THEPOWERGAME
Μπορεί ένας ζαχαροπλάστης από την ελληνική περιφέρεια, στη δεκαετία του ’50, να γίνει επιχειρηματίας; Και αλήθεια πόσο εύκολο είναι για έναν Σερραίο, με καταγωγή από την Ήπειρο, που ορφάνεψε στα έξι του να ζήσει το αμερικανικό του όνειρο στην Ελλάδα της κρίσης; Αν είσαι ο Παναγιώτης Τσινάβος, της γαλακτοβιομηχανίας ΚΡΙ ΚΡΙ, μάλλον όλα μπορούν να συμβούν αρκεί να το θέλεις, όπως θα έλεγε και ο Πάολο Κοέλιο. Γιατί η περίπτωση του συγκεκριμένου επιχειρηματία έρχεται να επιβεβαιώσει ότι ευκαιρίες υπάρχουν, αρκεί να έχεις τη δύναμη, πρωτίστως ψυχική για να τις αδράξεις. Όπερ και έπραξε ο ίδιος ο οποίος από μια περιφερειακή μικρή και εκτός ραντάρ βιομηχανία έχει καταφέρει σήμερα όχι μόνο να αποτελεί βασικό παίκτη στην εγχώρια αγορά αλλά και να μπει στα μεγάλα σαλόνια της Ευρώπης και όχι μόνο.
Ιστορία 67 ετών
Ας πιάσουμε όμως το νήμα από την Αρχή. Η ιστορία της γνωστής σήμερα γαλακτοβιομηχανίας ΚΡΙ ΚΡΙ ξεκινά πίσω… στο 1954, όταν ο Γιώργος Τσινάβος ιδρυτής της εταιρείας, και πατέρας του σημερινού προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο Αθηνών εταιρείας, άνοιξε ένα μικρό ζαχαροπλαστείο στις Σέρρες, το οποίο παρήγαγε και διέθετε παγωτά και είδη ζαχαροπλαστικής στην πόλη.
Οι πρώτες διανομές παγωτού γίνονταν με πλανόδιους πωλητές και ειδικά χειροκίνητα καροτσάκια που είχαν ως ψυκτικό μέσο τον πάγο και το αλάτι. Τα παγωτά Κρι Κρι και ιδιαίτερα το Κασσάτο, ένα παγωτό, βασισμένο στο πρόβειο γάλα με πολύ πλούσια γεύση, άρχισαν γρήγορα να αποκτούν φήμη και εκτός των ορίων των Σερρών.
Επιχειρηματίας από τα έξι του
Τομή στα πρώτα βήματα της εταιρείας ήταν όταν τη δεκαετία του ’60, τοποθετεί τα πρώτα ηλεκτρικά ψυγεία με παγωτά στην αγορά των Σερρών. Δυστυχώς, ο ευφυής επιχειρηματίας έφυγε πρόωρα σε ηλικία μόλις 35 ετών το 1963, αφήνοντας την εταιρεία στη σύζυγό του και στον αδελφό του, αφού ο γιος του Παναγιώτης ήταν τότε μόλις έξι ετών. Παρά την αβάσταχτη απώλεια για την οικογένεια η εταιρεία δεν έκλεισε αντιθέτως οι εγκαταστάσεις της μεταφέρθηκαν σε νέους ιδιόκτητους χώρους, ενώ στην αυγή της δεκαετίας του ’70 αποκτά την πρώτη αυτόματη γραμμή παραγωγής παγωτού, σηματοδοτώντας έτσι την αρχή μιας νέας εποχής, καθώς μέχρι τότε η παραγωγή γινόταν με το χέρι.
Οι δεκαετίες ’80 και ’90, διαγράφουν τη μετέπειτα πορεία της εταιρείας, αφενός με την κατασκευή νέου εργοστασίου (1987), αφετέρου με την παραγωγή γιαούρτης, όταν ξεκινά η παραγωγή παραδοσιακού πρόβειου και αγελαδινού γιαουρτιού από φρέσκο γάλα του Νομού Σερρών και τέλος με τη δημιουργία υποκαταστήματος στην Αττική, δημιουργώντας έτσι με σταθερά βήματα ένα πανελλαδικό δίκτυο διανομής των προϊόντων της.
Χρονιά-σταθμός για την εταιρεία και τον Παναγιώτη Τσινάβο είναι το 2000, όταν η Κρι Κρι καινοτομεί στην αγορά γιαουρτιού, λανσάροντας το «Σπιτικό», το πρώτο γιαούρτι σε οικογενειακή συσκευασία και γρήγορα κερδίζει τις πρώτες αναφορές στις έρευνες αγοράς.
Σήμερα, τρεις δεκαετίες μετά την παραγωγή του πρώτου γιαουρτιού ΚΡΙ ΚΡΙ, αποδεικνύεται πως αυτή η στροφή στην καριέρα της ήταν η καλύτερη απόφαση για τη μετέπειτα πορεία της. Όπως λέει και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της, Παναγιώτης Τσινάβος, «η απόφαση για επένδυση στο γιαούρτι αποδείχθηκε ιδιαιτέρα επιτυχημένη, αφού σήμερα το 75% των εσόδων της ΚΡΙ ΚΡΙ προέρχεται από τη δραστηριότητα των γαλακτοκομικών και αποτέλεσε το όχημα για τη σημαντική της ανάπτυξη στην Ελλάδα και στο εξωτερικό».
Διψήφιος αριθμός ανάπτυξης
Εκτός από τα λόγια υπάρχουν και οι αριθμοί για να το επιβεβαιώσουν αυτό. Πέρυσι, χρονιά πανδημίας και οικονομικής ύφεσης, η ΚΡΙ ΚΡΙ πέτυχε διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης και καθιερώθηκε ως ο μεγαλύτερος παραγωγός για την ελληνική αγορά γιαουρτιού με πάνω από 450 εργαζόμενους και 84 νέες προσλήψεις το 2020.
Η Σερραϊκή βιομηχανία συνεχίζει να κατέχει τη δεύτερη θέση στις μάρκες γιαουρτιού, με μερίδιο 16,3%, ενώ στόχος παραμένει η κορυφή. Ιδιαίτερα πετυχημένη ήταν η χρονιά και για τις εξαγωγές, αφού η συμμετοχή των εξαγωγών στις πωλήσεις ανήλθε στο 43%, με την εταιρεία να έχει παρουσία σε 37 χώρες.
Επίσης πέρυσι ολοκλήρωσε σημαντικές επενδύσεις στο εργοστάσιό της, το οποίο είναι ένα από τα πλέον σύγχρονα εργοστάσια παραγωγής γιαουρτιού στην Ευρώπη. Συνολικά, οι επενδύσεις πενταετίας (2016-2020) της ΚΡΙ ΚΡΙ ανήλθαν στα 43 εκατ. ευρώ. Και οι επενδύσεις δεν σταματούν. Εφέτος θα ρίξει άλλα 5 εκατ. ευρώ κεφάλαια τα οποία θα κατευθυνθούν στον σταθμό βιοαερίου και συμπαραγωγής ενέργειας και θερμότητας ισχύος 1MW.
Τα σχέδια για το μέλλον
Αναφορικά με τα σχέδια του για το μέλλον, ο ισχυρός άνδρας της ΚΡΙ ΚΡΙ που η βάση του βρίσκεται στις Σέρρες όπου και ζει, βλέπει πως το ελληνικό γιαούρτι είναι ένα από τα πιο ταχέως αναπτυσσόμενα προϊόντα παγκοσμίως, με μεγάλη οικονομική ανάπτυξη σε σχεδόν όλο τον κόσμο. Και για να γίνει πιο ανκριτιληπτό αυτό που λέμε η Κρι Κρι σήμερα απευθύνεται σε μία τεράστια αγορά ελληνικού γιαουρτιού ύψους 6,5 δισ. παγκοσμίως και 3,5 δισ. στην Ευρώπη. Και έχει καταφέρει να βάλει πόδι στα μεγάλα σαλόνια – σούπερ μάρκετ σε 30 χώρες, με αποτέλεσμα σήμερα πάνω από το 40% του τζίρου της να προέρχεται από τις εξαγωγές. Δηλαδή πάνω από 4 στα 10 προϊόντα που παράγει στις Σέρρες εξάγονται σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου.
Εκτός από την αγορά γιαούρτης, η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία «επιστρέφει» πιο δυνατά και στην αγορά του παγωτού, απ’ όπου ξεκίνησε. «Στο παγωτό υπάρχει ίσως μεγαλύτερη ευκαιρία ακόμη και απ’ αυτή που υπάρχει στο ελληνικό γιαούρτι», λέει ο κ. Τσινάβος ο οποίος υποστηρίζει ότι υπάρχουν σημαντικές προοπτικές στην ευρωπαϊκή αγορά παγωτού ιδιωτικής ετικέτας –σ.σ. η αξία της αγγίζει τα 2 δισ. ευρώ- και αυτό γιατί το συγκεκριμένο προϊόν είναι μακράς διάρκειας, έχει «ζωή» δύο έτη, οπότε μπορεί να γίνουν εξαγωγές σε μακρινούς προορισμούς και σε χώρες όπως η Κίνα.
Την ίδια στιγμή οι βασικοί μέτοχοι της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας, δηλαδή η οικογένεια Τσινάβου που ελέγχει το 74%, εμφανίζονται ανοικτοί να προχωρήσουν σε νέα placement ακόμη και στην είσοδο στρατηγικού επενδυτή στην εταιρεία, υπό την προϋπόθεση, αφ ενός ότι η οικογένεια θα διατηρήσει το management και υψηλό ποσοστό σε αυτή και αφ ετέρου ότι ο στρατηγικός θα «κουμπώνει» με τις ανάγκες της επιχείρησης. Δηλαδή εταιρεία ή επενδυτής ο οποίος π.χ. θα της ανοίξει τον δρόμο σε νέα δίκτυα. Για την ιστορία η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία, έχει γίνει αποδέκτης ουκ ολίγων προτάσεων εξαγοράς τα τελευταία χρόνια από γνωστά πολυεθνικά ονόματα που αναζητούν ευκαιρίες για να επενδύσουν.