που διοργανώθηκαν σε αυτή να έχουν αφήσει εποχή.
Ο ιδρυτής της Express Service χρηματοδοτούσε εκδηλώσεις της τότε Νομαρχίας (η οποία ήταν υπεύθυνη για τον έλεγχο των επιχειρήσεών του), αν και χρωστούσε στο ΙΚΑ αρκετά μεγάλα ποσά. Το 1997, έγινε για σύντομο διάστημα και εκδότης, προσφέροντας 1,2 δισ. δραχμές για να αποκτήσει τις εφημερίδες «Μακεδονία» και «Θεσσαλονίκη» από το συγκρότημα Βελλίδη.
Ωστόσο, τα πράγματα άλλαξαν δραματικά στην έλευση της νέας χιλιετίας. Με την αύξηση του ανταγωνισμού -κυρίως από μικρότερες εταιρείες οδικής βοήθειας και τις ασφαλιστικές εταιρείες – η εταιρεία, λόγω του μεγάλου δικτύου της και των αυξημένων λειτουργικών δαπανών της, άρχισε να παρουσιάζει ελλείμματα.
Το 2001, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακάλεσε την άδεια λειτουργίας της Express Service. Ο Ραπτόπουλος προσέφυγε για ακύρωση στο Συμβούλιο της Επικρατείας, που απέρριψε το αίτημά του. Ωστόσο, λίγο αργότερα, ανεστάλη η απόφαση του υπουργείου, όταν τα ηνία ανέλαβε ο Άκης Τσοχατζόπουλος, με τον οποίο διατηρούσε φιλικές σχέσεις ο επιχειρηματίας.
Από τότε, η Express Service δεν κατάφερε να ορθοποδήσει και τον ισολογισμό του 2007 κατέκλυσαν τα ελλείμματα και οι ζημίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι την ίδια χρονιά, η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών είχε επισημάνει σε επιστολή της προς το υπουργείο Ανάπτυξης ότι η Express Service λειτουργεί επί χρόνια με τεράστια ελλείμματα θέτοντας σε κίνδυνο τον υγιή ανταγωνισμό.
Αποτέλεσμα ήταν το 2012, ο Γιάννης Ραπτόπουλος να συλληφθεί για χρέη στο Δημόσιο και για μη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών ύψους 7,9 εκατ. ευρώ, για να αφεθεί λίγο αργότερα ελεύθερος, αφού είχε ασκηθεί εις βάρος του ποινική δίωξη για μη καταβολή χρεών προς το Δημόσιο κατ’ εξακολούθηση.
«Κάποτε ήμουν πλούσιος, τώρα δεν είμαι. Η επιχείρηση συνεχίζει να είναι ζημιογόνος. Αφού μου έχουν πάρει τους πελάτες παράνομα με αθέμιτο ανταγωνισμό. Αυτές οι ασφαλιστικές μάς έχουν ρημάξει από το ’96 και μετά. Η ζημιά που έχω πάθει είναι μεγάλη», δήλωνε ο πρόεδρος της Express Service σε συνέντευξή του τον Φεβρουάριο του 2010.