THEPOWERGAME
Μέτρα για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας ανακοiνωσαν Κυριάκος Μητσοτάκης και Κυριάκος Πιερρακάκης, στο πλαίσιο εκδήλωσης για την εκστρατεία κατά του σχολικού εκφοβισμού, στο 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης, στη Θεσσαλονίκη. Επανέρχεται η 5ημερη αποβολή, καθώς αυτήν τη στιγμή η υψηλότερη ποινή είναι η διήμερη αποβολή, ενώ λαμβάνονται αυστηρά μέτρα για διαρροή προσωπικών δεδομένων, χρήση κακόβουλης χρήσης των κινητών, ποινές, αλλά και οριστική αποβολή του μαθητή.
Ανάμεσα στις παρεμβάσεις στις οποίες προχωρεί το υπουργείο Παιδείας για την αντιμετώπιση του φαινομένου είναι η διαχείριση σε δύο επίπεδα. Σε πρώτο βαθμό θα ασχολείται το σχολείο και αν το περιστατικό αξιολογηθεί ως πολύ σοβαρό, τότε θα το διαχειρίζεται η διεύθυνση εκπαίδευσης: μια τετραμελής επιτροπή η οποία θα αποτελείται από ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό και δύο εκπαιδευτικούς.
Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού στη συζήτηση με μαθητές
«Θέλω να μιλήσω για ένα θέμα που έθιξε ο υπουργός και το οποίο με το που το ακουμπήσαμε διαισθάνθηκα να υπάρχει μια μικρή αναταραχή στην αίθουσα και αυτό αφορά τα κινητά. Εμείς δεν είχαμε κινητά τηλέφωνα. Είναι δύσκολο να διαπιστώσετε πώς ήταν η ζωή χωρίς κινητά. Εγώ απέκτησα τον πρώτο υπολογιστή ως δευτεροετής στο πανεπιστήμιο. Είμαι ο τελευταίος που είμαι τεχνοφοβικός. Αλλά υπάρχει μεγάλο ζήτημα με την εξάρτηση από το κινητό. Δεν είναι ελληνικό πρόβλημα και δεν έχει εύκολες λύσεις. Το κινητό είναι εργαλείο αναπαραγωγής εικόνων που μπορεί να συνιστούν ακραίες εκφάνσεις bullying. Στην Αμερική διάβασα ότι γίνεται χρήση τεχνητής νοημοσύνης για να διακινήσει κανείς fake φωτογραφίες κάποιου να είναι γυμνός. Κάνω έκκληση: το κινητό είναι ένα εργαλείο, αλλά δεν μπορεί να κυριαρχεί στη ζωή. Δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη φυσική επαφή, ούτε τον αθλητισμό ούτε όσα μας δίνουν πραγματική ικανοποίηση. Πρέπει να βάλουμε περιορισμούς στη χρήση κινητού την ώρα του σχολείου, γιατί είναι και μια φοβερή περίσπαση την ώρα του μαθήματος. Να σκεφτούμε τι είναι αυτά που μας δίνουν χαρά: το κινητό ή να αθληθούμε ή να κάνουμε μια κοινωνική δράση για να είμαστε χρήσιμοι; Δεν είναι εύκολες οι απαντήσεις, αλλά εχουμε υποχρέωση να κατευθύνουμε τα παιδιά προς τέτοιες δραστηριότητες. Καμία κοινωνία δεν μπορεί να ευημερήσει, είτε μιλάμε για σχολείο ή για μια χώρα, αν δεν υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις. Η Πολιτεία προσφέρει δωρεάν εκπαίδευση και ένα πλαίσιο υποστηρικτικό, που έρχεται με ένα πλαίσιο κανόνων. Είναι μια ισορροπία για να μας κάνει να καταλάβουμε ότι υπάρχει ένα πλαίσιο που πρέπει να σεβαστούμε, γιατί αλλιώς θα υπερισχύει το δίκαιο του ισχυρού και δεν θα έχουμε κοινωνία, αλλά ζούγκλα. Γι’ αυτό έχει σημασία από τη δική σας ηλικία, του Γυμνασίου, να το εμπεδώσουμε αυτό», είπε αρχικά ο πρωθυπουργός
Και συνέχισε: «Tα παιδιά μου είχαν το προνόμιο-πλεονέκτημα να σπουδάσουν σε ένα περιβάλλον στο οποίο ο πατέρας τους ήταν ήδη γνωστός. Υπήρξαν περιστατικά bullying εις βάρος τους, αλλά ήταν ήπια και τα αντιμετωπίσαμε. Έχει σημασία τα παιδιά να έχουν την άνεση να συζητούν αυτό που συμβαίνει. Και πάντα υπήρχε το αίσθημα της ντροπής, αλλά εκεί έχουν σημασία και οι παρέες. Μπορούν οι φίλοι να πουν “τι το ανέχεστε αυτό” ή να πάρετε τον φίλο για να σας δώσει δύναμη να μιλήσετε. Δεν πρέπει να γίνει αποδεκτό ότι θα γίνει μια καταγγελία και μετά δεν θα ξέρουμε τι έχει συμβεί. Όποιος μας περιγράψει ένα περιστατικό bullying, θα ξέρουμε τι έχει γίνει. Κάτι που είναι σημαντικό είναι η ψυχική υγεία. Στη δική μας εποχή δεν υπήρχε το “δεν αισθάνομαι καλά”, όμως τώρα τα ξέρουμε αυτά και γι’ αυτό έχουμε ψυχολόγους στα σχολεία. Να μιλάς σε όποιον εμπιστεύεσαι, όχι κατ’ ανάγκην στους γονείς, μπορεί να είναι ο δάσκαλος ή ο ψυχολόγος. Όταν είδα το βίντεο μου ήρθαν αναμνήσεις. Και μένα μου πετούσαν την τσάντα από το παράθυρο και αυτό ήταν μια αστεία διαδικασία για τους καλούς μαθητές και όλοι το αντιμετωπίζαμε ως χαβαλέ. Ήμουν πολύ αγαπητός μαθητής και πρόεδρος της μαθητικής κοινότητας, αλλά τότε σε αυτά τα φαινόμενα δεν δίναμε μεγάλη σημασία. Ήταν σαν μέρος της μαθητικής ζωής. Μπορεί εμένα να μη με επηρέασε, αλλά υπήρχαν συμμαθητές μας που υπέφεραν και τώρα δεν θέλουνε να λένε τίποτα για το σχολείο και δεν θέλουν καμία συμμετοχή στον σύλλογο αποφοίτων. Αυτά είναι τραύματα που μπορεί να μείνουν και να αφήσουν κατάλοιπα. Τώρα ξέρουμε περισσότερα, όπως π.χ. το πόσο κακό κάνει το κάπνισμα. Τα περιστατικά είναι περισσότερα γιατί δηλώνονται περισσότερα και αυτό συμβαίνει και με τα περιστατικά βίας κατά των γυναικών. Αυτό που έχει σημασία είναι το πώς να το διαχειριστούμε».
Καταλήγοντας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε: «Σας καλώ να σπάσουμε τη σιωπή και αυτό δεν αφορά μόνο τα θύματα, αλλά και τους παρατηρητές. Δεν είναι μαγκιά να σπας τον άλλον στο ξύλο ή να τον λοιδορείς για τις επιλογές που κάνει. Αν ο θύτης νιώσει αποκομμένος, αυτό είναι το πρώτο βήμα. Αν βρούμε έναν τρόπο να απομονώσουμε αυτές τις συμπεριφορές και να πουμε ότι υπάρχουν κανόνες και όρια τα οποία όταν ξεπερνιούνται υπάρχουν συνέπειες.
Είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί γονείς, συλλόγους εκπαιδευτικών, εκκλησία. Το πρώτο σημαντικό βήμα είναι κάποιος να μπορεί να μιλήσει. Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς για τον θύτη. Δεν είναι εύκολα αποδεκτό να μιλήσει κανείς για τον θύτη, αλλά είναι απαραίτητο. Η πλατφόρμα μάς δίνει τη δυνατότητα να αναγνωρίσουμε το περιστατικό. Μας δίνει τη δυνατότητα της ανωνυμίας της καταγγελίας, αλλά και της αξιοποίησης εργαλείων που έχουμε στη διάθεσή μας. Η αποτελεσματικότητα θα κριθεί από την αποτελεσματική διαχείριση των καταγγελιών που θα γίνουν. Τα πρωτόκολλα είναι διαδικασίες που μας προτείνουν οι ειδικοί για να τα διαχειριστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Τώρα όμως μας προβληματίζει όχι μόνο ο αριθμός των περιστατικών, αλλά η ένταση της βίας με την οποία γίνονται προπηλακισμοί, που δεν είναι μόνο σωματικοί, αλλά μπορεί να είναι διαδικτυακοί και ψυχολογικοί. Και τελικά πίσω από το bullying κρύβεται η μη ανοχή στη διαφορετικότητα. Θέλω να μοιραστώ μαζί σας ότι τα φαινόμενα bullying υπήρχαν και στη δική μας εποχή. Τότε ήταν περίπου αποδεκτά, μέρος ας πούμε της εφηβείας και δεν μας προβλημάτιζε το τραύμα που μπορεί να αφήσει σε κάποιο παιδί. Χαίρομαι ιδιαίτερα που μας δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσουμε την καμπάνια αυτήν από την Πολίχνη παρουσία μαθητών και καθηγητή».
Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ανακοινώνοντας τα μέτρα, ανέφερε ότι οι γονείς και οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν καταγγελίες μέσω πλατφόρμας. Από τον Σεπτέμβριο στα σχολεία θα εφαρμόζεται νέος κανονισμός λειτουργίας, τον οποίο θα καλούνται να υπογράφουν οι γονείς.
«Βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να συζητήσουμε για ένα εθνικό πρόβλημα και γι’ αυτό οι λύσεις τους πρέπει να είναι συλλογικές», είπε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος σημείωσε ότι η πολιτική δεν είναι μόνο μια πλατφόρμα, αλλά απαιτεί αλλαγή κουλτούρας.
Ειδικά, δε, για το σποτ που παρουσιάστηκε, είπε ότι έπρεπε να είναι σκληρό, στο πλαίσιο του συμβολαίου αλήθειας που ζήτησε ο πρωθυπουργός. «Αυτό είναι το απόστημα που πρέπει να σπάσουμε», συμπλήρωσε.
«Πρώτο βήμα, η καμπάνια ενημέρωσης, που στόχο δεν έχει μόνο να παρουσιάσει ένα βίντεο, αλλά σας καλούμε όλους και όλες να μιλήσετε, να πείτε τη σκέψη σας, να ενοχοποιήσουμε τη βία στα σχολεία και πρέπει αυτό να το κάνουμε για τα παιδιά μας».
Κατ’ αρχάς τη διαχείριση την αναλαμβάνει το σχολείο, αλλά ανάλογα με τη σοβαρότητα υπάρχει μια 4μελής επιτροπή ειδικών στη διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ υπάρχει επιτροπή ειδικών και στο υπουργείο Παιδείας», συμπλήρωσε ο κ. Πιερρακάκης.
Στο πλαίσιο αυτό προανήγγειλε την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση σε αριθμό ψυχολόγων, που ήδη έχουν αυξηθεί από τους 2.000 στους 4.000, ενώ περιέγραψε την επιμόρφωση που θα ακολουθήσει τους επόμενους μήνες στους εκπαιδευτικούς.
«Πρέπει να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα κοινωνικού συμβολαίου, αποδοχής και σεβασμού της κουλτούρας, γι’ αυτό από τον Σεπτέμβριο εντάσσουμε δράσεις Ενεργού Πολίτη από τα Νηπιαγωγεία μέχρι την πρώτη Λυκείου», είπε ακόμη ο υπουργός Παιδείας. Ο στόχος, όπως είπε, είναι αυτό να γίνεται μια ώρα την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους.
Νέοι σχολικοί κανονισμοί από τον Σεπτέμβριο
Παρουσιάζοντας την πρωτοβουλία για νέους σχολικούς κανονισμούς λειτουργίας, ο κ. Πιερρακάκης είπε ότι θα τεθεί πλήρως σε εφαρμογή τον Σεπτέμβριο και μάλιστα θα πρέπει να υπογραφεί από τους γονείς των μαθητών.
- Ψηφιοποιείται το θέμα των απουσιών: Βλέπουμε ότι έχουν αυξηθεί πολύ. Θα διατεθεί εφαρμογή e-parents στους γονείς, όπου θα μπορούν να βλέπουν σε άμεση ψηφιακή ενημέρωση την πορεία του μαθητή, απουσίες κ.λπ., μέσω των δεδομένων που καταχωρίζονται στο myschool.
- Θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών στο τέλος της χρονιάς, με ρητές εξαιρέσεις, όπως οι ιατρικοί λόγοι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο.
- Οι 114 απουσίες δεν θα είναι αδικαιολόγητες. Έως 2 ημέρες θα μπορούν να δικαιολογούν οι γονείς, για περισσότερες απαιτείται ιατρική γνωμάτευση.
- Θα υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής της 5ήμερης αποβολής. Θα μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να προχωρεί πιο εύκολα σε αλλαγή τμήματος και θα περιοριστεί η γραφειοκρατία για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
- Αν κάποιος κάνει φθορά, ηθελημένο βανδαλισμό, το κόστος της θα βεβαιώνεται στην οικογένεια του δράστη.
Κινητά τηλέφωνα
Ειδικά για τη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι η χρήση του πάει μαζί με τα πιο βαριά περιστατικά bullying. Γι’ αυτό ορίζονται συνέπειες, όπως ότι ο σύλλογος μπορεί να επιβάλει 5ήμερη αποβολή για αποτύπωση περιστατικού σχολικής βίας. Αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων για προσωπικές στιγμές παιδιών στο Διαδίκτυο, τότε θα υπάρχει ακαριαία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.