THEPOWERGAME
Στο κολέγιο, ο Ινδονήσιος,Έντουαρντ Τιρτανάτα (Edward Tirtanata), αγαπούσε τον καφέ, τόσο πολύ που παρήγγειλε «ένα τεράστιο φλιτζάνι» κάθε μέρα είτε από το Dunkin’ Donuts είτε από το 7-Eleven. Σήμερα, ο 35χρονος διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της εταιρείας καφέ, Kopi Kenangan, η οποία υποστηρίζεται από venture-backed unicorn, εξακολουθεί να πίνει καθημερινά το φλιτζάνι του καφέ του – μόνο που το έχει αναβαθμίσει σε τρία ή περισσότερα φλιτζάνια την ημέρα για σκοπούς «δοκιμής προϊόντων». Πρόκειται για την απίστευτη ιστορία του Τιρτανάτα που φαίνεται ότι είχε DNA επιχειρηματία.
Αυτό που ξεκίνησε ως ένας τοπικός πάγκος καφέ το 2017, έχει πλέον γίνει μια διεθνής μάρκα καφέ αξίας άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, με περισσότερα από 800 σημεία σε όλη τη Νοτιοανατολική Ασία.
Η εταιρεία εισέπραξε πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις το 2023, σύμφωνα με έγγραφα που δόθηκαν στο CNBC Make It. Μέσα σε διάστημα επτά ετών, η Kopi Kenangan μετατράπηκε από έναν τοπικό ινδονησιακό πάγκο καφέ σε μια εταιρεία καφέ μονόκερου που υποστηρίζεται από venture.
Επιχειρηματίας εν τη γενέσει του
Ο Τιρτανάτα μεγάλωσε στην πρωτεύουσα της Ινδονησίας, την Τζακάρτα.
Μετακόμισε όμως στις ΗΠΑ το 2007, όταν άρχισε να σπουδάζει στο Πανεπιστήμιο Northeastern της Βοστώνης, όπου σπούδασε χρηματοοικονομικά και λογιστική.
Αν και ποτέ δεν του άρεσε να σπουδάζει, είχε από την αρχή την καρδιά του επιχειρηματία.
«Όταν ήμουν παιδί, ήμουν σίγουρα άτακτος – δεν διάβαζα πολύ», δήλωσε στο CNBC Make It. «Αλλά όποτε υπάρχει μια ευκαιρία να βγάλω χρήματα ή να κάνω επιχειρήσεις, πάντα [ενθουσιάζομαι]».
«Δεν έχει να κάνει με τα χρήματα – έχει να κάνει με την ευχαρίστηση της δουλειάς. Είναι κάτι που με εξιτάρει πραγματικά μέχρι σήμερα», είπε.
Ακόμη και ως φοιτητής, ο Τιρτανάτα ανακάλυψε μια βασική επιχειρηματική αρχή: «Αγοράστε χαμηλά, πουλήστε ψηλά». Έμαθε να πουλάει κάρτες Pokémon και gaming bots σε φίλους του στο σχολείο με κέρδος. Ήταν σχεδόν ενστικτώδες γι’ αυτόν.
Εμπνευσμένος από τους γονείς του που ήταν επίσης επιχειρηματίες, ο Tirtanata απολάμβανε πάντα τη φασαρία του να κάνει τη δική του δουλειά στον κόσμο.
Το μοιραίο τηλεφώνημα
Κατά τη διάρκεια του πρώτου του έτους στο πανεπιστήμιο, έλαβε ένα μοιραίο τηλεφώνημα από τη μητέρα του, η οποία του αποκάλυψε ότι η επιχείρηση του πατέρα του είχε αντιμετωπίσει σημαντικές οικονομικές δυσκολίες.
Μετά από αυτό το τηλεφώνημα, ο Τιρτανάτα αποφάσισε να επιταχύνει το πενταετές πρόγραμμα σπουδών του και το ολοκλήρωσε σε τρία χρόνια.
Γρήγορα επέστρεψε στην πατρίδα του, την Ινδονησία, και έγινε συνέταιρος του πατέρα του στην επιχείρηση.
«Τότε, οι μέρες μου ήταν γεμάτες με πολύ άγχος και αβεβαιότητα – αλλά νομίζω ότι αυτή είναι μία από τις στιγμές που με έκαναν καλύτερο επιχειρηματία», δήλωσε ο Τιρτανάτα. Παρά την αντιμετώπιση αυτών των οικονομικών δυσκολιών με την οικογένειά του, ο Τιρτανάτα συνέχισε να χαράζει τη δική του επιχειρηματική πορεία.
Επιχειρηματικά ξεκινήματα
Πριν ξεκινήσει το Kopi Kenangan, ο Τιρτανάτα άνοιξε μια αλυσίδα καταστημάτων τσαγιού με την ονομασία Lewis & Carroll το 2015 με τοποθεσίες σε όλη την Ινδονησία. Όταν άνοιξε το πέμπτο κατάστημά του, συνειδητοποίησε ότι το κατάστημα τσαγιού δεν ήταν τόσο κερδοφόρο όσο περίμενε.
Ο Tirtanata και ο μακροχρόνιος φίλος του James Prananto ανακάλυψαν το πρόβλημα μια μέρα, όταν είχαν μια χαλαρή κουβέντα στο τσαγερί του: πολλές από τις μεγάλες αλυσίδες καφέ και τσαγιού στην Ινδονησία ήταν πολύ ακριβές για τον τοπικό πληθυσμό.
Σύμφωνα με τον δείκτη Starbucks Tall Latte Index, ενώ ένας Tall Latte της Starbucks κοστίζει περίπου το 2% του μέσου ημερήσιου εισοδήματος των ανθρώπων στις ΗΠΑ, το ίδιο ποτό κοστίζει πάνω από το 30% του μέσου ημερήσιου εισοδήματος των ανθρώπων στην Ινδονησία.
Η ιδέα του Kopi Kenangan γεννήθηκε. Το 2017, ο Τιρτανάτα και ο Prananto επένδυσαν μαζί συνολικά 15.000 δολάρια για την πρώτη τους τοποθεσία grab-and-go στην Τζακάρτα της Ινδονησίας. Αυτό το μοντέλο τους επέτρεψε να παρατήσουν το κόστος ενοικίασης και σχεδιασμού ενός χώρου για καθιστή καφετέρια και, αντίθετα, να επενδύσουν αυτά τα χρήματα σε ποιοτικά συστατικά.
«Αντί να εστιάζουμε στον καναπέ ή στο γρήγορο Wi-Fi, θα επικεντρωθούμε σε ένα καλό, υψηλής ποιότητας φλιτζάνι καφέ», δήλωσε ο Τιρτανάτα.
Αυτή η απόφαση βοήθησε το Kopi Kenangan να επεκταθεί σε πάνω από 200 τοποθεσίες και 10 πόλεις μέσα στα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας του.
Η μυστική φόρμουλα του Kopi Kenangan
Δεν είναι μυστικό ότι η επιχείρηση καφέ είναι ιδιαίτερα κορεσμένη, ειδικά στις μεγάλες μητροπολιτικές περιοχές.
Ερωτηθείς τι έχει ξεχωρίσει την Kopi Kenangan από τους ανταγωνιστές της, ο Tirtanata είπε ότι υπάρχουν τρεις βασικοί λόγοι: το μοντέλο «πιάσε και πήγαινε» της εταιρείας, είναι μια επιχείρηση με τεχνολογικές δυνατότητες και υιοθετεί μια υπερτοπική προσέγγιση.
«Έτσι, ενώ τα Starbucks και άλλες παγκόσμιες αλυσίδες καφέ δίνουν πραγματικά προτεραιότητα στη συνέπεια, συνειδητοποίησα ότι οι άνθρωποι έχουν διαφορετικά γούστα και προτιμήσεις», δήλωσε στο CNBC.
«Σε αυτό το σημείο διαμορφώσαμε πραγματικά τη στρατηγική μας για την παγκόσμια επέκτασή μας – θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι η γλυκύτητα και η ευρωστία του καφέ ταιριάζει πραγματικά στην αγορά στην οποία δραστηριοποιούμαστε, χρησιμοποιώντας μια προσέγγιση βασισμένη στα δεδομένα», δήλωσε ο Τιρτανάτα.
Η υιοθέτηση μιας υπερτοπικής προσέγγισης με βάση τα δεδομένα σημαίνει ότι ένας latte Kopi Kenangan στη Σιγκαπούρη θα έχει διαφορετική γεύση από έναν latte στην Ινδονησία.
Κατά τη διάρκεια του Covid, οι Tirtanata και Prananto διπλασίασαν τις προσπάθειές τους να ενσωματώσουν την τεχνολογία στην επιχείρησή τους. Αυτό βοήθησε την Kopi Kenangan να υπερτριπλασιάσει τον αριθμό των καταστημάτων της κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Από την Ινδονησία σε όλο τον κόσμο
Από τον Απρίλιο, η αλυσίδα καφέ έχει συγκεντρώσει πάνω από 230 εκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση από επενδυτές σε όλο τον κόσμο, σύμφωνα με έγγραφα που είδε το CNBC Make It.
Σήμερα, καταστήματα Kopi Kenangan υπάρχουν στην Ινδονησία, τη Μαλαισία και τη Σιγκαπούρη.
Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό για τον Tirtanata, ο οποίος σχεδιάζει να επεκτείνει την εταιρεία σε παγκόσμιο επίπεδο και ελπίζει να εισαγάγει την επιχείρηση στις ΗΠΑ μια μέρα.
«Το μόνο που γίνεται πιο περίπλοκο είναι να μεγαλώνει μια επιχείρηση – γι’ αυτό προσπαθώ να μαθαίνω καθημερινά πώς να γίνομαι καλύτερος ηγέτης», δήλωσε.
«Είμαι πολύ ενθουσιασμένος για το τι μας επιφυλάσσει το μέλλον. Πιστεύω ότι βρισκόμαστε μόλις στην αρχή του ταξιδιού μας», πρόσθεσε ο Έντουαρντ Τιρτανάτα.
Διαβάστε επίσης
Ποια smartphones έσπασαν ταμεία
Πώς τα crypto γίνονται ρυθμιστής στις αμερικανικές εκλογές
Ποιος φοβάται τους Κινέζους κατασκευαστές EV