THEPOWERGAME
Το όνομα του είναι από τα πλέον αμφιλεγόμενα στη διεθνή ναυτιλία, ενώ κάθε του κίνηση βρίσκεται πλέον στο μικροσκόπιο του αμερικανικού παράγοντα. Το «κακό παιδί της ναυτιλίας», όπως είναι το διεθνές προσωνύμιο του, εκτός από μια αμύθητη περιουσία, μετρά και δεκάδες ορκισμένους εχθρούς. Ο λόγος κοινός. Ο Γιώργος Οικονόμου δεν θα διστάσει στιγμή να σε «προδώσει». Ακόμη και αν είσαι το ίδιο του το παιδί.
Ο Γιώργος Οικονόμου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1953. Γιος ενός ευκατάστατου χαρτοπώλη, είχε την ευκαιρία να φοιτήσει στο Κολλέγιο Αθηνών, όπου και ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με τη γνήσια μεγαλοαστική τάξη της ακμάζουσας πρωτεύουσας. Τα λαμπερά πάρτι και η συναναστροφή με τους γόνους των βαθύπλουτων βιομηχάνων και των εφοπλιστών στις επαύλεις της εποχής θάμπωσαν τον νεαρό Οικονόμου, ο οποίος έδωσε μια υπόσχεση στον εαυτό του: «Θα τους ξεπεράσω». Αφετηρία αυτής της υπόσχεσης δεν ήταν απλώς η νεανική φιλοδοξία, αλλά ο φθόνος, κάτι που θα αποδειχθεί πολλές φορές στο μέλλον, όταν ο Οικονόμου θα «πουλήσει» επανειλημμένως όσους έκαναν το λάθος να τον εμπιστευθούν.
Το 2013, ο επιχειρηματίας Αλέκος Ιωάννου καταγγέλλει σε τηλεοπτικό σταθμό τον Γιώργο Οικονόμου για εξαπάτηση. Η ιστορία ξεκινά γύρω στα 1990, όταν ο Οικονόμου, από κοινού με τον Νίκολας Μόλλερ, συμμετείχαν στο εγχείρημα της επισκευής έξι ρουμάνικων πλοίων. Σύμφωνα με τον Ιωάννου, το συμφωνητικό που υπέγραψαν δεν τηρήθηκε, με αποτέλεσμα να υποστεί τεράστια ζημιά. Ο Οικονόμου κατάφερε να ξεφύγει χωρίς συνέπειες από τη δικαιοσύνη, μεταφέροντας τα πλοία από την εταιρεία Drytank στην Cardiff, αλλάζοντάς τους μάλιστα σημαία. Ο Ιωάννου είχε υποστηρίξει με σθένος πως την ίδια στιγμή που ο ίδιος έχανε την πιστοληπτική του ικανότητα, λόγω της αθέτησης του συμφωνητικού, ο Οικονόμου κέρδιζε αρκετά εκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο, από τη ναύλωση των πλοίων.
Τη χρυσή δεκαετία του 1990, ο Οικονόμου αναζητεί νέα κεφάλαια και προσπαθεί να μάθει τα μυστικά της Wall Street. Το 1998 καταφέρνει να εκδώσει ομόλογο, ύψους 175 εκατ. δολαρίων, μέσω της ναυτιλιακής του εταιρείας Alpha Shipping. Πολύ σύντομα θα αποδειχθεί ένα από τα πρώτα ομόλογα «σκουπίδια» (junk) της ναυτιλίας. Πολλοί ομολογιούχοι θα καταστραφούν, ο ίδιος, ωστόσο, δεν θα βγει χαμένος. Σύμφωνα με δημοσίευμα της ναυτιλιακής επιθεώρησης Trade Winds θα αποκομίσει περίπου 30 εκατ. δολάρια, αγοράζοντας τα πλοία της εταιρείας έναντι πολύ χαμηλού τιμήματος.
Το 2005, ο Οικονόμου είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Dry Ships, εταιρείας που μέχρι τότε κατείχε ένα μικρό ποσοστό. Με δική του πρωτοβουλία η εταιρεία εισάγεται στον Nasdaq. Η μετοχή φουσκώνει απότομα, ο Οικονόμου πωλεί τις μετοχές της εταιρείας και μπαίνει επισήμως στο club των δισεκατομμυριούχων. Και αυτή τη φορά, ωστόσο, η επιτυχία του Οικονόμου συνοδεύτηκε από την οικονομική καταστροφή πολλών μετόχων της εταιρείας οι οποίοι είδαν τα χρήματα να γίνονται «καπνός». Η υπόθεση θα εξεταστεί από τα δικαστήρια των ΗΠΑ, καθώς και από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, την περίφημη SEC. Είναι η εποχή που στις ΗΠΑ επικρατεί χάος, καθώς ξεκινά να σκάει η μία φούσκα μετά την άλλη. Το σκάνδαλο τεχνητής διόγκωσης και χειραγώγησης μετοχών θα διευθετηθεί με την επιβολή προστίμου.
Οι διαμάχες με ανθρώπους που εμπιστεύτηκαν τον Οικονόμου θα συνεχιστούν. Η πιο πρόσφατη αφορά στην προσπάθειά του να «καταλάβει», τις εταιρείες μιας εκ των πιο παραδοσιακών οικογενειών του ελληνικού εφοπλισμού, αυτής του Συμεόντος Παληού. Μέσω της εταιρείας του, Sphinx, έχτιζε θέση στις εταιρείες της οικογένειας, απαιτώντας την… έξωση των μελών της από τη διοίκηση.
«Προδομένα» αισθάνονται και τα ίδια του παιδιά, για διαφορετικούς ωστόσο λόγους. Το 2014, η κόρη του Αλεξάνδρα και η κολλητή της φίλη Κυβέλη Μελετοπούλου θα βρεθούν στο πολυτελές ιστιοπλοϊκό «Barracuda» του Οικονόμου. Εκεί, ο 62χρονος τότε Γιώργος Οικονόμου θα ερωτευθεί την 32χρονη Κυβέλη, την 5η κατά σειρά σύντροφό του. Το ειδύλλιο προκάλεσε την οργή της κόρης του, η οποία δεν μπόρεσε να συγχωρέσει τον πατέρα της, ούτε φυσικά τη φίλη της.
Παρόμοια αισθήματα ένιωσε και ο γιος του Γιώργου Οικονόμου, Χρήστος. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ο Χρήστος Οικονόμου υπέστη σοκ, όταν ο πατέρας του ανακοίνωσε την πρόθεσή του να μοιράσει την περιουσία του στα έξι του παιδιά. Αιτία στάθηκε η TMS Cardiff -έχει στην ιδιοκτησία της πλοία μεταφοράς LNG, την οποία ο Χρήστος θεώρησε πως έπρεπε να είναι ο αποκλειστικός ιδιοκτήτης, μιας και τη δημιούργησε ο ίδιος.
Οι κυρώσεις των ΗΠΑ και της ΕΕ εναντίον της Ρωσίας έκαναν πολλούς εφοπλιστές να αλλάξουν «ρότα» και να κόψουν τους δεσμούς με τη Ρωσία. Δεν ισχύει το ίδιο και για τον Οικονόμου, ο οποίος μέσω της εταιρείας του TMS συνέχισε να διακινεί ρωσικό πετρέλαιο, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη. Σύμφωνα με τη Global Witness, η TMS αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο παίκτη στο εμπόριο της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, μετά τη ρωσική κρατική εταιρεία Sovcomflot. Το πετρέλαιο που διακινεί ο Οικονόμου είναι -όπως αναφέρουν δεκάδες ρεπορτάζ- μια από τις σημαντικότερες πηγές χρηματοδότησης της πολεμικής μηχανής του Πούτιν στην Ουκρανία.
Σύμφωνα μάλιστα με ιταλικές πηγές, ο ίδιος συμμετείχε στο επενδυτικό σχήμα που εξαγόρασε το διυλιστήριο ISAB, στη Σικελία. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα διυλιστήρια της χώρας, το οποίο έπρεπε λόγω των κυρώσεων της ΕΕ να φύγει από τα χέρια των Ρώσων της Lukoil.