THEPOWERGAME
Η Ελλάδα εδώ και λίγες εβδομάδες έχει γίνει η 30ή αγορά όπου η The Vegetarian Butcher, σήμα τα τελευταία χρόνια της Unilever, επεκτείνει τις δραστηριότητές της. Η The Vegetarian Butcher δραστηριοποιείται στην κατηγορία του «κρέατος» με βάση τα φυτικά συστατικά. Για τη Unilever είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία, όπως άλλωστε και στη διεθνή αλλά και την ελληνική αγορά τροφίμων. Στη χώρα μας, αν και η συγκεκριμένη αγορά διαμορφώθηκε μόλις σε 2,5 εκατ. ευρώ το 2021, υπερδιπλασιάζεται σε ετήσια βάση και πλέον έχει ξεπεράσει τις «παραδοσιακές» εναλλακτικές κρέατος (ρεβιθοκεφτέδες, φαλάφελ κ.λπ.). Η έλευση της Vegetarian Butcher σε ένα βαθμό ολοκληρώνει την παρουσία των μεγάλων διεθνών παικτών, καθώς είχαν προηγηθεί η Beyond Meat και η Garden Gourmet της Nestle.
Μπορεί η The Vegetarian Butcher να μπήκε κάτω από την ομπρέλα της Unilever την τελευταία τριετία, όμως η ιστορία της ξεκινάει πριν από τουλάχιστον 15 χρόνια. Εμπνευστής της και ιδρυτής της είναι ο 60χρόνος σήμερα Jaap Korteweg, ένας Ολλανδός αγρότης, ο οποίος έγινε ο 9ος συνεχιστής της οικογενειακής φάρμας, την οποία και μετέτρεψε σε βιολογικής γεωργίας το 1980. Φανατικός κρεατοφάγος ο ίδιος, άλλαξε ριζικά στάση ζωής όταν το 1988 ξέσπασε η γρίπη των χοίρων. Η απόφαση των ολλανδικών αρχών να διατηρήσουν οι κτηνοτρόφοι τα σφαγμένα ζώα στις φάρμες σοκάρει τον 26χρόνο τότε Jaap, ο οποίος αποφασίζει να γίνει vegetarian.
Στο δρόμο προς τη φυτοφαγική διατροφή, δοκίμασε τα πάντα για να τρώει λιγότερο και καλύτερο κρέας. Από το να επιλέγει βιολογικό κρέας, μέχρι το να τρώει κρέας μόνο όταν γευμάτιζε έξω. Σε μία συνέντευξή του είχε αναφέρει: «Είχα μάλιστα την τρελή ιδέα να φιλοξενήσω δύο χοίρους. Ως η ένατη γενιά μιας αγροτικής οικογένειας, ονειρευόμουν να φροντίζω καλά αυτούς τους χοίρους στη φάρμα μας και τελικά να τους σφάξω ο ίδιος και να τους καταναλώσω. Αλλά και μόνο στη σκέψη ότι τελικά θα έπρεπε να σφάξω τα ζώα που είχα φροντίσει για πέντε χρόνια με έκανε να μην προσπαθήσω καν». Αντίθετα, στράφηκε περισσότερο στην προσπάθεια να αντικαταστήσει το κρέας, που τόσο λάτρευε ως γεύση, με φυτικές εναλλακτικές.
Την Ημέρα των Ζώων το 2010, ο Jaap ξεκίνησε το The Vegetarian Butcher, με αποστολή, όπως ανέφερε ο ίδιος: «Να δημιουργήσω προϊόντα φυτικής προέλευσης με γεύση, υφή και αίσθηση σαν του κρέατος, χωρίς τη χρήση ζώων» και στόχο στο πίσω μέρος του μυαλού του «να γίνω ο μεγαλύτερος χασάπης στον κόσμο». Η αρχή έγινε την ίδια χρονιά με τη λειτουργία στη Χάγη του πρώτου The Vegetarian Butcher Concept Store. Δύο χρόνια αργότερα, τα προϊόντα του θα εισέρχονταν σε επιλεγμένα καταστήματα λιανικής στην Ολλανδία.
Χρονιά-σταθμός ήταν το 2015, όταν συγκεντρώνονταν 2,5 εκατ. ευρώ σε τρεις εβδομάδες μέσω crowdfunding για την κατασκευή του εργοστασίου της Vegetarian Butcher. Η εταιρεία, που μεγάλωσε ξαφνικά σε ένα χρόνο, μπήκε κάτω από το μικροσκόπιο της Unilever και το 2016 είχαν την πρώτη τους συνεργασία σε επίπεδο διανομής, ενώ δύο χρόνια αργότερα θα έμπαινε κάτω από την ομπρέλα της πολυεθνικής, για να φτάσει σήμερα να έχει παρουσία σε 30 χώρες σε όλες τις ηπείρους.
H Unilever, πέρα από την προώθηση των προϊόντων μέσα από τα σούπερ μάρκετ, ανέπτυξε στρατηγικές συνεργασίες για το The Vegetarian Butcher και με αλυσίδες εστίασης, όπως με την Burger King και την Domino’s Pizza. Στην Ελλάδα οι τέσσερις κωδικοί (δύο μπιφτέκια, «κοτομπουκιές» και κιμάς) έχουν τοποθετηθεί σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ από τα τέλη καλοκαιριού, όπως και σε επιλεγμένα κρεοπωλεία, ενώ έχουν αναπτυχθεί και συνεργασίες στον τομέα του HoReCA.