Στη Βουλή των Ελλήνων έφτασε από το υπουργείο Δικαιοσύνης η νέα πολυσέλιδη δικογραφία για τα Τέμπη η οποία έχει «σκοντάψει» πάνω στους πρώην υπουργούς Μεταφορών και Υποδομών Κώστα Αχ. Καραμανλή και Χρήστο Σπίρτζη. Την ίδια ώρα η επικεφαλής της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου με δήλωσή της από το Περιστύλιο της Βουλής απηύθυνε κάλεσμα στα κόμματα της αντιπολίτευσης – πλην Σπαρτιατών – ώστε να συμπράξουν για σύσταση νέας προανακριτικής επιτροπής. Πιο συγκεκριμένα η κυρία Κωνσταντοπούλου μίλησε για «ιστορική ευθύνη των κομμάτων της αντιπολίτευσης».
«Η διερεύνηση δεν κλείνει αλλά συνεχώς ανοίγει και θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι να καθίσουν στο εδώλιο κυβερνητικοί παράγοντες που έχουν ευθύνη για θάνατο 57 ανθρώπων και την οικτρή κατάσταση στους σιδηρόδρομους», δήλωσε χαρακτηριστικά η Ζωή Κωνσταντοπούλου, ενώ προανήγγειλε πως θα αιτηθεί την κλήση στην επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου, Γεωργίας Αδειλίνη.
Τα επόμενα βήματα
Από την στιγμή που η δικογραφία έφτασε στη Βουλή, το επόμενο στάδιο είναι να ανακοινωθεί στην Ολομέλεια και θα τεθεί υπόψη όλων των κομμάτων. Ακολούθως η αξιωματική αντιπολίτευση, που αυτή τη στιγμή είναι το μοναδικό κόμμα που έχει τις υπογραφές που απαιτούνται από το Σύνταγμα, για να προτείνει συγκρότηση Προανακριτικής, μπορεί να προχωρήσει στην κατάθεση του αιτήματος. Πάντως δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο είτε να κατατεθεί πρόταση η οποία θα έχει προκύψει από «ένωση» κομμάτων που δεν διαθέτουν τις απαιτούμενες υπογραφές, είτε να κατατεθεί πρόταση ενός κόμματος, με την οποία θα έχουν συμφωνήσει και άλλα κόμματα έτσι ώστε να έχουν πάνω από τις 30 απαιτούμενες υπογραφές.
Σημειώνεται ότι για να συγκροτηθεί η Προανακριτική πρέπει να ενεργοποιηθεί ο νόμος περί ευθύνης υπουργών, δηλαδή το άρθρο 86 του Συντάγματος. Ακόμη όπως αναφέρει το άρθρο 154 του ΚτΒ «η πρόταση για την άσκηση δίωξης κατά των πρoσώπων της παρ. 1 του άρθρου 153 υποβάλλεται γραπτώς και υπογράφεται τουλάχιστον από τριάντα (30) Βουλευτές, διαφορετικά, είναι απαράδεκτη». Η πρόταση για άσκηση δίωξης πρέπει να προσδιορίζει με σαφήνεια τις πράξεις ή τις παραλείψεις, που, σύμφωνα με το νόμο περί ευθύνης υπουργών, είναι αξιόποινες και να μνημονεύει τις διατάξεις που παραβιάστηκαν.
Η συζήτηση της πρότασης, πρέπει να γίνει εντός 15 ημερών, ενώ μπορεί να ζητηθεί ανάθεση σε τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο του ελέγχου των στοιχείων της κατηγορίας και της αξιολόγησης της ουσιαστικής βασιμότητάς τους. Επόμενο βήμα αποτελεί η διεξαγωγή συνεδρίασης της Ολομέλειας να αποφασίσει για την σύσταση ή όχι της Επιτροπής.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα επιτελεία των κομμάτων περιμένουν με ενδιαφέρον να δουν τι αναφέρεται στο εισαγγελικό αίτημα, προκειμένου να προχωρήσουν στις επόμενες κινήσεις τους, στην κοινοβουλευτική σκακιέρα. Και αυτό διότι από την στοιχειοθέτηση των ενδείξεων κατηγορίας, θα εξαρτηθεί και η στήριξη της πλειοψηφίας και κατά συνέπεια η απόφαση της Ολομέλειας για την συγκρότηση ή όχι Επιτροπής.
Υπενθυμίζεται ότι για την «Σύμβαση 717» έχει εκδοθεί πόρισμα Εξεταστικής Επιτροπής, η οποία συγκροτήθηκε μετά από σχετική πρόταση του ΚΚΕ και συνυπέγραψαν και τα κόμματα της Αντιπολίτευσης. Το ΠΑΣΟΚ, επίσης, είχε καταθέσει για την «Σύμβαση 717» αίτημα σύστασης Προανακριτικής Επιτροπής κατά του Κ. Αχ. Καραμανλή, η οποία είχε απορριφθεί από την Ολομέλεια.
Από τη στιγμή που το αίτημα του ΠΑΣΟΚ, απορρίφθηκε από την πλειοψηφία, δεν μπορεί να στηριχθεί νέα πρόταση, για άσκηση δίωξης στα ίδια πρόσωπα στηριζόμενη στα ίδια πραγματικά περιστατικά. Ωστόσο, από τη στιγμή που το μότο της κυβέρνησης είναι «όλα στο φως» θεωρείται βέβαιο ότι η πλειοψηφία θα συναινέσει στην Προανακριτική. Σύμφωνα με πληροφορίες από την κυβέρνηση προσανατολίζονται να ακολουθηθεί η ίδια τακτική που ακολουθήθηκε και στην περίπτωση του Χρήστου Τριαντόπουλου, δηλαδή η παραπομπή απευθείας στον φυσικό δικαστή.
Υπενθυμίζεται ότι τις προηγούμενες μέρες δύο στελέχη του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών καταθέτοντας, υποστήριξαν ότι οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι είχαν ενημερωθεί μέσω εγγράφωνγια την κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ γινόταν λόγος για ελλείψεις προσωπικού, τη μη έγκαιρη εκτέλεση και ολοκλήρωση της σύμβασης 717, για σοβαρά προβλήματα στην επιλογή του προσωπικού και τη στελέχωση του ΟΣΕ και σε μία σειρά άλλων σημαντικών παραλείψεων που τελικά συνετέλεσαν το καθένα με τον τρόπο του στη σιδηροδρομική τραγωδία της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Ως είθισται σε αυτές τις περιπτώσεις, η Εισαγγελία Εφετών Λάρισας έστειλε την ογκώδη δικογραφία στον Άρειο Πάγο, με την εισαγγελέα Γεωργία Αδειλίνη – η οποία με βάση το άρθρο 86 του Συντάγματος, περί ευθύνης υπουργών – τη διαβίβασε αμελητί στον υπουργό Δικαιοσύνης, Γιώργο Φλωρίδη, και ο τελευταίος την απέστειλε στη Βουλή για τα περαιτέρω.