Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός: Ο ρόλος των Βρυξελλών, τα επόμενα βήματα και οι προκλήσεις

Η υποχρέωση που απορρέει από το δίκαιο της ΕΕ για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό & η θεσμική απάντηση στο θεώρημα της «Γαλάζιας Πατρίδας»

Κυριάκος Μητσοτάκης και Γιώργος Γεραπετρίτης © Eurokinissi / Γιάννης Παναγόπουλος

Στις αρχές Φεβρουαρίου, απαντώντας στο Κοινοβούλιο σε ερώτηση βουλευτή της Νίκης, ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, είχε πει ότι «η Ελλάδα θα μεριμνήσει, έτσι ώστε ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός να κατατεθεί προσηκόντως, να υπηρετεί τα εθνικά μας συμφέροντα και να αποτυπώνει τα πραγματικά δίκαια της χώρας», σημειώνοντας πως «είναι εξαιρετικά σημαντικό να τονίζουμε ότι η θάλασσά μας είναι ο πλούτος και η δύναμή μας».

Ήδη τότε τα συναρμόδια υπουργεία, Εξωτερικών και Περιβάλλοντος, ήταν στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση ενός σύνθετου έργου, την κατάρτιση των θαλάσσιων χωροταξικών σχεδίων, ώστε η χώρα μας να αποκτήσει για πρώτη φορά πλήρη θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό.

Δύο μήνες αργότερα, υπό συνθήκες μυστικότητας, η άσκηση αυτή είχε τελειώσει και παρουσιάστηκε στη χθεσινή συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ από τους κ. Γεραπετρίτη και Παπασταύρου, που συμμετείχε εκτάκτως στο όργανο αυτό. Ο Έλληνας ΥΠΕΞ είχε στείλει το μήνυμα στην Άγκυρα ήδη από πέρυσι το φθινόπωρο, όταν μιλώντας στη Χουριέτ ανέφερε ότι ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός στο Αιγαίο «συνιστά υποχρέωση που απορρέει από το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο εξάλλου οφείλει και η Τουρκία να λαμβάνει υπ’ όψιν στην ευρωπαϊκή της διαδρομή».

Αυτό δεν σημαίνει, βέβαια, ότι η παρουσίαση και κατάθεση των σχετικών χαρτών δεν αποτελεί μια έμμεση προβολή ισχύος της χώρας μας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και μια έμπρακτη και θεσμική απάντηση στο θεώρημα της «γαλάζιας πατρίδας». Αν παρατηρήσει κανείς τον χάρτη που παρουσιάστηκε, επίσης, διαπιστώνει ότι όλα τα ελληνικά νησιά, στο Ιόνιο, το Αιγαίο, το Κρητικό Πέλαγος και την Ανατολική Μεσόγειο, έχουν πλήρη επήρεια. Σε γραπτή δήλωση του υπουργείου Εξωτερικών της Τουρκίας αναφέρεται μάλιστα μεταξύ άλλων ότι «ορισμένες από τις περιοχές που καθορίζονται στον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό (ΘΧΣ) που κήρυξε η Ελλάδα σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ε.Ε. παραβιάζουν τις περιοχές θαλάσσιας δικαιοδοσίας της χώρας μας στο Αιγαίο Πέλαγος και την Ανατολική Μεσόγειο».

Οι εξελίξεις πλέον τρέχουν γοργά: σήμερα θα ετοιμαστούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις, ώστε να βγουν σε ΦΕΚ. Θα ακολουθήσει η έκδοση των αντίστοιχων θαλάσσιων χωροταξικών πλαισίων, όπως συνέβη και με τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια (12 από τα συνολικά 13 έχουν ήδη δημοσιευθεί, ενώ δρομολογείται και το 13ο). Σύντομα θα αποσταλεί ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός για δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο σχεδιασμός εξάλλου γίνεται κατ’ εφαρμογή της οδηγίας 2014/89/Ε.Ε., η οποία καθορίζει κοινή προσέγγιση για τα κράτη μέλη της Ε.Ε. όσον αφορά τον σχεδιασμό των θαλάσσιων περιοχών τους.

Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, όπως επισημαίνουν οι Βρυξέλλες, «αποσκοπεί στην οργάνωση των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στις θαλάσσιες περιοχές κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να επιτυγχάνονται διάφοροι οικολογικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί στόχοι. Σ’ αυτούς τους στόχους συγκαταλέγονται η ανάπτυξη βιώσιμης γαλάζιας οικονομίας, η βιώσιμη χρήση των θαλάσσιων πόρων και η διατήρηση υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας».

Η ανάγκη για κοινό ευρωπαϊκό προγραμματισμό και διαχείριση προέκυψε λόγω της διαρκώς αυξανόμενης ζήτησης για θαλάσσιο χώρο για διάφορους σκοπούς, όπως εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές, αναζήτηση και εκμετάλλευση πετρελαίου και φυσικού αερίου, δραστηριότητες θαλάσσιων μεταφορών και αλιείας, διατήρηση των οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας, εξόρυξη πρώτων υλών, τουρισμός, εγκαταστάσεις υδατοκαλλιέργειας και υποθαλάσσια πολιτιστική κληρονομιά.

«Υπερασπιζόμαστε τα εθνικά συμφέροντα στην πράξη», τονίζουν από την κυβέρνηση

«Κλείνουμε εκκρεμότητες του παρελθόντος, υπερασπιζόμαστε τα εθνικά συμφέροντα στην πράξη», τονίζουν από την κυβέρνηση, ενώ παράλληλα σημειώνουν πως «το ότι λύνουμε εκκρεμότητες δεν σημαίνει ότι δεν θέλουμε θετικό κλίμα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις».

Ο χάρτης, που παρουσιάστηκε χθες για πρώτη φορά, αποτυπώνει και τις συμφωνίες για ΑΟΖ με την Ιταλία και την Αίγυπτο, ενώ φτάνει στη μέση γραμμή μέχρι τη σύναψη συμφωνιών οριοθέτησης με τα υπόλοιπα γειτονικά κράτη.

Κυβερνητικές πηγές υπογραμμίζουν επίσης ότι πρόκειται για μια σημαντική πράξη, που έρχεται σε συνέχεια άλλων, όπως η αποδοχή της εκδήλωσης ενδιαφέροντος από την Exxon και τη Chevron, δυτικά και νότια της Κρήτης αντίστοιχα. Σχετικά με τα όσα υποστήριξαν στελέχη της αντιπολίτευσης ότι ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός ανακοινώθηκε ως αντίδραση σε χθεσινά τουρκικά δημοσιεύματα, διευκρινίζουν ότι ο χωροταξικός σχεδιασμός αποτελείται από σειρά ρυθμιστικών κειμένων μεγάλης έκτασης με τεχνικές λεπτομέρειες και αυτονόητα είναι προϊόν πολύμηνης προσπάθειας.

Μιλώντας χθες το βράδυ στο δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ, ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε ότι «πρόκειται για ένα ζωτικής σημασίας κείμενο για την Ελλάδα και τα ελληνικά εθνικά ,συμφέροντα διότι αφενός καθορίζει την ανθρωπογενή δραστηριότητα που συντελείται στον θαλάσσιο χώρο, προσδιορίζονται δηλαδή οι ανθρώπινες δράσεις, και από την άλλη πλευρά προσδιορίζεται για πρώτη φορά το γεωγραφικό πλαίσιο στο οποίο ασκείται αυτή η δραστηριότητα».

Σε ό,τι αφορά την αντίδραση της Τουρκίας, η οποία έκανε λόγο για μονομερείς ενέργειες και αξιώσεις, ο υπουργός Εξωτερικών σημείωσε ότι «υπάρχει μια διαφορετική αφετηρία, η Ελλάδα ασκεί τα δικαιώματά της προς εξυπηρέτηση του εθνικού της συμφέροντος με βάση αποκλειστικά και μόνο το διεθνές δίκαιο. Από την άλλη πλευρά, η Τουρκία έχει τη δική της αντίληψη. Η αντίδραση ήταν αναμενόμενη, καθώς είναι γνωστές οι θέσεις της Τουρκίας», ενώ ερωτηθείς εάν υπήρχε συνεννόηση, είπε ότι «ήταν γνωστό ότι υπάρχει μία απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου με βάση την οποία η Ελλάδα θα έπρεπε έως τις 27 Απριλίου να εκδώσει τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και έτσι ήταν αναμενόμενο».

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός δεν σχετίζεται ούτε με την ΑΟΖ, ούτε με την υφαλοκρηπίδα, ούτε με την αιγιαλίτιδα ζώνη. Σε σχέση με τις θαλάσσιες οικονομικές ζώνες, από το ΥΠΕΞ επισημαίνουν ότι η διαδικασία οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών έχει διαφορετικό αντικείμενο από τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, ο οποίος αφορά τη διαδικασία με την οποία οι αρμόδιες αρχές των κρατών-μελών αναλύουν και οργανώνουν τις ανθρώπινες δραστηριότητες στις ανωτέρω θαλάσσιες περιοχές για την επίτευξη των οικολογικών, οικονομικών και κοινωνικών στόχων. Σε σχέση με την ελληνική αιγιαλίτιδα ζώνη, αναφέρουν ότι η επέκταση των χωρικών υδάτων έως τα 12 ναυτικά μίλια είναι αναφαίρετο δικαίωμα της χώρας μας, που απορρέει από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας. Είναι ένα δικαίωμα, όπως υπογραμμίζουν, για την άσκηση του οποίου η Ελλάδα επιφυλάσσεται όταν και όπως το κρίνει εθνικά συμφέρον, με βάση τους κανόνες που απορρέουν από το Διεθνές Δίκαιο.

ΙΛΥΔΑ
0.00%
1.81
AKTR
0.10%
4.98
ΔΕΗ
0.15%
13.00
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.87
ΕΛΠΕ
-1.32%
7.46
ΠΕΤΡΟ
0.00%
8.48
ΟΛΠ
-1.75%
39.20
TITC
-0.61%
40.55
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.48%
18.50
ΕΥΑΠΣ
0.30%
3.29
ΛΟΥΛΗ
-1.63%
3.02
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-3.26%
1.19
NOVAL
0.00%
2.38
ΙΝΤΚΑ
-1.84%
2.93
ΧΑΙΔΕ
2.04%
0.75
ΔΡΟΜΕ
0.00%
0.30
ACAG
-1.88%
5.73
ΑΣΚΟ
0.29%
3.45
ΚΥΡΙΟ
-3.19%
0.79
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
BOCHGR
-1.82%
5.40
ΚΕΚΡ
-1.75%
1.12
ΠΛΑΘ
-2.05%
3.82
ΡΕΒΟΙΛ
-1.56%
1.58
ΕΛΛ
-0.69%
14.30
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
2.27%
0.34
ΟΠΑΠ
-1.16%
18.71
ΜΥΤΙΛ
-0.82%
41.30
ΔΟΜΙΚ
0.88%
2.29
ΦΡΛΚ
-1.39%
3.91
ΜΕΡΚΟ
2.94%
35.00
ΣΑΡ
-1.09%
12.70
ΟΤΟΕΛ
1.27%
11.14
ΚΡΙ
0.83%
14.66
ΙΑΤΡ
0.56%
1.79
ΠΑΙΡ
3.69%
0.79
ΜΟΤΟ
1.16%
2.62
ΣΠΕΙΣ
0.35%
5.74
ΚΟΡΔΕ
1.23%
0.41
ΠΡΟΦ
0.39%
5.21
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
2.94%
2.10
OPTIMA
-2.10%
14.00
ΑΚΡΙΤ
3.41%
0.85
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
-4.44%
1.72
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
0.00%
0.23
ΑΑΑΚ
-10.00%
4.50
ΑΤΡΑΣΤ
0.46%
8.76
ΒΙΟΚΑ
-0.96%
1.55
ΠΑΠ
-0.40%
2.51
ΙΝΤΕΤ
2.64%
1.17
ΠΕΙΡ
-2.45%
4.70
ΜΙΝ
0.42%
0.48
ΕΤΕ
-0.79%
9.10
ΒΙΟΤ
-5.00%
0.19
ΑΛΜΥ
0.00%
5.00
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.63%
1.57
ΜΕΝΤΙ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
-1.57%
20.08
ΟΛΘ
1.33%
30.50
ΣΕΝΤΡ
-0.30%
0.33
ΕΕΕ
0.69%
43.74
ΚΟΥΕΣ
-2.07%
6.16
ΕΥΔΑΠ
0.00%
5.79
ΜΙΓ
1.73%
2.35
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
-3.85%
0.25
ΔΑΙΟΣ
-8.50%
3.66
ΦΑΙΣ
-0.27%
3.73
ΛΑΝΑΚ
4.12%
0.89
CENER
-3.10%
8.43
ΝΑΥΠ
4.00%
0.73
ΙΝΤΕΚ
0.32%
6.21
ΜΑΘΙΟ
-6.29%
0.67
ΚΑΡΕΛ
0.00%
0.00
ΑΤΤ
-0.68%
0.73
ΑΤΤΙΚΑ
-0.94%
2.11
ΕΣΥΜΒ
-0.95%
1.04
ΕΥΡΩΒ
-3.11%
2.31
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
-3.23%
2.10
ΑΔΜΗΕ
-2.53%
2.70
DIMAND
0.72%
8.42
ΒΙΟΣΚ
-0.35%
1.43
ΑΒΑΞ
-1.93%
1.93
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0.14%
1.39
ΠΛΑΚΡ
2.84%
14.50
ΛΑΒΙ
-1.82%
0.76
EVR
4.63%
1.70
ΓΕΒΚΑ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-2.13%
2.07
ΟΤΕ
-0.89%
15.68
ΜΕΒΑ
0.00%
0.00
ΑΣΤΑΚ
0.00%
6.60
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΙΝΛΟΤ
0.19%
1.07
CNLCAP
-0.74%
6.70
ΑΤΕΚ
-7.56%
1.10
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
-0.65%
1.85
ΔΑΑ
1.28%
9.46
ΑΝΔΡΟ
0.91%
6.64
ΞΥΛΚ
-1.20%
0.25
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
2.11%
26.10
ΚΟΥΑΛ
-0.36%
1.10
ΕΛΒΕ
-1.78%
4.96
ΤΖΚΑ
-3.85%
1.25
ΕΛΧΑ
-1.04%
1.91
ΑΡΑΙΓ
0.00%
11.52
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.76%
3.98
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
0.00%
4.68
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.24
ΑΒΕ
1.64%
0.43
ΛΟΓΟΣ
0.00%
1.59
ΠΕΡΦ
-0.36%
5.47
ΤΡΑΣΤΟΡ
1.68%
1.21
ΕΛΤΟΝ
0.30%
1.65
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
-1.08%
6.41
AEM
-1.19%
4.15
ΒΙΟ
-1.30%
5.30
ΜΠΤΚ
-9.57%
0.52
ΕΧΑΕ
0.77%
5.23
ΟΡΙΛΙΝΑ
2.87%
0.79
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.32
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
ΕΒΡΟΦ
-0.27%
1.86
ΜΠΡΙΚ
1.54%
2.64