THEPOWERGAME
Την πρόοδο που έχει σημειωθεί στις έξι στρατηγικές πρωτοβουλίες για την ακτοπλοΐα παρουσίασε αναλυτικά ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, στην ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) την προηγούμενη Τρίτη, 14 Ιανουαρίου. Η νέα πολιτική του υπουργείου βασίζεται στο τρίπτυχο ασφάλεια – εκσυγχρονισμός – αναδιάρθρωση και ήταν το κεντρικό μήνυμα με το οποίο ξεκίνησε την ομιλία του ο κ. Στυλιανίδης. Ο υπουργός Ναυτιλίας συμμετείχε σήμερα σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου καθώς αναζητείται φόρμουλα για τον περιορισμό των αυξήσεων στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ενόψει της καλοκαιρινής σεζόν.
Σε σχέση με τις έξι πρωτοβουλίες του υπουργείου, όπως τις παρουσίασε ο κ. Στυλιανίδης στην ημερίδα του ΣΕΕΝ, η πρώτη έχει να κάνει με μια τεχνολογική αναβάθμιση, τη λεγόμενη ψηφιακή πύλη -«Δικαιώματα επιβατών». Τα δικαιώματα των επιβατών συνδέονται και βρίσκονται σε αυτήν την ψηφιακή πύλη και έχουν ως στόχο, πρώτον την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβάτη, αλλά και την ορθή ενημέρωσή του. Ταυτόχρονα, ανέφερε πως έχει γίνει εισαγωγή του παρατηρητηρίου τιμών, το οποίο θα είναι το σύγχρονο εργαλείο καταγραφής των πραγματικών τιμών, χωρίς να αγνοείται και η ανάγκη των εταιρειών για κερδοφόρα λειτουργία.
Δεύτερη πρωτοβουλία, οι χρονοθυρίδες, δηλαδή ο ψηφιακός απόπλους και κατάπλους, οι οποίες θα είναι μια καινοτόμα πλατφόρμα ενός πληροφοριακού συστήματος για την ακτοπλοΐα. Συνδέονται άμεσα με την ασφάλεια, τις αδυναμίες των λιμενικών υποδομών στα νησιά, αλλά και με την αυτοματοποίηση των διαδικασιών απόπλου-κατάπλου και την παρακολούθηση των νομολογιών, κάνοντας λόγο πως «η εικόνα της ελληνικής ακτοπλοΐας και ο ελληνικός τουρισμός είναι κάτι το οποίο αξίζει κάποιος να επαινέσει, διότι έχει αρχή, μέση και τέλος, έχει ασφάλεια, ξέρει κάποιος πότε θα μπει στο πλοίο, ξέρει πότε θα βγει και πως οι επιβάτες και τα αυτοκίνητα θα βγουν σε διαφορετκή ώρα. Η χρηματοδότηση ανέρχεται στα 2,5 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ Μεταφορών και η διαγωνιστική διαδικασία θα ξεκινήσει σε λίγο καιρό».
Η τρίτη πρωτοβουλία είναι ένα πρωτοποριακό καινοτόμο μοντέλο Σύμπραξης Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), που, κατά τον κ. Στυλιανίδη, θα οδηγήσει στην ανανέωση ενός γερασμένου ακτοπλοϊκού στόλου, το οποίο θα αφορά τα πράσινα πλοία και θα ξεκινάει από τις άγονες γραμμές. Ο προϋπολογισμός του έργου αυτού ανέρχεται στα 80 εκατομμύρια ευρώ και υπάρχει η δυνατότητα υπερδέσμευσης επιπλέον 360 εκατομμυρίων ευρώ, επισήμανε ο υπουργός. Ακόμη, υποστήριξε πως στην περίπτωση που το σύνολο της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών μέσω του ΣΔΙΤ φθάσει γύρω στα 500 εκατομμύρια, τότε τα δεδομένα των άγονων γραμμών θα αλλάξουν και σε αυτήν την περίπτωση θα μπορέσουμε να δώσουμε πλοία στην ακτοπλοΐα, τα οποία θα ανανεώσουν τον ήδη γερασμένο υπάρχοντα στόλο. Σημειώνεται, πάντως, πως η αγορά είναι επιφυλακτική απέναντι στο συγκεκριμένο μοντέλο, των ΣΔΙΤ, καθώς θεωρεί πως δεν έχουν ακόμα απαντηθεί κρίσιμα ερωτήματα, ενώ η χρηματοδότηση είναι εξαιρετικά περιορισμένη σε σχέση με τις ανάγκες ανανέωσης του στόλου.
Η τέταρτη στρατηγική πρωτοβουλία αναφέρεται στο «master plan» του Αιγαίου, ενός σχεδίου «που θα είναι μια αξονική τομογραφία του Αιγαίου σε ό,τι αφορά τις λιμενικές υποδομές, τις γραμμές και τις ανάγκες βελτιστοποίησης», με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Ιούνιο του 2025.
Η πέμπτη στρατηγική πρωτοβουλία είναι ένα συνεργατικό σχήμα επιχειρήσεων (Maritime Cluster), που έχει σχέση με την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στη ναυτιλία. Ο κ. Στυλιανίδης ανέφερε πως στόχος είναι να στηριχθεί η δημιουργία του cluster μέσα από το ΕΣΠΑ με επιδοτήσεις απο 80 εκατομμύρια έως 160 εκατομμύρια ευρώ, κάτι το οποίο σημαίνει πως με μία μόχλευση (σ.σ. άντληση δανειακών κεφαλαίων) του 4%-5% θα φτάσουμε περίπου στα 700 εκατομμύρια. Το συνεργατικό σχήμα θα διαμορφωθεί σε τρεις κατευθύνσεις, με την πρώτη να αφορά τον ναυτιλιακό εξοπλισμό, ενώ στη δεύτερη κατεύθυνση βρίσκεται η σύνδεση του ναυτιλιακού εξοπλισμού με τη ναυπηγοεπισκευή.
«Ήρθε η ώρα σιγά-σιγά, μέσα από αυτά τα projects, να επαναφέρουμε κυρίως την ελληνική ναυπηγική στο προσκήνιο. Είναι κρίμα, είμαστε ο λαός της θάλασσας, είμαστε αυτοί που ξέρουμε, by DNA, τη θάλασσα, να μην μπορέσουμε σιγά-σιγά να χτίσουμε ναυπηγεία. Δεν λέω ότι θα ανταγωνιστούμε τους Κινέζους ή τους Νοτιοκορεάτες, αλλά τουλάχιστον να πάρουμε ένα κομμάτι αυτής της πίτας που λέγεται ναυπηγοεπισκευή», τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός. Στην τρίτη κατεύθυνση, του cluster, ο κ. Στυλιανίδης ανέφερε πάλι το «πρασίνισμα» των πλοίων. Τα πλοία αυτά θα είναι πιο μεγάλα και θα είναι πλοία που μπορούν να συνδεθούν είτε με επιδοτήσεις, είτε με ενίσχυση από ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, είτε ακόμη και από δάνεια που μπορεί να δώσει στο επόμενο χρονικό διάστημα το Ταμείο Ανάκαμψης.
Η έκτη και τελική στρατηγική πρωτοβουλία αφορά αποκλειστικά την αναδιάρθρωση και τον εκσυγχρονισμό του υπουργείου και του Λιμενικού Σώματος, με σημαντικό στόχο πρώτα την απλοποίηση και έπειτα την ψηφιοποίηση. Προβλέπονται μεγάλες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στη δομή του υπουργείου, του αρχηγείου του λιμενικού σώματος και στον εξυγχρονισμό της συντακτικής εκπαίδευσης, το οποίο και θεωρείται ένα μείζον θέμα. Η ναυτική εκπαίδευση και η έλλειψη καταρτιζόμενων ναυτικών είναι «βουνό», όπως επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Στυλιανίδης. «Έχει κοινωνικές προεκτάσεις, έχει προεκτάσεις που έχουν σχέση με την ίδια την ιδιαιτερότητα της χώρας, έχει προεκτάσεις ανταγωνισμού με τις υπόλοιπες χώρες, είναι παγκόσμιο πρόβλημα το πρόβλημα των ναυτών». Ολοκληρώνοντας, τόνισε πως χρειάζεται να πάμε ένα βήμα πιο μπροστά σε αυτά τα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης, για να δούμε τους νέους μας να επανέρχονται στη ναυτοσύνη.
Διαβάστε επίσης
Με τα όπλα παρά πόδα για είσοδο στην αμυντική τεχνολογία οι ελληνικές εταιρείες
Στο “Γιαγιά Κούκου” στο κέντρο, θα τρώγαμε όπως στης γιαγιάς μας;
Motor Oil: Στρέφει το βλέμμα της σε νέους τομείς της λιανικής