THEPOWERGAME
«Μετά από 41 χρόνια, γίνεται η έναρξη της αξιολόγησης, κατά οριζόντιο τρόπο, των εκπαιδευτικών μας» ανέφερε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, υποστηρίζοντας την τροπολογία που κατέθεσε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Κάλεσε τα κόμματα «να πάρουν θέση εάν εντέλει θέλουν η χώρα μας να εναρμονιστεί με αυτά που συμβαίνουν διεθνώς», επισημαίνοντας πως «η αξιολόγηση έχει καθαρά έναν βελτιωτικό χαρακτήρα» για να γίνουν «οι εκπαιδευτικοί μας καλύτεροι» και «τα παιδιά μας θα πάρουν ακόμα περισσότερα εφόδια».
Η κ. Κεραμέως επισήμανε πως αξιολόγηση σημαίνει βελτίωση των εκπαιδευτικών, της εκπαιδευτικής διαδικασίας, του παρεχόμενου έργου, προς όφελος των παιδιών.
Υπενθύμισε πως η αξιολόγηση, όπως αυτή έχει θεσπιστεί από την κυβέρνηση, έχει τρία επίπεδα. Στο πρώτο είναι η αξιολόγηση του σχολείου, σε δεύτερο επίπεδο είναι η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος και στο τρίτο η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Οι δύο πρώτες αξιολογήσεις έχουν γίνει, καθώς η σχολική αξιολόγηση ξεκίνησε την περυσινή σχολική χρονιά και συνεχίζεται και φέτος, όπως και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος. Τώρα, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης και τον προγραμματισμό μας προχωράμε αμέσως και στην ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, όπως είχαμε δεσμευτεί είπε η υπουργός.
Η κ. Κεραμέως επισήμανε πως αυτοί που καλούνται να αξιολογήσουν τους εκπαιδευτικούς είναι σύμβουλοι εκπαίδευσης ανά τομέα που και αυτοί έχουν κριθεί και αξιολογηθεί.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης, παρατήρησε πως η κυβέρνηση της ΝΔ βιάζεται λόγω εκλογών να τοποθετήσει τους συμβούλους εκπαίδευσης όταν δεν υπάρχει συγχρονισμός με τους αξιολογητές ποιότητας.
Η υπουργός απάντησε ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, μέχρι την τελευταία ημέρα της θητείας της θα παράγει κυβερνητικό έργο. Προσχωρούμε σύμφωνα με την εντολή των Ελλήνων πολιτών. Η αξιολόγηση ήταν θεμελιώδης πυλώνας αυτής της κυβέρνησης και γι΄ αυτό ο σχετικός νόμος έχει ψηφιστεί εδώ και πολύ καιρό. Τώρα ερχόμαστε και εφαρμόζουμε το τρίτο επίπεδο της αξιολόγησης.
Ερωτήσεις και απαντήσεις για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Σε επτά βασικές ερωτήσεις απαντά το υπουργείο Παιδείας σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, διαδικασία που θα εκκινήσει την ερχόμενη εβδομάδα, όπως ανακοινώθηκε, σήμερα, Πέμπτη.
Ακολουθούν οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις τους, όπως δόθηκαν από το υπουργείο.
- Σε τι και πώς αξιολογείται ο εκπαιδευτικός;
Η αξιολόγηση εστιάζει σε δύο πεδία:
* α) το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, που εξειδικεύεται σε α1) γενική και ειδική διδακτική, α2) παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης και
* β) την υπηρεσιακή του συνέπεια και επάρκεια. Η αξιολόγηση διενεργείται βάσει τετράβαθμης περιγραφικής κλίμακας («εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό», «μη ικανοποιητικό» έργο).
- Ποιοι αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς;
Το έργο των εκπαιδευτικών αξιολογείται από 3 στελέχη εκπαίδευσης:
* τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης (π.χ. Σύμβουλος Φυσικής αξιολογεί τους Φυσικούς),
* τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης του Σχολείου και
* τον Διευθυντή του σχολείου.
- Ποια είναι η διαδικασία της αξιολόγησης;
Η αξιολόγηση εκκινεί με μια πρώτη συνάντηση μεταξύ αξιολογητή και αξιολογούμενου προκειμένου να αναλυθεί η διαδικασία και οι παράμετροι της αξιολόγησης. Στη συνέχεια, σε συμφωνημένη ώρα/ημέρα, ο αξιολογητής παρακολουθεί τον αξιολογούμενο σε δύο διδασκαλίες. Η παρατήρηση των διδασκαλιών, σε συνδυασμό με την έκθεση αυτοαξιολόγησης του αξιολογούμενου, τα σχετικά τεκμήρια που προσκομίζει, καθώς και τη διαδικασία αναστοχασμού που ακολουθεί μετά από κάθε διδασκαλία, συνιστούν τη βάση για την αξιολογική κρίση του αξιολογητή.
Για τους σκοπούς της αξιολόγησης, έχει δημιουργηθεί ειδική ψηφιακή εφαρμογή, προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Στην εφαρμογή αυτή τηρούνται όλοι οι σχετικοί ηλεκτρονικοί φάκελοι των στελεχών εκπαίδευσης, εκπαιδευτικών, μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), μαζί με όλα τα σχετικά τεκμήρια για την αξιολόγηση (π.χ. ατομικός φάκελος/portfolio, εκθέσεις αυτοαξιολόγησης, αξιολογικές εκθέσεις των αξιολογητών κλπ). Επιπλέον, μέσω της εφαρμογής αυτής θα μπορούν να υποβληθούν και αντιρρήσεις ή ενστάσεις. Η συμμετοχή στη διαδικασία αξιολόγησης και στις σχετικές με αυτή διαδικασίες αποτελεί υπηρεσιακό καθήκον των εκπαιδευτικών.
- Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών;
Στο πεδίο α1, το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, στο πλαίσιο της γενικής και ειδικής διδακτικής του γνωστικού αντικειμένου, αξιολογείται τεκμηριωμένα από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης (ειδικότητας), με βάση τα εξής κριτήρια:
α) Προετοιμασία διδασκαλίας, β) Ετοιμότητα ως προς το γνωστικό́ αντικείμενο, γ) Διδακτική́ μεθοδολογία και πρακτικές, δ) Παιδαγωγικό́ κλίμα και διαχείριση της τάξης, ε) Αναστοχασμός της διδασκαλίας – Αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού́.
Στο πεδίο α2, αξιολογείται τεκμηριωμένα από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας η συμβολή́ του εκπαιδευτικού́ στη δημιουργία κλίματος μάθησης μέσα στην τάξη, στην προώθηση πνεύματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού́ μεταξύ́ του ιδίου και των μαθητών στην εμπλοκή́ τους στη μαθησιακή́ διαδικασία, στην πρόληψη προβλημάτων πειθαρχίας, στην επίλυση διαφορών και στη διαχείριση συγκρούσεων και στην αποδοχή́ της διαφορετικότητας. Αξιολογείται επίσης, η ικανότητα αναστοχασμού του εκπαιδευτικού́, ως προς τη διαχείριση του παιδαγωγικού́ κλίματος της τάξης, την κριτική επανεξέταση των πρακτικών του, τον εντοπισμό́ των προβληματικών σημείων στη διαχείριση του κλίματος και την υιοθέτηση σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων για την αντιμετώπισή́ τους.
Στο πεδίο β, η υπηρεσιακή́ συνέπεια και η επάρκεια του εκπαιδευτικού αξιολογούνται τεκμηριωμένα από́ τον Διευθυντή́ ή Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας και τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, με βάση τα εξής κριτήρια: α) Συνέπεια και ενδιαφέρον κατά́ την εκτέλεση των υπαλληλικών υποχρεώσεών του, β) Ενεργός συμμετοχή́ στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της, γ) Συνεργασία με τους συναδέλφους, δ) Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς. Για την αξιολόγηση του πεδίου β, υποβάλλεται μία έκθεση από κοινού και από τους δύο αξιολογητές.
Τέλος, το αξιολογικό πλαίσιο προσαρμόζεται κατάλληλα για τις περιπτώσεις Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) και εκπαιδευτικών που είναι αποσπασμένοι σε συγκεκριμένες θέσεις.
- Ποιες είναι οι συνέπειες της θετικής ή μη ικανοποιητικής αξιολόγησης;
Η θετική αξιολόγηση συμβάλλει στην ευρύτερη αναγνώριση και επιβράβευση του έργου του εκπαιδευτικού. Σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης, ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να αξιοποιήσει την αξιολόγησή του ως μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή του σε θέση ευθύνης (π.χ. για να αναλάβει θέση Διευθυντή Σχολείου, Διευθυντή Εκπαίδευσης, Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης) που συνεπάγεται και υψηλότερες αποδοχές. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού ή του μέλους ΕΕΠ ή ΕΒΠ δύναται να λαμβάνεται επίσης υπόψη σε διαδικασίες επιλογής για την ανάθεση επιμορφωτικού ή άλλου επιστημονικού-εκπαιδευτικού έργου.
Σε περίπτωση μη ικανοποιητικής αξιολόγησης, δεδομένου ότι ο στόχος της αξιολόγησης είναι κυρίως διαμορφωτικός και όχι τιμωρητικός, ο αξιολογηθείς υποψήφιος θα πρέπει να παρακολουθήσει υποχρεωτική επιμόρφωση, βάσει υλικού που εκπονεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
- Πώς διασφαλίζεται περαιτέρω η διαδικασία αξιολόγησης;
Ενδεικτικά:
* Είναι τρεις οι αξιολογητές κάθε εκπαιδευτικού.
* Η αξιολογική έκθεση όλων των αξιολογητών είναι υποχρεωτικά τεκμηριωμένη και, αφού καταχωριστεί στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή, γνωστοποιείται στον αξιολογούμενο που αφορά.
* Προβλέπεται ειδική διαδικασία ένστασης.
- Τι ισχύει ανά την Ευρώπη αναφορικά με την αξιολόγηση;
Η συντριπτική πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης ειδικότερα εφαρμόζει αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Πληθώρα εκθέσεων από Ευρωπαϊκούς φορείς υπογραμμίζουν την αξία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ως μια διαδικασία η οποία συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, ενισχύοντας παράλληλα και τα επίπεδα εργασιακής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών.