TITAN & OB Streem μπαίνουν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης

Η Αλεξανδρούπολη έχει ήδη αναγνωριστεί ως μία ασφαλής εναλλακτική διαδρομή των Στενών του Βοσπόρου για τη μεταφορά εμπορευμάτων

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης © facebook.com/Alexandroupolis-Port-Authority-SA

Δύο μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι, ο όμιλος ΤΙΤΑΝ και η ΟΒ Streem, που ελέγχεται από την αμερικανική H.I.G Capital, έχουν ζωηρό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων στη χερσαία ζώνη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, καθώς η περιοχή εξελίσσεται σε κέντρο μεγάλης γεωστρατηγικής σημασίας, όπως επίσης σε κέντρο ενεργειακό και συνδυασμένων μεταφορών,  με μία ζώνη επιρροής πολύ πέραν της ελληνικής επικράτειας.

Η Αλεξανδρούπουλη έχει ήδη αναγνωριστεί ως μία ασφαλής εναλλακτική διαδρομή των Στενών του Βοσπόρου για τη μεταφορά εμπορευμάτων. Η  έναρξη της διεθνούς κινητοποίησης για την ανοικοδόμηση της Ουκρανίας διαφαίνεται πλέον στον ορίζοντα, ενώ πάντοτε ενδιαφέρει η μεταφορά προς τον νότο των ουκρανικών σιτηρών. Ο ΟΛΑ συνδέεται με το σιδηροδρομικό δίκτυο, προωθείται η αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, βελτιώνεται η σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό, ενώ έργα βελτίωσης των λιμενικών υποδομών είναι σε εξέλιξη.

Επένδυση 10 εκατ. από την ΤΙΤΑΝ

Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, η ΤΙΤΑΝ πρόκειται να υλοποιήσει, σε τρεις φάσεις, επένδυση 10 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία σταθμού αποθήκευσης και μεταφόρτωσης τσιμέντου, προκειμένου να διευρύνει την παρουσία της στη Θράκη, στην οποία ήδη διαθέτει όλα τα προϊόντα του χαρτοφυλακίου της. Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία χώρου αποθήκευσης ενσακισμένου τσιμέντου, όπως και δύο σιλό χύδην τσιμέντου, που θα μεταφέρεται από τις παραγωγικές μονάδες της ΤΙΤΑΝ διά θαλάσσης στην Αλεξανδρούπολη.

Ο Όμιλος διαβλέπει ανάπτυξη της κατασκευαστικής δραστηριότητας στην περιοχή και γι’ αυτό έχει ζητήσει από τον ΟΛΑ την υποπαραχώρηση έκτασης εντός του εμπορικού τμήματος της χερσαίας ζώνης. Η πρόταση συνεργασίας των δύο πλευρών έχει εγκριθεί από το Δ.Σ. της ΟΛΑ ΑΕ και τη Γενική Συνέλευση της εταιρείας, ωστόσο δεν έχει ακόμη υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης έκτασης στη χερσαία ζώνη του λιμανιού.

Ανάπτυξη μεταφορών προς βορρά

Ο δεύτερος μεγάλος παίκτης δραστηριοποιείται στον κλάδο μεταφορών και logistics. Πρόκειται για τον όμιλο ΟΒ Streem, κάτω από τον οποίο εντάχθηκαν, δι’ απορροφήσεως ή ως θυγατρικές, δέκα εταιρείες μεταφορών και αποθηκεύσεων, σε Ελλάδα και άλλες χώρες των Βαλκανίων, με τη  δραστηριότητα του ΟΒ Streem να φθάνει μέχρι την Ουγγαρία και τη Μολδαβία.

Όπως δήλωσε στο powergame.gr o κ. Κωνσταντίνος Μπήτρος, διευθύνων σύμβουλος της Inventio Edge και επικεφαλής των δραστηριοτήτων της HIG Capital στην Ελλάδα, η OB Streem βρίσκεται σε συζητήσεις με την ΟΛΑ ΑΕ, καθώς «υπάρχει μέλλον ανάπτυξης των μεταφορών, από Αλεξανδρούπολη προς βορρά». Στόχος του Ομίλου, που ακόμη δεν έχει υποβάλει επίσημη πρόταση στον ΟΛΑ, είναι να προχωρήσει σε επόμενες ενέργειες, όταν αποκρυσταλλωθούν ζητήματα χωροταξικά, στο πλαίσιο της επικαιροποίησης του υφιστάμενου master plan του Λιμένα.

Φειδωλός στις δηλώσεις του ήταν ο διευθύνων σύμβουλος της «ΟΛΑ ΑΕ», Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου, όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει τις πληροφορίες για το ενδιαφέρον ιδιωτών να εγκατασταθούν στη χερσαία ζώνη του λιμανιού.

Ο CEO της ΟΛΑ ΑΕ

«Πέραν της ΤΙΤΑΝ, τα σχέδια της οποίας έχουν ήδη γίνει γνωστά, υπάρχουν και άλλες, αρκετές, εταιρείες που έχουν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον για το εμπορικό τμήμα της χερσαίας ζώνης. Πρόκειται κατά βάση για επιχειρήσεις των ναυτιλιακών μεταφορών και των logistics. Συνεχίζει να υπάρχει ενδιαφέρον από πλευράς ιδιωτών για το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, παρ’ ότι αυτό παρέμεινε κρατικό, διότι αφενός η θέση του είναι στρατηγική, αφετέρου υλοποιούνται έργα βελτίωσης των υποδομών του», δήλωσε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου.

Τα έργα που εκτελούνται δεν θα βελτιώσουν μόνο τις λιμενικές δραστηριότητες , στη διακίνηση φορτίων, αλλά θα διευκολύνουν την ανάπτυξη της Αλεξανδρούπολης ως κέντρου συνδυασμένων μεταφορών, καθώς το λιμάνι, με τον  Ευρωπαϊκό Διάδρομο Βαλτικής Θάλασσας – Ευξείνου Πόντου – Αιγαίου Πελάγους, γνωστό ως «3seas corridor», αποκτά ρόλο στο διεθνές εμπόριο.

Ο κύκλος των τοποθετήσεων ιδιωτών άνοιξε με την Gastrade, που λειτουργεί τον προβλήτα μεταφοράς του φυσικού αερίου, αποθήκες υλικών, ενώ έφερε και στόλο σκαφών που υποστηρίζουν το FSRU, δηλαδή την πλωτή μονάδα αεριοποίησης του υγροποιημένου φ/α, που βρίσκεται στα ανοικτά του λιμανιού.

Τα έργα που εκτελούνται στον ΟΛΑ

Στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης εκτελούνται και είναι προς εκτέλεση τέσσερα σημαντικά έργα, που αφορούν τη βελτίωση των υποδομών του, όπως και την παρακολούθηση της θαλάσσιας κίνησης. Πέραν αυτών, πολλά έργα ακόμη, που αφορούν κυρίως μηχανικούς εξοπλισμούς και σιλό, σχεδιάζεται να υλοποιηθούν με ορίζοντα το 2033 και σε ένα «πακέτο» συνολικού ποσού ύψους περίπου 92 εκατ. ευρώ, τα οποία όμως ακόμη δεν έχουν δημοπρατηθεί, μα βρίσκονται στο στάδιο της ωρίμανσης.

Από αυτό το μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα έχουν δρομολογηθεί τα παρακάτω έργα:

Α) Εντός των επομένων μηνών, με την ολοκλήρωση του προσυμβατικού ελέγχου, αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση ανάθεσης του έργου εκβάθυνσης της ανατολικής λιμενολεκάνης του ΟΛΑ, στην ΤΕΚΑΛ. Το έργο, που ξεκίνησε την ίδια χρονική περίοδο με την προκήρυξη του έργου της εσωτερικής οδοποιΐας, αλλά ως ξεχωριστή εργολαβία, λόγω προσφυγής στα δικαστήρια καθυστέρησε για περισσότερο από έναν χρόνο. Να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός του έργου, που μελετητικά είχε ωριμάσει από τη Μονάδα PPF, είναι στα 15 εκατ. ευρώ και έχει ενταχθεί ως Στρατηγικής Σημασίας στο πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης.

Η εκβάθυνση ουσιαστικά αφορά τη συντήρηση του βάθους της λιμενολεκάνης στα 12 μέτρα (είχε εκβαθυνθεί το 2015), καθώς και τη συντήρηση του διαύλου ναυσιπλοϊας σε βάθος 12,5 μέτρων και σε μήκος 3,5 χλμ.

Β) Εξελίσσεται και θα ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025 το έργο της οδικής σύνδεσης του νέου εμπορικού προβλήτα με τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό της πόλης και την Εγνατία Οδό. Το έργο αυτό, προϋπολογισμού 4 εκατ., «κουμπώνει» με το έργο της Περιφερειακής Αλεξανδρούπολης (αναθέτουσα αρχή το ΥΠΟΜΕ), το οποίο επίσης εκτελεί η ΤΕΚΑΛ και  αναμένεται, έπειτα από παρατάσεις, να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025. Η συγκεκριμένη οδική σύνδεση ενισχύει την αναπτυξιακή δυναμική του λιμανιού, καθώς, μέσω της Εγνατίας Οδού, διευκολύνεται η διακίνηση εμπορευμάτων.

Γ) Υπό εκτέλεση είναι το έργο του ηλεκτροφωτισμού των χώρων του εμπορικού προβλήτα  του λιμανιού, που χρηματοδοτείται από πόρους της ΟΛΑ ΑΕ και,  η ολοκλήρωσή του αναμένεται στο τέλος του 2025. Το έργο έχει αναλάβει η Φραγγίδης-Κουτσός και ο συμβατικός προϋπολογισμός είναι στις 880.000 ευρώ.

Δ) Επίσης, αναμένεται άμεσα η έναρξη υλοποίησης,  στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, μέρους του έργου του υπουργείου Ναυτιλίας, που αφορά την εγκατάσταση και λειτουργία Συστήματος Παρακολούθησης της Θαλάσσιας Κυκλοφορίας στο Βόρειο Αιγαίο, του λεγόμενου VTS. Το σύστημα θα αποτελείται από τρεις μη επανδρωμένους σταθμούς επιτήρησης στις περιοχές Αλεξανδρούπολης, Μαρώνειας και Σαμοθράκης και από ένα Κέντρο Ελέγχου που θα εγκατασταθεί στον λιμένα Αλεξανδρούπολης. Ανάδοχος του έργου είναι η Intracom Telecom και η ολοκλήρωσή του τοποθετείται στα τέλη του 2025-αρχές 2026.

Η υλοποίηση των ανωτέρω έργων οπωσδήποτε ενισχύει το επενδυτικό ενδιαφέρον ιδιωτών, η τοποθέτηση των οποίων στο λιμάνι θα συμβάλει στο να αρχίσει νέος γύρος επενδύσεων από τον κρατικό ΟΛΑ, όπως και από άλλους ιδιώτες, εντός και εκτός λιμένος.

ΙΛΥΔΑ
0.26%
1.93
AKTR
-0.50%
4.96
ΔΕΗ
0.52%
13.54
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.26%
3.88
ΕΛΠΕ
1.34%
7.58
ΠΕΤΡΟ
1.39%
8.74
ΟΛΠ
-1.27%
38.85
TITC
-0.49%
40.95
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.11%
18.47
ΕΥΑΠΣ
1.17%
3.45
ΛΟΥΛΗ
0.32%
3.14
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-0.33%
1.20
NOVAL
0.00%
2.42
ΙΝΤΚΑ
-0.33%
3.06
ΧΑΙΔΕ
5.67%
0.75
ΔΡΟΜΕ
0.33%
0.31
ACAG
-0.17%
5.97
ΑΣΚΟ
1.16%
3.49
ΚΥΡΙΟ
0.00%
0.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
-4.35%
0.22
ΝΑΚΑΣ
-3.29%
2.94
BOCHGR
1.08%
5.64
ΚΕΚΡ
1.69%
1.20
ΠΛΑΘ
0.51%
3.96
ΡΕΒΟΙΛ
1.23%
1.65
ΕΛΛ
0.00%
13.80
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
-0.45%
0.33
ΟΠΑΠ
-0.63%
18.83
ΜΥΤΙΛ
-0.23%
43.22
ΔΟΜΙΚ
0.86%
2.35
ΦΡΛΚ
-0.75%
3.99
ΜΕΡΚΟ
2.29%
35.80
ΣΑΡ
0.00%
13.28
ΟΤΟΕΛ
0.89%
11.28
ΚΡΙ
0.83%
14.62
ΙΑΤΡ
0.00%
1.80
ΠΑΙΡ
-1.67%
0.83
ΜΟΤΟ
0.75%
2.68
ΣΠΕΙΣ
0.63%
6.34
ΚΟΡΔΕ
0.24%
0.42
ΠΡΟΦ
-1.42%
5.57
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
0.95%
2.12
OPTIMA
4.93%
15.76
ΑΚΡΙΤ
0.50%
1.02
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
3.53%
1.76
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
4.35%
0.24
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.23%
8.78
ΒΙΟΚΑ
-5.76%
1.64
ΠΑΠ
0.40%
2.54
ΙΝΤΕΤ
7.39%
1.24
ΠΕΙΡ
-1.96%
5.00
ΜΙΝ
6.38%
0.50
ΕΤΕ
-1.10%
9.56
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΑΛΜΥ
0.00%
5.28
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.63%
1.60
ΜΕΝΤΙ
0.00%
2.09
ΜΟΗ
0.95%
21.20
ΟΛΘ
0.00%
32.80
ΣΕΝΤΡ
-0.61%
0.33
ΕΕΕ
-0.45%
44.50
ΚΟΥΕΣ
0.00%
6.32
ΕΥΔΑΠ
-0.34%
5.91
ΜΙΓ
9.20%
2.73
ΦΛΕΞΟ
-0.65%
7.65
ΦΡΙΓΟ
1.61%
0.25
ΔΑΙΟΣ
9.94%
3.98
ΦΑΙΣ
1.06%
3.73
ΛΑΝΑΚ
1.13%
0.90
CENER
0.00%
8.89
ΝΑΥΠ
2.57%
0.72
ΙΝΤΕΚ
0.00%
6.36
ΜΑΘΙΟ
-0.77%
0.65
ΚΑΡΕΛ
3.25%
318.00
ΑΤΤ
2.40%
0.77
ΑΤΤΙΚΑ
0.00%
2.14
ΕΣΥΜΒ
1.43%
1.13
ΕΥΡΩΒ
-0.24%
2.48
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
-0.45%
2.19
ΑΔΜΗΕ
0.00%
2.80
DIMAND
-0.47%
8.40
ΒΙΟΣΚ
0.68%
1.48
ΑΒΑΞ
2.75%
2.06
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0.74%
1.36
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
3.43%
0.82
EVR
-1.47%
1.67
ΓΕΒΚΑ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-0.45%
2.19
ΟΤΕ
1.65%
16.67
ΜΕΒΑ
4.93%
4.26
ΑΣΤΑΚ
0.89%
6.78
ΞΥΛΠ
0.00%
0.34
ΙΝΛΟΤ
-0.95%
1.05
CNLCAP
1.49%
6.80
ΑΤΕΚ
0.94%
1.07
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
1.08%
1.87
ΔΑΑ
1.56%
9.10
ΑΝΔΡΟ
0.30%
6.70
ΞΥΛΚ
-0.42%
0.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
-0.74%
26.70
ΚΟΥΑΛ
2.55%
1.13
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
3.01%
1.37
ΕΛΧΑ
0.75%
2.01
ΑΡΑΙΓ
-0.33%
11.96
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.00%
3.98
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
-0.41%
4.83
ΟΛΥΜΠ
0.45%
2.24
ΑΒΕ
0.69%
0.44
ΛΟΓΟΣ
-2.53%
1.54
ΠΕΡΦ
0.91%
5.55
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.21
ΕΛΤΟΝ
1.22%
1.67
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
0.30%
6.70
AEM
0.00%
4.13
ΒΙΟ
1.09%
5.58
ΜΠΤΚ
0.00%
0.52
ΕΧΑΕ
0.00%
5.37
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.79%
0.77
ΣΙΔΜΑ
-0.73%
1.36
ΣΠΙ
2.30%
0.53
ΕΒΡΟΦ
-0.26%
1.94
ΜΠΡΙΚ
0.38%
2.62