Λιγότερους από 24 μήνες έχουν ο νέος υπουργός Υποδομών, Χρίστος Δήμας, ο νέος αναπληρωτής υπουργός για τις μεταφορές, Κων/νος Κυρανάκης, και ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, για να αναστήσουν τον ΟΣΕ, να προχωρήσουν τα έργα αποκατάστασης του δικτύου στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και να επιβάλλουν στη Hellenic Train το επίπεδο υπηρεσιών, που υποσχέθηκε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Ο κ. Μητσοτάκης υποστήριξε πως μέχρι το 2027 η κυβέρνηση θα φροντίσει, ώστε να υπάρχει ποιοτική σιδηροδρομική υπηρεσία στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για τη διαδρομή στην οποία έγινε το δυστύχημα στα Τέμπη και για την οποία ακούμε εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες πως οι επιβάτες θα χρειάζονται περίπου τρεις με το τρένο αλλά ακόμα χρειάζονται περίπου έξι ώρες, ενίοτε με μεγάλη ταλαιπωρία.
Παράλληλα με τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο από τις θεομηνίες που έπληξαν πριν από δύο χρόνια την Θεσσαλία (δεν έχουν ανατεθεί ακόμα), η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και συγκεκριμένα ο κ. Κυρανάκης αναλαμβάνει και το σχέδιο αναδιοργάνωσης του ΟΣΕ, ώστε να μετατραπεί από έναν διαλυμένο, υποχρηματοδοτούμενο και υποστελεχωμένο, κρατικό οργανισμό, σε έναν ισχυρό φορέα διαχείρισης του σιδηροδρομικού δικτύου. Με οργάνωση και προσωπικό για διαφανή δημοπράτηση των απαιτούμενων έργων, με μοντέλο συντήρησης του δικτύου, με λειτουργικές συμβάσεις με την εταιρεία λειτουργίας (Hellenic Train) και στιβαρή εποπτεία από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), που επίσης υπολειτουργεί σήμερα.
Ο σιδηρόδρομος μπορεί να είναι η κύρια προτεραιότητα της νέας ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αλλά δεν είναι η μοναδική εκκρεμότητα που παραλαμβάνει από τον απερχόμενο υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα. Στο μέτωπο των έργων υπάρχουν μεγάλοι διαγωνισμοί σε εξέλιξη όπως αυτός για τη σύμβαση παραχώρησης του κεντρικού τμήματος (Χανία – Ηράκλειο) του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) όπου οριστικός ανάδοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Υπάρχουν και κρίσιμα έργα που έχουν προσωρινούς αναδόχους αλλά δεν έχουν χρηματοδότηση, όπως η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό, που θα μπορούσε να αποσυμφορήσει την Αττική Οδό. Υπάρχει και η περίπτωση της Εγνατίας Οδού, όπου ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects.
Υπάρχουν και έργα με αναδόχους που δεν προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς, όπως κάποιοι από τους οδικούς άξονες με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, που παραμένει στη θέση του, έχει φροντίσει να περιορίσει τις προσδοκίες των εργολάβων, που έχουν συνολικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο γύρω στα 16 δισ. ευρώ, για νέα μεγάλα έργα ΣΔΙΤ, επειδή υπάρχει ήδη χρηματοδοτικό κενό σε υφιστάμενους διαγωνισμούς. Προς τα πίσω έχει πάει και η υπόθεση των περίφημων Πρότυπων Προτάσεων όπου έχουν κατατεθεί φάκελοι, που περιλαμβάνουν τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τον άξονα Ελευσίνα – Οινόφυτα, κ.α.
Την επόμενη διετία φαίνεται πως η προσοχή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα επικεντρωθεί στην προσπάθεια για ανάσταση του σιδηροδρόμου με ένα σοβαρό στρατηγικό σχέδιο, όπως υποσχέθηκε ο πρωθυπουργός και στην έγκαιρη υλοποίηση κρίσιμων έργων, από τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας μέχρι τον ΒΟΑΚ, τον άξονα Πάτρα – Πύργος, κ.α. Στις ανοικτές πληγές που παραλαμβάνει ο νέος υπουργός περιλαμβάνονται και το κυκλοφοριακό χάος της Αττικής, τα προβλήματα με τη λειτουργία του μετρό (λόγω έλλειψης συρμών), η ουσιαστική απελευθέρωση της αγοράς υπεραστικών συγκοινωνιών, κ.α.