THEPOWERGAME

Οι παγκόσμιες ναυτιλιακές εταιρείες από την AP Moller-Maersk A/S έως την Cosco Shipping Holdings Co., οι οποίες κατέγραψαν απρόσμενα κέρδη το 2024, ενδέχεται να δουν τα κέρδη τους να εξανεμίζονται το 2025, καθώς μια πιθανή επαναλειτουργία της διαδρομής της Ερυθράς Θάλασσας και οι τιμωρητικοί δασμοί των ΗΠΑ είναι προ των πυλών.
Τα σχέδια του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ για τη θέσπιση νέων δασμών βλάπτουν το εμπόριο, ενώ η προοπτική μιας διαρκούς εκεχειρίας στη Μέση Ανατολή θα μπορούσε να ανακατευθύνει την κυκλοφορία πίσω μέσω της διώρυγας του Σουέζ, οδηγώντας τους ναύλους χαμηλότερα.
Οι παγκόσμιες τιμές των γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 5,9% σε διαδοχική βάση την εβδομάδα που έληξε στις 27 Φεβρουαρίου, αφού νωρίτερα έπεσαν κάτω από τα 3.000 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών για πρώτη φορά από τις αρχές Μαΐου, σύμφωνα με τα στοιχεία του World Container Index. Ο δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης έχει χάσει 57% από την κορύφωσή του τον Ιούλιο.
«Η βιομηχανία τακτικών γραμμών είναι μια ευμετάβλητη βιομηχανία, ευάλωτη σε εκρήξεις και πτώσεις», δήλωσε ο αναλυτής Lee Klaskow της Bloomberg Intelligence. Οι ναυτιλιακές εταιρείες «πιθανότατα δεν θα είχαν μια καλή χρονιά χωρίς την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα», δήλωσε ο Klaskow, εκτιμώντας ότι οι παρακάμψεις μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας πρόσθεσαν 10 έως 15 ημέρες στα ταξίδια.
«Δεν φαίνεται να υπάρχουν οργανικές κινητήριες δυνάμεις που θα βοηθήσουν στην αναχαίτιση της συνεχιζόμενης πτώσης το 2025», ανέφεραν ο Klaskow και ο συνάδελφος αναλυτής της BI Kenneth Loh σε ερευνητικό σημείωμα της 20ής Φεβρουαρίου.
Οι αυξημένοι δασμοί των ΗΠΑ στα κινεζικά προϊόντα θα μειώσουν πιθανότατα τον όγκο της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων κατά 1,5 έως 2 ποσοστιαίες μονάδες το 2025, σύμφωνα με τον αναλυτή της Kepler Cheuvreux Axel Styrman, ο οποίος εκτιμά ότι η ανάπτυξη θα είναι 3,5% έως 4% όταν δεν λαμβάνονται υπόψη οι εισφορές. Η επαναλειτουργία των δρομολογίων της Ερυθράς Θάλασσας – που αναμένεται κάποια στιγμή μέσα στο έτος – θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση για τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων κατά περίπου 6%, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του.
Εάν υλοποιηθούν και τα δύο αυτά γεγονότα, η χρησιμοποίηση της χωρητικότητας – η οποία επίσης θα επηρεαστεί αρνητικά από τη συνεχιζόμενη υψηλή αύξηση του στόλου – θα υποστεί σοβαρές καθοδικές πιέσεις το 2025, με πιθανή μείωση των ναύλων spot κατά 30% έως 40% σε σύγκριση με το 2024», δήλωσε ο Styrman. Τα βραχυπρόθεσμα οφέλη από την εμπροσθοβαρή φόρτωση ενόψει των δασμών εξανεμίζονται επίσης από την Κίνα, δήλωσε ο Parash Jain, παγκόσμιος επικεφαλής της έρευνας μεταφορών και logistics της HSBC.
Τα σχέδια του Τραμπ απειλούν επίσης τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του κλάδου, έγραψαν σε σημείωμά τους οι αναλυτές της Citi, συμπεριλαμβανομένου του Kaseedit Choonnawat, λέγοντας ότι οι επικείμενοι δασμοί θα μπορούσαν να σημαίνουν υψηλότερο μοναδιαίο κόστος για τη διαδρομή του Ειρηνικού. Η Cosco Shipping φαίνεται να κινδυνεύει περισσότερο, δεδομένου του υψηλού μείγματος πλοίων κινεζικής κατασκευής, ενώ οι ταϊβανέζικες και ιαπωνικές εταιρείες γραμμών μπορεί να είναι δυνητικά ωφελημένες, ανέφεραν.
Η Maersk έχει προβλέψει κέρδη προ τόκων, φόρων, αποσβέσεων και αποσβέσεων ύψους 6 έως 9 δισ. δολαρίων το 2025, από 12,1 δισ. δολάρια πέρυσι. Η επαναλειτουργία της λωρίδας της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι τα μέσα του έτους θα υποδείκνυε το κατώτατο όριο του εύρους των προβλέψεων, αλλά θα μπορούσε να φθάσει στο υψηλό όριο εάν τα πλοία δεν μπορούν να διέλθουν από εκεί μέχρι το τέλος του έτους, δήλωσε στις 6 Φεβρουαρίου.
«Το 2025 φαίνεται να βρίσκεται σε ασταθές έδαφος» για τη Maersk, έγραψε σε σημείωμά του ο αναλυτής της Bernstein, Alex Irving.
Οι ασιατικές ναυτιλιακές εταιρείες, που θα υποβάλουν εκθέσεις τον επόμενο μήνα, αντιμετωπίζουν επίσης μείωση κερδών το 2025. Η Cosco με έδρα τη Σαγκάη, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο με βάση την αξία της αγοράς, υπερδιπλασίασε τα καθαρά κέρδη της πέρυσι, ανέφερε σε προκαταρκτική έκθεση τον Ιανουάριο. Η κοινή γνώμη δείχνει ότι τα κέρδη διολισθαίνουν σχεδόν κατά 50% φέτος.
Οι εταιρείες γραμμών της Ταϊβάν, που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων στον Ειρηνικό, το οποίο γενικά βλέπει μεγαλύτερες διακυμάνσεις στις τιμές των ναύλων, δεν διαφέρουν. Τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη της Evergreen Marine Corp. για το 2024 εκτιμάται ότι θα τετραπλασιαστούν, ωστόσο για το 2025 η πρόβλεψη είναι ότι υποχωρήσουν περισσότερο από 30%. Η Yang Ming Marine Transport Corp. θα μπορούσε να δει το 2024 τα καθαρά της έσοδα να δεκαπλασιάζονται, αλλά να διολισθαίνουν περισσότερο από 50% φέτος. Τα καθαρά κέρδη της ιαπωνικής Nippon Yusen KK για το οικονομικό έτος που λήγει τον Μάρτιο του 2026 αναμένεται να μειωθούν κατά 45%.
Η αβεβαιότητα δασμών
Η Maersk αναμένει ότι η καταναλωτική ζήτηση θα αψηφήσει τον εντεινόμενο εμπορικό πόλεμο, προβλέποντας αύξηση 4% στην παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων φέτος.
«Οι ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων αντιλαμβάνονται ότι η επαναλειτουργία της διώρυγας του Σουέζ θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις τιμές spot, ωστόσο φαίνεται ότι δεν πιστεύουν ότι οι δασμοί θα πλήξουν σοβαρά την αγορά», δήλωσε ο Styrman της Kepler Cheuvreux.
Η Hapag-Lloyd AG υποβάθμισε επίσης τον πιθανό αντίκτυπο των δασμών στην πιο πρόσφατη κλήση για τα κέρδη της. «Την πρώτη φορά που ο Τραμπ ήταν στην εξουσία, είδαμε σίγουρα τις επιπτώσεις των δασμών που επέβαλε για τα αγαθά που έβγαιναν από την Κίνα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Rolf Habben Jansen τον Ιανουάριο. «Αυτό δεν σήμαινε απαραίτητα ότι το παγκόσμιο εμπόριο μειώθηκε, αλλά είναι περισσότερο ότι οι ροές άλλαξαν. Και δεν θα με εξέπληττε αν αυτό θα είναι κάτι παρόμοιο και αυτή τη φορά».
Ο γαλλικός ναυτιλιακός κολοσσός CMA CGM SA, που ανήκει σε δισεκατομμυριούχο, μακροχρόνιος εταίρος των κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών, γίνεται πιο προσεκτικός.
«Το παρακολουθούμε πολύ στενά, συνεργαζόμαστε με τους πελάτες για να προετοιμάσουμε λύσεις, αν χρειαστεί», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής Ramon Fernandez κατά τη διάρκεια της παρουσίασης των κερδών του τέταρτου τριμήνου της εταιρείας. «Οι μεγαλύτερες εμπορικές ροές είναι από την Κίνα προς τις δυτικές οικονομίες, ιδίως προς τις ΗΠΑ, οπότε οτιδήποτε στοχεύει την Κίνα θα έχει αντίκτυπο σε όλους τους παίκτες».
Οι ασιατικοί ναυλωτές μπορεί να αναγνωρίσουν τις πιθανές επιπτώσεις των δασμών στα κέρδη τους στις κλήσεις τους για τα κέρδη τον επόμενο μήνα, αν και είναι απίθανο να ασχοληθούν ρητά με τα πρόσφατα προτεινόμενα τέλη για τα κινεζικά εμπορικά πλοία, δήλωσε ο Loh της BI. «Η συναίνεση της αγοράς υποδηλώνει ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα αυτή η πρόταση να αποτελεί διαπραγματευτική τακτική και να μην περάσει», είπε.
Διαβάστε επίσης
Επώνυμες κατοικίες: Ο νέος χάρτης πολυτέλειας στην Ελλάδα
Ρεύμα: Σταθερά τιμολόγια τον Μάρτιο, οι χρεώσεις ανά πάροχο
Εξοικονόμηση βενζίνης: Tips για πιο αποδοτική οδήγηση