Η Ένωση Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA) και η Sea Europe καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εντάξει τον τομέα της ναυτιλίας στη νέα Στρατηγική Ευρωπαϊκής Ναυτιλιακής Βιομηχανίας και στο Σχέδιο Επενδύσεων για Βιώσιμη Μεταφορά (STIP). Οι δύο οργανισμοί ενώνουν τις δυνάμεις τους και δεσμεύονται να συνεργαστούν προκειμένου να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι της ΕΕ και να ενισχυθεί η διεθνής ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας ενώ καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμπεριλάβει τον ναυτιλιακό τομέα, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας, των ναυπηγείων και των κατασκευαστών εξοπλισμού, στην ευρωπαϊκή βιομηχανική ναυτιλιακή στρατηγική καθώς και στο επενδυτικό σχέδιο βιώσιμων μεταφορών.
«Σήμερα, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες και τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία και οι κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού ενώνουν τις δυνάμεις τους και καλούν την Επιτροπή να συμπεριλάβει τον ναυτιλιακό τομέα στην επικείμενη ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανική στρατηγική και στο επενδυτικό σχέδιο για βιώσιμες μεταφορές. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία είναι μια ιστορία επιτυχίας. Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 35% του παγκόσμιου στόλου έναντι του μεριδίου 15% της ΕΕ στο παγκόσμιο ΑΕΠ.
Και οι δύο πρωτοβουλίες θα πρέπει να διασφαλίζουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για ένα ισχυρό και ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα. Η αντιμετώπιση του διευρυνόμενου χάσματος καινοτομίας στην Ευρώπη είναι ο μόνος τρόπος ενίσχυσης της ευρωπαϊκής βιομηχανικής βάσης. Η οικονομική στήριξη από τα εθνικά έσοδα και τα έσοδα από το ΣΕΔΕ της ΕΕ πρέπει να ενισχύσει την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας Ευρωπαίων Εφοπλιστών | ECSA.
«Η Ευρώπη χρειάζεται ισχυρά, καινοτόμα και παγκοσμίως ανταγωνιστικά ναυπηγεία και κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού. Η Ευρώπη κατέχει παγκόσμια ηγετική θέση στους σύνθετους τύπους πλοίων και στην κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού, αλλά πρέπει να είναι πιο ανθεκτική και λιγότερο εξαρτημένη από ξένα έθνη. Μια αποτελεσματική βιομηχανική ναυτιλιακή στρατηγική που θα επιτρέψει στην Ευρώπη να εδραιώσει την τρέχουσα παγκόσμια ηγετική της θέση, ανακτώντας παράλληλα στρατηγικές αγορές για την Ευρώπη και επωφελούμενη από αναδυόμενα τμήματα ζωτικής σημασίας για την εμπορική και ναυτική ναυτιλιακή βιομηχανία της Ευρώπης και την οικονομική ασφάλεια είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον της Ευρώπης», δήλωσε ο Christophe Tytgat, Γενικός Γραμματέας της Sea Europe.
Οι προτάσεις των δύο οργανισμών
Πιο συγκεκριμένα, η κοινή δήλωση συνιστά:
- Ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας, της βιωσιμότητας και της ανθεκτικότητας του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού μεταποιητικού τομέα (που περιλαμβάνει τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία και τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού), μέσω μιας στρατηγικής βιομηχανικής ναυτιλίας στην Ευρώπη με σημαντικό αντίκτυπο, όπως υπογραμμίζεται στην επιστολή του Προέδρου της Επιτροπής προς τον Επίτροπο Μεταφορών. Ένας πιο ανταγωνιστικός τομέας ναυτιλιακής κατασκευής στην Ευρώπη θα ωφελήσει όλο τον ευρωπαϊκό ναυτιλιακό τομέα και θα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ και του ΙΜΟ.
- Διασφάλιση ενός διεθνώς ανταγωνιστικού ευρωπαϊκού ναυτιλιακού τομέα μέσω της εφαρμογής διεθνών ρυθμίσεων και φορολογικών όρων που διασφαλίζουν ίσους όρους ανταγωνισμού.
- Στήριξη των ευρωπαϊκών ναυπηγείων και κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού μέσω οικονομικών κινήτρων, ενισχύοντας τη ζήτηση για πλοία με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές, αναβάθμιση υφιστάμενων πλοίων και την εφαρμογή καθαρών τεχνολογιών στην Ευρώπη, καθώς και την παροχή κινήτρων για επενδύσεις σε αναβάθμιση των ναυπηγείων και βελτίωση των διαδικασιών ναυτιλιακής κατασκευής, προκειμένου να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα του τομέα.
- Εισαγωγή δεσμευτικών υποχρεώσεων για την παραγωγή και κατασκευή καθαρών καυσίμων στην Ευρώπη, σύμφωνα με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας για τη Μηδενική Εκπομπή Καθαρών Βιομηχανικών Εκπομπών, μέσω του Σχεδίου Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές. Η εγγύηση της παραγωγής καθαρών καυσίμων θα ενισχύσει τις επενδύσεις στη ναυτιλιακή βιομηχανία της Ευρώπης.
- Διευκόλυνση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση — τόσο μέσω δημόσιων όσο και ιδιωτικών πηγών — για θαλάσσιες επενδύσεις που υποστηρίζουν την ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση. Ιδιαίτερα, τα έσοδα από το ΣΕΔΕ της ΕΕ (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών) σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο πρέπει να κατευθύνονται καλύτερα προς την ενεργειακή μετάβαση του ναυτιλιακού τομέα και στη στήριξη επενδύσεων σε καθαρά καύσιμα, τη ζήτηση για πλοία και τεχνολογίες με χαμηλές και μηδενικές εκπομπές στην Ευρώπη, καθώς και στην αναβάθμιση των ναυπηγείων και των διαδικασιών ναυτιλιακής κατασκευής. Τα διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως η τραπεζική χρηματοδότηση, οι εγγυήσεις, οι κεφαλαιαγορές και οι ιδιώτες επενδυτές, αναμένεται να διευκολύνουν τη διαχείριση των κινδύνων των καινοτόμων και μεταβατικών έργων.
Με αυτές τις προτάσεις, οι ECSA και Sea Europe ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναγνωρίσει τη στρατηγική σημασία του ναυτιλιακού τομέα και να ενισχύσει τη θέση της Ευρώπης στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.