Νέος ΚΟΚ: Τι προβλέπει για τις ποινές και τα όρια ταχύτητας

Στα 30 χλμ. το όριο στις κατοικημένες περιοχές. Τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

Αυτοκίνητα © EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), με τις ποινές να μετακυλίονται στον οδηγό και όχι στο όχημα. Αντίστοιχα, το όριο στις κατοικημένες περιοχές αναμένεται να είναι τα 30 χιλιόμετρα από τα 50 χιλιόμετρα.

Ως προς τη φιλοσοφία των ρυθμίσεων, σημειώνεται ότι μια ολοκληρωμένη πολιτική ποινών πρέπει να επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια χωρίς να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα / επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.

Νέος ΚΟΚ: Τι προβλέπεται για τις ποινές

Οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.

Οι ποινές πρέπει να είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε:

  1. αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).
  2. λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).

Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις.

Στο ίδιο πνεύμα, ορίζεται ο τρόπος πληρωμής των προστίμων έτσι ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία αποπληρωμής τους χωρίς σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ιδιαίτερη μέριμνα αποδίδεται στην επιβολή ποινών και την είσπραξη προστίμων για παραβάσεις επαγγελματιών οδηγών άλλων χωρών, με επιτόπου ολοκλήρωση της διαδικασίας στο σημείο ελέγχου και καταγραφής της παράβασης.

Παράλληλα, προσδοκάται ότι η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 χλμ/ώρα στα 30 χλμ/ώρα (εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση) θα επιφέρει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις αστικές περιοχές, εκεί όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών της οδού (πεζοί, ποδήλατα, ΕΠΗΟ, μοτοσικλέτες) και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα.

Διευκρινίζεται ότι σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο (2) τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των πενήντα (50) χιλιομέτρων την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.

Τέλος, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες της οδού (πεζοί, μεταφορά παιδιών, κ.λπ.), οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας που πρέπει να καλύπτονται από ειδικές ρυθμίσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν και στη συμπεριφορά των ίδιων όσο και τη συμπεριφορά των υπολοίπων χρηστών της οδού απέναντί τους. Έτσι, μια σειρά παραβάσεων του ΚΟΚ χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.

Τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου

Συνοπτικά, τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:

  • Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.
  • Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.
  • Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.
  • Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.
  • Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).
  • Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.
  • Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).
  • Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.
  • Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).

Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης ορίστηκε σε τρεις εβδομάδες.

Διαβάστε επίσης

Στα 8 τρισ. εκτοξεύτηκε το παγκόσμιο χρέος των εταιρειών

Καφές: Αυτά είναι τα πιο ακριβά και εξωτικά είδη στον κόσμο

ΡΑΑΕΥ: Οι διαφωνίες για τις περικοπές στο ενεργειακό τραπέζι

DIMAND
-0.24%
8.30
ΕΛΣΤΡ
-1.30%
2.27
ΚΥΡΙΟ
-2.61%
0.97
ΟΛΠ
-1.55%
31.75
CENER
-0.85%
9.36
ΙΝΤΕΤ
0.00%
1.17
ΕΕΕ
-0.10%
40.84
ΟΛΥΜΠ
-1.19%
2.50
ΙΚΤΙΝ
-0.44%
0.34
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
6.54%
1.14
ΜΥΤΙΛ
0.88%
36.82
ΟΤΟΕΛ
1.64%
11.18
ΕΒΡΟΦ
0.55%
1.83
ΡΕΒΟΙΛ
-1.47%
1.68
ΜΟΝΤΑ
0.55%
3.68
ΠΑΙΡ
-1.88%
0.94
ΚΟΥΕΣ
0.00%
6.27
ΑΡΑΙΓ
0.82%
11.02
ΜΙΝ
0.00%
0.50
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0.26%
3.84
ΤΕΝΕΡΓ
-1.09%
20.00
ΑΣΤΑΚ
0.00%
7.20
ΙΝΛΙΦ
-0.84%
4.70
ΔΡΟΜΕ
0.00%
0.00
ΤΡΑΣΤΟΡ
2.36%
1.30
ΠΕΙΡ
1.70%
4.78
ΠΡΔ
5.76%
0.29
ΦΡΛΚ
-0.97%
4.10
AKTR
0.97%
5.23
ΛΑΜΔΑ
-1.37%
6.46
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.12%
1.61
ΚΑΡΕΛ
-3.03%
320.00
ΙΝΤΚΑ
1.31%
3.09
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
-3.23%
0.60
ΒΙΟΚΑ
-0.59%
1.69
ΟΛΘ
0.00%
27.90
ΚΟΥΑΛ
-0.63%
1.26
ΝΑΚΑΣ
0.66%
3.06
ΙΝΤΕΚ
-0.65%
6.10
ΝΑΥΠ
6.22%
0.82
ΜΕΒΑ
0.00%
4.08
ΠΕΤΡΟ
0.00%
7.90
ΚΕΚΡ
0.79%
1.28
ΠΡΟΦ
1.39%
5.10
BOCHGR
-0.36%
5.48
ΕΥΔΑΠ
0.51%
5.94
ΜΟΤΟ
0.73%
2.75
ΦΡΙΓΟ
0.83%
0.24
ΜΠΡΙΚ
-0.42%
2.36
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0.83%
5.95
ΔΟΜΙΚ
-2.28%
2.57
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
-0.45%
0.44
ΜΕΝΤΙ
1.36%
2.23
ΜΕΡΚΟ
-1.55%
38.00
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
-0.61%
3.25
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.40
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.38%
0.80
ΟΤΕ
1.07%
15.10
ΔΕΗ
-0.69%
12.91
ΕΛΙΝ
0.47%
2.14
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΜΠΤΚ
-9.84%
0.55
AEM
3.03%
4.78
ΑΣΚΟ
0.96%
3.17
ΙΝΛΟΤ
1.18%
1.03
ΛΑΒΙ
1.01%
0.80
ΕΣΥΜΒ
0.44%
1.13
ΛΑΜΨΑ
0.00%
37.20
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
8.80
ΑΝΔΡΟ
0.93%
6.50
ΔΑΑ
-0.48%
8.79
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
EVR
0.60%
1.68
ΚΡΙ
0.00%
15.50
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-0.20%
5.03
ΠΛΑΘ
0.00%
3.89
ΙΛΥΔΑ
-1.51%
1.63
ΕΚΤΕΡ
-0.51%
1.96
ΒΙΟ
-1.05%
5.68
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
TITC
-1.48%
40.00
ΜΟΗ
-0.09%
21.40
ΣΙΔΜΑ
-0.66%
1.51
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
10.00%
0.40
ΑΔΜΗΕ
-1.13%
2.62
ΒΙΟΣΚ
-1.68%
1.46
ΙΑΤΡ
-0.53%
1.89
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
-6.69%
0.56
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
-0.84%
5.93
ΕΧΑΕ
0.10%
4.96
ΠΑΠ
1.57%
2.58
ΟΠΑΠ
-0.12%
17.07
ΑΒΑΞ
-1.64%
2.10
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0.42%
2.35
ΜΠΕΛΑ
2.25%
26.40
ΣΑΡ
-0.46%
12.90
ΔΑΙΟΣ
0.57%
3.54
ΕΛΠΕ
-0.19%
7.85
ΕΥΡΩΒ
-2.61%
2.43
ΜΑΘΙΟ
2.58%
0.72
ΑΛΜΥ
3.30%
4.38
NOVAL
1.19%
2.55
ΑΤΤ
1.12%
0.72
ΧΑΙΔΕ
-2.92%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-0.43%
2.34
ΕΛΒΕ
-7.02%
5.30
ΕΛΧΑ
-2.34%
2.09
ΒΙΟΤ
-9.60%
0.23
OPTIMA
0.00%
14.62
ΓΕΒΚΑ
-1.34%
1.47
ΦΛΕΞΟ
-0.65%
7.65
ΑΤΕΚ
9.09%
1.20
ΠΡΕΜΙΑ
-0.32%
1.26
ΣΠΕΙΣ
-2.83%
5.50
ΕΛΛ
-1.35%
14.60
CNLCAP
0.00%
7.00
ΑΚΡΙΤ
6.76%
0.79
ΜΙΓ
-1.24%
2.79
ΑΛΦΑ
-1.36%
2.02
ΤΖΚΑ
0.00%
1.36
ΕΛΤΟΝ
-1.67%
1.77
ΣΕΝΤΡ
-0.59%
0.34
ΛΕΒΚ
-4.35%
0.22
ΑΒΕ
0.00%
0.42
ΞΥΛΚ
0.38%
0.26
ΕΤΕ
1.28%
9.50
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.22%
18.58
ΠΛΑΚΡ
-1.32%
14.90