Γ.Δ.
1497.96 -0,57%
ACAG
-0,17%
5.89
BOCHGR
+2,16%
4.73
CENER
+0,81%
9.91
CNLCAP
0,00%
7.2
DIMAND
-0,72%
8.22
EVR
+0,34%
1.49
NOVAL
+0,21%
2.34
OPTIMA
-0,31%
12.76
TITC
0,00%
39.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,12%
1.726
ΑΒΕ
-1,79%
0.44
ΑΔΜΗΕ
-0,37%
2.685
ΑΚΡΙΤ
+1,27%
0.8
ΑΛΜΥ
-1,55%
4.445
ΑΛΦΑ
-0,76%
1.6895
ΑΝΔΡΟ
-0,93%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-0,94%
10.5
ΑΣΚΟ
-0,99%
3.01
ΑΣΤΑΚ
-0,56%
7.1
ΑΤΕΚ
-2,60%
0.45
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
-3,57%
0.756
ΑΤΤΙΚΑ
-0,43%
2.29
ΒΙΟ
-0,68%
5.82
ΒΙΟΚΑ
-1,44%
2.05
ΒΙΟΣΚ
-1,85%
1.595
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.3
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.395
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.52
ΔΑΑ
+1,86%
8.208
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,08%
12.62
ΔΟΜΙΚ
-1,64%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,61%
0.328
ΕΒΡΟΦ
+1,58%
1.925
ΕΕΕ
+0,36%
33.5
ΕΚΤΕΡ
-1,06%
1.86
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+0,87%
2.32
ΕΛΛ
-0,34%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,17%
2.255
ΕΛΠΕ
-0,32%
7.705
ΕΛΣΤΡ
+0,48%
2.1
ΕΛΤΟΝ
+0,53%
1.88
ΕΛΧΑ
+0,24%
2.13
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,20%
1.23
ΕΤΕ
-0,97%
7.924
ΕΥΑΠΣ
+2,15%
3.33
ΕΥΔΑΠ
-0,67%
5.91
ΕΥΡΩΒ
-1,11%
2.308
ΕΧΑΕ
-1,13%
4.8
ΙΑΤΡ
-0,31%
1.63
ΙΚΤΙΝ
-1,11%
0.355
ΙΛΥΔΑ
+6,44%
2.48
ΙΝΚΑΤ
-1,24%
4.78
ΙΝΛΙΦ
-1,68%
4.68
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΕΚ
-1,12%
6.17
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.54
ΙΝΤΕΤ
-2,13%
1.15
ΙΝΤΚΑ
-0,98%
3.025
ΚΑΡΕΛ
0,00%
346
ΚΕΚΡ
+0,39%
1.28
ΚΕΠΕΝ
-0,57%
1.73
ΚΟΡΔΕ
-0,45%
0.444
ΚΟΥΑΛ
+3,07%
1.412
ΚΟΥΕΣ
+1,16%
6.08
ΚΡΙ
+1,59%
15.95
ΚΤΗΛΑ
-3,23%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-0,50%
1.005
ΛΑΒΙ
-1,49%
0.795
ΛΑΜΔΑ
-0,41%
7.33
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.01
ΛΕΒΚ
0,00%
0.26
ΛΕΒΠ
+28,85%
0.268
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.59
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.88
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.598
ΜΕΒΑ
-3,06%
3.8
ΜΕΝΤΙ
+1,32%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-0,68%
2.94
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-0,38%
21.22
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.85
ΜΟΤΟ
+0,55%
2.745
ΜΟΥΖΚ
-3,76%
0.64
ΜΠΕΛΑ
-2,71%
25.88
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
+0,46%
2.19
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-1,66%
34.3
ΝΑΚΑΣ
+0,67%
3.02
ΝΑΥΠ
+1,75%
0.814
ΞΥΛΚ
0,00%
0.292
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-0,90%
22
ΟΛΠ
-0,67%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-1,20%
2.48
ΟΠΑΠ
-0,63%
15.89
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,24%
0.815
ΟΤΕ
+0,20%
14.71
ΟΤΟΕΛ
-1,84%
10.68
ΠΑΙΡ
-2,41%
0.972
ΠΑΠ
+3,77%
2.48
ΠΕΙΡ
-1,30%
4.096
ΠΕΡΦ
+1,02%
5.93
ΠΕΤΡΟ
+0,24%
8.36
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.6
ΠΡΔ
0,00%
0.288
ΠΡΕΜΙΑ
+0,16%
1.252
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
-0,93%
5.34
ΡΕΒΟΙΛ
-0,29%
1.745
ΣΑΡ
-0,18%
10.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,40%
0.352
ΣΙΔΜΑ
-0,31%
1.595
ΣΠΕΙΣ
+1,67%
6.1
ΣΠΙ
-2,51%
0.622
ΣΠΥΡ
+9,42%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
+1,94%
1.58
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,82%
1.21
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,61%
1.64
ΥΑΛΚΟ
-9,88%
0.146
ΦΛΕΞΟ
-1,23%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.208
ΦΡΛΚ
+0,91%
3.89
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Ρεκόρ παραγγελιών πλοίων και ανησυχίες για υπερπροσφορά

Οι πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει ρεκόρ πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων λόγω της εκτίναξης των κερδών τους, όμως υπάρχουν ανησυχίες για υπερβολικές δαπάνες από τη χούφτα των μεγάλων πλοιοκτητών που κυριαρχούν στον κλάδο, καθώς η παγκόσμια οικονομία παραμένει αβέβαιη.

Η συνολική χωρητικότητα των υπό παραγγελία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έφτασε τα 8,4 εκατ. εμπορευματοκιβώτια 20 ποδιών τον Νοέμβριο, σύμφωνα με την Braemar, φθάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο από τότε που ο ναυλομεσίτης άρχισε να συλλέγει στοιχεία το 2000.

Το ρεκόρ παραγγελιών, το οποίο ξεπερνά το επίπεδο που είχε επιτευχθεί μετά από μια παρόμοια έξαρση δαπανών, όταν η αναστάτωση κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 ενίσχυσε τα κέρδη, έχουν έρθει παρά την αβεβαιότητα σχετικά με τις προοπτικές του παγκόσμιου εμπορίου, αναφέρουν οι Financial Times.

«Πρόκειται για ένα τεράστιο ποσό επένδυσης στην ανάπτυξη του στόλου. Οι πλοιοκτήτες έχουν χρήματα για να ξοδέψουν, αλλά «ο κίνδυνος της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας υπάρχει, ιδίως σε μια αβέβαιη παγκόσμια οικονομία», δήλωσε ο Jonathan Roach, αναλυτής της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Braemar.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες ξοδεύουν χρήματα μετά την αιφνιδιαστική αύξηση των κερδών τους από τα τέλη του περασμένου έτους, όταν οι διαταραχές που προκλήθηκαν από τις επιθέσεις της μαχητικής ομάδας Χούθι σε πλοία που διέσχιζαν την Ερυθρά Θάλασσα συνέβαλαν στην αύξηση του κόστους της ναυτιλίας.

Η MSC διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων, ακολουθεί η CMA-CGM 

Η ιταλικών συμφερόντων Mediterranean Shipping Company, η οποία διαθέτει ήδη τον μεγαλύτερο στόλο του κλάδου, ηγήθηκε του πακέτου με 107 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε παραγγελία από τον Νοέμβριο. Η CMA-CGM βρίσκεται πολύ κοντά με 103 πλοία.

Αλλά δεν είναι σαφές για πόσο καιρό οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα θα συνεχίσουν να ενισχύουν τα κέρδη. Εν τω μεταξύ, η υπόσχεση του επερχόμενου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να εκτοξεύσει τον προστατευτισμό στον μεγαλύτερο εισαγωγέα του κόσμου απειλεί επίσης να πλήξει το παγκόσμιο εμπόριο από το επόμενο έτος.

Πριν από τις επιθέσεις των Χούθι, οι οποίες ανάγκασαν τις γραμμές να διανύουν μεγαλύτερες διαδρομές και περιόρισαν την προσφορά πλοίων, «είχατε ζημιογόνους ναύλους με πολύ μικρότερο στόλο από ό,τι βλέπετε σήμερα», δήλωσε ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της εταιρείας παρακολούθησης της ναυτιλιακής αγοράς Xeneta.

«Φανταστείτε ότι όλοι οι μεταφορείς θα επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό θα φέρει τους ναύλους στο κατώτατο όριο. Η πλεονάζουσα χωρητικότητα θα είναι τόσο τεράστια», πρόσθεσε.

Μεμονωμένα, η απόφαση να παραγγελθούν περισσότερα πλοία όταν τα κέρδη είναι υψηλά μπορεί να «έχει απόλυτο νόημα», δήλωσε ο Niels Rasmussen, επικεφαλής της ανάλυσης της ναυτιλιακής αγοράς στον κλαδικό οργανισμό BIMCO, ο οποίος επεσήμανε ότι η MSC αποθηκεύει πλοία μετά την απόφασή της να τερματίσει τη συμμαχία κοινής χρήσης πλοίων με την ανταγωνίστρια AP Møller-Maersk και να «προχωρήσει μόνη της» από το επόμενο έτος. Αλλά «όταν προσθέσετε όλες τις άλλες αποφάσεις από κάθε πλοιοκτήτη τότε φαίνεται λίγο υπερβολικό», είπε.

Μέχρι το 2026, η προσφορά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προβλέπεται να έχει αυξηθεί κατά 46% σε σύγκριση με το 2019, πριν αρχίσει η έκρηξη στις παραγγελίες πλοίων, σύμφωνα με την Bimco. Αλλά ο όμιλος αναμένει ότι ο όγκος των φορτίων θα αυξήσει τη ζήτηση μόνο κατά 22% κατά την ίδια περίοδο.

Η Bimco προειδοποίησε ότι εάν οι χώρες προβούν σε αντίποινα σε είδος στην απειλή του Τραμπ να αυξήσει τους εισαγωγικούς δασμούς, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε ακόμη πιο αδύναμο παγκόσμιο εμπόριο και όγκο εμπορευματοκιβωτίων από ό,τι έχει προβλέψει.

Ενώ πολλά πλοία έχουν παραγγελθεί για να αντικαταστήσουν τα γερασμένα τμήματα του στόλου, ο Rasmussen προειδοποίησε ότι θα μπορούσε να περάσει αρκετός καιρός μέχρι τα παλαιότερα πλοία να τεθούν εκτός λειτουργίας. Από τον Ιούνιο θα τεθεί σε ισχύ μια διεθνώς συμφωνημένη σύμβαση του Χονγκ Κονγκ, η οποία θα θέτει περιορισμούς για το ποια ναυπηγεία ανακύκλωσης πλοίων μπορούν να χρησιμοποιηθούν, με βάση περιβαλλοντικά και εργασιακά πρότυπα.

«Υπάρχουν κάποιοι περιορισμοί χωρητικότητας ως προς το πόσα πλοία μπορεί κανείς ξαφνικά να ανακυκλώσει σε ένα χρόνο. Πρέπει να λάβετε υπόψη σας ότι η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ τίθεται σε ισχύ. Οι εγκαταστάσεις που υπάρχουν εκεί πρέπει να πληρούν κάποιες αυστηρές απαιτήσεις», δήλωσε ο Rasmussen.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αντιμετώπισε ήδη παρόμοιες προειδοποιήσεις υπερπροσφοράς μετά την έξαρση των δαπανών της κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19. Αυτοί οι φόβοι κατευνάστηκαν γρήγορα όταν οι επιθέσεις των Χούθι ανέτρεψαν τις προσδοκίες λίγους μήνες μετά το τέλος της υγειονομικής κρίσης.

Η Maersk, η οποία μόλις τον Φεβρουάριο προετοιμάζονταν για ζημίες ύψους 5 δισ. δολαρίων φέτος, προβλέπει τώρα κέρδη έως και 5,7 δισ. δολάρια.

«Αν είχαμε μιλήσει πριν από 12 μήνες, θα μπορούσαμε να είχαμε κάνει την ίδια συζήτηση για την υπερπροσφορά]», δήλωσε ο Johan Sigsgaard, επικεφαλής του τμήματος ωκεάνιων προϊόντων της Maersk. Είπε ότι η Maersk, η οποία έχει 47 πλοία σε παραγγελία, αναμένει ότι τα πλοία θα συνεχίσουν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα «μέχρι και το 2025».

«Βλέπουμε έναν πιο ασταθή κόσμο. Θα γίνει πιο δύσκολο να προβλέψουμε καταστάσεις γύρω από την προσφορά και τη ζήτηση», δήλωσε ο Sigsgaard.

Διαβάστε επίσης

Συνδρομητικές υπηρεσίες: Πόσα ξόδεψαν και πού οι Έλληνες το 2024

Tupperware: Εκτός πλάνων η Ευρώπη, οριστικό λουκέτο στην Ελλάδα

Πώς η Ισπανία αντιμετωπίζει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!