Γ.Δ.
1492.49 -0,04%
ACAG
+0,83%
6.08
BOCHGR
-0,42%
4.76
CENER
-0,92%
9.72
CNLCAP
0,00%
7.2
DIMAND
+0,61%
8.2
EVR
+0,34%
1.48
NOVAL
-0,21%
2.34
OPTIMA
-0,78%
12.8
TITC
-0,12%
41.45
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
+1,67%
1.83
ΑΒΕ
-0,43%
0.464
ΑΔΜΗΕ
-0,54%
2.745
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.8
ΑΛΜΥ
-1,52%
4.22
ΑΛΦΑ
-0,06%
1.6995
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-0,29%
10.2
ΑΣΚΟ
+0,94%
3.21
ΑΣΤΑΚ
-3,56%
7.04
ΑΤΕΚ
0,00%
0.59
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.78
ΑΤΤ
0,00%
0.79
ΑΤΤΙΚΑ
+0,90%
2.24
ΒΙΟ
0,00%
5.71
ΒΙΟΚΑ
+0,77%
1.96
ΒΙΟΣΚ
+1,92%
1.59
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.465
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,22%
18.36
ΔΑΑ
+0,12%
8.11
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
+0,81%
12.39
ΔΟΜΙΚ
+0,17%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,55%
0.327
ΕΒΡΟΦ
+2,05%
1.99
ΕΕΕ
+0,25%
32.3
ΕΚΤΕΡ
+0,67%
1.808
ΕΛΒΕ
0,00%
4.96
ΕΛΙΝ
0,00%
2.27
ΕΛΛ
-1,02%
14.55
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,45%
2.21
ΕΛΠΕ
-0,72%
7.625
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.08
ΕΛΤΟΝ
+1,60%
1.91
ΕΛΧΑ
+1,17%
2.16
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,41%
1.205
ΕΤΕ
+0,07%
8.026
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.38
ΕΥΔΑΠ
-0,67%
5.9
ΕΥΡΩΒ
-0,51%
2.321
ΕΧΑΕ
-1,06%
4.67
ΙΑΤΡ
+4,36%
1.675
ΙΚΤΙΝ
+0,14%
0.364
ΙΛΥΔΑ
+0,28%
1.82
ΙΝΚΑΤ
+0,11%
4.7
ΙΝΚΑΤΔ
+2,87%
0.0215
ΙΝΛΙΦ
-0,44%
4.54
ΙΝΛΟΤ
+0,37%
1.09
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.05
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.21
ΙΝΤΚΑ
-0,96%
3.1
ΚΑΡΕΛ
0,00%
350
ΚΕΚΡ
0,00%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.74
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.466
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.42
ΚΟΥΕΣ
+0,83%
6.1
ΚΡΙ
-0,63%
15.7
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.85
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.02
ΛΑΒΙ
+1,28%
0.79
ΛΑΜΔΑ
+0,56%
7.14
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
0,00%
0.27
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.6
ΛΟΥΛΗ
-0,68%
2.92
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
0,00%
3.89
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.35
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,36%
2.91
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΟΗ
+0,86%
21.18
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.78
ΜΟΤΟ
+4,11%
2.91
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
+0,46%
2.2
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
+0,49%
32.98
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.06
ΝΑΥΠ
+3,25%
0.826
ΞΥΛΚ
+0,34%
0.297
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
+3,30%
28.2
ΟΛΠ
+0,17%
29.4
ΟΛΥΜΠ
+0,79%
2.56
ΟΠΑΠ
-0,38%
15.88
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.8
ΟΤΕ
+0,27%
14.62
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.1
ΠΑΙΡ
+0,45%
1.105
ΠΑΠ
+1,98%
2.58
ΠΕΙΡ
+0,17%
4.117
ΠΕΡΦ
+0,35%
5.66
ΠΕΤΡΟ
+0,73%
8.28
ΠΛΑΘ
-0,36%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.1
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+0,33%
1.224
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.28
ΡΕΒΟΙΛ
+1,19%
1.705
ΣΑΡ
-0,18%
10.86
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,56%
0.36
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.595
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.9
ΣΠΙ
0,00%
0.632
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.6
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,81%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,48%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.21
ΦΡΛΚ
0,00%
3.96
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Έρχονται αυξήσεις τουλάχιστον 15% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Πιο αλμυρές θα γίνουν οι μετακινήσεις ανθρώπων και οχημάτων μέσω της ακτοπλοΐας το επόμενο διάστημα. Οι ακτοπλόοι, σύμφωνα με όσα διαμείφθηκαν στη χθεσινή ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), βλέπουν αυξήσεις τουλάχιστον 10% έως 12% το αμέσως επόμενο διάστημα. Μάλιστα, η αύξηση αυτή μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερη, αν συνυπολογιστούν οι άλλες επιμέρους μεταβολές λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Ήδη οι Μινωικές Γραμμές του ομίλου Γκρινάλντι ανακοίνωσαν από 7ης Ιανουαρίου την επιβολή «Μεσογειακού Περιβαλλοντικού Τέλους» στη γραμμή Πειραιάς – Μήλος – Ηράκλειο, που ανέρχεται σε 2,5 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο φορτηγού οχήματος.

Ειδικότερα, τόσο ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ, Διονύσης Θεοδωράτος, όσο και o διευθύνων σύμβουλος της Attica Group, Πάνος Δικαίος, μιλώντας χθες στην ημερίδα των ακτοπλόων, που διεξήχθη στο Ευγενίδειο Ίδρυμα, εκτίμησαν αύξηση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών λόγω της υποχρεωτικής αλλαγής τύπου καυσίμου.

Τα ακτοπλοϊκά μέσα από 1ης Μαΐου 2025 υποχρεωτικά θα κινούνται με έναν νέο τύπου καυσίμου (ντίζελ), πολύ πιο καθαρό από τον υφιστάμενο τύπο καυσίμου, που συνιστά ένα είδος μαζούτ. Το νέο καύσιμο περιέχει το 20% της ποσότητας του θείου που περιέχει το σημερινό και συνιστά ένα από τα μέτρα «πρασινίσματος» της διεθνούς και εγχώριας ναυτιλίας που επιβάλλουν η Κομισιόν και ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (IMO).

Η αλλαγή αυτή καυσίμου, σύμφωνα με τον κ. Θεοδωράτο, δεν αφήνει περιθώρια να μην υπάρξουν αυξήσεις. «Ποια είναι η διαφορά του ενός καυσίμου προ της 30ής/4 και μετά την 30ή/4;», αναρωτήθηκε ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ. Την απάντηση την έδωσε ο ίδιος. «Με τα μέχρι τώρα δεδομένα και στοιχεία για την τιμή του νέου καυσίμου, φαίνεται ότι το 10% έως 12% είναι αυτό που θα επιφέρει μια αύξηση στους ναύλους από 1ης Μαΐου».

Ωστόσο, φαίνεται ότι δεν θα είναι μόνον αυτή η αύξηση που θα περιλάβουν φέτος τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Οι συλλογικές συμβάσεις πληρωμάτων που υπογράφηκαν τα τελευταία δύο χρόνια περιέλαβαν αυξήσεις 7%, οι οποίες δεν έχουν περάσει ακόμη στα ναύλα. Επίσης, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η ελληνική ναυτιλία ξεκινά την αποπληρωμή μέρους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (ETS).

Όσον αφορά το τελευταίο, η εγχώρια ναυτιλία θα πρέπει από 30 Σεπτεμβρίου 2025 να ξεκινήσει να αποζημιώνει στο σύστημα ETS (European Trading System) το 40% των ρύπων που αποβάλλει. Σταδιακά και μέχρι το 2027, η καταβαλλόμενη αποζημίωση του 40% των ρύπων θα φτάσει στο 100% των ρύπων.

Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη επιβάρυνση, η οποία εκτιμάται ότι θα αντιμετωπιστεί μακροχρόνια με επενδύσεις 2 έως 3 δισ. ευρώ (σύμφωνα με το υπ. Ναυτιλίας) ή 3 έως 4 δισ. ευρώ (σύμφωνα με την ΣΕΕΝ), σε καθαρότερα καύσιμα και αποδοτικότερες μηχανές εσωτερικής καύσης. Ας μην ξεχνάμε ότι η εγχώρια ναυτιλία καθυστέρησε πολύ σε επενδύσεις εκσυγχρονισμού του στόλου της, λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης στη χώρα μας. Έτσι, σήμερα διαθέτει ιδιαίτερα γερασμένο και ενεργοβόρο στόλο.

Τέλος, όσον αφορά τις αυξήσεις στα ναύλα, θα πρέπει να συνυπολογιστεί ο πληθωρισμός, αλλά και η τελευταία αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Όσον αφορά τον πληθωρισμό, η ρύθμιση των τιμών των ναύλων προβλέπει κάθε χρόνο προσαρμογή τους με βάση τον ετήσιο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κάτι το οποίο, ωστόσο, όπως παραδέχθηκε ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ, δεν τηρήθηκε με ευλάβεια τα προηγούμενα 5-6 χρόνια. Πέρυσι ο πληθωρισμός έκλεισε στο 2,6%.

Όλα αυτά φανερώνουν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, τουλάχιστον 15% έως 20%. «Αναγκαζόμαστε και πάμε στο ντίζελ. Φεύγουμε από τα καύσιμα που είχαμε», είπε ο εφοπλιστής και πρόεδρος του Ευγενίδειου Ιδρύματος, Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης. «Συν τις μεγάλες αυξήσεις που δώσαμε στη ναυτεργασία και αν προσθέσει κάποιος τον πληθωρισμό στις πρώτες ύλες, στα υλικά, τότε, θέλοντας και μη, όλα αυτά συνεισφέρουν αυξητικά πολύ σημαντικά στα εισιτήρια των πλοίων».

Διαβάστε επίσης

Λουί Ντρέιφους: Ποιος είναι ο Όμιλος τιτάνας των αγροδιατροφικών εμπορευμάτων

Ελαιόλαδο: Η πτώση των τιμών παραγωγού και η τιμή στο ράφι

ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ ξεκινούν εργασίες πρόληψης πυρκαγιών κοντά σε δίκτυα

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!