Ναυπηγεία: Η πρωτιά της Ασίας και η ισχυρή θέση της Ευρώπης

Το στοίχημα των ναυπηγείων της Ευρώπης είναι η στροφή σε πιο εξελιγμένα τεχνολογικά προϊόντα. Δείτε το top10 του κόσμου

Ναυπηγείο της Hyundai © HD Hyundai Heavy Industries

Με τη  Hyundai Heavy Industries να κατασκευάζει περίπου 100 πλοία το 2024 και τη Samsung Heavy Industries περίπου 80, εταιρείες που εδρεύουν στην Ασία, φαίνεται πως κατέχουν ηγετικό ρόλο, καθώς τα ναυπηγεία τους βρίσκονται στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης. Τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία κατέχουν, πάντως, τέσσερις θέσεις στην πρώτη δεκάδα των ισχυρότερων ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων του κόσμου και αναμένεται να επωφεληθούν από την αύξηση των αμυντικών δαπανών στη Γηραιά Ήπειρο. Το στοίχημα των ναυπηγείων της Ευρώπης είναι, όμως, η στροφή σε πιο εξελιγμένα τεχνολογικά προϊόντα, μακριά από τις φρεγάτες και τα άλλα πολεμικά πλοία που αποτελούν την παραδοσιακή τους δραστηριότητα.

Ποια είναι, όμως, τα μεγαλύτερα ναυπηγεία του πλανήτη με βάση την παραγωγή του 2024 ή του 2023; Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Hyundai Heavy Industries της Νότιας Κορέας με δεύτερη την Samsung Heavy Industries. Το ναυπηγείο της China State Shipbuilding Corp., το ισχυρότερο της Κίνας βρέθηκε στην τρίτη θέση με βάση την περυσινή παραγωγή. Η κατάταξη είναι η εξής:

  1. Hyundai Heavy Industries (Νότια Κορέα)

Ιδρύθηκε το 1972 και βρίσκεται στο Ουλσάν της Νότιας  Κορέας και θεωρείται το μεγαλύτερο ναυπηγείο στον κόσμο. Είναι διάσημο για την ικανότητά του να κατασκευάζει τεράστια και τεχνολογικά προηγμένα πλοία όπως LNG carriers, πλοία μεταφοράς καθώς και πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η Hyundai Heavy Industries κατασκεύασε περίπου 100 πλοία το 2024 ενώ τα οικονομικά της παρουσίασαν εντυπωσιακή οικονομική ανάπτυξη. Συγκεκριμένα, το καθαρό κέρδος της εταιρείας αυξήθηκε σχεδόν 25 φορές, φτάνοντας τα 621,5 δισεκατομμύρια  γουόν (περίπου 429 εκατομμύρια δολάρια).  Ταυτόχρονα, το λειτουργικό κέρδος της  εκτιμάται ότι ανήλθε σε περίπου 3 τρις.  γουόν, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 50% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

  1. Samsung Heavy Industries (Νότια Κορέα)

Η εταιρεία  ιδρύθηκε το 1974 και πλέον κατατάσσεται στο ‘ Big Three’ (με Hyundai και Hanwha) ναυπηγείων της  χώρας. Αποτελείται από 3 ξηρές αποβάθρες και 5 πλωτές. . Ειδικεύεται στην κατασκευή μεγάλων πλοίων, όπως τάνκερ, LNG  και offshore πλατφόρμες. To 2024 κατασκεύασε περίπου 80 πλοία ενώ τα οικονομικά της παρουσίασαν επίσης μια εντυπωσιακή ανάπτυξη. Το EBITDA της Samsung Heavy Industries έφτασε το υψηλότερο σημείο του τελευταίου πενταμήνου τον Σεπτέμβριο του 2024, με την αξία να υπολογίζεται στα 686 δις. γουόν. Η εταιρεία, επιπλέον, κατέχει ηγετική θέση στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία  με 8,72 εκατομμύρια CGTs (υπολογισμό του όγκου και της παραγωγικής ικανότητας ενός πλοίου) σε παραγγελίες πλοίων το 2024, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση παγκοσμίως.

  1. China State Shipbuilding Corporation (CSSC) (Κίνα)

Ιδρύθηκε το 1999 και είναι ο μεγαλύτερος ναυπηγικός όμιλος της χώρας. Είναι κρατικά ελεγχόμενος  και έχει ως κύριο στόχο την κατασκευή εμπορικών πλοίων, στρατιωτικών πλοίων, πλοίων για offshore εφαρμογές και άλλων ειδικών ναυτικών κατασκευών. Το 2024, τα ναυπηγεία του CSSC παρέδωσαν 69 πλοία και έλαβαν νέες παραγγελίες για 128 μονάδες, καταγράφοντας αύξηση των παραδόσεων και των νέων παραγγελιών κατά 19% και 70% αντίστοιχα σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Τα καθαρά κέρδη της  εταιρείας για το πρώτο εξάμηνο του 2024 εκτιμώνται κοντά στα 1,5 δισεκατομμύρια γουάν .

  1. China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) (Κίνα)

Ιδρύθηκε το 1999 και θεωρείται ένας από τους γίγαντες  της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Κίνα ενώ έχει και σημαντική παρουσία στη διεθνή ναυπηγική βιομηχανία. Ειδικεύεται στην κατασκευή εμπορικών πλοίων, όπως φορτηγά πλοία, πλοία μεταφοράς LNG, και στρατιωτικών πλοίων. Η εταιρεία είναι ενεργή και στην κατασκευή ειδικών πλατφορμών και πλοίων για offshore εφαρμογές. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας ανήλθαν σε 532,4 εκατομμύρια γουάν το έτος 2024, σημειώνοντας αύξηση,  σε σχέση με τα 192,1 εκατομμύρια γουάν της αντίστοιχης περιόδου του προηγούμενου έτους.

  1. Mitsubishi Heavy Industries (Ιαπωνία)

Ιδρύθηκε το 1884 και αποτελεί μια από τις κορυφαίες εταιρείες παγκοσμίως στον σχεδιασμό και την κατασκευή μεγάλων πλοίων και βιομηχανικών προϊόντων. Έχει εξειδίκευση στην κατασκευή πλοίων μεταφοράς LNG, με αρκετά από τα πλοία αυτά να εξυπηρετούν τη διεθνή αγορά. Το 2024, η εταιρεία παρουσίασε σημαντική αύξηση στα έσοδα και τα κέρδη της. Συγκεκριμένα, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 8,8% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας τα 3,5 δισεκατομμύρια γουάν. Τα κέρδη αυξήθηκαν κατά 38% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος ενώ  τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 172 δισεκατομμύρια γουάν, σημειώνοντας αύξηση κατά 34  δισεκατομμύρια σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

  1. Meyer Werft (Γερμανία)

Ιδρύθηκε το 1795 και έχει εξελιχθεί σε μια από τις κορυφαίες εταιρείες στον τομέα της ναυπηγικής βιομηχανίας, εξειδικευμένη στην κατασκευή μεγάλων κρουαζιερόπλοιων κατατάσσοντας τη στην 4η θέση παγκοσμίως. Το έτος 2024, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση και η πολιτειακή κυβέρνηση της Κάτω Σαξονίας συμφώνησαν να αποκτήσουν περίπου το 80% των μετοχών της Meyer Werft, επενδύοντας 400 εκατομμύρια ευρώ και παρέχοντας εγγυήσεις δανείων ύψους 2,8 δισεκατομμυρίων ευρώ.

  1. Fincantieri (Ιταλία)

Η εταιρείαιδρύθηκε το 1959 και είναι γνωστή για την κατασκευή πολυτελών κρουαζιερόπλοιων, επιβατηγών πλοίων, αλλά και εμπορικών και στρατιωτικών σκαφών. Δύο από τα πιο σημαντικά ναυπηγεία της εταιρείας είναι το Monfalcone Shipyard και το Ancona Shipyard. Στους πρώτους εννέα μήνες του 2024, η Fincantieri κατέγραψε έσοδα ύψους 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 ενώ το λειτουργικό κέρδος προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθε σε 328 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένο κατά 19% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Ακόμη, το 2024 η Fincantieri παρέδωσε 69 πλοία παγκοσμίως και έχει νέες παραγγελίες για περισσότερα από 100 πλοία.

  1. BAE Systems (Ηνωμένο Βασίλειο)

Το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Βρετανίας, με ειδίκευση στην κατασκευή στρατιωτικών πλοίων και αεροπλανοφόρων για το βρετανικό ναυτικό. Το 2024 τα οικονομικά αποτελέσματα του ναυπηγείου παρουσίασαν αύξηση κατά 14%, τόσο στα έσοδα όσο και στα λειτουργικά κέρδη.  Τα έσοδα της ανήλθαν στα 28 δις δολάρια ενώ το λειτουργικό κόστος στα 3 δις. δολάρια.

  1. Newport News Shipbuilding (ΗΠΑ)

Αποτελεί το μεγαλύτερο ναυπηγείο στον κόσμο για αμυντικά σκάφη και είναι υπεύθυνο για την κατασκευή αεροπλανοφόρων του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ. Το τέταρτο τρίμηνο του 2024, τα έσοδα ανήλθαν σε 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια, μειωμένα κατά 4,6% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023 ενώ το λειτουργικό κέρδος για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ανήλθε στα 38 εκατομμύρια δολάρια. Το καθαρό κέρδος για το τρίτο τρίμηνο του 2024 ήταν 101 εκατομμύρια δολάρια ή 2,56 δολάρια ανά μετοχή.

  1. VARD (Νορβηγία)

Το ναυπηγείο  VARD, που ανήκει στην Fincantieri  (έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές πλοίων στον κόσμο), κατασκευάζει και παρέχει υπηρεσίες συντήρησης για πλοία, με εξειδίκευση στα offshore πλοία και τα πλοία ειδικών χρήσεων όπως αλιευτικά και πλοία υποστήριξης. Τον Δεκέμβριο του 2023, η εταιρεία υπέγραψε συμβόλαια αξίας σχεδόν 8 δισεκατομμυρίων NOK, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη μηνιαία παραγγελία στην ιστορία της ενώ 1 χρόνο αργότερα και συγκεκριμένα τον Οκτώβρη του 2024, η Island Offshore ανέθεσε στη VARD την κατασκευή δεύτερου υβριδικού σκάφους για θαλάσσιες κατασκευές, με προγραμματισμένη παράδοση στις αρχές του 2027.

ΙΛΥΔΑ
-0.30%
1.66
AKTR
-1.71%
5.18
ΔΕΗ
0.00%
13.00
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.26%
3.85
ΕΛΠΕ
0.77%
7.87
ΠΕΤΡΟ
-0.25%
7.90
ΟΛΠ
-2.12%
32.25
TITC
0.74%
40.60
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1.38%
18.54
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.40
ΛΟΥΛΗ
0.00%
3.27
ΛΕΒΠ
0.85%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
0.32%
1.27
NOVAL
0.20%
2.52
ΙΝΤΚΑ
-0.16%
3.05
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.70
ΔΡΟΜΕ
0.28%
0.35
ACAG
0.50%
5.98
ΑΣΚΟ
0.64%
3.15
ΚΥΡΙΟ
0.00%
1.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
-1.74%
0.23
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
BOCHGR
0.00%
5.50
ΚΕΚΡ
-0.39%
1.28
ΠΛΑΘ
-1.89%
3.89
ΡΕΒΟΙΛ
1.49%
1.70
ΕΛΛ
-0.34%
14.75
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
-1.16%
0.34
ΟΠΑΠ
0.35%
17.09
ΜΥΤΙΛ
0.83%
36.50
ΔΟΜΙΚ
0.00%
2.63
ΦΡΛΚ
-0.24%
4.14
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΣΑΡ
5.88%
12.96
ΟΤΟΕΛ
1.85%
11.00
ΚΡΙ
2.31%
15.50
ΙΑΤΡ
0.53%
1.90
ΠΑΙΡ
-5.88%
0.96
ΜΟΤΟ
1.11%
2.73
ΣΠΕΙΣ
0.71%
5.66
ΚΟΡΔΕ
-0.23%
0.44
ΠΡΟΦ
-0.59%
5.03
ΒΟΣΥΣ
0.00%
2.42
ΕΛΙΝ
1.43%
2.13
OPTIMA
0.00%
14.62
ΑΚΡΙΤ
0.68%
0.75
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
20.22
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
4.51%
0.28
ΑΑΑΚ
-2.00%
4.90
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
8.80
ΒΙΟΚΑ
1.19%
1.70
ΠΑΠ
0.00%
2.54
ΙΝΤΕΤ
0.00%
1.17
ΠΕΙΡ
0.56%
4.70
ΜΙΝ
-0.80%
0.50
ΕΤΕ
0.13%
9.38
ΒΙΟΤ
6.84%
0.25
ΑΛΜΥ
1.56%
4.24
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.12%
1.61
ΜΕΝΤΙ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
1.23%
21.42
ΟΛΘ
-1.41%
27.90
ΣΕΝΤΡ
-0.59%
0.34
ΕΕΕ
1.64%
40.88
ΚΟΥΕΣ
0.00%
6.27
ΕΥΔΑΠ
0.17%
5.91
ΜΙΓ
0.00%
2.84
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.24
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΛΑΝΑΚ
4.00%
1.04
CENER
0.53%
9.44
ΝΑΥΠ
-3.02%
0.77
ΙΝΤΕΚ
0.99%
6.14
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
ΚΑΡΕΛ
1.85%
330.00
ΑΤΤ
-1.11%
0.71
ΑΤΤΙΚΑ
1.29%
2.35
ΕΣΥΜΒ
0.45%
1.13
ΕΥΡΩΒ
-3.15%
2.49
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
-0.86%
2.30
ΑΔΜΗΕ
0.76%
2.65
DIMAND
0.12%
8.32
ΒΙΟΣΚ
0.00%
1.49
ΑΒΑΞ
-1.39%
2.13
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0.42%
2.36
ΠΛΑΚΡ
1.33%
15.20
ΛΑΒΙ
-0.63%
0.79
EVR
-1.18%
1.67
ΓΕΒΚΑ
0.00%
1.49
ΑΛΦΑ
1.58%
2.05
ΟΤΕ
-2.42%
14.94
ΜΕΒΑ
2.51%
4.08
ΑΣΤΑΚ
0.28%
7.20
ΞΥΛΠ
9.19%
0.40
ΙΝΛΟΤ
-1.92%
1.02
CNLCAP
-0.71%
7.00
ΑΤΕΚ
-9.09%
1.10
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
-1.50%
1.97
ΔΑΑ
-0.63%
8.83
ΑΝΔΡΟ
0.00%
6.44
ΞΥΛΚ
-0.76%
0.26
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0.83%
5.95
ΜΠΕΛΑ
-0.54%
25.82
ΚΟΥΑΛ
-1.25%
1.27
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
-1.09%
1.36
ΕΛΧΑ
0.00%
2.14
ΑΡΑΙΓ
-0.46%
10.93
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
-3.24%
3.58
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
-0.63%
4.72
ΟΛΥΜΠ
0.40%
2.53
ΑΒΕ
0.72%
0.42
ΛΟΓΟΣ
-3.45%
1.68
ΠΕΡΦ
-0.98%
5.04
ΤΡΑΣΤΟΡ
1.59%
1.28
ΕΛΤΟΝ
-0.77%
1.80
ΒΙΣ
0.00%
0.00
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
-1.50%
6.55
AEM
1.18%
4.64
ΒΙΟ
0.00%
5.74
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
0.41%
4.96
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0.13%
0.79
ΣΙΔΜΑ
0.66%
1.52
ΣΠΙ
1.69%
0.60
ΕΒΡΟΦ
-1.09%
1.82
ΜΠΡΙΚ
0.42%
2.37