Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Γιατί τρόμαξαν την κυβέρνηση οι επερχόμενες ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά

Την περασμένη Τρίτη 14 Ιανουαρίου έστειλαν οι ακτοπλόοι το μήνυμα ότι έρχονται αυξήσεις από 10% έως 12%, λόγω αλλαγής καυσίμων στη ναυτιλία που καταπλέει στη Μεσόγειο και την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου έγινε η σύσκεψη του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, με τον υπ. Ναυτιλίας, Χρήστο Στυλιανίδη, και άλλους παράγοντες, προκειμένου να συζητηθεί το θέμα.

Η κυβέρνηση έδειξε υψηλά αντανακλαστικά  τόσο επειδή τα τελευταία χρόνια «ταλαιπωρείται» πολιτικά και δημοσκοπικά λόγω της αμείωτης ακρίβειας, αλλά κι επειδή τα ναύλα της ακτοπλοΐας είναι μεγάλης σημασίας για τη δημογραφία της χώρας σε μια ευαίσθητη περιοχή για τα εθνικά θέματα. Μπορεί η κίνηση στο Αιγαίο και στο Ιόνιο να αυξάνει λόγω τουρισμού και οι ακτοπλόοι να μην επηρεάζονται από τη μείωση της εγχώριας κίνησης που προκαλούν οι αυξήσεις, αλλά οι νησιωτικές γραμμές είναι μεγάλης σημασίας για τους μόνιμους κατοίκους εκεί, ειδικά εκτός τουριστικής περιόδου.

Το βασικό άγχος της κυβέρνησης είναι η επικείμενη ακρίβεια στις θαλάσσιες μεταφορές. Από τις αρχές της πληθωριστικής κρίσης (α’ εξάμηνο 2022), το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών έχει ανέλθει πάνω από 30%, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Αν εφαρμοστούν και οι νέες αυξήσεις, το κόστος μεταφοράς επιβατών και οχημάτων στα νησιά και τα άλλα ηπειρωτικά λιμάνια της χώρας θα εκτοξευθεί στα τελευταία 2-3 χρόνια στο 50%, ίσως και περισσότερο.

Τι υποστηρίζουν οι ακτοπλόοι για την ακρίβεια στα εισιτήρια

Σημειώνεται ότι οι ακτοπλόοι δεν θέτουν μόνο την αύξηση του λειτουργικού κόστους από το «πρασίνισμα» των καυσίμων της ναυτιλίας (10% έως 12%). Θέτουν επίσης το θέμα των σημαντικών αυξήσεων που έδωσαν στις αμοιβές των πληρωμάτων των πλοίων (+7% στην τελευταία διετία), οι οποίες δεν πέρασαν στις τιμές των ναύλων. Επίσης, θέτουν τις ετήσιες αναπροσαρμογές των τιμολογίων τους στα όρια του πληθωρισμού, όπως επιβάλλει η σχετική νομοθεσία.

Πέρυσι ο πληθωρισμός έκλεισε στο 2,6%, μια αύξηση που θεωρητικά πρέπει να περάσει αυτήν την περίοδο στις τιμές των εισιτηρίων. Και στις ανατιμήσεις αυτές δεν υπεισέρχεται ακόμη η τελευταία αύξηση της τιμής του πετρελαίου, η οποία έχει φέρει την τιμή του βαρελιού στα 80 δολ. ΗΠΑ.

Πώς αντιδρά η κυβέρνηση

Η κυβέρνηση, από την άλλη πλευρά, που είδε κι έπαθε να «γλιτώσει» από τον πληθωρισμό των τροφίμων και του λαδιού, τώρα βρίσκεται αντιμέτωπη με τον πληθωρισμό του κόστους των υπηρεσιών. Τόσο τα αεροπορικά εισιτήρια, όσο και τα άλλου είδους εισιτήρια (χερσαίων και θαλάσσιων) μεταφορών έχουν εκτοξευθεί. Αυτό δίνει την ευκαιρία στην αντιπολίτευση και ειδικά στο ΠΑΣΟΚ να φέρνει τη κυβέρνηση σε δύσκολη θέση, όπως συνέβη με τις χρεώσεις των τραπεζών ή τα ασφάλιστρα υγείας των ιδιωτών.

Έτσι, η «θορυβημένη» κυβέρνηση από τις προειδοποιήσεις των ακτοπλόων έτρεξε μπροστά για να προλάβει την αντιπολίτευση. Στη συνάντηση που έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου, αν και αποφάσεις δεν λήφθηκαν, εντούτοις φαίνεται να σχηματοποιούνται κάποια μέτρα. Το πιο εύλογο θεωρείται η «περιχαράκωση» του κόστους εκπομπών ρύπων της ναυτιλίας.

Αυτό εκτίμησε και ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, ο οποίος πρόσφατα δήλωσε ότι «δεν μπορώ να αποδεχτώ το ETS (ΣΕΔΕ) της ακτοπλοΐας ή της ναυτιλίας γενικά να πηγαίνει αλλού. Πρέπει να επανέρχεται ως αποζημίωση στην ακτοπλοΐα και τη ναυτιλία». Το ΣΕΔΕ (Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών) είναι οι αποζημιώσεις που καταβάλλουν οι ρυπαίνοντες του περιβάλλοντος και συνιστά το αντικίνητρο διατήρησης παλιών και ρυπογόνων πλοίων. Ο υπουργός Ναυτιλίας παραδέχτηκε ότι, σύμφωνα με την Κομισιόν, το πως αξιοποιούνται οι πόροι του ΣΕΔΕ είναι θέμα του κάθε κράτους-μέλους.

Επομένως, φαίνεται ότι οι πόροι αυτοί στο ΣΕΔΕ θα δεσμευθούν για την εγχώρια ναυτιλία και μένει να φανεί το πώς θα επιστρέψουν σε αυτήν. Π.χ. θα επιδοτηθεί η κατανάλωση του «πράσινου» καυσίμου, που από 1ης Μαΐου θα είναι μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο (0,1% αντί 0,5% που είναι σήμερα) ή θα επιδοτηθεί η μετασκευή των πλοίων, έτσι ώστε να γίνουν πιο φιλικά στο περιβάλλον.

Επίσης, η κυβέρνηση εξετάζει ακόμη τρόπους μείωσης του κόστους της ναυτιλίας, μέσω επιδοτήσεων των άγονων γραμμών. Αν οι επιδοτήσεις αυτές είναι ικανοποιητικές, τότε η πίεση για την κάλυψη του αυξημένου λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών θα είναι μικρότερη. Πάντως, οι καταναλωτές θα πρέπει να προετοιμαστούν για νέες αυξήσεις στα ναύλα των εισιτηρίων, οι οποίες μπορεί να μη φτάνουν το 20%, που δείχνουν τα μεγέθη, αλλά σίγουρα θα υπάρξουν ανατιμήσεις.

Διαβάστε επίσης

Οι προτάσεις για την αύξηση του κατώτατου μισθού

Ακίνητα: Γιατί η Ισπανία φορολογεί 100% τους ξένους και τι σημαίνει για την Ελλάδα

Renault: Ο γαλλικός γίγαντας ξεπερνά τους Γερμανούς ανταγωνιστές

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!