THEPOWERGAME
Η απόφαση του Ίβον Σουινάρ, του φυσιολάτρη δισεκατομμυριούχου να δωρίσει την εταιρεία του αθλητικών ειδών και ρουχισμού Patagonia σε μια εκστρατεία για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής αποτελεί το επιστέγασμα μιας ειλικρινούς πορείας για την προστασία της φύσης και την προώθηση της ενσυνείδητης κατανάλωσης.
«Η Γη είναι σήμερα ο μοναδικός μέτοχος» γράφει ο ίδιος σε επιστολή που αναρτήθηκε στην αρχική σελίδα του ιστότοπου της Patagonia, εξηγώντας την απόφαση της εταιρείας να αφιερώνει όλα τα έσοδα της για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής πέραν των αναγκαίων δαπανών και των απαραίτητων επενδύσεων για τη βιωσιμότητα και τη λειτουργικότητα της.
Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Patagonia απέρριψαν την επιλογή της πώλησης διότι δεν ήταν βέβαιο εάν η νέα ιδιοκτησία θα διατηρούσε άθικτες τις αξίες της εταιρείας ή σταθερό το προσωπικό που απασχολείται σήμερα. Ούτε η εισαγωγή της Patagonia στο χρηματιστήριο ήταν λύση διότι «οι εισηγμένες εταιρείες με καλές προθέσεις δέχονται τεράστιες πιέσεις για την εξασφάλιση βραχυπρόθεσμων κερδών εις βάρος της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας και υπευθυνότητας, αναφέρει ο Σουινάρ στην επιστολή του. Οπότε η Patagonia δημιούργησε τη δική της φόρμουλα, όπου όλες οι μετοχές με δικαιώματα ψήφου θα μεταφερθούν στο Patagonia Purpose Trust, ενώ το 100% των μετοχών χωρίς δικαιώματα ψήφου θα ενσωματωθούν στο Holdfast Collective, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που είναι αφιερωμένος στην καταπολέμηση της περιβαλλοντικής κρίσης. Ο Σουινάρ καταλήγει πως «κάθε χρόνο, τα χρήματα που θα βγάζουμε μετά την επανεπένδυση στην εταιρεία θα κατανέμονται ως μέρισμα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής».
Αν και ο 84χρόνος Σουινάρ είχε δηλώσει στους New York Times πως «τρομοκρατείται με την ιδέα να τον αντιμετωπίζουν ως δισεκατομμυριούχο», η προσωπική του περιουσία υπολογίζεται στα 1,2 δισ δολάρια. Οι περσινές πωλήσεις της Patagonia διαμορφώθηκαν στα 1,5 δισ. δολάρια. Διάσημη για τη διαφήμιση με το σλόγκαν «Μην το αγοράσεις αυτό το τζάκετ» με σκοπό να σκεφτεί ο καταναλωτής εάν πραγματικά το χρειάζεται, η Patagonia προσανατολίζονταν από τα «γεννοφάσκια» της, το 1973, στη βιωσιμότητα πριν ακόμη γίνει ευρέως γνωστός ο όρος.
Πρωτοπόρος στη βιωσιμότητα
Λάτρης των βουνοκορφών και των μεγάλων κυμάτων, ο Σουινάρ αποτελεί μια σπάνια περίπτωση επιχειρηματία που έμεινε πιστός στα πιστεύω του στη μακροχρόνια πορεία του. Ξεκίνησε την επιχειρηματική του δραστηριότητα με τη δημιουργία και την πώληση αναρριχητικού εξοπλισμού. Όντας μια από τις πρώτες εταιρείες που καθιέρωσαν αποκλειστικά το οργανικό βαμβάκι στα μέσα της δεκαετίας του ’90, η Patagonia του Σουινάρ μαζί με την Walmart υπήρξαν ιδρυτικά μέλη της Sustainable Apparel Coalition, της οργάνωσης με πάνω από 250 μέλη από τη βιομηχανία ρούχων, υποδημάτων και κλωστοϋφαντουργιών που έχει στόχο την κατοχύρωση της βιωσιμότητας των προϊόντων για την προστασία των εργαζομένων και του πλανήτη, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην επίσημη ιστοσελίδα της. Από το 2011, η SAC έχει θέσει μια σειρά κριτηρίων που αξιολογούν το κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα κάθε προϊόντος από την πρώτη ύλη μέχρι την τελική μορφή του.
Έπειτα το 2002, ο Σουινάρ με τους συνεργάτες του στην Patagonia αποφάσισαν πως το 1% των ετήσιων πωλήσεων θα δεσμεύεται σε ενέργειες για την προστασία του περιβάλλοντος. Έκτοτε έχει διοχετεύσει δεκάδες εκατομμύρια δολάρια σε αυτόν τον σκοπό. Τον Μάιο του 2013, η Patagonia ίδρυσε την επενδυτική εταιρεία Shed Ventures με αρχικό κεφάλαιο 20 εκατ. δολαρίων για τη στήριξη επιχειρήσεων στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, της διαχείρισης υδάτων, της αναγεννητικής γεωργίας που οδηγεί στην εξυγίανση του εδάφους και της δημιουργίας βιώσιμων υλικών.
«Όλοι μας θα πρέπει να δαπανούμε λιγότερα για να αγοράζουμε καλύτερα προϊόντα» είναι η φιλοσοφία του Σουινάρ, θεωρώντας πως ο καταναλωτής και όχι ο επιχειρηματίας κρατά το κλειδί της βιωσιμότητας διότι έχει τη δύναμη της επιλογής. Στο βιβλίο «Let My People Go Surfing» που κυκλοφόρησε πρώτη φορά το 2005, ο Σουινάρ τονίζει πως προσλαμβάνει ανεξάρτητους ανθρώπους με ισχυρά εσωτερικά κίνητρα. «Σε κανέναν δεν αρέσει η εξουσία. Εάν κάποιος θέλει να πάει για σερφ ή στο άρρωστο παιδί του, ας πάει αρκεί να γίνει η δουλειά», είχε πει.
Όταν ο τέως πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε τη μείωση στη φορολογία των επιχειρήσεων από το 35% στο 21%, η Patagonia ανακοίνωσε πως θα δωρίσει αυτές τις «ανεύθυνες φοροαπαλλαγές», όπως τις είχε χαρακτηριστεί η τότε διευθύνουσα σύμβουλος Ρόουζ Μαρκάριο, των 10 εκατ. δολαρίων σε περιβαλλοντικές οργανώσεις. Ο ιδρυτής της Patagonia έχει διατηρήσει συνειδητά την έδρα της εταιρείας στην Καλιφόρνια, αψηφώντας το κύμα «μετανάστευσης» των αμερικανικών πολυεθνικών σε προορισμούς με ευνοϊκότερους νόμους. «Πιστεύω στους φόρους και δεν έχω πρόβλημα να τους πληρώνω. Γι’ αυτό και οι ίδιοι φορολογούμαστε με 1% στις πωλήσεις μας», έχει εξηγήσει στο παρελθόν.