Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Σκέρτσος: Έτοιμο το 40% των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα

Τον σημαντικό ρόλο του Ταμείου Ανάκαμψης στην οικονομική ανασυγκρότηση της Ελλάδας εξήρε ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος μιλώντας στην ετήσια Ημερίδα του ΙΟΒΕ για την Εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας για την Ελλάδα. «Έχουμε ένα 40% των μεταρρυθμίσεων έτοιμο και είναι η απάντηση στην ερώτηση το αν γίνονται μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα. Ναι, γίνονται».

Ο κ. Σκέρτσος υπογράμμισε πως η επίδοση του ρυθμού ανάπτυξης 2% της Ελλάδας το 2023 δεν θα ήταν εφικτή χωρίς αυτά τα κονδύλια.

Παράλληλα, υπογράμμισε τον καλό σχεδιασμό που προηγήθηκε και με τη συνδρομή του ΙΟΒΕ και περιέγραψε το πώς παρακολουθείται το πρόγραμμα αλλά αναφέρθηκε στην ανάγκη για προσαρμογές και στα σχεδιαστικά λάθη του παρελθόντος στα προγράμματα ΕΣΠΑ.

Ο κ. Σκέρτσος ανέφερε ότι το Ταμείο πατά στην εμπειρία από την κρίση χρέους και αποτελεί τη σημαντικότερη αξιοποίηση κοινοτικών πόρων για τη σύγκλιση. Σύμφωνα με τον ίδιο, η λογική του ξεφεύγει από την απορρόφηση πόρων και μεταφέρεται στο να προσδίδει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία. Το Ταμείο πρόσθεσε, με το φτηνό ρευστό χρήμα μπορεί να υποστηρίξει την ανάπτυξη.

Ειδικά για την Ελλάδα και ως προς το σκέλος των μεταρρυθμίσεων, ο υπουργός Επικρατείας είπε ότι έως το τέλος του προγράμματος (τον Αύγουστο 2026) η Ελλάδα έχει 139 μεταρρυθμιστικά ορόσημα και ήδη έχει ολοκληρώσει τα 52. Λέγοντας ότι «η Ελλάδα αλλάζει μέρα με τη μέρα».

Σύμφωνα με τον κ. Σκέρτσο, το Ταμείο Ανάκαμψης είναι ένα διαφορετικό πρόγραμμα από αυτά τα οποία έχουν σχεδιάσει έως τώρα η ΕΕ και η Κομισιόν, το οποίο πάτησε πάνω στην εμπειρία της κρίσης χρέους. «Μάθαμε ότι μπορούμε να έχουμε μια πολύ καλύτερη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων που διοχετεύονται σε κάθε κράτος – μέλος. Το πρόγραμμα φεύγει από το κριτήριο της απορρόφησης και μεταφέρεται σε αυτό που προσφέρει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία: στην οικονομία, στις επενδύσεις και στην κατανόηση από τον μέσο πολίτη του τι σημαίνει να υπάρχουν αυτά τα προγράμματα για την καθημερινότητά του», εξήγησε.

Για το ελληνικό ΑΕΠ

Σε ερώτηση για την πρόσφατη εκτίμηση της ΕΛΣΤΑΤ για το ελληνικό ΑΕΠ, η οποία είναι ελαφρώς χαμηλότερη από τον προϋπολογισμό, αλλά 2 ή 3 φορές υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο κ. Σκέρτσος είπε ότι αν δεν υπήρχε το Ταμείο Ανάκαμψης η υπόλοιπη Ευρώπη θα βρισκόταν σε ύφεση, αντί για τη στασιμότητα που έχει τώρα, και η Ελλάδα πιθανώς να μην είχε τον ρυθμό ανάπτυξης 2%.

Το Ταμείο Ανάκαμψης και οι πόροι που διοχετεύονται μέσω των δημόσιων επενδύσεων είναι πάρα πολύ σημαντικά για τη στήριξη της οικονομικής μεγέθυνσης και μάλιστα βιώσιμους όρους αφού το Ταμείο υποστηρίζει την ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση, τη δημιουργία πιο ανταγωνιστικής οικονομίας, τη θωράκιση του ανθρώπινου δυναμικού με νέες δεξιότητες, ικανές να στηρίξουν την ανάκαμψη που έρχεται.

«Σημαντικό το loan facility για να διατηρηθεί το επενδυτικό momentum»

Ο κ. Σκέρτσος στάθηκε και σε μια άλλη σημαντική διευκόλυνση, εξηγώντας ότι σε ένα περιβάλλον υψηλών επιτοκίων, το loan facility, δηλαδή ο μηχανισμός για τα δάνεια με χαμηλό επιδοτούμενο επιτόκιο είναι πάρα πολύ σημαντικός για να διατηρηθεί το αναπτυξιακό και επενδυτικό momemtum. Στην Ελλάδα το momentum αυτό στηρίζεται και σε άλλους παράγοντες -έξοδος από την οικονομική κρίση χρέους, επιστροφή στην επενδυτική βαθμίδα, ανάκτηση εμπιστοσύνης- ωστόσο, για να γίνουν επενδύσεις χρειάζεται ρευστότητα με τη μορφή φθηνού, προσβάσιμου χρήματος. «Τα 18 δισ. ευρώ που έχουμε από το Ταμείο μπορούν να υποστηρίξουν και την αναγκαία επενδυτική κινητοποίηση», είπε.

«Είμαστε στο μέσο του προγράμματος, καθώς όλα ξεκίνησαν στην πανδημία. Τα κράτη έπρεπε να γίνουν “εργοδότες”. Βασίζεται στην εμπειρία της κρίσης χρέους που ήταν πολύ επίπονη για τα κράτη και τους πολίτες. Όμως, μάθαμε το πώς να υλοποιούμε καλύτερα προγράμματα και μας έλειπε κάτι που θα ωθούσε τις αναπτύξεις», εξήγησε ο κ. Σκέρτσος και πρόσθεσε: «Ήταν πολύ σημαντικό το Ταμείο γιατί χρηματοδότησε επενδύσεις και οι αποφάσεις της ΕΚΤ για τον πληθωρισμό, ήταν πολύ σημαντικό να διατηρήσουμε το momentum στις επενδύσεις. Για τις επενδύσεις χρειάζεται ρευστότητα και αυτή ήταν αδύνατη χωρίς χρηματοδότηση από το Ταμείο».

Τι είπε για τις μεταρρυθμίσεις

Αναφερόμενος στις μεταρρυθμίσεις ο κ. Σκέρτσος επισήμανε χαρακτηριστικά:

«Το πλάνο μας ήταν βασισμένο στις προτάσεις Πισσαρίδη και υπήρχαν πολλές προτάσεις για μεταρρυθμίσεις. Πρώτη φορά υποβάλλαμε ένα πλάνο που ήταν βασισμένο σε εκτιμήσεις ειδικών, σε αντίθεση με τα προηγούμενα. Αποφασίσαμε να εμπιστευθούμε μια επιτροπή σοφών και το πρόχειρο πλάνο έγινε από μια επιτροπή, δεν ήταν τόσο γραφειοκρατική. Εξαρτιόνταν από μας και τους εταίρους μας η υλοποίηση του πλάνου γιατί ήταν ένας αποτελεσματικός τρόπος εφαρμογής του Ταμείου. Έπρεπε να βρούμε τρόπους δημιουργίας μιας ανανεώσιμης οικονομίας και δεν ήταν μόνο το Ταμείο. Δεν πρέπει να φοβόμαστε τις αναθεωρήσεις».

«Έχω πλήρη εικόνα του τι πρέπει να κάνουμε, αλλιώς θα ήταν πρόβλημα. Μας κάνει πιο εύκολη τη δουλειά. Σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις, έχουμε ένα 40% έτοιμο και είναι η απάντηση στην ερώτηση το αν γίνονται μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα. Ναι, γίνονται. Πρέπει να εξηγούμε τι γίνεται όπως για παράδειγμα στις ΑΠΕ όπου χρειάζεται να γίνουν πιο γρήγορα. Πρέπει να συγχρονιστούμε καλύτερα σχετικά με την αγορά εργασίας. Η Ελλάδα κάνει μεταρρυθμίσεις και αλλάζει μέρα με τη μέρα».

Όπως ανέφερε, εξάλλου, ο υπουργός Επικρατείας «μέσα από τις κρίσεις εξελίσσεται η Ευρώπη, είναι δύσκολες οι συναινέσεις σε άλλες συνθήκες».

Σύμφωνα με τον υπουργό, τα προηγούμενα ΕΣΠΑ «ήταν δυστυχώς μια σειρά από χαμένες ευκαιρίες. Έχουν αφήσει έναν μεγάλο πλούτο από επενδύσεις και υποδομές, όμως δεν ήταν δομημένα πάνω σε έναν συνεκτικό σχεδιασμό που είχε σαν προτεραιότητες την ανταγωνιστικότητα, την εξωστρέφεια και την καινοτομία της οικονομίας. Ήταν φτιαγμένα από κάτω προς τα πάνω, ενδεχομένως με πελατειακά κριτήρια».

Η πρακτική αυτή δεν ίσχυσε στο σχέδιο Ελλάδα 2.0 καθώς ελήφθησαν υπόψιν η γνώμη της Επιτροπής Σοφών, αλλά και οι ανάγκες της κοινωνίας, ενώ ανατέθηκε η παρακολούθησή του σε μια ειδική δομή. Ο κ. Σκέρτσος εκτίμησε μάλιστα ότι αυτός είναι και ο τρόπος με τον οποίο θα δομούνται στο εξής τέτοια προγράμματα στην ΕΕ γιατί είναι πολύ πιο αποτελεσματικός και διασφαλίζει τη μέγιστη αξιοποίηση των πόρων. «Κάθε ευρώ που σκοπεύουμε πρέπει να πιάσει τόπο», είπε χαρακτηριστικά.

Πρότεινε εξάλλου να μην βλέπουμε αποσπασματικά το Ταμείο Ανάκαμψης: Η Ελλάδα λαμβάνει περίπου 85 δισ. ευρώ ως πόρους την τρέχουσα προγραμματική περίοδο και από το ΕΣΠΑ και από το πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και από άλλες ευρωπαϊκές πηγές χρηματοδότησης. «Δεν μπορούμε να τα αφήνουμε στη διαχειριστική επάρκεια του κάθε φορέα υλοποίησης, πρέπει να υπάρχει μια συνεκτική αντίληψη για το πού θέλουμε να πάει η χώρα και η οικονομία. Δεν πρέπει να ενοχοποιούμε τις αναθεωρήσεις, είναι αναγκαίες», είπε ο κ. Σκέρτσος, προσθέτοντας ότι δεν χάνεται κανένα έργο που απεντάχθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης, απλώς κρίθηκε ότι πρέπει να μεταφερθούν σε άλλα προγράμματα με άλλους χρόνους γιατί το Ταμείο λήγει τον Αύγουστο 2026.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!