THEPOWERGAME
Ο εσωκομματικός εκλογικός κύκλος του ΠΑΣΟΚ έκλεισε στις 13 Οκτωβρίου του 2024 με αδιαμφισβήτητο νικητή και -ξανά- πρόεδρο, τον Νίκο Ανδρουλάκη. Μια από τα ίδια, θα έλεγε κάποιος, αν δεν λάμβανε υπόψη του ότι αμέσως μετά την εκλογική του νίκη, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ επιχειρεί να αλλάξει τον… εαυτό του και επιδίδεται στις πολιτικές αναμετρήσεις με νέο προφίλ. Η πολιτική συγκυρία με την καθίζηση του ΣΥΡΙΖΑ του έδωσε μια σημαντική ευκαιρία, καθιστώντας το ΠΑΣΟΚ κοινοβουλευτικά ως το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ωστόσο, τα νέα δεδομένα έθεσαν επιτακτικά το λίφτινγκ στο προφίλ του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, καθώς το «ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε» του Γιώργου Παπανδρέου ήταν φανερό ότι αφορούσε τις βασικές επιλογές του Νίκου Ανδρουλάκη για την επιβίωση και ανάπτυξη του ΠΑΣΟΚ στις νέες συνθήκες.
Είναι ορατό διά γυμνού οφθαλμού ότι ο Νίκος Ανδρουλάκης επιχειρεί αλλαγές τόσο στον πολιτικό του λόγο όσο και στο επικοινωνιακό του προφίλ, που είναι αλήθεια ότι υστερούσε σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αλλά υπάρχει ένα σημαντικό στοιχείο στις δημοσκοπήσεις, που επιτάσσει τις αλλαγές. Ενώ στις έρευνες του Δεκεμβρίου 2024 το ΠΑΣΟΚ κινείται σε επίπεδα λίγο κάτω του 20%, εμφανίζοντας βελτιωμένη εικόνα, στον κρίσιμο δείκτη της καταλληλότητας για την πρωθυπουργία, η απόσταση από τον Κυριάκο Μητσοτάκη είναι μεγάλη. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα ευρήματα της Metron Analysis (Μητσοτάκης 31% – Ανδρουλάκης 7%) και της Opinion (Μητσοτάκης 32,4% – Ανδρουλάκης 7,9%).
Η αλλαγή των συσχετισμών σε αυτόν τον δείκτη θα αποτελέσει βαρόμετρο τους προσεχείς μήνες για την εδραίωση του ΠΑΣΟΚ ως αξιόμαχου αντίπαλου της ΝΔ και την ικανότητά του να κυβερνήσει τον τόπο.
Έτσι, γινόμαστε μάρτυρες ορατών αλλαγών σε πρωτοβουλίες του προέδρου του ΠΑΣΟΚ, αρχής γενομένης με τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό αμέσως μετά την εκλογή του -κάτι που ήταν απαγορευμένος καρπός στην προηγούμενη θητεία του ως προέδρου του Κινήματος. Στη συνάντηση αυτή ο Νίκος Ανδρουλάκης απέρριψε την κατηγορία ότι το ΠΑΣΟΚ είναι το κόμμα του «όχι σε όλα» ή ότι είναι ένας «πράσινος ΣΥΡΙΖΑ» και προσπάθησε μάλιστα να το αποδείξει στην περίοδο που ακολούθησε.
Η αντιπαράθεσή του με τον Κυριάκο Μητσοτάκη στη Βουλή γίνεται με πολιτικά επιχειρήματα, χωρίς χαρακτηρισμούς, με πρωτοβουλίες που φέρνουν στην ημερήσια διάταξη θέματα όπως οι τράπεζες, η Υγεία και τα μεγάλα ποσά στις ασφάλειες. Χωρίς να εγκαταλείπεται το κεφάλαιο των υποκλοπών, ο Πρόεδρος έχει πλέον επιλέξει μια πολυθεματική ατζέντα αντιπαράθεσης με την κυβέρνηση, με θετικό ισοζύγιο μέχρι στιγμής.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης δίνει και άλλα δείγματα γραφής με την επανεκλογή του, ενσωματώνοντας τους εσωκομματικούς του αντιπάλους σε νευραλγικές κομματικές θέσεις, δίνοντας με τον τρόπο αυτό την αίσθηση της ενότητας και του πολιτικού πολιτισμού μέσα στο κόμμα. Παράλληλα, άρχισε τη συστηματική αξιοποίηση των social media, με τις αναρτήσεις του στο Tik Tok να γίνονται viral.
Παρ’ όλα αυτά, η επιχείρηση rebranding του Νίκου Ανδρουλάκη μόνο στρωμένη με ροδοπέταλα δεν είναι… Κυρίως είναι συνυφασμένη με τη συνολική πορεία του ΠΑΣΟΚ που για το 2025 προοιωνίζεται μεν με προοπτικές ανάπτυξης αλλά και με αυξημένες δυσκολίες.
Το στοίχημα της κυβερνητιμότητας απέχει πολύ από το να έχει κερδηθεί. Η κυβέρνηση, παρά τη φθορά της, εξακολουθεί να προηγείται με μεγάλη διαφορά στις δημοσκοπήσεις από το δεύτερο ΠΑΣΟΚ και να διατηρεί την πολιτική πρωτοβουλία, καθώς στο ευρύτερο πολιτικό φάσμα η πολυδιάσπαση την ευνοεί.
Το ΠΑΣΟΚ μπορεί μεν να υποστηρίζει ότι έχει επιτύχει πολιτικές νίκες το τελευταίο διάστημα με τις πρωτοβουλίες που πήρε π.χ. για τις τράπεζες, ωστόσο το παράδοξο είναι πως η κυβέρνηση κάνει ρελάνς είτε υιοθετώντας μερικές από αυτές είτε προωθώντας πιο ρεαλιστικές και κοστολογημένες προτάσεις.
Παράλληλα, γίνεται φανερό πως οι επιμέρους προτάσεις και πρωτοβουλίες δεν αρκούν για να καλύψουν το μεγάλο κενό που υπάρχει με την έλλειψη συνολικής εναλλακτικής κυβερνητικής πρότασης. Κενό, που ωθεί τον Πρόεδρο αλλά και προβεβλημένα στελέχη του ΠΑΣΟΚ να καταφεύγουν κατά περίπτωση σε αφοριστικές τοποθετήσεις κατά της κυβέρνησης είτε σε ευχολόγια για μια εναλλακτική κυβερνητική λύση στο μέλλον. Το πρόβλημα αυτό θα οξυνθεί καθώς κυλά ο χρόνος, εφόσον ζητούνται απαντήσεις και στο κρίσιμο σενάριο για μελλοντικές συνεργασίες για τον σχηματισμό κυβέρνησης.
Στις δυσκολίες του rebranding που επιχειρεί ο Νίκος Ανδρουλάκης αξίζει να προσθέσουμε δύο ακόμα. Η μία έχει διεθνή διάσταση. Η λάμψη των Σοσιαλιστών ηγετών στο ευρωπαϊκό στερέωμα έχει προ πολλού ξεθωριάσει και δεν ευνοεί σοσιαλδημοκρατικά ανοίγματα, σαν κι αυτά που επιχειρεί ο Πρόεδρος. Στη Γερμανία, ο τρικομματικός συνασπισμός κατέρρευσε και πάμε για εκλογές τον άλλο μήνα, με καταρρακωμένο το κύρος του Όλαφ Σολτς. Στη Γαλλία, το Σοσιαλιστικό Κόμμα είναι εδώ και καιρό παρίας της πολιτικής σκηνής. Στην Ισπανία, οι Σοσιαλιστές βρίσκονται σε φθίνουσα πορεία…
Η δεύτερη παράμετρος τελεί προς το παρόν εν… υπνώσει. Οι εσωκομματικοί αντίπαλοι του Νίκου Ανδρουλάκη δεν θέτουν ζητήματα, αλλά βρίσκονται με το όπλο παρά πόδα. Οι εκλογές του 2027-ή, νωρίτερα, αν γίνουν- και οι επιδόσεις του ΠΑΣΟΚ υπό τον Νίκο Ανδρουλάκη θα είναι το κριτήριο για έναν νέο κύκλο αμφισβήτησης και εσωστρέφειας. Ωστόσο, μέχρι τότε, ο χρόνος δουλεύει υπέρ του Προέδρου.
Διαβάστε επίσης
To brand Μπέκαμ πουλάει ακόμα: Μερίσματα 124 εκατ. το 2024
ΡΑΑΕΥ: Οι διαφωνίες για τις περικοπές στο ενεργειακό τραπέζι