Πώς θα μειωθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Μέσω διαπραγματεύσεων και χρηματοδοτήσεων προσπαθεί η κυβέρνηση να λύσει το πρόβλημα των αυξημένων τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Ταξιδιώτες σε πλοίο, ακτοπλοϊκά ειστήρια@Eurokinissi

Το ιδιαίτερα δύσκολο πρόβλημα των υψηλών τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια καλείται να λύσει η κυβέρνηση, λίγες μόλις μέρες πριν αρχίσει η τουριστική περίοδος του Πάσχα. Τη στιγμή που το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο απαιτεί από τα επιβατηγά και οχηματαγωγά πλοία να αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά καύσιμα με νέες, ακριβότερες μορφές καυσίμων, κάτι που αναμένεται να συμβεί αργότερα φέτος, οι ναυτιλιακές εταιρείες βρίσκονται μπροστά σε ένα σοβαρό πρόβλημα, καθώς ενδέχεται να αντιμετωπίσουν οικονομικές ζημίες εάν δεν προχωρήσουν σε αυξήσεις στα εισιτήρια τους.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας, έχει θέσει ως βασικό στόχο του να διασφαλίσει ότι η μέση ελληνική οικογένεια θα μπορεί να ταξιδεύει στα νησιά με το αυτοκίνητο και τα παιδιά της, με έναν τρόπο που να είναι οικονομικά προσιτός και βιώσιμος. Για τον σκοπό αυτό, έχει ήδη ξεκινήσει έναν κύκλο συζητήσεων τόσο με άλλους Υπουργούς όσο και με φορείς που εκπροσωπούν τον κλάδο της ακτοπλοΐας, ώστε, πρώτα απ’ όλα, να αποφευχθούν νέες αυξήσεις και, στη συνέχεια, να διερευνηθεί η δυνατότητα μειώσεων, όπου αυτό είναι εφικτό.

Τρόποι μείωσης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Ένα από τα σενάρια που εξετάζεται είναι η χρήση πόρων από το «Πράσινο Ταμείο», το οποίο εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προκειμένου να μειωθεί το κόστος του νέου τύπου καυσίμου (MGO). Ωστόσο, αυτό απαιτεί την έγκριση και από τη Κομισιόν. Το εν λόγω μοντέλο είχε ήδη επεξεργαστεί και ο μέχρι πρότινος Υπουργός Ναυτιλίας , Χρήστος Στυλιανίδης, αλλά οι πόροι που φαίνεται να συγκεντρώνονται τελικά είναι περίπου 20 – 30 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που κρίνεται ανεπαρκές για την ουσιαστική συγκράτηση του κόστους των καυσίμων.

Ο Βασίλης Κικίλιας με την σειρά του, επιδιώκει να εξασφαλίσει επιπλέον κονδύλια και σε κάθε περίπτωση, πρόκειται να ζητήσει από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των ακτοπλοϊκών εταιρειών, να αναλάβουν τα μέρη της ευθύνης που τους αναλογούν, όπως υπογραμμίζουν πηγές από το Υπουργείο. Στο πλαίσιο αυτών των προσπαθειών, πραγματοποιούνται επίσης επαφές με τα υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας ενώ σχετικά μετά την ανάληψη των καθηκόντων του δήλωσε πως προκειμένου να βρεθεί λύση θα συνεργαστούν όλοι ώστε να επιφέρουν τα αποτελέσματα που επιθυμούν.

Όπως αναφέρουν πηγές, υπάρχει μια αρχική ανεπίσημη συμφωνία μεταξύ του Υπουργού και τουλάχιστον των μεγάλων ακτοπλοϊκών εταιρειών να μην υπάρξουν αυξήσεις κατά τη φετινή περίοδο του Πάσχα. Παρ’ όλα αυτά, καθώς τα έξοδα αναμένονται να αυξάνονται, η περίοδος για την επίλυση του ζητήματος θα φτάσει στο τέλος της.

Για ποιο λόγο έχει γίνει τόσο επείγουσα η ανάγκη να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των υψηλών τιμών των καυσίμων; Τι είναι αυτό που προκαλεί την αύξηση των τιμών τους και των λειτουργικών εξόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών; Οι αυξήσεις αυτές απορρέουν από την άνοδο των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα (ETS), στο πλαίσιο του οποίου υπάγονται προς το παρόν οι γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, από την εφαρμογή του κανονισμού SECA (Sulfur Emissions Control Area) στην περιοχή της Μεσογείου, καθώς και από την εισαγωγή του κανονισμού Fuel EU, ο οποίος απαιτεί τη χρήση ακριβότερων τύπων καυσίμων.

Παράλληλα, τα λειτουργικά έξοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών αυξάνονται λόγω της γενικότερης ανόδου του κόστους επισκευής των πλοίων, καθώς και των αυξήσεων στο μισθολογικό κόστος κατά 5%, σύμφωνα με τη συλλογική σύμβαση εργασίας που υπεγράφη με τα ναυτεργατικά σωματεία στο τέλος του 2024.

Η ανάγκη για την επίλυση αυτού του προβλήματος καθίσταται ακόμη πιο επιτακτική, καθώς οι υψηλές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ενδέχεται να πλήξουν την τουριστική κίνηση, ειδικά κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου. Οι τουρίστες, αλλά και οι κάτοικοι των νησιών, θα αντιμετωπίσουν μεγάλες δυσχέρειες στην πρόσβασή τους στα νησιά, εφόσον οι τιμές παραμείνουν υψηλές ή αυξηθούν περαιτέρω.

Αυτό μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για την τοπική οικονομία, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον τουρισμό και την ακτοπλοϊκή σύνδεση. Η κυβέρνηση, σε συνεργασία με τους φορείς της ναυτιλίας και τα αρμόδια Υπουργεία, επιδιώκει την ανάπτυξη ολοκληρωμένων λύσεων που θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του κλάδου χωρίς να επηρεαστούν οι επιβάτες και οι τοπικές κοινωνίες.

DIMAND
-2.23%
8.32
ΕΛΣΤΡ
-0.43%
2.30
ΚΥΡΙΟ
0.22%
0.93
ΟΛΠ
-4.60%
32.15
CENER
-1.49%
9.25
ΙΝΤΕΤ
0.45%
1.11
ΕΕΕ
1.26%
41.72
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.45
ΙΚΤΙΝ
-1.11%
0.36
ΣΠΥΡ
9.93%
0.17
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
-0.15%
38.80
ΟΤΟΕΛ
-0.16%
12.40
ΕΒΡΟΦ
-2.90%
1.84
ΡΕΒΟΙΛ
0.61%
1.65
ΜΟΝΤΑ
-0.81%
3.67
ΠΑΙΡ
0.41%
0.97
ΚΟΥΕΣ
-2.59%
6.02
ΑΡΑΙΓ
0.08%
12.13
ΜΙΝ
-5.35%
0.46
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.86
ΤΕΝΕΡΓ
2.00%
20.40
ΑΣΤΑΚ
-0.56%
7.06
ΙΝΛΙΦ
1.88%
4.87
ΔΡΟΜΕ
5.17%
0.35
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.30
ΠΕΙΡ
-0.61%
5.22
ΠΡΔ
-2.31%
0.25
ΦΡΛΚ
-1.22%
4.05
AKTR
-0.93%
5.34
ΛΑΜΔΑ
-1.65%
6.57
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.37%
1.63
ΚΑΡΕΛ
0.00%
314.00
ΙΝΤΚΑ
1.89%
3.24
ΚΤΗΛΑ
-0.99%
2.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΒΙΟΚΑ
-2.76%
1.76
ΟΛΘ
-0.71%
28.10
ΚΟΥΑΛ
-0.61%
1.30
ΝΑΚΑΣ
0.65%
3.10
ΙΝΤΕΚ
0.98%
6.20
ΝΑΥΠ
-3.61%
0.80
ΜΕΒΑ
-0.25%
4.07
ΠΕΤΡΟ
0.25%
7.98
ΚΕΚΡ
1.61%
1.26
ΠΡΟΦ
-2.11%
5.10
BOCHGR
-0.33%
6.06
ΕΥΔΑΠ
-0.33%
6.04
ΜΟΤΟ
-1.82%
2.70
ΦΡΙΓΟ
0.88%
0.23
ΜΠΡΙΚ
0.00%
2.48
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
5.90
ΔΟΜΙΚ
-1.82%
2.70
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
-1.79%
0.44
ΜΕΝΤΙ
3.60%
2.30
ΜΕΡΚΟ
-2.13%
36.80
ΑΑΑΚ
-9.60%
4.52
ΛΟΥΛΗ
-0.89%
3.33
ΕΥΑΠΣ
-1.99%
3.45
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.00%
0.79
ΟΤΕ
0.07%
14.97
ΔΕΗ
-0.29%
13.76
ΕΛΙΝ
-0.47%
2.12
ΛΟΓΟΣ
0.63%
1.61
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
AEM
-2.76%
4.43
ΑΣΚΟ
0.30%
3.36
ΙΝΛΟΤ
-0.91%
1.09
ΛΑΒΙ
-2.70%
0.83
ΕΣΥΜΒ
-0.44%
1.13
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
8.84
ΑΝΔΡΟ
0.00%
6.58
ΔΑΑ
0.93%
9.08
ΒΟΣΥΣ
0.85%
2.36
EVR
-0.30%
1.66
ΚΡΙ
0.31%
15.95
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.19%
5.14
ΠΛΑΘ
-0.12%
4.17
ΙΛΥΔΑ
2.62%
1.76
ΕΚΤΕΡ
-0.20%
2.00
ΒΙΟ
-0.16%
6.13
ΛΑΝΑΚ
7.53%
1.00
TITC
0.73%
41.35
ΜΟΗ
-0.73%
21.72
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.50
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΑΔΜΗΕ
-1.10%
2.69
ΒΙΟΣΚ
-0.65%
1.53
ΙΑΤΡ
-1.27%
1.94
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
0.00%
0.58
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
-1.64%
6.00
ΕΧΑΕ
-1.48%
5.32
ΠΑΠ
-0.39%
2.54
ΟΠΑΠ
3.64%
18.24
ΑΒΑΞ
0.23%
2.21
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2.14%
2.29
ΜΠΕΛΑ
-0.60%
26.34
ΣΑΡ
-3.28%
12.38
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΕΛΠΕ
0.00%
7.62
ΕΥΡΩΒ
-2.26%
2.59
ΜΑΘΙΟ
0.30%
0.66
ΑΛΜΥ
0.00%
4.75
NOVAL
-1.20%
2.47
ΑΤΤ
-1.19%
0.83
ΧΑΙΔΕ
3.57%
0.73
ΑΤΤΙΚΑ
-0.43%
2.31
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
-2.88%
2.19
ΒΙΟΤ
7.83%
0.25
OPTIMA
4.40%
16.12
ΓΕΒΚΑ
-0.68%
1.45
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΑΤΕΚ
4.85%
1.08
ΠΡΕΜΙΑ
0.93%
1.30
ΣΠΕΙΣ
-2.44%
6.40
ΕΛΛ
0.00%
14.55
CNLCAP
0.00%
0.00
ΑΚΡΙΤ
0.00%
0.77
ΜΙΓ
-0.18%
2.80
ΑΛΦΑ
-0.78%
2.28
ΤΖΚΑ
-1.39%
1.42
ΕΛΤΟΝ
0.56%
1.80
ΣΕΝΤΡ
0.29%
0.34
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΑΒΕ
-0.25%
0.41
ΞΥΛΚ
-0.76%
0.26
ΕΤΕ
-2.41%
9.71
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1.99%
18.72
ΠΛΑΚΡ
-3.33%
14.50