Απάντηση για το αν μπορεί να συσταθεί προανακριτική για την σύμβαση 717, όπως ζήτησε ο Χρήστος Σπίρτζης, έδωσε ο Νικήτας Κακλαμάνης. Μιλώντας στους κοινοβουλευτικούς συντάκτες, είπε πως «ναι μεν τον τιμάει αυτό που έκανε, ότι ήρθε και ζήτησε για προανακριτική, αλλά κάτι τέτοιο δεν μπορεί να συμβεί καθώς με βάση το σύνταγμα και τον κανονισμό της Βουλής δεν μπορεί να συσταθεί προανακριτική από τη στιγμή που η τελευταία (αυτή που έχουμε τώρα), δεν τον αφορά, ενώ η προηγούμενη, αυτή που έγινε πέρσι για την 717 είχε απορριφθεί».
Υπενθυμίζεται πως, όπως έγινε νωρίτερα γνωστό, τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής κυρίως για την σύμβαση 717 ζήτησε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης καθώς όπως υποστηρίζει προέκυψαν νέα στοιχεία που τον αφορούν. Όπως υποστήριξε ο τέως βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ σε συνομιλία που είχε με κοινοβουλευτικούς συντάκτες οι μηνύσεις που τον αφορούν είναι τέσσερις και η δικογραφία που αφορά την 717.
Ο Χρήστος Σπίρτζης βρέθηκε στη Βουλή κατόπιν σχετικής άδειας που έλαβε από τον πρόεδρο της Βουλής προκειμένου να μελετήσει το περιεχόμενο της δικογραφίας για την 717 καθώς και των μηνύσεων που εχουν κατατεθεί από συγγενείς θυμάτων των Τεμπών. Παράλληλα, υποστήριξε ότι όποιος συνήγορος θύματος, συγγενής, ή επιβάτης της αμαξοστοιχίας θέλει να ενημερωθεί για τα στοιχεία που έχει στη διάθεση του, είναι διατεθειμένος να συνομιλήσει μαζί τους. Την ίδια στιγμή, επιβεβαίωσε ότι ακυρώθηκε η εκδήλωση που ήταν προγραμματισμένη για τις 8 Απριλίου στον δήμο Κηφισιάς για την τραγωδία των Τεμπών και συμπλήρωσε ότι ο λόγος της ακύρωσης είναι ο φόβος επεισοδίων. Μάλιστα έκανε λόγο για «γελοιότητα» και «αθλιότητα» σχολιάζοντας τη δήλωση του Στεφάνου Κασσελάκη, ο οποίος είχε ζητήσει ακύρωση της εκδήλωσης. Πάντως την ίδια μέρα ο ίδιος θα πραγματοποιήσει συνέντευξη Τύπου για την τραγωδία των Τεμπών.
Η επιστολή του Χρήστου Σπίρτζη
Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε της Βουλής των Ελλήνων,
Από δημοσιεύματα του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου, έλαβα γνώση για μηνύσεις που έχουν κατατεθεί από πολίτες και αφορούν πιθανές ευθύνες νυν και πρώην Υπουργών κυβερνήσεων, από το 20013 ως σήμερα, για το δυστύχημα των Τεμπών. Ενημερώθηκα σήμερα, έπειτα από την επίσκεψη μου στη Βουλή, για τέσσερις από αυτές τις εγκλήσεις, που αφορούν μεταξύ άλλων και το δικό μου πρόσωπο, γιατί δεν υπάρχει διαδικασία ενημέρωσης εγκλίσεων που αφορούν πρώην Υπουργούς, αν δεν είναι μέλη του Κοινοβουλίου.
Όπως γνωρίζετε, η Βουλή έχει απορρίψει προτάσεις για την συγκρότηση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής, ως προς την διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για την ποινική διερεύνηση του τραγικού δυστυχήματος (εγκλήματος, κατ’εμέ) των Τεμπών και ειδικότερα για τις ευθύνες πολιτικών προσώπων, ως προς αυτό. Επιπροσθέτως και με το πόρισμα (της πλειοψηφίας) της Εξεταστικής Επιτροπής για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό» είναι φανερό ότι δεν διαλευκάνθηκαν τυχόν ευθύνες για την διαχείριση της Σύμβασης 717 του 2014 και για την ΕΡΓΟΣΕ.
Στη συνέχεια, δυστυχώς δεν έτυχε θετικής ανταπόκρισης η από 21 Μαρτίου 2024 αίτησή μου για την ενεργοποίηση, ως προς το πρόσωπό μου, του άρθρου 86 παρ. 5 του Συντάγματος, που προβλέπει κάθε λόγο, συμπεριλαμβανομένης και της παραγραφής, αν δεν περατωθεί η διαδικασία που αφορά δίωξη κατά προσώπου που διετέλεσε μέλος Κυβέρνησης.
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε, από τις πρώτες ημέρες μετά το δυστύχημα έχω βρεθεί έκθετος, χωρίς καμία αιτιολόγηση, σε μία προπαγανδιστική τακτική διάχυσης ευθυνών, καθαρά για μικροπολιτικούς λόγους και άλλες πολιτικές σκοπιμότητες, με στόχο την εμπλοκή του ονόματος μου, γενικά και αόριστα, στην χορεία των υπαιτίων του δυστυχήματος/εγκλήματος.
Παρότι ζήτησα με κάθε δυνατή συνταγματική και νομική πρόβλεψη και σε όλους τους τόνους, να αντιμετωπίσω τις ποικίλες υπόνοιες ή/και κατηγορίες που εκτοξεύτηκαν εις βάρος μου για την περίοδο 2015 – 2019, που διετέλεσα Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, είναι φανερό ότι δεν μου δόθηκε η ευκαιρία. Πολύ περισσότερο, δεν μου δόθηκε η ευκαιρία να απαντήσω στην επιστολή της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, η οποία ζητεί, εκτός των άλλων, τη διερεύνηση της Σύμβασης 717 του 2014, της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., για την πιθανή τέλεση «παράβασης καθήκοντος» εκ μέρους μου, χωρίς όμως να αναφέρεται πουθενά σε πράξεις ή παραλείψεις που θα μπορούσαν να την στοιχειοθετήσουν.
Θεωρώ λοιπόν χρέος μου:
Πρώτον, να υπερασπισθώ την προσωπικότητά μου και την εν γένει πορεία και το έργο μου απέναντι σε οποιαδήποτε προσβολή και σε οποιαδήποτε απόπειρα σπίλωσης.
Δεύτερον, να τιμήσω έμπρακτα και όχι στα λόγια την μνήμη των θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών και την τόσο αξιοπρεπή αγωνιστική στάση των οικογενειών και των οικείων τους, ενώνοντας τις δυνάμεις μου με όλους τους Συμπολίτες μου που δίνουν τη μάχη για την πλήρη διερεύνηση της υπόθεσης, προκειμένου να απονεμηθεί δικαιοσύνη για την τραγωδία/έγκλημα των Τεμπών.
Με βάση τα ανωτέρω, για να μην μείνει καμία σκιά ως προς τις δικές μου ευθύνες αλλά και για να αποκαλυφθούν έμμεσα οι πραγματικοί υπαίτιοι, επαναλαμβάνω το αίτημά μου για την ενεργοποίηση, ως προς το πρόσωπό μου, της διαδικασίας του άρθρου 86 παρ. 5 του Συντάγματος, τόσο για την διερεύνηση της σύμβασης 717/2004 της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. όσο και για την εξέταση κάθε μίας έγκλησης (μήνυσης) που με αφορά.
Θυμίζω ότι σύμφωνα με το άρθρο 86 παρ. 5 του Συντάγματος:
«Αν για οποιονδήποτε άλλο λόγο, στον οποίο περιλαμβάνεται και η παραγραφή, δεν περατωθεί η διαδικασία που αφορά δίωξη κατά προσώπου που είναι ή διετέλεσε μέλος της Κυβέρνησης ή Υφυπουργός, η Βουλή μπορεί, ύστερα από αίτηση του ίδιου ή των κληρονόμων του, να συστήσει ειδική επιτροπή στην οποία μπορούν να μετέχουν και ανώτατοι δικαστικοί λειτουργοί για τον έλεγχο της κατηγορίας».
Θα ήθελα να τονίσω ότι για την σύμβαση 717/2014, έχουν προκύψει νέα κρίσιμα στοιχεία, όπως η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου (την οποία σας επισυνάπτω), αλλά και σοβαρές παραλείψεις της διερεύνησης της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, που αφορούν την ίδια την σύμβαση και τα τεύχη δημοπράτησης αλλά και το χρονικό διάστημα από το 2021 έως σήμερα.
Θεωρώντας αυτονόητο, αξιότιμε κύριε Πρόεδρε, ότι συντρέχουν πλήρως οι προϋποθέσεις που θέτει η ως άνω διάταξη – δεδομένου μάλιστα ότι και η παραγραφή ήταν ένας από τους λόγους που επανειλημμένα αναφέρθηκαν για να δικαιολογηθεί η απόρριψη του αιτήματος δικαστικής διερεύνησης των αδικημάτων που μου αποδίδονται – παρακαλώ να κινήσετε ως τάχιστα την διαδικασία για την ικανοποίηση των αιτημάτων μου, σύμφωνα και με τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 155 παρ. 12 του Κανονισμού της Βουλής, που όπως γνωρίζετε ορίζει ότι:
«Στην ειδική επιτροπή της προηγούμενης παραγράφου [δηλ. του άρθρου 86 παρ. 5 που το επαναλαμβάνει η παρ. 11 του ΚαΒ] προεδρεύει ένας από τους Αντιπροέδρους της Βουλής. Ο αριθμός των μελών, η σύνθεση και η συγκρότησή της σε Σώμα καθορίζονται με την απόφαση της Βουλής. Με την ίδια απόφαση ορίζεται προθεσμία υποβολής του πορίσματός της. Μετά την υποβολή του πορίσματος, ύστερα από αίτηση του ενδιαφερομένου ή των κληρονόμων του ή πρόταση του ενός δεκάτου (1/10) του συνολικού αριθμού των Βουλευτών, μετά από απόφαση της Διάσκεψης των Προέδρων διεξάγεται συζήτηση στη Βουλή, που ολοκληρώνεται σε μία συνεδρίαση».
Ελπίζω και εύχομαι ανάλογο αίτημα να υποβάλουν και τα υπόλοιπα εμπλεκόμενα πολιτικά πρόσωπα, για να οικοδομηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ του πολιτικού κόσμου και της κοινωνίας, δίνοντας στους πολίτες το μήνυμα ότι δεν κρυβόμαστε πίσω από οποιαδήποτε ασυλία ή προνομιακή μεταχείριση …
Με την ευκαιρία, κ. Πρόεδρε, θέλω να επαναλάβω ότι θα υποστηρίξω με κάθε τρόπο το δίκαιο αίτημα των συγγενών των θυμάτων και σχεδόν ενάμιση εκατομμυρίου συμπολιτών μας, για την περαιτέρω τροποποίηση του θεσμού της ευθύνης υπουργών, ευελπιστώντας ότι τελικά και η Βουλή θα ολοκληρώσει το δειλό βήμα της προηγούμενης συνταγματικής αναθεώρησης, με την οριστική κατάργηση της ασυλίας των υπουργών και την ανάθεση της αρμοδιότητας για την άσκηση ποινικής δίωξης κατά αυτών αποκλειστικά στα Δικαστήρια, με αυξημένες πάντως εγγυήσεις.
Με εξαιρετική τιμή
Χρήστος Π. Σπίρτζης