Η BlackRock, ο μεγαλύτερος διαχειριστής περιουσιακών στοιχείων στον κόσμο, γίνεται κυρίαρχος στην παγκόσμια ναυτιλία, καθώς εξαγόρασε 44 λιμάνια παγκοσμίως, περιλαμβανομένων στρατηγικών λιμανιών στον Παναμά. Πώς η ρητορική του Τραμπ για τη διώρυγα του Παναμά λειτούργησε ως καταλύτης.
Η BlackRock δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι ηγείται μιας κοινοπραξίας που θα καταβάλει 22,8 δισεκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει 44 λιμάνια σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων κρίσιμων θέσεων ελλιμενισμού στις δύο άκρες της Διώρυγας του Παναμά, από την CK Hutchison με έδρα το Χονγκ Κονγκ, η οποία ελέγχεται από έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους της Ασίας.
Η συμφωνία επετεύχθη μέσα σε μόλις ένα μήνα, σύμφωνα με άτομα που εμπλέκονται άμεσα, ένα ασυνήθιστα γρήγορο χρονικό διάστημα για μια συμφωνία αυτής της κλίμακας.
Όπως σημειώνει η WSJ, η καταιγιστική τροπή των γεγονότων απέφερε μια νίκη για τον Λευκό Οίκο, αλλά οι άνθρωποι που βρίσκονται κοντά στη συμφωνία λένε ότι η πολύτιμη υλικοτεχνική υποδομή, η οποία εκτείνεται από τη Λατινική Αμερική έως την Ευρώπη και την Ασία, είναι μια ακόμη μεγαλύτερη νίκη για την BlackRock και τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Λάρι Φινκ, ο οποίος έχει στοχοποιηθεί από συντηρητικούς επικριτές τα τελευταία χρόνια για τις επενδύσεις με επίκεντρο το κλίμα και τις πολιτικές ποικιλομορφίας, ισότητας και ένταξης της BlackRock.
Ο Φινκ δήλωσε στους επενδυτές τη Δευτέρα σε ένα ενεργειακό συνέδριο στο Χιούστον ότι η BlackRock δεν θα ελέγχει τη διώρυγα και ότι τα λιμάνια του Παναμά αντιπροσωπεύουν μόνο το 4% της αξίας της συμφωνίας.
«Δυστυχώς, η άκρα αριστερά και η άκρα δεξιά δεν ανέφεραν ότι αγοράσαμε 44 λιμάνια», είπε. «Ανέφεραν ότι αγοράσαμε δύο», πρόσθεσε.
Η BlackRock θα διαχειρίζεται 100 λιμάνια σε όλο τον κόσμο
Η BlackRock και οι εταίροι της θα διαχειρίζονται περίπου 100 λιμάνια σε όλο τον κόσμο μετά το κλείσιμο της συμφωνίας.
«Οι παγκόσμιες οικονομίες, σε έναν μακρύ κύκλο, θα είναι μια χαρά», δήλωσε ο Φινκ, ακόμη και εν όψει των δασμών. Εάν η παγκόσμια οικονομία μπορεί να αναπτυχθεί με 2% ή 3%, τα λιμάνια θα παραμείνουν ενεργά, πρόσθεσε. «Η ανάγκη για παγκόσμιο εμπόριο θα είναι μόνο μεγαλύτερη και ισχυρότερη, όχι ασθενέστερη».
Τηλεφωνικές επικοινωνίες Φινκ με Τραμπ και κορυφαίους αξιωματούχους
Τις ημέρες πριν από την οριστικοποίηση της συμφωνίας, ο Φινκ πραγματοποίησε τηλεφωνήματα με τον Τραμπ, τον υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, τον υπουργό Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ και τον σύμβουλο εθνικής ασφάλειας Μάικλ Γουόλτς, αποσπώντας τελικά τις ευλογίες της κυβέρνησης, σύμφωνα με άτομα που βρίσκονται κοντά στη συμφωνία.
Η BlackRock και οι ανταγωνιστές της πλειοδότες εποφθαλμιούσαν το μεγάλο κομμάτι των στρατηγικών λιμανιών που πιστεύουν ότι θα αποφέρουν σταθερές αποδόσεις για δεκαετίες. Στο παρασκήνιο, τα στελέχη της Hutchison είχαν αρχίσει να ανησυχούν ότι μια εχθρική διοίκηση Τραμπ θα μπορούσε να κάνει δύσκολη τη ζωή του παγκόσμιου ομίλου τους, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν την εταιρεία. Ο Ρούμπιο συναντήθηκε με τον πρόεδρο του Παναμά τον Φεβρουάριο, ενημερώνοντάς τον ότι ο Τραμπ είχε διαπιστώσει ότι το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα είχε «απαράδεκτη» επιρροή στη διώρυγα και ότι ήταν απαραίτητες «άμεσες αλλαγές».
Τα στελέχη της Hutchison είχαν ζυγίσει την πώληση αυτών και δεκάδων άλλων λιμανιών στο παρελθόν, αλλά η χρονική στιγμή δεν ήταν η κατάλληλη. Με τον Τραμπ να ασκεί πιέσεις -και τις μετοχές της Hutchison να διαπραγματεύονται με σημαντική έκπτωση σε σχέση με τα υποκείμενα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας- αυτό άλλαξε.
Οι γρήγορες συμφωνίες είναι χαρακτηριστικό του Li Ka-shing, του 96χρονου δισεκατομμυριούχου ιδρυτή της Hutchison, ο οποίος είναι γνωστός ως «υπεράνθρωπος» του Χονγκ Κονγκ.
Άνθρωποι που εμπλέκονται άμεσα στη συμφωνία δήλωσαν ότι η πρώτη σκέψη των στελεχών της Hutchison ήταν να προσφύγουν στο δικαστήριο και να αποκρούσουν την πίεση να πουλήσουν τα λιμάνια τους, μια επιχειρηματική μονάδα για την οποία ο Li ήταν ιδιαίτερα υπερήφανος. Αλλά τα στελέχη αιφνιδιάστηκαν από την απόφαση του Τραμπ να ανακαλέσει τα ειδικά εμπορικά προνόμια για το Χονγκ Κονγκ και οι αρχές του Παναμά είχαν μόλις ανακοινώσει έλεγχο της σύμβασης της Hutchison. Ο Li αποφάσισε ότι δεν ήταν καιρός να ξεκινήσει μια μάχη με τον Τραμπ, δήλωσε μία από τις πηγές.
Η Hutchison ζήτησε από τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της Citigroup Michael Corbat, ο οποίος συμβούλευε την εταιρεία από το 2021 που αποσύρθηκε, να μεσολαβήσει για την πώληση, δήλωσαν άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Οι διασυνδέσεις του είναι βαθιές. Ο Corbat έχει μακροχρόνια σχέση με την οικογένεια Li από την τραπεζική του θητεία και έχει φιλοξενηθεί σε ένα από τα διάσημα ταξίδια του Φινκ για ψάρεμα με μύγα στην Αλάσκα.
Περισσότεροι από έξι δισεκατομμυριούχοι, μερικές από τις πλουσιότερες οικογένειες της Ασίας και της Ευρώπης, και αξιωματούχοι του Λευκού Οίκου ξεκίνησαν γρήγορα απανωτά τηλεφωνήματα, καθώς οι εταιρείες συσπειρώνονταν για να υποβάλουν προσφορές για τα λιμάνια της Hutchison. Το επεισόδιο αναδεικνύει το ανορθόδοξο στυλ της κυβέρνησης Τραμπ και την τεράστια ελκυστικότητα των παγκόσμιων επενδύσεων σε υποδομές σε μια εποχή που ο κόσμος αλλάζει με ρυθμό που ίσως δεν έχουμε ξαναδεί από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου.
Η BlackRock διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία 11 τρισ.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, μόνο μια χούφτα επενδυτές έχουν την κλίμακα και την επιχειρησιακή τεχνογνωσία για να κάνουν μια ρεαλιστική προσφορά σε ένα τόσο εκτεταμένο δίκτυο λιμένων. Μέχρι πρόσφατα, η BlackRock δεν ήταν ένας από αυτούς.
Η BlackRock διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία ύψους 11 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, κυρίως σε δημόσια μετοχικά και ομολογιακά κεφάλαια, όχι σε ιδιωτικές υποδομές όπως τα λιμάνια. Αλλά η εξαγορά της Global Infrastructure Partners από την εταιρεία πέρυσι αλλάζει το είδος των συμφωνιών που μπορεί να κάνει.
Η GIP διαχειρίζεται μεγάλα περιουσιακά στοιχεία υποδομών, όπως αγωγούς, κέντρα δεδομένων και αεροδρόμια, συμπεριλαμβανομένου του Gatwick του Λονδίνου, δίνοντας στην BlackRock επιχειρησιακή τεχνογνωσία. Ούτε η BlackRock ούτε η GIP είχαν πραγματοποιήσει στο παρελθόν μια τόσο μεγάλη συμφωνία ιδιωτικών περιουσιακών στοιχείων. Ο Φινκ, ο δισεκατομμυριούχος επικεφαλής της GIP Adebayo Ogunlesi και η Terminal Investment Limited -ένας διαχειριστής λιμανιών που ανήκει στην οικογένεια Aponte, δισεκατομμυριούχου της Ιταλίας- έκαναν ούτως ή άλλως μια κοινή προσφορά.
Η κοινοπραξία της BlackRock δεν προσέλαβε επενδυτικές τράπεζες για να συμβουλεύσουν σχετικά με τη συμφωνία, αλλά διαπραγματεύτηκε απευθείας. Η Hutchison συμβουλεύτηκε από την Goldman Sachs εκτός από την Corbat.
Ο Diego Aponte, στην οικογένεια του οποίου ανήκουν οι εταίροι της GIP, η TIL και η Mediterranean Shipping Co., βοήθησε στις διαπραγματεύσεις για την κοινοπραξία BlackRock και ο ανταγωνισμός ήταν έντονος, δήλωσε ένα άτομο που συμμετείχε στη συμφωνία. Οι αμερικανικοί κολοσσοί της ιδιωτικής αγοράς Blackstone και KKR κατέθεταν επίσης προσφορές.