THEPOWERGAME
O Νίκος Καλογιάννης έχει συνδέσει όσο κανείς άλλος το όνομα του με την ελληνική ποτοποιία τα τελευταία 30 χρόνια. Εδώ και λίγους μήνες, ο ποτοποιός που έχει καταφέρει τα περισσότερα επιτυχημένα λανσαρίσματα στην αγορά δοκιμάζεται σε ένα νέο εγχείρημα, το απόσταγμα μαστίχας Axia που στοχεύει σχεδόν αποκλειστικά τις διεθνείς αγορές. Το προϊόν, το οποίο ανήκει στην κατηγορία των premium αλκοολούχων, λανσαρίστηκε πριν από λίγες ημέρες στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας και διατίθεται μέσα από ένα επιλεγμένο δίκτυο έναντι 32 λιρών ενώ στην αμερικανική αγορά η τιμή του είναι στα 45 δολάρια.
Πολυεθνική ομάδα
Το νέο εγχείρημα βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα της εταιρείας Avandel Limited με έδρα το Λονδίνο ενώ η εμφιάλωση γίνεται στο Πλωμάρι στις εγκαταστάσεις της οικογενειακής ποτοποιίας του Νίκου Καλογιάννη ο οποίος εμφανίζεται ως ιδιοκτήτης της νέας εταιρείας. Συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος είναι ο Ελληνοαμερικάνος επενδυτής Δημήτρης Αργυρόπουλος. Πρόκειται για τον ιδρυτή και Διευθύνοντα Σύμβουλο της επενδυτικής εταιρείας Avant Global η οποία στις δύο δεκαετίες ζωής της έχει επενδύσει σε πάνω από 70 εταιρείες και start ups. Η Avant Global διαθέτει γραφεία σε Ηνωμένες Πολιτείες, Ελλάδα και Φιλιππίνες.
Ο Δημήτρης Αργυρόπουλος φέρετε να είναι συνδετικός κρίκος μεταξύ του Νίκου Καλογιάννη και του Adrian Clarke απόγονου της οικογένειας Bacardi -έβδομη γενιά – που επίσης κατέχει την θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου στην Avandel Limited και αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο στην διάδοση του Axia μέσα από το κύκλωμα των bar και των mixologists. Ο Clarke έχει τα τελευταία χρόνια επενδύσει και συμμετάσχει σε διάφορες εταιρείες τόσο στον χώρο της ποτοποιίας (Three Spirit) και της φαρμακευτικής κάνναβης. Σε ηγετικό επίπεδο την ομάδα πλαισιώνει και ο Tony Chvala με εικοσαετή θητεία σε καίριες θέσεις τόσο στα καταναλωτικά προϊόντα όσο και στο ηλεκτρονικό εμπόριο (Amazon, Groupon).
Από το Ούζο 12 στο Axia
Για τον Νίκο Καλογιάννη, ο οποίος μεταξύ των άλλων κατέχει τα τελευταία χρόνια και την θέση του Προέδρου του Συνδέσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων και Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ), πρόκειται για το πλέον πρόσφατο στοίχημα που θέλει να κερδίσει. Πέμπτη γενιά ποτοποιός ο ίδιος πούλησε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 το Ούζο 12, που τότε ήταν leader της αγοράς, και ακολούθησε τα δικά του βήματα, πάντα στον χώρο των οινοπνευματωδών.
Η πρώτη του προσπάθεια ήταν εισαγωγική. Χάρη σε αυτόν έγινε διάσημο και στην Ελλάδα το ουίσκι «Famous Grouse», τόσο διάσημο και οικείο που στα περισσότερα μπαρ η παραγγελία ήταν «πιάσε μία πέρδικα». Καθώς όμως επρόκειτο για ένα ξένο σήμα που η τύχη της διανομής άλλαζε από την μία μέρα στην άλλη ο Νίκος Καλογιάννης κατάλαβε ότι θα έπρεπε να στραφεί σε σήματα που είχε ο ίδιος τον έλεγχο. Κάπως έτσι επέστρεψε στον χώρο του ούζου μέσω της Ποτοποιίας Πλωμαρίου Ισιδώρου Αρβανίτη.
Όταν εξαγόρασε το σήμα, και φυσικά την συνταγή, την δεκαετία του ’90 η εμφιάλωση περιορίζονταν σε μερικές χιλιάδες φιάλες που ελάχιστες ταξίδευαν εκτός Λέσβου. Με αργά και σταθερά βήματα καθετοποίησε την παραγωγή το έκανε γνωστό σε όλη την Ελλάδα αλλά κυρίως του έδωσε εξαγωγικό χαρακτήρα. Σήμερα εξάγεται σε 42 χώρες, με βασική αγορά την Γερμανία, οι εξαγωγές καλύπτουν το 63% του κύκλου εργασιών της εταιρείας, ενώ στην γειτονική Βουλγαρία το Πλωμάρι είναι το Νο2 σε αναγνωρισιμότητα οινοπνευματώδες πίσω από γνωστό ουίσκι.
Πριν από σχεδόν μία δεκαετία και βλέποντας ότι οι Έλληνες δεν πίνουν πια ούζο – η Ελλάδα είναι δεύτερη σε κατανάλωση πίσω από την Γερμανία στην εγχώρια αγορά γίνεται σε μεγάλο βαθμό από τουρίστες – επέλεξε να στραφεί στο τσίπουρο που είχε και έχει ιδιαίτερη δυναμική. Σε μία αγορά όπου κυριαρχούσε το χύμα συνεργάστηκε με την οικογένεια Βασδαβάνου από τον Τύρναβο, η οποία έχει παράδοση 60 χρόνων στο είδος, και δημιούργησαν το «Δεκαράκι» που κατάφερε σχεδόν από τον πρώτο χρόνο να καθιερωθεί στην αγορά.
Η ανοδική πορεία των επιλογών του καταγράφεται και στα μεγέθη της Ποτοποιίας Πλωμαρίου – Ισίδωρος Αρβανίτης Α.Ε.. Το 2020 που ήταν μία δύσκολη χρονιά με την εστίαση να είναι κλειστή το περισσότερο διάστημα και τον τουρισμό στα τάρταρα κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της κατά 3,63% στα 16,8 εκατ. ευρώ ενώ εντυπωσιακή (+35,7%) ήταν και η αύξηση των προ φόρων κερδών στα 1,37 εκατ. ευρώ.