Τον τελευταίο χρόνο (Μάρτιος 2024 – Μάρτιος 2025) ο ελληνικός εμπορικός στόλος αυξήθηκε σε αριθμό πλοίων αλλά μειώθηκε σε ολική χωρητικότητα (GT) και εκτόπισμα φορτίου (DWT). Σύμφωνα τα στοιχεία της S&P, που κάθε χρόνο συγκεντρώνει και αναλύει η Ελληνοβρετανική Επιτροπή Ναυτικής Συνεργασίας (Committee του Λονδίνου) , στις 3 Μαρτίου 2025 τα -ελληνικών συμφερόντων- πλοία διαφόρων κατηγοριών ήταν 4.221 (από 4.212 έναν χρόνο πριν), συνολικής χωρητικότητας 354.092.466 DWT και 208.010.850 GT. Σε σχέση με την προηγούμενη καταμέτρηση, ο ελληνικός στόλος είναι αυξημένος κατά 9 πλοία, εμφανίζοντας όμως μείωση 1.117.034 DWT και 241.738 GT αντίστοιχα.
Σημειώνεται ότι στα αντληθέντα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τα 456 πλοία διαφόρων κατηγοριών που έχουν παραγγελθεί σε ναυπηγεία, συνολικής χωρητικότητας 43.186.564 DWT και 27.035.837 GT. Πρόκειται για αύξηση 23%, γεγονός που επιβεβαιώνει τη στροφή των Ελλήνων πλοιοκτητών σε πλοία νέας και πράσινης τεχνολογίας στο πλαίσιο της εναρμόνισης με τους στόχους του net Zero στη ναυτιλία έως το 2050.
Αξιοσημείωτο είναι ότι τα ελληνόκτητα πλοία αντιπροσωπεύουν το 22,7% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 15,8% του παγκόσμιου στόλου μεταλλευμάτων και χύδην φορτίων και το 9,4% του στόλου υγροποιημένου αερίου. Επίσης, ο ελληνόκτητος στόλος ανέρχεται στο 6,5% του παγκόσμιου στόλου από άποψη αριθμού πλοίων, στο 12,3% από άποψη GT και στο 14,5% από άποψη DWT.

Διάγραμμα με τα ελληνόκτητα πλοία σε σχέση με τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο © S&P
Σε πόσα πλοία κυματίζει η ελληνική σημαία
Ο στόλος που είναι νηολογημένος υπό ελληνική σημαία έχει μειωθεί ελαφρώς όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, στα 480 πλοία (11,4% του συνολικού εμπορικού στόλου ελληνικών συμφερόντων), χωρητικότητας 48.717.807 DWT. «Αυτό αντανακλά την ανάγκη η ελληνική σημαία να είναι λιγότερο γραφειοκρατική και πιο ευέλικτη» αναφέρει το Committee του Λονδίνου. Η «μερίδα του λέοντος», με διαφορά, μοιράζεται σε Λιβερία (27,2%, 1.149 ελληνόκτητα πλοία) και Νησιά Μάρσαλ (24,5%, 1.036 ελληνόκτητα πλοία). Τον τελευταίο χρόνο προστέθηκαν 16 πλοία, όπου πλέον κυματίζει η ελληνική σημαία. Ωστόσο, καταγράφεται ελαφρά μείωση σε όρους DWT 2.976.462 και σε όρους GT 1.207.856.
Αυξητική τάση παρουσιάζει η σημαία της Πορτογαλίας (62 πλοία, αριθμός ρεκόρ), η σημαία της Μάλτας (51 πλοία) και της Κύπρου (19 πλοία). Στον αντίποδα, η σημαία των Νήσων Μάρσαλ κατέβηκε από 60 ελληνόκτητα πλοία, του Παναμά από 27, του νησιωτικού συμπλέγματος Μπαχάμες από 12 και της Λιβερίας από 10 πλοία.

Διάγραμμα με τις σημαίες χωρών που κυματίζουν στα ελληνόκτητα πλοία © S&P
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, η ελληνική σημαία παραμένει στην τέταρτη θέση παγκοσμίως σε όρους DWT, καθώς αντιπροσωπεύει το 13,8% του συνολικού DWT του ελληνόκτητου στόλου. Σε όρους DWT, ακολουθούν ο Παναμάς με 300 πλοία 20.054.910 DWT, η Κύπρος με 253 πλοία 18.561.879 DWT και οι Μπαχάμες με 190 πλοία 15.904.923 DWT. Επιπλέον, ο συνολικός αριθμός των πλοίων που είναι νηολογημένα υπό σημαίες της ΕΕ ανέρχεται σε 1.414, που αντιστοιχεί στο 33,5% του ελληνικού στόλου. Ο αριθμός αυτός είναι αυξημένος, σε σύγκριση με τον περυσινό αριθμό των 1.278 πλοίων, ο οποίος αντιπροσώπευε το 30,3% του ελληνικού στόλου.

Πίνακας με τα ελληνόκτητα πλοία που άλλαξαν σημαία © S&P
Μειώθηκε ο ελληνικός εμπορικός στόλος
Σύμφωνα με το Commitee του Λονδίνου, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και των επικείμενων κανονιστικών απαιτήσεων, σημειώθηκαν μικρές αυξήσεις και μειώσεις στις περισσότερες κατηγορίες του ελληνόκτητου στόλου. Ειδικότερα, μικρή μείωση του ελληνικού στόλου ως ποσοστό του παγκόσμιου στόλου καταγράφηκε σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, σε σχέση με πέρυσι.
Αναφορικά με τη μέση ηλικία του εμπορικού στόλου, που ελέγχεται από Έλληνες πλοιoκτήτες, διαμορφώνεται στα 14,2 έτη (18,5 έτη η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου). Σε όρους GT και DWT, είναι 12,6 και 12,5 έτη αντίστοιχα, έναντι 13,5 και 13,3 ετών του παγκόσμιου στόλου. Σημειώνεται ότι ο μέσος όρος ηλικίας του υφιστάμενου στόλου υπό ελληνική σημαία κατέγραψε μικρή αύξηση σε σχέση με τον αριθμό των πλοίων, καθώς ανέρχεται πλέον σε 16,3 έτη, έναντι 15,5 το 2024. Μικρή αύξηση σημειώθηκε και σε όρους GT και DWT, με τιμές 10,7 και 10,3 αντίστοιχα, έναντι 10,3 και 9,9 ετών το 2024.

Η πορεία της ελληνικής ναυτιλίας σε αριθμό πλοίων, DWT και GT από το 1988 μέχρι τον Μάρτιο του 2025 © S&P