Γ.Δ.
1407.03 0,00%
ACAG
0,00%
5.8
CENER
0,00%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
0,00%
2.72
OPTIMA
0,00%
11.9
TITC
0,00%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
0,00%
1.406
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.73
ΑΛΜΥ
0,00%
2.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.56
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.26
ΑΣΚΟ
0,00%
2.95
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.4
ΔΑΑ
0,00%
7.716
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
0,00%
11.18
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.24
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.49
ΕΛΠΕ
0,00%
7.84
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.696
ΕΛΧΑ
0,00%
1.86
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
0,00%
7.698
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.41
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.07
ΕΧΑΕ
0,00%
4.845
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.04
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.162
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.52
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.215
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
0,00%
1.61
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.23
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
0,00%
3.62
ΜΙΝ
0,00%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
0,00%
35.46
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
0,00%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
0,00%
14.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.902
ΟΤΕ
0,00%
13.56
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
0,00%
3.518
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.18
ΠΛΑΘ
0,00%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
0,00%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
0,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.555
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Εκλογές: Ο αντίκτυπος στην οικονομία και το πολιτικό ρίσκο

Με την ημερομηνία των εκλογών να είναι πλέον γνωστή, η ελληνική οικονομία καλείται να ξεπεράσει το λεγόμενο πολιτικό ρίσκο και να διατηρήσει τον θετικό βηματισμό των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με τραπεζικούς παράγοντες και χρηματιστηριακούς αναλυτές, πρέπει μίνιμουμ να μη διαταραχθούν οι ισορροπίες, ώστε:

1) Να εξασφαλιστεί εντός του έτους η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.

2) Να παραμείνει η οικονομία σε αναπτυξιακό ρυθμό εν μέσω ενός ομιχλώδους τοπίου στη διεθνή σκηνή, όπου μεγάλες οικονομίες είναι εξαιρετικά πιθανό να φλερτάρουν με την ύφεση στο δεύτερο εξάμηνο του έτους.

3) Να επιτευχθεί ο στόχος για επιστροφή του Προϋπολογισμού σε πρωτογενές πλεόνασμα.

Οι εκλογές θα διεξαχθούν στις 21 Μαΐου με απλή αναλογική και είναι εξαιρετικά πιθανό, αν όχι βέβαιο, ότι θα επαναληφθούν στις αρχές Ιουλίου, γιατί αφενός δεν υπάρχει περίπτωση να προκύψει τον Μάιο αυτοδύναμη κυβέρνηση, αφετέρου είναι σχεδόν απίθανο να σχηματιστεί κυβέρνηση συνεργασίας με τους έως τώρα πολιτικούς συσχετισμούς.

Η προοπτική της δεύτερης κάλπης έχει προεξοφληθεί τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος. Έχει «τιμολογηθεί» προ πολλού από επενδυτικές τράπεζες και οίκους αξιολόγησης, εξ ου και η απόλυτη ηρεμία στις αποδόσεις των ελληνικών ομολόγων, ακόμα και τις ημέρες των διεθνών τραπεζικών αναταράξεων. Το βασικό σενάριο από εκεί και πέρα προβλέπει σχηματισμό κυβέρνησης μετά τις δεύτερες κάλπες. Να σημειώσουμε πως με το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής, ο πήχης της αυτοδυναμίας (ανάλογα, βέβαια, και με το ποσοστό των κομμάτων που θα μείνουν εκτός Βουλής) μπορεί να κατέβει στο 36%-37%. Αυτό που φοβούνται οι άνθρωποι που κρατάνε στα χέρια τους την επενδυτική βαθμίδα, άρα και την επιστροφή της Ελλάδας στην απόλυτη κανονικότητα, είναι το ενδεχόμενο αλλεπάλληλων εκλογικών αναμετρήσεων. Δηλαδή το ακραίο σενάριο της τρίτης κάλπης.

Με δεδομένο ότι οι αγορές… ψηφίζουν σταθερότητα, το ζητούμενο είναι να προκύψει κυβέρνηση -έστω και συνεργασίας- με ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία τον Ιούλιο.

Υπό αυτό το πρίσμα, το στοίχημα είναι να επιτευχθεί η αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας και η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας το τελευταίο τετράμηνο του 2023. Η αξιολόγηση από την S&P στις 21 Απριλίου και η αντίστοιχη από τη Fitch  στις 9 Ιουνίου αναμένεται να περάσουν άκαρπες. Το πρώτο ουσιαστικό crash test θα γίνει από την DBRS στις 8 Σεπτεμβρίου κι έναν μήνα μετά (20 Οκτωβρίου) θα ξαναπάρει τη σκυτάλη η S&P. Το τελευταίο ραντεβού της χρονιάς είναι την 1η Δεκεμβρίου με τη Fitch. Όσο για την αξιολόγηση από τη Moody’s στις 15 Σεπτεμβρίου, είναι μάλλον αδιάφορη, καθώς ο οίκος κρατά την Ελλάδα τρία σκαλοπάτια μακριά από την επενδυτική βαθμίδα.

Αυτό που ανησυχεί παράγοντες της αγοράς είναι οι τυχόν καθυστερήσεις, εξαιτίας των πολιτικών εξελίξεων, στην υλοποίηση δημόσιων και ιδιωτικών έργων κι αν θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης. Ειδικά για το Ταμείο Ανάκαμψης, θα πρέπει να τονιστεί ότι οι εκταμιεύσεις των κονδυλίων γίνονται με την επίτευξη ορόσημων που έως τώρα τηρούνται στο ακέραιο.

Ένα πιθανό πάγωμα επιχειρηματικών συμφωνιών, σε συνδυασμό με καθυστερήσεις  στην υπογραφή συμβάσεων και την υλοποίηση έργων, θα επηρεάσει μοιραία και τη αναπτυξιακή δυναμική της οικονομίας.

Πάντως, στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι ο εκλογικός κύκλος δεν θα μας βγάλει εκτός στόχων για ανάπτυξη 2% στο τρέχον έτος, τη στιγμή μάλιστα που ο τουρισμός πηγαίνει ήδη πολύ καλά, με σημαντική αύξηση των προκρατήσεων σε σχέση με πέρυσι.

Το υπουργείο Οικονομικών θα αποστείλει στις Βρυξέλλες στα τέλη Απριλίου το Πρόγραμμα Σταθερότητας, το οποίο θα αξιολογηθεί και στη συνέχεια θα δοθούν οι κατευθυντήριες γραμμές για τους δημοσιονομικούς στόχους του 2024.

Επιπλέον, στις Βρυξέλλες θα πρέπει να αποσταλεί στα τέλη Μαΐου το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο 2024-2027, αλλά είναι πιθανό η αποστολή του να πάρει παράταση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!