THEPOWERGAME

Δύο μέρες πριν λήξει η δεσμευτική προσφορά του ΟΛΘ για το 67% του ΟΛΒ, το διοικητικό συμβούλιο του υπερταμείου ακύρωσε τον διαγωνισμό. Η νέα διοίκηση του υπερταμείου δεν θέλησε να αφήσει τον προτιμητέο επενδυτή να παρατείνει την δέσμευση του στη σχετική προς υπογραφή σύμβαση, καθώς θεωρούνταν δεδομένη η ακύρωση του διαγωνισμού, ανεξαρτήτως του τι θα έβγαζε η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ).
Η ακύρωση αυτή, παρά τα όσα λέγονται για «ξάφνιασμα» της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), ήταν καθόλα αναμενόμενη. Αυτό έγινε σχεδόν αναπόφευκτο από τη στιγμή που τον Μάρτιο του 2024, το ΤΑΙΠΕΔ (νυν υπερταμείο) έβαλε στον «πάγο» τη διαδικασία υπογραφής της σύμβασης πώλησης του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ) αναμένοντας τα έργα αποκατάστασης του λιμένα. Η ακύρωση δε αυτή έγινε σχεδόν αναπόδραστη από τη στιγμή που σχεδόν ένα χρόνο μετά δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα.
Έτσι, τόσο το υπερταμείο, όσο και ο ΟΛΘ, δεν ήθελαν την ολοκλήρωση μιας σύμβασης που ξεκίνησε με άλλα δεδομένα πριν από δύο χρόνια και σήμερα υπάρχουν εντελώς διαφορετικά δεδομένα. Το τίμημα για τον ΟΛΒ που είχε καταθέσει η ΟΛΘ, 51 εκατ. ευρώ, είναι μεν υψηλό, αλλά δεν είναι και τέτοιο που να καθιστά απαραίτητη για το δημόσιο μια τέτοια αξιοποίηση. Όπως έδειξε και η περίπτωση του λιμένος της Αλεξανδρούπολης, ίσως να υπάρχουν και άλλες προοπτικές αν υπάρξει μια δημόσια αξιοποίηση του λιμένα.
Από την άλλη πλευρά και η διοίκηση του ΟΛΘ, παρά τα περί αντιθέτου λεγόμενα, δεν ήθελε την σύμβαση του ΟΛΒ. Το τίμημα υποβλήθηκε σε μια άλλη εποχή για το λιμάνι του Βόλου, που δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες κι επομένως είναι ακόμη υψηλότερο από αυτό που ήταν τον Αύγουστο του 2023, όταν έγινε η υποβολή των προσφορών.
Επίσης βασικός παράγοντας που η διοίκηση του ΟΛΘ δεν θέλει τη σύμβαση αυτή, είναι ότι ο οργανισμός αυτός έχει ν’ αντιμετωπίσει τα δικά του εσωτερικά ανοικτά μέτωπα. Αυτά είναι οι μετοχικές ανακατατάξεις, που λαμβάνουν χώρα στο εσωτερικό του με τη δημόσια πρόταση της Leonidsport, η δημιουργία του προβλήτα 6 στη Θεσσαλονίκη, η απουσία αξιόπιστων οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων του λιμένα Θεσσαλονίκης κ.ά. Και παρά το γεγονός ότι οι «πηγές» στον ΟΛΘ αναφέρουν ότι θα ζητήσουν εξηγήσεις, αυτό γίνεται αποκλειστικά για λόγους εντυπώσεων, παρά ουσίας.
Εξάλλου οι του ΟΛΘ, αλλά και οι άλλοι διαγωνιζόμενοι, γνωρίζουν πολύ καλά ότι νομικά το ΤΑΙΠΕΔ/υπερταμείο, μπορούσε να ακυρώσει τον διαγωνισμό ανά πάσα στιγμή. Μάλιστα, το τελευταίο διάστημα, η ακύρωση αυτή θα γίνονταν ούτως ή άλλως, ανεξαρτήτως της απόφασης που θα εκδώσει το ΣτΕ μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Η υπόθεση εκδικάσθηκε από το ανώτατο δικαστήριο, και το πιο πιθανό είναι ότι θα δικαιώσει το υπερταμείο και θα απορρίψει την προσφυγή του ομίλου Goldair, που ήταν ο δεύτερος επιλαχών επενδυτής στο λιμάνι.
Πολλοί εκτιμούν ότι υπήρξε αμερικανικός «δάκτυλος» στην ακύρωση αυτή του διαγωνισμού, με το σκεπτικό ότι, άλλο ένα λιμάνι της χώρας, θα έπεφτε στα χέρια του Ιβάν Σαββίδη. Η θεώρηση αυτή δεν συνάδει με το γεγονός ότι το ΝΑΤΟ και οι Αμερικάνοι, ήδη μεταφέρουν στρατιωτικό υλικό μέσω του λιμένα της Θεσσαλονίκης. Επίσης, αυτή τη στιγμή, είναι άλλες οι προτεραιότητες της αμερικανικής γραφειοκρατίας.
Τέλος, υπάρχουν και εκείνοι που θεωρούν ότι το λιμάνι του Βόλου προορίζεται να αποτελέσει στο μέλλον την πύλη εισόδου εμπορικών αγαθών από την Ινδία. Το σενάριο αυτό δεν είναι αδύναμο, αλλά δεν είναι και ο βασικός παράγοντας που οδήγησε στην ακύρωση του διαγωνισμού πώλησης του 67%. Για να αποτελέσει το λιμάνι του Βόλου πύλη εισόδου της Ευρώπης ενός τόσο μεγάλου κατασκευαστή, θα πρέπει να υπάρξει μια σοβαρή σιδηροδρομική σύνδεση, όχι μόνον του λιμένα με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, αλλά με τα διευρωπαϊκά δίκτυα, προκειμένου να είναι σε θέση οι Ινδοί να πλημυρίσουν την Ευρώπη με δικά τους, φθηνά προϊόντα.
Με τα παραπάνω η κυβέρνηση έκρινε ότι ο ΟΛΒ πρέπει να μπει προς το παρόν στο «συρτάρι», μέχρι το λιμάνι του Βόλου να καταστεί ξανά λειτουργικό και να σταθμιστούν οι νέες προοπτικές που θα δημιουργηθούν στο μέλλον.
Διαβάστε επίσης
Άγιος Βαλεντίνος: Τα δώρα που προτίμησαν οι Έλληνες καταναλωτές
Στα χέρια του Προκοπίου ο Αστέρας Βουλιαγμένης
Capital Ship Management: Τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας