THEPOWERGAME
Καλώς ή κακώς, όποιος αναλαμβάνει το υπουργείο Τουρισμού είναι σαν να ξεκινά να αντιμετωπίζει τα προβλήματα πολλών υπουργείων ταυτόχρονα, διότι τουρισμός δεν είναι μονάχα οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και η ταξιδιωτική αγορά. Είναι ένα κράμα από βασικούς κλάδους της οικονομίας, από την αλιεία έως την οινοπαραγωγή, και παράλληλα ένα μίγμα κουλτούρας και εμπειρίας που ξεκινά από την κρουαζιέρα και φτάνει μέχρι τον πολιτιστικό και ιατρικό τουρισμό.
Ο ρόλος του νέου υπουργού Τουρισμού, Βασίλη Κικίλια δεν θα είναι εύκολος, όμως, στο νέο του γραφείο στη Βασιλίσσης Αμαλίας 12, μεταβαίνει παίρνοντας μαζί και την πείρα που απέκτησε όσο διαχειρίστηκε το case study της πανδημίας COVID-19 ως υπουργός Υγείας.
Αυτό, αναμένεται να συμβάλλει στην ομαλή μετάβαση του κλάδου του Τουρισμού, στην επόμενη φάση από την κρίση της πανδημίας: στην ανάκαμψη. Και κυρίως όσον αφορά το υγειονομικό σκέλος (πρωτόκολλα, χρήση τεστ, τήρηση κανόνων στις πύλες εισόδου, κ.ο.κ.).
Ο ΕΟΔΥ, ο αθλητισμός και το στρατηγικό πλάνο
Ασφαλώς, ο ίδιος μπορεί να αποτελέσει τον κατάλληλο συνδετικό κρίκο μεταξύ των τουριστικών φορέων και του ΕΟΔΥ ώστε η Ελλάδα να μπορέσει να διατηρήσει την εμπιστοσύνη των επισκεπτών για μια ασφαλή διαμονή. Ένα από τα πρώτα πράγματα που θα κληθεί να διαχειριστεί θα είναι η ίση αντιμετώπιση όσον αφορά τις πληρότητες σε ακτοπλοϊα, τουριστικά λεωφορεία και αερομεταφορές.
Η ευαισθησία του για τον αθλητισμό αλλά και η πείρα που ο ίδιος απέκτησε στο παρελθόν ως αθλητής στην επαγγελματική καλαθοσφαίριση, θα επισπεύσουν το δρόμο προς την αναβάθμιση του εναλλακτικού τουρισμού και ειδικότερα του αθλητικού τουρισμού (αναρρίχηση, mountain biking, γκολφ, ιστιοπλοΐα, κατάδυση, καγιάκ, κ.α.), με στόχο η Ελλάδα να μπει στον παγκόσμιο χάρτη της διεθνούς τουριστικής αγοράς ως ένας κορυφαίος χειμερινός προορισμός.
Στο στρατηγικό σχέδιο του Βασίλη Κικίλια θα είναι να εφαρμόσει νέα μοντέλα τουριστικής ανάπτυξης σε πολλές περιοχές της χώρας, έτσι ώστε να ανεβάσει τον πήχη και να αυξηθεί η κατά κεφαλήν μέση δαπάνη κάθε επισκέπτη.
Τι παραλαμβάνει σε εκκρεμότητα – «Κλειδί» ο ρόλος της Ζαχαράκη
Αν και το πιο δύσκολο έργο στην άνιση μάχη κορονοϊός-τουρισμός συγκυριακά έπεσε στον προκάτοχο του Β. Κικίλια, Χάρη Θεοχάρη, ο νέος υπουργός Τουρισμού θα πρέπει να είναι σε θέση να διατηρήσει μια καλή και αποτελεσματική συνεργασία τόσο με τον υπουργό Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, όσο και με τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, τον υπουργό Υγείας Θανάση Πλεύρη και τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη.
Στο νέο του ρόλο ο Β. Κικίλιας παραλαμβάνει ένα τεράστιο αριθμό εκκρεμοτήτων των οποίων η ιεράρχηση θα εξαρτηθεί από τα υγειονομικά δεδομένα. Όμως, ρόλο «κλειδί» θα παίξει η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, η οποία έχει ήδη αφουγκραστεί τις βασικές ανάγκες του κλάδου και γνωρίζει ποιο είναι το βασικό σχέδιο για τον δρόμο προς την ανάκαμψη.
Η Ζαχαράκη, θα παίξει ρόλο καταλύτη στο νέο υπουργό, και θα είναι αυτή που όχι μόνο θα τον βάλει στο «παιχνίδι», αλλά θα τον συμβουλεύει λεπτομερώς.
Στα «SOS» των πλάνων του είναι η στήριξη στους πληττόμενους επιχειρηματίες του τουρισμού από τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές στην Εύβοια. Θα πρέπει άμεσα να δει με ποιο τρόπο θα ικανοποιήσει τα αιτήματα που έχει θέσει στην κυβέρνηση η Ένωση Ξενοδόχων Ευβοίας όπως η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για το 2021 και το 2022, το να αναπληρωθούν τα έσοδα του Αυγούστου και του Σεπτεμβρίου καθώς η σεζόν για τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας έχει χαθεί οριστικά. Παρομοίως, εξετάζεται και η επέκταση του μέτρου αναστολών συμβάσεων εργασίας, έως τον Μάιο 2022 για τα ξενοδοχεία δωδεκάμηνης λειτουργίας.
Κρίσιμο είναι ακόμη το πως θα διαχειριστεί τα θέματα ρευστότητας συνολικά για τον ξενοδοχειακό κλάδο, μιας και στα τέλη του Οκτωβρίου θα φανεί τι απομένει για το ταμείο του 2022.
Θα πρέπει λοιπόν, να πάρει άμεσα αποφάσεις όσον αφορά τις αλλαγές που συζητούνται (π.χ. επτά έως δέκα χρόνια) για την αποπληρωμή των δανείων εγγυοδοσίας ΤΕΠΙΧ αλλά και για την επέκταση του μέτρου αναστολής των συμβάσεων εργασίας για το προσωπικό στις εποχικές επιχειρήσεις.
Ακόμη, εκκρεμεί η δημιουργία νέων πυλών εισόδου στην κρουαζιέρα, η προώθηση ελληνικών γαστρονομικών προϊόντων και ιδιαίτερα του οινοτουρισμού, αλλά και ένα συνολικό «συμμάζεμα» στον κλάδο του yachting το οποίο εξακολουθεί να πλήττεται από χρόνια άλυτα βασικά ζητήματα.