THEPOWERGAME
Η Ελλάδα και η Σερβία μπορούν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να επωφεληθούν αμοιβαίως από την εφαρμογή της πολιτικής του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ – Μ), τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη συνάντηση που είχε, χθες, Σάββατο 10 Φεβρουαρίου, με τον Σέρβο Υπουργό Κατασκευών, Μεταφορών και Υποδομών, Goran Vesic, στο Βελιγράδι.
Στο πλαίσιο της τοποθέτησής του, ο κ. Σταϊκούρας χαρακτήρισε ως πολύ σημαντική για την περιφερειακή συνδεσιμότητα και τις μεταφορές τη σιδηροδρομική σύνδεση «Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι – Κεντρική Ευρώπη».
«Πρέπει να συντονίσουμε τις υπηρεσίες μας ώστε η διμερής συνεργασία στις σιδηροδρομικές υποδομές, να επωφεληθεί από τον νεοσυσταθέντα Ευρωπαϊκό Διάδρομο “Δυτικά Βαλκάνια – Ανατολική Μεσόγειος”», τόνισε ο Έλληνας Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ο κ. Σταϊκούρας εξέφρασε, επίσης, τη βούληση συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών σε μεγάλης κλίμακας κατασκευαστικά έργα και στην ανάπτυξη υποδομών, ενόψει και της εξειδικευμένης Έκθεσης EXPO 2027, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Βελιγράδι.
Όσον αφορά στη διαλειτουργικότητα του συστήματος διοδίων, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανάφερε ότι έχει δώσει οδηγίες στις αρμόδιες αρχές για την έναρξη της προπαρασκευαστικής διαδικασίας, η οποία περιλαμβάνει μια μελέτη σκοπιμότητας, καθώς και τη διερεύνηση τεχνικών, διοικητικών, εμπορικών και νομικών πτυχών και διαστάσεων της εφαρμογής ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα:
Αγαπητέ Υπουργέ,
Φίλε μου Goran,
Σε ευχαριστώ για την πρόσκληση, καθώς και για το θερμό καλωσόρισμα.
Είναι μεγάλη χαρά και πραγματική ευχαρίστηση για εμένα να βρίσκομαι εδώ.
Η σημερινή μου επίσκεψη, οι εποικοδομητικές μας συζητήσεις, καθώς και το ταξίδι με το τρένο, αποτελούν μια ευκαιρία για να ενισχύσουμε τη διμερή μας συνεργασία σε θέματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος.
Συνεργασία, η οποία είναι καλή και παραγωγική, αλλά δύναται να ενισχυθεί περαιτέρω στους τομείς των μεταφορών και των υποδομών.
Οι μεταφορές και οι υποδομές που προσφέρουν μια μεγάλη ευκαιρία για να δώσουμε σάρκα και οστά στο αναγνωρισμένα γόνιμο έδαφος στο οποίο λειτουργούμε διμερώς.
Η εξειδικευμένη Έκθεση EXPO 2027, που θα πραγματοποιηθεί εδώ, στο Βελιγράδι, μαζί με τις καλύτερες ευχές μου για κάθε επιτυχία, αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για να ενισχύσουμε τις διμερείς συνεργίες.
Είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε μαζί σας σε μεγάλης κλίμακας κατασκευαστικά έργα και στην ανάπτυξη υποδομών.
Ανάμεσα σε άλλα έργα υποδομών, η σιδηροδρομική σύνδεση «Πειραιάς – Θεσσαλονίκη – Σκόπια – Βελιγράδι – Κεντρική Ευρώπη» είναι πολύ σημαντική για την περιφερειακή συνδεσιμότητα και τις μεταφορές.
Πράγματι, η Ελλάδα, ως κράτος μέλος της ΕΕ, και η Σερβία, στο πλαίσιο της διαδικασίας ευρωπαϊκής ολοκλήρωσής της, μπορούν να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να επωφεληθούν αμοιβαίως από την εφαρμογή της πολιτικής του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), χρησιμοποιώντας κεφάλαια από την αυξημένη χρηματοδότηση της ΕΕ προς τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του Οικονομικού και Επενδυτικού Σχεδίου.
Η πολιτική ΔΕΔ-Μ όντως διευκολύνει τη συνδεσιμότητα εντός της ΕΕ και μεταξύ της ΕΕ και τρίτων χωρών, τον ακρογωνιαίο λίθο κάθε πολιτικής μεταφορών, ένα βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη συνεκτικών, πράσινων, αποδοτικών, πολυτροπικών και υψηλής ποιότητας υποδομών για τις μεταφορές σε όλη την ΕΕ.
Ως εκ τούτου, πρέπει να συντονίσουμε τις υπηρεσίες μας στα αντίστοιχα υπουργεία, ώστε η διμερής συνεργασία στις σιδηροδρομικές υποδομές, ιδιαίτερα σε έργα όπως ο κάθετος σιδηροδρομικός διάδρομος που συνδέει το Βελιγράδι με τη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά, να εφαρμοστεί και να επωφεληθεί από τον νεοσυσταθέντα Ευρωπαϊκό Διάδρομο «Δυτικά Βαλκάνια – Ανατολική Μεσόγειος», στο πλαίσιο της τρέχουσας αναθεώρησης της πολιτικής ΔΕΔ-Μ.
Είναι μια ευκαιρία να επαναφέρουμε δρομολόγια που είχαν καταργηθεί δεκαετίες πριν και δημιούργησαν ένα χάσμα στο ευρωπαϊκό σύστημα μεταφορών.
Από την πλευρά μας, ο διάδρομος Θεσσαλονίκης – Ειδομένης είναι μια μονή γραμμή μήκους 76,6 χιλιομέτρων, που συνδέει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης με το Βελιγράδι, μέσω Σκοπίων, συνεχίζοντας προς άλλες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως η Ουγγαρία, η Αυστρία και η Σλοβακία.
Αυτός ο διάδρομος, κατά την τελευταία πενταετία, υποβάλλεται σε πλήρη ανακατασκευή τόσο όσον αφορά στις υποδομές όσο και στα συστήματα.
Το εύρος δυνατοτήτων του άξονα έχει αναβαθμιστεί, χάρη στη νέα ευθυγράμμιση.
Σήμερα, μία δεύτερη σύμβαση ύψους περίπου 41 εκατομμυρίων ευρώ βρίσκεται σε φάση υλοποίησης.
Το αντικείμενο της σύμβασης αυτής είναι η αναβάθμιση της σήμανσης, της τηλεδιοίκησης, του GSM-R και του ETCS, για να επιτευχθεί μέγιστη ταχύτητα 120 χλμ/ώρα.
Η υπολογισμένη μέγιστη δυναμικότητα του διαδρόμου θα είναι 6 τρένα ανά κατεύθυνση, ανά ώρα.
Το χρονοδιάγραμμα του έργου είναι 36 μήνες, αρχής γενομένης το 2ο τρίμηνο του 2023.
Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με τους Σέρβους ομολόγους στο πλαίσιο του νέου Ευρωπαϊκού διαδρόμου.
Τέλος, όσον αφορά τη διαλειτουργικότητα του συστήματος διοδίων, έχουμε ήδη δώσει οδηγίες στις αρμόδιες αρχές για την έναρξη της προπαρασκευαστικής διαδικασίας, η οποία περιλαμβάνει μια μελέτη σκοπιμότητας, καθώς και τη διερεύνηση τεχνικών, διοικητικών, εμπορικών και νομικών πτυχών και διαστάσεων της εφαρμογής ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων.
Τις προσεχείς εβδομάδες, οι αρμόδιες ελληνικές αρχές θα επικοινωνήσουν με τους Σέρβους ομολόγους τους για να συνεργαστούν, μαζί με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και στις δύο χώρες, και να καταρτίσουν ένα σχέδιο δράσης που θα περιλαμβάνει το χρονοδιάγραμμα, καθώς και όλες τις τεχνικές προδιαγραφές και κόστη.
Όλα αυτά πρέπει να εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της Οδηγίας 2019/520 της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ηλεκτρονικών Διοδίων.
Αγαπητέ Υπουργέ,
Φίλε μου Goran,
Σε ευχαριστώ και πάλι για τη φιλοξενία.
Η εποικοδομητική συζήτηση που είχαμε σήμερα εμπλούτισε ακόμη περισσότερο το φάσμα της στρατηγικής μας συνεργασίας.