Μητσοτάκης στο Υπουργικό: Σκοπός μας είναι ο ΟΣΕ να γίνει νέα ΔΕΗ

«Θα αλλάξουν όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες» στον σιδηρόδρομο, σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Υπουργικό Συμβούλιο

Κυριάκος Μητσοτάκης © ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ/EUROKINISSI

Στον σιδηρόδρομο και συγκεκριμένα στην εξυγίανση του ΟΣΕ αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην εισαγωγική του ομιλία στο Υπουργικό Συμβούλιο ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος τόνισε ότι θα αλλάξουν όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες στον σιδηρόδρομο.

«Μέσα στην ημέρα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπογράφονται συμβάσεις για την αποκατάσταση των υποδομών στη Θεσσαλία τις οποίες κατέστρεψε ο Ντάνιελ», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Την Παρασκευή και το Σάββατο πραγματοποιήθηκαν με επιτυχία τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια με το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS», ανέφερε μεταξύ άλλων ο πρωθυπουργός. Το σύστημα έχει εγκατασταθεί ήδη σε 79 συρμούς και οι δοκιμές θα πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση, με στόχο το σύστημα να είναι λειτουργικό σε κάθε τρένο που κυκλοφορεί στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα, εως το τέλος αυτού του έτους.

Σχετικά με τα νέα μέτρα άμεσης εφαρμογής που προβλέπονται στο νομοσχέδιο και αναβαθμίζουν το επίπεδο ασφάλειας του σιδηροδρόμου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο για ένα νέο τεχνολογικό εργαλείο που θα έχει σε 3 μήνες από σήμερα στα χέρια του το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας. Πρόκειται για το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού τρένων, το σύστημα HEPOS, το οποίο μπαίνει υποχρεωτικά σε κάθε τρένο που κυκλοφορεί σε ολόκληρο τον Ελληνικό Σιδηρόδρομο. Ο πρωθυπουργός γνωστοποίησε ότι το εν λόγω σύστημα θα είναι ανοιχτό και προσβάσιμο σε όλους τους πολίτες μέσω του railway.gov.gr.

Παράλληλα με τα συστήματα τηλεδιοίκησης και ETCS, το σύστημα γεωεντοπισμού θα λειτουργήσει ως μια επιπλέον δικλίδα ασφαλείας, ώστε να μη ξανασυγκρουστούν ποτέ τρένα στον σιδηρόδρομο.

«Σκοπός μας είναι ο ΟΣΕ να γίνει νέα ΔΕΗ, την οποία παραλάβαμε πρακτικά χρεοκοπημένη και τώρα είναι πρωταγωνιστής στην αγορά ενέργειας», συνέχισε ο κ. Μητσοτάκης, ο οποίος εξήγησε ότι «ο νεός ΟΣΕ θα ενσωματώνει στη νέα λειτουργία του το σύνολο των συστάσεων της Ε.Ε. και για τη ΡΑΣ και για τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, γιατί έχει σημασία η πρόληψη των κινδύνων και όχι μόνο η αντιμετώπισή τους».

«Θα αλλάξουν όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες», σημείωσε ο πρωθυπουργός. Αλλάζουν και αυστηροποιούνται τα μέτρα για το προσωπικό. O πρωθυπουργός ανέφερε χαρακτηριστικά: «Αξιολόγηση παντού, ψυχομετρικά τεστ σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις, κέντρο εκπαίδευσης με σύγχρονους προσομοιωτές και ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων. Όσοι είναι αντικειμενικά σωστοί στη δουλειά τους δεν έχουν να ανησυχούν για τίποτα. Όσοι όμως είναι αποδεδειγμένα ακατάλληλοι, δεν έχουν θέση στον νέο ΟΣΕ.

Μαζί με τα έργα υποδομής και τις συνθήκες ασφαλείας απαιτείται από την Hellenic Train και τον μέτοχό της να επενδύσει δικά της κεφάλαια και να φέρει νέα, σύγχρονα τρένα που θα αναβαθμίσουν και την ποιότητα της υπηρεσίας», είπε ακόμη.

Ολόκληρη η εισαγωγική ομιλία Μητσοτάκη στο Υπουργικό

«Καλημέρα και καλή εβδομάδα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Η σημερινή μας συνεδρίαση επικεντρώνεται σε μία από τις πιο κρίσιμες κυβερνητικές προτεραιότητες, που δεν είναι άλλη από τη δραστική αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας, αλλά και ποιότητας των τρένων στη χώρα.

Προφανώς δεν είναι μία διαδικασία η οποία ξεκινά τώρα, είναι όμως μία διαδικασία η οποία επιταχύνεται, και μέσα στην ημέρα, μάλιστα, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπογράφονται οι συμβάσεις για την αποκατάσταση των υποδομών στη Θεσσαλία τις οποίες κατέστρεψε o Daniel λίγο μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης 717, τον Σεπτέμβριο του 2023.

Το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι σφιχτό, είναι 15 μήνες και στο τέλος της υλοποίησής του όλος ο βασικός εθνικός σιδηροδρομικός άξονας δεν θα διαθέτει απλά πλήρη τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση, αλλά και επιπλέον αυτόματη πέδηση.

Ήδη το συγκεκριμένο σύστημα, το ETCS, το οποίο φρενάρει ή και ακινητοποιεί τους συρμούς όταν παραβιάζονται οι κανόνες κίνησης, δοκιμάστηκε με επιτυχία και μέχρι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα έχει τοποθετηθεί σε κάθε αμαξοστοιχία η οποία θα ταξιδεύει στην κεντρική γραμμή της χώρας.

Παράλληλα, προωθείται μία ακόμα σημαντική πρωτοβουλία, που δεν είναι άλλη από μία νέα μέθοδο για τον ακριβή γεωεντοπισμό των τρένων σε πραγματικό χρόνο. Πρόκειται για μία πρόσθετη δικλίδα ασφαλείας, η οποία ουσιαστικά θα αποκλείει στο εξής τη σύγκρουση δύο τρένων.

Και αυτό διότι ενώ τα συμβατικά συστήματα GPS δίνουν πληροφορίες με απόκλιση έως και 15 μέτρα, το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας, το οποίο ιδρύεται χρησιμοποιώντας αυτήν τη νέα τεχνολογία, θα παρακολουθεί τους συρμούς με απόκλιση εκατοστών. Έτσι θα εντοπίζεται εξαρχής κάθε πιθανό πρόβλημα, τόσο σε μονή, όσο και σε διπλή γραμμή.

Και γρήγορα επίσης αυτή η νέα πλατφόρμα, την οποία ονομάζουμε railway.gov.gr, θα μπορεί να είναι ανοιχτή σε όλους τους πολίτες, ώστε να διαπιστώνεται και η αξιοπιστία στον χρόνο εκτέλεσης των δρομολογίων.

Με άλλα λόγια, μιλάμε για πολλές συνδυαστικές κινήσεις, οι οποίες έχουν ως κύριο σκοπό να αποκαταστήσουν το αίσθημα εμπιστοσύνης των επιβατών στα ελληνικά τρένα.

Γι’ αυτό και οι παρεμβάσεις που θα συζητήσουμε σήμερα είναι τολμηρές, με ένα πλαίσιο το οποίο είναι πολύ πιο αυστηρό, με μεγαλύτερη ευελιξία στις προσλήψεις, αλλά και στις απολαβές των εργαζόμενων, αλλά και μία πιο αποτελεσματική διοίκηση, η οποία θα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει και στελέχη από τη διεθνή αγορά.

Για να το πούμε διαφορετικά, ο σκοπός μας είναι ο συγκεκριμένος οργανισμός να εξελιχθεί ουσιαστικά σε μια νέα ΔΕΗ, την οποία θυμίζω ότι παραλάβαμε το 2019 πρακτικά χρεοκοπημένη, για να είναι σήμερα μία υγιής και δυναμική επιχείρηση, αναπτυσσόμενη, πρωταγωνίστρια στην αγορά ενέργειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη και όχι μόνο στην πατρίδα μας.

Αυτός ο νέος ΟΣΕ, λοιπόν, θα ενσωματώνει στη λειτουργία του το σύνολο των συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των επιστημονικών πορισμάτων, τόσο ως προς τις υποδομές και τις σιδηροδρομικές δραστηριότητες, όσο και προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, αλλά και ως προς τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος επίσης ενισχύεται περαιτέρω, γιατί έχει ζωτική σημασία η πρόληψη δυνητικών κινδύνων και όχι η διαπίστωσή τους.

Γι’ αυτό και μαζί με τα τεχνολογικά μέσα ενισχύεται, με πρωτοβουλία του Αναπληρωτή Υπουργού, και η βιντεοεπιτήρηση κρίσιμων σιδηροδρομικών δομών. Όλες οι ενδοεπικοινωνίες θα καταγράφονται σε ψηφιακή βάση δεδομένων και με αυτόν τον τρόπο, άλλωστε, θα μπορεί να αξιολογείται και πιο εύκολα και η απόδοση των εργαζόμενων, ιδίως όσων είναι σε θέσεις ευθύνης και διαχειρίζονται ανθρώπινες ζωές.

Και εκεί η επιλογή θα πρέπει να γίνεται πια με πολύ πιο αυστηρά κριτήρια και με τακτικά ψυχομετρικά τεστ του προσωπικού, αλλά και με πρακτική εκπαίδευση, η οποία θα συμπεριλαμβάνει πλέον και προσομοιωτές, όπως γίνεται και στην αεροπορική εκπαίδευση.

Παράλληλα, είναι εισήγηση του υπουργείου, σωστή κατά την εκτίμησή μας, να επαναφέρουμε τον προϊστάμενο αμαξοστοιχίας, ο οποίος με βάση τη δική του εμπειρία θα μπορεί να εντοπίζει κινδύνους, βεβαίως προληπτικά, και ταυτόχρονα δημιουργείται και μια ειδική μονάδα επιθεωρητών για την τήρηση του Γενικού Κανονισμού Κίνησης. Αυτή θα αποτελεί και το όργανο το οποίο θα εισηγείται τυχόν κυρώσεις σε περίπτωση που παραβιάζεται το πρωτόκολλο.

Σκοπός μας είναι να εμπεδωθεί μια νέα κουλτούρα ασφάλειας και επαγγελματισμού σε όλα τα επίπεδα, με κίνητρα για καλές επιδόσεις, όσο και αυστηρούς κανόνες, αυστηρότατες διαδικασίες, που θα αποτρέπουν ολέθριες παραλείψεις και τραγικά λάθη, ώστε η ευθύνη του κράτους να συνδυάζεται καθημερινά και με την ευσυνειδησία των ίδιων των εργαζόμενων.

Ο αρμόδιος υπουργός θα παρουσιάσει σε λίγο αναλυτικότερα τις νέες ρυθμίσεις.

Εκείνο το οποίο προσωπικά θα ήθελα να τονίσω είναι ότι συνεχίζεται και επιταχύνεται μία τεράστια πρωτοβουλία εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηρόδρομου, αξιοποιώντας τόσο την ευρωπαϊκή συνδρομή, όσο και τα δικά μας διδάγματα από την ανάταξη άλλων προβληματικών επιχειρήσεων.

Πρόκειται, επίσης, για ένα εγχείρημα το οποίο θα απαιτήσει συνέπεια και προφανώς κάποιον χρόνο. Αλλά είναι ένα εγχείρημα το οποίο καθίσταται πια απολύτως απαραίτητο, έστω και αν τώρα θα χρειαστεί να αλλάξουν πολλά, όσα δεν άλλαξαν εδώ και δεκαετίες.

Να επισημάνω ότι αυτόν τον σχεδιασμό τον πλαισιώνει, προφανώς, και η Hellenic Train, η οποία πολύ σύντομα θα κληθεί να προχωρήσει και εκείνη στις δικές της επενδύσεις, με αιχμή την προμήθεια ενός νέου τροχαίου υλικού.

Να κλείσω λέγοντας και πάλι ότι, ως Πολιτεία, οφείλουμε να δώσουμε απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών, καταπολεμώντας ουσιαστικά τα αίτια που προκάλεσαν αυτήν την τραγωδία. Όχι με εύκολα λόγια και θολά σενάρια, αλλά με ένα δύσκολο έργο, το οποίο θα φέρει σύντομα ορατό αποτέλεσμα. Αντιμετωπίζοντας τον σιδηρόδρομο της χώρας ως ένα ακόμα πεδίο αναμέτρησης με ένα κακό παρελθόν, το οποίο θέλουμε να αφήσουμε οριστικά πίσω μας και αποδεικνύοντας στους πολίτες ότι έχουμε τη δύναμη να γυρίσουμε τη σελίδα από ένα χθες το οποίο πλήγωσε βαθιά την ελληνική κοινωνία.

Θα το καταφέρουμε, όπως καταφέραμε να κάνουμε πράξη και πολλά απ’ όσα ορισμένοι επέμεναν ότι “αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα”».

Η ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου

Αναλυτικά τα θέματα στην ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου που συνεδριάζει σήμερα είναι τα ακόλουθα:

  1. Παρουσίαση από τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, του νομοσχεδίου για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηρόδρομων.
  2. Παρουσίαση από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη, και τους υφυπουργούς Γιώργο Κώτσηρα και Θάνο Πετραλιά των νομοθετικών πρωτοβουλιών: α) Αναμόρφωση Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, β) Μεταρρύθμιση του πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265.
  3. Παρουσίαση από τον υπουργό Δικαιοσύνης, Γιώργο Φλωρίδη, και τον υφυπουργό Ιωάννη Μπούγα του νομοσχεδίου για την αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
  4. Παρουσίαση από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 σχετικά με την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων.
  5. Παρουσίαση από τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Γιάννη Κεφαλογιάννη, ερανιστικού νομοσχεδίου του υπουργείου του.
ΙΛΥΔΑ
-1.54%
1.92
AKTR
-0.30%
4.97
ΔΕΗ
-0.07%
13.54
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.52%
3.89
ΕΛΠΕ
-0.59%
7.56
ΠΕΤΡΟ
0.46%
8.74
ΟΛΠ
-3.17%
38.20
TITC
-0.49%
40.80
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.27%
18.52
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.48
ΛΟΥΛΗ
-1.91%
3.08
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
0.17%
1.20
NOVAL
-0.41%
2.41
ΙΝΤΚΑ
4.13%
3.15
ΧΑΙΔΕ
-2.03%
0.73
ΔΡΟΜΕ
1.31%
0.31
ACAG
-1.17%
5.90
ΑΣΚΟ
0.00%
3.49
ΚΥΡΙΟ
1.70%
0.84
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
BOCHGR
0.00%
5.60
ΚΕΚΡ
0.84%
1.20
ΠΛΑΘ
-4.29%
3.80
ΡΕΒΟΙΛ
1.22%
1.66
ΕΛΛ
-0.36%
13.80
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
-0.15%
0.33
ΟΠΑΠ
-0.58%
18.88
ΜΥΤΙΛ
1.16%
43.62
ΔΟΜΙΚ
-1.72%
2.28
ΦΡΛΚ
-0.50%
3.98
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΣΑΡ
-1.35%
13.18
ΟΤΟΕΛ
-0.53%
11.30
ΚΡΙ
2.32%
15.00
ΙΑΤΡ
2.76%
1.86
ΠΑΙΡ
0.00%
0.00
ΜΟΤΟ
2.25%
2.73
ΣΠΕΙΣ
-2.85%
6.14
ΚΟΡΔΕ
1.42%
0.43
ΠΡΟΦ
2.34%
5.69
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
-0.94%
2.11
OPTIMA
1.15%
15.88
ΑΚΡΙΤ
2.00%
1.02
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
2.33%
1.76
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
0.00%
0.23
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
-0.46%
8.74
ΒΙΟΚΑ
-0.60%
1.65
ΠΑΠ
0.00%
2.55
ΙΝΤΕΤ
-1.24%
1.20
ΠΕΙΡ
-0.34%
4.96
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΕΤΕ
0.13%
9.52
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΑΛΜΥ
0.00%
5.32
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.31%
1.61
ΜΕΝΤΙ
5.80%
2.19
ΜΟΗ
0.75%
21.52
ΟΛΘ
1.23%
32.80
ΣΕΝΤΡ
-1.49%
0.33
ΕΕΕ
-0.45%
44.70
ΚΟΥΕΣ
0.48%
6.33
ΕΥΔΑΠ
-1.01%
5.89
ΜΙΓ
9.29%
2.94
ΦΛΕΞΟ
0.65%
7.70
ΦΡΙΓΟ
8.80%
0.27
ΔΑΙΟΣ
2.21%
3.70
ΦΑΙΣ
2.21%
3.84
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
CENER
-2.44%
8.80
ΝΑΥΠ
-5.29%
0.68
ΙΝΤΕΚ
0.47%
6.40
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
ΚΑΡΕΛ
1.92%
318.00
ΑΤΤ
-0.91%
0.76
ΑΤΤΙΚΑ
0.47%
2.16
ΕΣΥΜΒ
1.58%
1.16
ΕΥΡΩΒ
0.64%
2.51
ΚΤΗΛΑ
1.01%
2.00
ΕΛΣΤΡ
0.45%
2.21
ΑΔΜΗΕ
3.00%
2.92
DIMAND
0.24%
8.44
ΒΙΟΣΚ
-1.34%
1.47
ΑΒΑΞ
2.17%
2.12
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3.56%
1.30
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
1.98%
0.83
EVR
5.05%
1.56
ΓΕΒΚΑ
-1.43%
1.38
ΑΛΦΑ
-1.33%
2.16
ΟΤΕ
-0.66%
16.54
ΜΕΒΑ
0.96%
4.20
ΑΣΤΑΚ
2.75%
6.72
ΞΥΛΠ
-1.76%
0.33
ΙΝΛΟΤ
-0.95%
1.04
CNLCAP
0.00%
0.00
ΑΤΕΚ
3.67%
1.13
ΛΑΜΨΑ
0.00%
37.00
ΕΚΤΕΡ
-0.32%
1.87
ΔΑΑ
-1.04%
9.08
ΑΝΔΡΟ
0.00%
6.70
ΞΥΛΚ
2.93%
0.25
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
1.96%
27.04
ΚΟΥΑΛ
1.43%
1.14
ΕΛΒΕ
-0.80%
4.94
ΤΖΚΑ
-1.44%
1.37
ΕΛΧΑ
-0.60%
1.99
ΑΡΑΙΓ
0.51%
11.86
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.76%
3.99
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
-0.83%
4.80
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.25
ΑΒΕ
-1.81%
0.43
ΛΟΓΟΣ
0.00%
1.58
ΠΕΡΦ
-0.36%
5.59
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1.65%
1.19
ΕΛΤΟΝ
-0.90%
1.66
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
0.15%
6.71
AEM
-0.29%
4.14
ΒΙΟ
0.72%
5.59
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
-0.19%
5.36
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.78%
0.77
ΣΙΔΜΑ
-3.50%
1.38
ΣΠΙ
1.92%
0.53
ΕΒΡΟΦ
1.84%
1.94
ΜΠΡΙΚ
-0.38%
2.61