Υπουργικό Συμβούλιο: Παρουσιάζεται το νομοσχέδιο Κυρανάκη για τον σιδηρόδρομο

Η ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου - Τρέχει η κυβέρνηση, για να κερδίσει το στοίχημα ενός πλήρως λειτουργικού και ασφαλή σιδηρόδρομου

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Υπουργικό Συμβούλιο © ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Το νομοσχέδιο για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων θα παρουσιαστεί σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο, με την κυβέρνηση στα δύο χρόνια που μεσολαβούν μέχρι τις εκλογές, να τρέχει να κερδίσει το μεγάλο στοίχημα ενός πλήρως λειτουργικού και ασφαλή κεντρικού κορμού του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση σε όλο το μήκος.

Πρόκειται για ένα έργο δύσκολο, που απαιτεί γενναία χρηματοδότηση, αλλά και παρεμβάσεις στο νομοθετικό πλαίσιο ώστε προκηρύξεις και διαγωνισμοί να βγουν στον αέρα και να προχωρήσουν πολύ πιο γρήγορα από το σύνηθες. Όπως έχουν αποκαλύψει τα «Παραπολιτικά», για να ανακτήσει ο κόσμος την εμπιστοσύνη στα τρένα, ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, μεταφέρει ουσιαστικά την τεχνογνωσία που απέκτησε με την προηγούμενη ιδιότητά του, ως υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αξιοποιώντας το Ελληνικό Σύστημα Εντοπισμού HEPOS (HΕllenic PΟsitioning System). Πρόκειται για ένα σύστημα το οποίο σχεδίασε, υλοποίησε και λειτουργεί το Ελληνικό Κτηματολόγιο για την παροχή υπηρεσιών προσδιορισμού θέσης, με υψηλή ακρίβεια, αξιοποιώντας το σύνολο των υφιστάμενων δορυφορικών συστημάτων εντοπισμού (GPS, GLONASS, GALILEO, BEIDOU).

Το σύστημα αποτελείται από 98 μόνιμους σταθμούς αναφοράς, κατανεμημένους σε ολόκληρη τη χώρα. Οι υπηρεσίες πραγματικού χρόνου (real-time) του HEPOS επιτρέπουν συνεπώς τον προσδιορισμό θέσης με υψηλή ακρίβεια. Οι συνολικά 300 κεραίες σε επίγειους σταθμούς σε όλη την Ελλάδα θα συνδέονται με δορυφορικό ίντερνετ και με τους πομπούς ειδικού τύπου που θα τοποθετηθούν πάνω σε όλα τα τρένα, στο βαγόνι του μηχανοδηγού. Με αυτή την τριγωνοποίηση θα παρέχεται στίγμα με πολύ μεγάλη ακρίβεια (απόκλιση έως πέντε εκατοστά) και έτσι ο επιβάτης που βρίσκεται μέσα στο τρένο ή που περιμένει στον σταθμό ή που ετοιμάζεται να ξεκινήσει από το σπίτι του ή κάποιος που περιμένει την άφιξη φίλου ή συγγενούς του θα μπορεί διαρκώς να βλέπει την ακριβή θέση του τρένου στη γραμμή. Και όχι μόνο αυτό: οι συρμοί θα εξοπλιστούν με κάμερες στο μπροστινό και πίσω μέρος της αμαξοστοιχίας κι έτσι μέσα από το κινητό μας θα μπορούμε να παρακολουθούμε και ζωντανή εικόνα από την κίνηση του τρένου. Όλα αυτά θα είναι ορατά στον καθένα δωρεάν, με εύχρηστο τρόπο, μέσω της εφαρμογής για κινητά και tablet, αλλά και από οποιοδήποτε σταθερό ή φορητό υπολογιστή, μέσω της ανοιχτής πλατφόρμας που επίσης θα αναπτύξει το αρμόδιο Υπουργείο.

Η ασφάλεια ωστόσο δεν είναι θέμα των πολιτών βέβαια, αλλά της Πολιτείας. Η εφαρμογή αυτή και η πλατφόρμα θα είναι πάνω απ’ όλα χρήσιμη στο νέο ενιαίο κέντρο ελέγχου του ΟΣΕ, όπου θα υπάρχουν τρία επίπεδα συναγερμού, στο απευκταίο π.χ. παράδειγμα που δύο τρένα κινούνται ανάποδα στην ίδια γραμμή, όπως το μοιραίο εκείνο βράδυ του 2023. Ένα ήπιο επίπεδο, αν είναι σε μεγάλη απόσταση μεταξύ τους, ένα πιο αυστηρό κι ένα κόκκινου συναγερμού, αν πλέον πλησιάζει επικίνδυνα το ένα το άλλο. Το νέο πλαίσιο ασφαλείας για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους θα ενισχυθεί και με προσλήψεις στη ΡΑΣ και τον ΕΟΔΑΣΑΑΜ, αξιολόγηση όλων των υπαλλήλων και των στελεχών, καλύτερη συντήρηση του δικτύου και όλων των συστημάτων ασφαλείας και με μια σειρά από άλλα μέτρα που θα ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο.

Ο κ. Κυρανάκης αποκάλυψε προχθές (στον Real FM) ότι την περασμένη Πέμπτη έγινε επιτυχώς η πρώτη δοκιμή του HEPOS, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι με το νέο νομοσχέδιο δίνεται βάση τόσο στην τεχνολογία όσο και στα θέματα του ανθρώπινου δυναμικού. Ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε ότι με το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας θα υπάρχει ομάδα στον ΟΣΕ που θα αποτρέπει ατυχήματα και θα βλέπει κάθε όχημα με ράγες που λειτουργεί πάνω στις γραμμές. Ταυτόχρονα, προχωρεί και η αναβάθμιση του συστήματος της τηλεδιοίκησης και του συστήματος ΕΤCS. Όσον αφορά στα θέματα προσωπικού, ο κ. Κυρανάκης εξήγησε ότι με το νέο νομοσχέδιο αλλάζει η φιλοσοφία και επαναξιολογούνται οι υπάλληλοι. Επιπλέον θα γίνονται εξετάσεις ιατρικές αλλά και για τον γενικό κανονισμό και σε περίπτωση που κάποιος υπάλληλος κάνει συνεχώς λάθη που διακινδυνεύουν την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο, θα απολύεται.

Παράλληλα, μιλώντας στο Action24, ο αναπληρωτής υπουργός ανέφερε πως «όχι μόνο δεν καταργείται ο ένας εκ των δυο μηχανοδηγών, αλλά προστίθεται και προϊστάμενος αμαξοστοιχίας και κάμερες μέσα στην καμπίνα του μηχανοδηγού».

Η ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου

Αναλυτικά τα θέματα στην ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου που συνεδριάζει σήμερα στις 11:00 υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη είναι τα ακόλουθα:

  1. Παρουσίαση από τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, του νομοσχεδίου για την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό των σιδηρόδρομων.
  2. Παρουσίαση από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη, και τους υφυπουργούς Γιώργο Κώτσηρα και Θάνο Πετραλιά των νομοθετικών πρωτοβουλιών: α) Αναμόρφωση Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, β) Μεταρρύθμιση του πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265.
  3. Παρουσίαση από τον υπουργό Δικαιοσύνης, Γιώργο Φλωρίδη, και τον υφυπουργό Ιωάννη Μπούγα του νομοσχεδίου για την αναμόρφωση του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
  4. Παρουσίαση από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 σχετικά με την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων.
  5. Παρουσίαση από τον υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Γιάννη Κεφαλογιάννη, ερανιστικού νομοσχεδίου του υπουργείου του.
ΙΛΥΔΑ
-1.54%
1.92
AKTR
-0.20%
4.97
ΔΕΗ
-0.52%
13.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.52%
3.89
ΕΛΠΕ
-0.53%
7.56
ΠΕΤΡΟ
0.23%
8.72
ΟΛΠ
-3.17%
38.20
TITC
-0.12%
40.95
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.38%
18.50
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.48
ΛΟΥΛΗ
-1.91%
3.08
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
0.17%
1.20
NOVAL
-0.41%
2.41
ΙΝΤΚΑ
3.97%
3.15
ΧΑΙΔΕ
-2.03%
0.73
ΔΡΟΜΕ
1.31%
0.31
ACAG
-1.17%
5.90
ΑΣΚΟ
0.29%
3.50
ΚΥΡΙΟ
1.70%
0.84
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
BOCHGR
0.36%
5.62
ΚΕΚΡ
0.00%
1.19
ΠΛΑΘ
-2.65%
3.86
ΡΕΒΟΙΛ
1.22%
1.66
ΕΛΛ
-0.36%
13.80
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
0.61%
0.33
ΟΠΑΠ
-0.47%
18.90
ΜΥΤΙΛ
1.02%
43.56
ΔΟΜΙΚ
-1.72%
2.28
ΦΡΛΚ
-0.50%
3.98
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΣΑΡ
-1.20%
13.20
ΟΤΟΕΛ
-2.64%
11.06
ΚΡΙ
2.59%
15.04
ΙΑΤΡ
2.76%
1.86
ΠΑΙΡ
0.00%
0.00
ΜΟΤΟ
2.25%
2.73
ΣΠΕΙΣ
-1.27%
6.24
ΚΟΡΔΕ
1.42%
0.43
ΠΡΟΦ
2.52%
5.70
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
-0.94%
2.11
OPTIMA
1.40%
15.92
ΑΚΡΙΤ
2.00%
1.02
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
2.33%
1.76
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
0.00%
0.23
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
-0.46%
8.74
ΒΙΟΚΑ
-0.91%
1.64
ΠΑΠ
0.00%
2.55
ΙΝΤΕΤ
0.41%
1.22
ΠΕΙΡ
-0.24%
4.97
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΕΤΕ
0.02%
9.51
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΑΛΜΥ
0.00%
5.32
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.31%
1.61
ΜΕΝΤΙ
5.80%
2.19
ΜΟΗ
0.84%
21.54
ΟΛΘ
1.23%
32.80
ΣΕΝΤΡ
-1.49%
0.33
ΕΕΕ
-0.71%
44.58
ΚΟΥΕΣ
0.32%
6.32
ΕΥΔΑΠ
-1.01%
5.89
ΜΙΓ
9.29%
2.94
ΦΛΕΞΟ
0.65%
7.70
ΦΡΙΓΟ
8.80%
0.27
ΔΑΙΟΣ
2.21%
3.70
ΦΑΙΣ
2.21%
3.84
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
CENER
-2.44%
8.80
ΝΑΥΠ
-2.51%
0.70
ΙΝΤΕΚ
0.47%
6.40
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
ΚΑΡΕΛ
1.92%
318.00
ΑΤΤ
-0.78%
0.76
ΑΤΤΙΚΑ
0.47%
2.16
ΕΣΥΜΒ
1.05%
1.15
ΕΥΡΩΒ
0.60%
2.51
ΚΤΗΛΑ
1.01%
2.00
ΕΛΣΤΡ
0.00%
2.20
ΑΔΜΗΕ
2.83%
2.91
DIMAND
0.00%
8.42
ΒΙΟΣΚ
0.34%
1.50
ΑΒΑΞ
1.93%
2.11
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3.56%
1.30
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
1.85%
0.82
EVR
3.03%
1.53
ΓΕΒΚΑ
-1.43%
1.38
ΑΛΦΑ
-1.14%
2.16
ΟΤΕ
-0.78%
16.52
ΜΕΒΑ
0.96%
4.20
ΑΣΤΑΚ
2.75%
6.72
ΞΥΛΠ
-1.76%
0.33
ΙΝΛΟΤ
-0.38%
1.05
CNLCAP
0.00%
0.00
ΑΤΕΚ
3.67%
1.13
ΛΑΜΨΑ
0.00%
37.00
ΕΚΤΕΡ
0.53%
1.89
ΔΑΑ
-1.09%
9.07
ΑΝΔΡΟ
0.00%
6.70
ΞΥΛΚ
2.93%
0.25
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
1.81%
27.00
ΚΟΥΑΛ
1.78%
1.14
ΕΛΒΕ
-1.61%
4.90
ΤΖΚΑ
-1.44%
1.37
ΕΛΧΑ
-0.70%
1.99
ΑΡΑΙΓ
0.17%
11.82
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.76%
3.99
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
-0.83%
4.80
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.25
ΑΒΕ
-1.81%
0.43
ΛΟΓΟΣ
0.00%
1.58
ΠΕΡΦ
-0.36%
5.59
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1.65%
1.19
ΕΛΤΟΝ
0.00%
1.67
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
0.00%
6.70
AEM
-0.29%
4.14
ΒΙΟ
0.00%
5.55
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
0.00%
5.37
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.78%
0.77
ΣΙΔΜΑ
-4.20%
1.37
ΣΠΙ
1.92%
0.53
ΕΒΡΟΦ
1.05%
1.92
ΜΠΡΙΚ
-0.38%
2.61