THEPOWERGAME
Μπορεί ως Έλληνες να μην μας αρέσει που η εταιρεία Chobani του Τούρκου κουρδικής καταγωγής Χαμντί Ουλουκάγια (Hamdi Ulukaya) έκανε mainstream το ελληνικό γιαούρτι, δυστυχώς όμως αυτή είναι η πραγματικότητα.
Οι ελληνικές εταιρείες έχουν χάσει τη μάχη και για αυτό το προϊόν αφού οι εξαγωγές ελληνικού γιαουρτιού μετά βίας ξεπερνούν τα 210 εκατ. ευρώ και ο συνολικός τζίρος των ελληνικών επιχειρήσεων τα 600 εκατ. ευρώ, όταν η αξία του ελληνικού γιαουρτιού έφθασε τα 7,11 δισ. ευρώ το 2020 και αναμένεται να ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ μέχρι το 2027.
Επιτυχία που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον Χαμντί Ουλουκάγια έναν Τούρκο μετανάστη που πήγε στις ΗΠΑ το 1994 χωρίς να γνωρίζει γρι Αγγλικά και φέτος ετοιμάζεται να εισάγει την εταιρεία του στο μεγαλύτερο Χρηματιστήριο του κόσμου, αυτό της Wall Street, με μια αρχική δημόσια προσφορά της τάξεως των 7-10 δισ. δολ.
Όπως λέει ο Χαμντί Ουλουκάγια, ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες της προηγούμενης δεκαετίας, «θα εξετάσουμε προσεκτικά όλες τις επιλογές για να στηρίξουμε τα φιλόδοξά μας σχέδια. Ένα IPO είναι σίγουρα μια συναρπαστική ιδέα, αλλά ανεξάρτητα από το αν θα εισαχθούμε στο Χρηματιστήριο ή όχι, θα συνεχίσουμε να κάνουμε τα πράγματα καλύτερα».
Γεννημένος το 1972 στο Erzincan, και μεγαλωμένος σε μια οικογένεια γαλακτοπαραγωγών, ο Χαμντί Ουλουκάγια μετανάστευσε στις ΗΠΑ για να σπουδάσει αγγλικά και να παρακολουθήσει μερικά μαθήματα οικονομικών.
Η πρώτη του επαφή με τις επιχειρήσεις έγινε το 2002, όταν ξεκίνησε ένα μικρό εργοστάσιο παραγωγής φέτας με τη βοήθεια του πατέρα του. Η στροφή στην επιχειρηματική του καριέρα έγινε το 2005 όταν είδε σε ένα κτηματομεσιτικό φυλλάδιο μια διαφήμιση για την πώληση ενός πρώην εργοστασίου της Kraft που επρόκειτο να κλείσει μετά από 75 χρόνια.
Με δάνειο 1 εκατ. δολαρίων αγόρασε το εργοστάσιο και ξεκίνησε να κτίζει την αυτοκρατορία του. Η πρώτη παραγγελία πουλήθηκε σε ένα παντοπωλείο στο Long Island τον Οκτώβριο του 2007 ενώ έως το 2009 τα γιαούρτια του πωλούνταν στο BJ’s Wholesale Club και στην Costco. Μέχρι όμως το γιαούρτι του να γίνει γνωστό η όποια προώθηση γινόταν είτε μέσω γευστικής δοκιμής στα καταστήματα ή μέσω των bloggers, σε Facebook και Twitter.
Ακόμη και χωρίς διαφήμιση μέσα σε πέντε χρόνια η εταιρεία του πέτυχε να κάνει ετήσιες πωλήσεις πάνω από 1 δισεκατομμύριο δολάρια και έως το 2011 κατάφερε το γιαούρτι του να γίνει η κορυφαία μάρκα γιαουρτιού στις ΗΠΑ.
Πρόκειται για το είδος της ανάπτυξης που αναμένεται από τις νεοσύστατες επιχειρήσεις της τεχνολογίας του Silicon Valley και όχι για μια βιομηχανία τροφίμων που βρίσκεται στην περιφέρεια της Νέας Υόρκης.
Σήμερα η Chobani, το εργοστάσιο της οποίας στο Twin Falls είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο, έχει επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες όπως το γάλα βρώμης, η κρέμα καφέ, τα προβιοτικά ενώ έχει εισέλθει και στην αγορά του καφέ, με το Chobani SoHo Café. Από το 2015, ο Ulukaya έγινε ο μεγαλύτερος επενδυτής στο La Colombe Coffee Roasters, μια μάρκα καφέ που ανταγωνίζεται στη σχετικά νέα αγορά καφέ υψηλών προδιαγραφών. Ο Χαμντί Ουλουκάγια έχει δηλώσει πως δεν θα έχει κανένα διαχειριστικό ρόλο στη La Colombe, ούτε θα συμμετάσχει στο διοικητικό συμβούλιο.
Πέρα από τον καφέ και το γιαούρτι, τον Ιούνιο του 2019, o Χαμντί Ουλουκάγια ξεκίνησε το Milk Matters, ένα πρόγραμμα για τη στήριξη του μέλλοντος της γαλακτοπαραγωγής στην Αμερική. Μέρος του προγράμματος περιλαμβάνει μια νέα συνεργασία για το δίκαιο εμπόριο στις ΗΠΑ. Άδικος πάντως ήταν ο τρόπος που έκτισε την αυτοκρατορία του, σύμφωνα με την πρώην σύζυγό του Ayse Giray η οποία, όπως έγραψε η Huffington Post, το 2012 τον κατηγόρησε ότι έκλεψε τη συνταγή του ελληνικού γιαουρτιού από τη ΦΑΓΕ δωροδοκώντας έναν υπάλληλο της ελληνικής εταιρείας με 30.000 ευρώ. Η νομική ομάδα του Χαμντί Ουλουκάγια απάντησε ότι η πρώην σύζυγός του ψεύδεται.