Γ.Δ.
1430.91 +0,18%
ACAG
0,00%
5.3
BOCHGR
+2,03%
4.52
CENER
-1,70%
8.68
CNLCAP
-2,70%
7.2
DIMAND
+0,11%
9.15
NOVAL
-0,81%
2.45
OPTIMA
0,00%
12.84
TITC
+1,36%
33.45
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,23%
1.45
ΑΒΕ
-2,14%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.38
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.67
ΑΛΜΥ
+1,81%
3.38
ΑΛΦΑ
+2,92%
1.6195
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.52
ΑΡΑΙΓ
-1,20%
9.9
ΑΣΚΟ
-0,77%
2.57
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.02
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
-0,63%
6.28
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
-0,95%
2.09
ΒΙΟ
+1,51%
5.37
ΒΙΟΚΑ
-1,78%
1.66
ΒΙΟΣΚ
+0,68%
1.485
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
+9,09%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
+1,17%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,23%
17.4
ΔΑΑ
+1,27%
7.95
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-0,73%
12.2
ΔΟΜΙΚ
+6,02%
2.73
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,33%
0.3
ΕΒΡΟΦ
-2,11%
1.39
ΕΕΕ
-1,10%
34.06
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.402
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
+0,99%
2.05
ΕΛΛ
+0,38%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,34%
1.764
ΕΛΠΕ
0,00%
6.895
ΕΛΣΤΡ
-0,98%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+0,43%
1.848
ΕΛΧΑ
+0,57%
1.78
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.115
ΕΤΕ
+0,80%
7.59
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.23
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.82
ΕΥΡΩΒ
-0,05%
2.034
ΕΧΑΕ
+0,11%
4.39
ΙΑΤΡ
0,00%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-1,46%
0.3365
ΙΛΥΔΑ
+1,19%
1.705
ΙΝΚΑΤ
+0,41%
4.9
ΙΝΛΙΦ
+0,92%
4.39
ΙΝΛΟΤ
-2,60%
0.935
ΙΝΤΕΚ
+1,02%
5.93
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+0,95%
1.06
ΙΝΤΚΑ
+0,37%
2.75
ΚΑΡΕΛ
+1,76%
346
ΚΕΚΡ
-1,98%
1.24
ΚΕΠΕΝ
+1,04%
1.94
ΚΛΜ
-1,03%
1.445
ΚΟΡΔΕ
+1,46%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-0,96%
1.034
ΚΟΥΕΣ
-0,17%
5.73
ΚΡΙ
+1,79%
14.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.936
ΛΑΒΙ
+1,31%
0.772
ΛΑΜΔΑ
-1,23%
7.2
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
+1,64%
0.248
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.28
ΛΟΥΛΗ
+1,47%
2.76
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.79
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.15
ΜΕΡΚΟ
-8,89%
41
ΜΙΓ
+1,55%
3.275
ΜΙΝ
+6,86%
0.545
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,70%
19.84
ΜΟΝΤΑ
-3,72%
3.62
ΜΟΤΟ
+1,37%
2.585
ΜΟΥΖΚ
-5,80%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,40%
24.98
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.69
ΜΠΡΙΚ
-0,50%
2.01
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,66%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+4,31%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21
ΟΛΠ
-1,00%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-1,26%
2.36
ΟΠΑΠ
-0,20%
15.1
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,25%
0.798
ΟΤΕ
0,00%
15.15
ΟΤΟΕΛ
-1,98%
10.9
ΠΑΙΡ
+5,27%
0.998
ΠΑΠ
+1,69%
2.4
ΠΕΙΡ
+1,45%
3.913
ΠΕΡΦ
-0,18%
5.7
ΠΕΤΡΟ
-0,25%
8
ΠΛΑΘ
+5,26%
4
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.206
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-1,33%
5.21
ΡΕΒΟΙΛ
+0,31%
1.61
ΣΑΡ
-0,18%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,47%
0.336
ΣΙΔΜΑ
+2,58%
1.59
ΣΠΕΙΣ
-1,36%
5.82
ΣΠΙ
+0,37%
0.54
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.77
ΤΖΚΑ
+2,13%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.65
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+10,00%
0.242
ΦΡΛΚ
+3,37%
3.83
ΧΑΙΔΕ
+3,48%
0.595

Σταϊκούρας: Το χρονοδιάγραμμα ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου

Εκτεταμένες και «ανυπολόγιστες» είναι οι ζημιές σε τμήμα του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα παραδέχθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή του Βουλευτή Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, Χαράλαμπου Μαμουλάκη, με θέμα την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου.

Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, έως τον Ιούνιο του 2024, προβλέπεται η υπογραφή όλων των συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών (συμπεριλαμβανομένων των μελετών) και έργων που απαιτούνται για την αποκατάσταση και την ανθεκτικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου.

Το συνολικό εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων αποκατάστασης του κεντρικού άξονα είναι 21 μήνες από την ημερομηνία εγκατάστασης του Αναδόχου στο πεδίο, ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, ενώ είπε ότι το συνολικό κόστος πλήρους αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου προβλέπεται να ξεπεράσει τα 450 εκατ. ευρώ

Η τοποθέτηση Σταϊκούρα

Κατά την πρωτολογία του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας στον κ. Μαμουλάκη ανέφερε ότι το σκεπτικό της Ερώτησης που υποβάλλατε είναι εύστοχο και τα ερωτήματα που θέτετε ορθά.

Πράγματι, οι ζημιές σε τμήμα του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα και σε κάθετους άξονες της χώρας, σε υποδομές, επιδομή, σταθμούς και συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, είναι εκτεταμένες, είναι «ανυπολόγιστες» όπως γράφετε.

  • Απαιτούνται γενναίες και έγκαιρες παρεμβάσεις.
  • Ήδη υπήρξε προσωρινή αποκατάσταση του δικτύου.
  • Απαιτείται όμως και εκκρεμεί η μόνιμη και πιο ανθεκτική αποκατάσταση.

Οι απαντήσεις του κ. Σταϊκούρα ανά ερώτημα

Ερώτημα 1

Στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της 21ης Νοεμβρίου 2023, προς το Συμβούλιο, για την έκδοση της Εκτελεστικής Απόφασης για την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει περιληφθεί, κατόπιν σχετικού αιτήματος των ελληνικών αρχών, Δράση για την αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας «DANIEL».

Η επένδυση αυτή περιλαμβάνει την αποκατάσταση των ζημιών στο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και τα συνοδευτικά τεχνικά έργα στις περιοχές που επλήγησαν από την κακοκαιρία «DANIEL», με παράλληλη διασφάλιση της λειτουργικότητας, της ασφάλειας και της ανθεκτικότητας στην κλιματική αλλαγή.

Ο κωδικός ένταξης του έργου είναι ο 16999.

Ερώτημα 2

Τα στοιχεία τα οποία έλαβε υπόψιν του ο ΟΣΕ για τον καθορισμό του αρχικού κόστους ύψους 185 εκατ. ευρώ, δεν περιελάμβανε τα γενικά έξοδα, το εργολαβικό όφελος και τα απρόβλεπτα.

Αφορούσε τις πρώτες αναγνωριστικές επιθεωρήσεις που έγιναν αμέσως μετά το πέρας των βροχοπτώσεων από το προσωπικού του Οργανισμού με χρήση DRONES, αλλά και επιτόπου αυτοψίες από τους μηχανικούς των τμημάτων Υποδομής και Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων και Συστημάτων.

Επίσης, η αρχική αυτή εκτίμηση αφορούσε την αποκατάσταση του δικτύου χωρίς τα έργα ανθεκτικότητας των καθέτων αξόνων, τα οποία προέκυψαν κατά την ολοκλήρωση των υδραυλικών και υδρολογικών μελετών.

Το συνολικό κόστος μόνιμης και πιο ανθεκτικής αποκατάστασης του βασικού δικτύου και των κάθετων αξόνων, θα είναι πολύ υψηλότερο.

Ερώτημα 3

Ήδη, σε διάστημα 40 ημερών, την 10η Δεκεμβρίου 2023, αποκαταστάθηκε η σιδηροδρομική σύνδεση του κύριου άξονα για την εμπορευματική λειτουργία και εν συνεχεία, την 16η Δεκεμβρίου 2023, η επιβατική λειτουργία.

Τον 1ο μήνα λειτουργίας, 59.900 επιβάτες μετακινήθηκαν στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Άμεσα, από τον Οκτώβριο του 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέθεσε σε ειδικό Σύμβουλο τη σύνταξη προκαταρκτικών μελετών με στόχο, εντός του αμέσως προσεχούς διαστήματος, πιθανόν και μέσα στο Φεβρουάριο, να έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης για τους εξής διαγωνισμούς:

  • Οριστική αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών στον κύριο άξονα, από ΣΣ Δομοκού μέχρι ΣΣ Μεζούρλου.
  • Οριστική αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών στον άξονα ΣΣ Παλαιοφάρσαλος – ΣΣ Καλαμπάκα.
  • Οριστική αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών στον άξονα ΣΣ Λάρισα – ΣΣ Βόλου (πλην νέας χάραξης ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ), με ανύψωση της γέφυρας του Κραυσίδωνα.
  • Νέο interlocking για το τμήμα σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΣΣ Δομοκός – ΣΣ Κρανώνα & ΣΣ Εμπορικού Ζάχαρης.

Προβλέπεται, έως τον Ιούνιο του 2024, η υπογραφή όλων των συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών [συμπεριλαμβανομένων των μελετών] και έργων που απαιτούνται για την αποκατάσταση και την ανθεκτικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου.

Κατά τη δευτερολογία του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, τόνισε:

Ερώτημα 4

Όλα αυτά τα έργα αποκατάστασης περιλαμβάνονται στη σχετική Νομοθετική Ρύθμιση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που αφορούν στα έργα αποκατάστασης ζημιών λόγω των καταστροφών από τον DANIEL, με διαδικασίες Fast Track [Άρθρο 25 του Νόμου 5049/2023].

Ερώτημα 5

Δεδομένης της σπουδαιότητας των έργων ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου, οι Διευθύνσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα συνεργαστούν με τους εποπτευόμενους φορείς ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ – ΓΑΙΟΣΕ για τον συντονισμό, την επίβλεψη και την υλοποίηση των έργων.

Ερώτημα 6

Το συνολικό εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων αποκατάστασης του κεντρικού άξονα είναι 21 μήνες από την ημερομηνία εγκατάστασης του Αναδόχου στο πεδίο.

Η γραμμή ανόδου που θα αποκατασταθεί πρώτη, αφού η γραμμή καθόδου χρησιμοποιείται μετά την προσωρινή αποκατάσταση, έχει χρονοδιάγραμμα 11 μηνών, ενώ η γραμμή καθόδου 10 μήνες.

Η εκτιμώμενη τελική ημερομηνία πλήρους αποκατάστασης, με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025.

Ερώτημα 7

Ομοίως, η εκτιμώμενη τελική ημερομηνία πλήρους αποκατάστασης και των καθέτων αξόνων είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025.

Ερώτημα 8

Το τελικό εκτιμώμενο κόστος πλήρους αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου προβλέπεται να ξεπεράσει τα 450 εκατ. ευρώ.

Όπως και στην περίπτωση της αποκατάστασης ζημιών στις οδικές υποδομές, όπως αυτή παρουσιάστηκε στον Πρωθυπουργό, θα επανέλθουμε με ενημέρωση μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας προκαταρκτικής αξιολόγησης.

Ερώτημα 9

Ήδη τα βασικά τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, που ανήκουν και στους Ευρωπαϊκούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους, καλύπτονται από συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης με χρήση ETCS.

Υπενθυμίζεται ότι από 20 Οκτωβρίου 2023, με την παράδοση του τελευταίου τμήματος του σύγχρονου ηλεκτρονικού τύπου συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, από Οινόη έως Τιθορέα, καθώς επίσης και του αναβαθμισμένου Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας του τμήματος ΣΚΑ – Τιθορέα, ολοκληρώθηκε η Σύμβαση 717, με εξαίρεση το τμήμα που καταστράφηκε από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές.

Και επίσης, στις 19 Δεκεμβρίου 2023, με την ολοκλήρωση από την ΕΡΓΟΣΕ της σύμβασης 10005, που αφορά στην εγκατάσταση εξοπλισμού ‘‘ETCS’’ επί γραμμής, στα τμήματα ΣΚΑ – Τιθορέα, Δομοκός – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Οινόη – Χαλκίδα, εκπληρώθηκε, εντός χρονοδιαγράμματος, ο στόχος που είχε τεθεί.

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συνεχίζουμε να εργαζόμαστε εντατικά, μεθοδικά και με σχέδιο, για την ανάταξη, την αναβάθμιση και την ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας του ελληνικού σιδηρόδρομου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!